Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 0:59:43

Parvlon skrev:Har läst mycket i bibeln och förstår inte hur man kan få tolkningen att det är människohittepå. Visst jag trodde det först också men det var innan jag knappt läst något.


För mig har det varit precis tvärtom. Ju mer jag läser bibeln, desto mer blir jag övertygad om att det handlar om just hittepå. Lustigt hur olika vi människor resonerar! :)
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 1:02:55

HandOfGod137 skrev:
Parvlon skrev:Har läst mycket i bibeln och förstår inte hur man kan få tolkningen att det är människohittepå. Visst jag trodde det först också men det var innan jag knappt läst något.


För mig har det varit precis tvärtom. Ju mer jag läser bibeln, desto mer blir jag övertygad om att det handlar om just hittepå. Lustigt hur olika vi människor resonerar! :)
Surt. Låter som att Gud inte vill att du ska tro på sanningen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 1:06:05

Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:
Parvlon skrev:Har läst mycket i bibeln och förstår inte hur man kan få tolkningen att det är människohittepå. Visst jag trodde det först också men det var innan jag knappt läst något.


För mig har det varit precis tvärtom. Ju mer jag läser bibeln, desto mer blir jag övertygad om att det handlar om just hittepå. Lustigt hur olika vi människor resonerar! :)
Surt. Låter som att Gud inte vill att du ska tro på sanningen.


Ja, det är ju ett av alternativen. Det finns andra alternativ som inte är särskilt smickrande för troende. :D
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 1:06:45

HandOfGod137 skrev:
Parvlon skrev:Har läst mycket i bibeln och förstår inte hur man kan få tolkningen att det är människohittepå. Visst jag trodde det först också men det var innan jag knappt läst något.


För mig har det varit precis tvärtom. Ju mer jag läser bibeln, desto mer blir jag övertygad om att det handlar om just hittepå. Lustigt hur olika vi människor resonerar! :)


Det är inte försent - att leva av Tro, kräver ju lite Tro först.

/bibelord:/
Spoiler: visa
Matt. 13:11* Han svarade och sade: »Eder är givet att lära känna himmelrikets hemligheter, men dem är det icke givet.
12* Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 1:08:09

HandOfGod137 skrev:Ja, det är ju ett av alternativen. Det finns andra alternativ som inte är särskilt smickrande för troende. :-)Happy


Menar du t.ex att bibelns Jesus egentligen är Djävulen och att bibeln, världens mest lästa bok, är en inkörsport till helvetet? Att han är LÖGNEN snarare än SANNINGEN, som han sade?

Lustigt att få vågar insinuera att han är Satan i köttet förresten.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 1:09:09

notwoodstock skrev:Det är inte försent - att leva av Tro, kräver ju lite Tro först.


Lite tro ja... Det är väl just det som är problemet. Jag är inte så himla bra på "tro". Att be mig ha "lite tro" är som att be mig ha "lite tandkräm" på mackan.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 1:09:55

Den vägen funkar säkert också men tar längre tid. "Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet." /okänd
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 1:11:20

Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:Ja, det är ju ett av alternativen. Det finns andra alternativ som inte är särskilt smickrande för troende. :-)Happy


Menar du t.ex att bibelns Jesus egentligen är Djävulen och att bibeln, världens mest lästa bok, är en inkörsport till helvetet? Att han är LÖGNEN snarare än SANNINGEN, som han sade?

Lustigt att få vågar insinuera att han är Satan i köttet förresten.


Nej, jag menar alternativet att Den inte existerar. Djävulen har aldrig intresserat mig särskilt mycket. Han har en OK roll i Paradise Lost, men det är väl allt.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 1:12:00

HandOfGod137 skrev:
notwoodstock skrev:Det är inte försent - att leva av Tro, kräver ju lite Tro först.


Lite tro ja... Det är väl just det som är problemet. Jag är inte så himla bra på "tro". Att be mig ha "lite tro" är som att be mig ha "lite tandkräm" på mackan.


Tandkräm är också bra. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 1:13:31

HandOfGod137 skrev:Nej, jag menar alternativet att Den inte existerar. Djävulen har aldrig intresserat mig särskilt mycket. Han har en OK roll i Paradise Lost, men det är väl allt.
Gillar du att forska i grejjer så kan du kolla profeterna och vad de profeterat om. Muhammed och andra stollar kan du hoppa över och gå till judiska skrifter/GT.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 1:14:59

Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:Nej, jag menar alternativet att Den inte existerar. Djävulen har aldrig intresserat mig särskilt mycket. Han har en OK roll i Paradise Lost, men det är väl allt.
Gillar du att forska i grejjer så kan du kolla profeterna och vad de profeterat om. Muhammed och andra stollar kan du hoppa över och gå till judiska skrifter/GT.


Så många profeter, så lite tid...
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 1:16:22

Parvlon, var du muslim sas förut eller bara läste om det?
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 1:17:22

HandOfGod137 skrev:
Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:Nej, jag menar alternativet att Den inte existerar. Djävulen har aldrig intresserat mig särskilt mycket. Han har en OK roll i Paradise Lost, men det är väl allt.
Gillar du att forska i grejjer så kan du kolla profeterna och vad de profeterat om. Muhammed och andra stollar kan du hoppa över och gå till judiska skrifter/GT.


Så många profeter, så lite tid...

Man må nog ha ett intresse av det också ja. :)
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 1:17:38

Joh. 17:25* Rättfärdige Fader, världen har icke lärt känna dig, men jag känner dig, och dessa hava förstått att du har sänt mig.
26* Och jag har kungjort för dem ditt namn och skall kungöra det, på det att den kärlek, som du har älskat mig med, må vara i dem, och jag i dem.»

:-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 1:25:33

Alyana skrev:Parvlon, var du muslim sas förut eller bara läste om det?
om jag kommer ihåg så ska man bekänna sin "tro" på Muhammad som Guds profet för två präster/imaner för att kunna räkna sig som muslim, men sådär gjorde jag aldrig utan svarade "bara" ja när fågeln frågade om jag ville byta gud till allah. Jo, visst hade jag läst om islam men inte särskilt mycket. men det finns ju en SANNING också, och det är den jag föredrar.

Anden "allah" var högst troligen Djävulen själv och som han gjorde med Jesus så frestade han mig i flera månader och det var efter att jag skulle tillbe honom och svarade "ja" som det började hända märkliga grejjer och massa prövningar skedde av denna "allah". Jag failade garanterat på massa saker. Men så är jag ju inte uppifrån och vet allt, som Jesus gör.

Han fick mig att göra en "abraham" en gång och denna gick jag på flera gånger;

Matt. 4:6: "Om du är Guds Son, så kasta dig ner! Det står ju skrivet: Han skall ge sina änglar befallning om dig, och de skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten."
och upplevde det faktiskt som att Gud gjorde något mirakel varje gång jag inte dog eller skadade mig.

Dör man utan tron på Jesus som Guds son och istället haft djävulen som Gud så blir man nog i princip räknad som muslim, tror jag.

Jag trodde visserligen inte det var "allah" eller alltså jag förstod inte skillnaden mellan ja(h) och alla(h). Kunde bara finnas en ande som kallar sig Gud och det lär vara den enda, tyckte jag. Det är tur att Jesus kom till mitt Ja(g) :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 1:34:16

Alyana skrev:Man må nog ha ett intresse av det också ja. :)


Jag har ett stort intresse för profeter, men det är snarast ett socio-psykologiskt intresse. Alltså, inte främst vad de säger utan hur de och deras lärljungar beter sig. Dessutom misstänker jag att min definition på "profet" är betydligt vidare än eran. Jag räknar in alla möjliga tokdårar i den kategorin. L Ron Hubbard, Alastair Crowley, Joseph Smith, Rudolf Steiner, Sri Aurobindo, Deepak Chopra... Alltså, inte enbart skäggiga män från GT.
Senast redigerad av HandOfGod137 2014-12-15 1:45:10, redigerad totalt 1 gång.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 1:37:24

Och vi som nu tror och försöker hitta den röda tråden i NT? GT - "överkurs"?!
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 1:42:45

notwoodstock skrev:Och vi som nu tror och försöker hitta den röda tråden i NT? GT - "överkurs"?!
nä, varför då. Han sade ju att det är om honom det är skrivet. Förmodligen bra för tron.

Bifogar en uppmuntrande bild från facebook. Tror han håller föredrag också. Om och med Jesus. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 1:46:40

Crowley var garanterat ute på hal is när han stack till Egypten för att leta efter "gud". Iofs, jag har själv trott det var den rätta vägen. Men så råkar det stå i bibeln att Gud är sur på de judar som återvänder dit.. Finns vägledning från Gud i bibeln om hur man lägger märke till falska profeter, som om det inte skulle märkas när deras ord inte blir sanning..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 1:58:25

Parvlon skrev:
notwoodstock skrev:Och vi som nu tror och försöker hitta den röda tråden i NT? GT - "överkurs"?!
nä, varför då. Han sade ju att det är om honom det är skrivet. Förmodligen bra för tron.

...



NT och Nya Förbundet! GT och man får leta febrilt. Men den som söker... :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 2:08:22

Parvlon skrev:Finns vägledning från Gud i bibeln om hur man lägger märke till falska profeter, som om det inte skulle märkas när deras ord inte blir sanning..


Så, tex. mormoner har alltså inte läst och förstått detta, antar jag? Jag undrar hur de själva skulle resonera kring detta... Jag slår vad om att de HAR läst detta om falska profeter men valt att tolka det på ett helt annat sätt än dig.

Jag definierar profet som någon som självutnämnt sig sålunda ("sett ljuset", "direkt förbindelse med gud" etc.) och dessutom har en skara av följare (annars är de irrelevanta). De är förmodligen mer eller mindre falska allihop, men det är inte mitt problem. :lol:
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 2:20:36

HandOfGod137 skrev:
Parvlon skrev:Finns vägledning från Gud i bibeln om hur man lägger märke till falska profeter, som om det inte skulle märkas när deras ord inte blir sanning..


Så, tex. mormoner har alltså inte läst och förstått detta, antar jag? Jag undrar hur de själva skulle resonera kring detta... Jag slår vad om att de HAR läst detta om falska profeter men valt att tolka det på ett helt annat sätt än dig.
Faktiskt så har jag läst om en person i ett annat forum som bott i Ohio där det finns massa mormoner och de ska inte ha läst bibeln utan bara mormonernas bok som de tror är en förbättrad version.

Joseph Smith's uppenbarelser är säkerligen från djävulen och hans svekfulla hjärta. Precis som Rael, ufologen och Martinus - kosmologen. Dessutom pekar allt på att Smith ljugit friskt om mormonernas bok. Och inte minst Muhammad..

Satan existerar. Det sätter jag mitt liv på.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 3:11:03

Bibelns (Guds) defintion på profet verkar inte bara vara de som skrivit det i böckerna.


13 Har det icke blivit berättat för min herre vad jag gjorde, när Isebel dräpte HERRENS profeter, huru jag gömde ett hundra av HERRENS profeter, femtio man och åter femtio, i en grotta och försåg dem med mat och dryck?
https://www.biblegateway.com/passage/?s ... ion=SV1917

Min tolkning är att det är vi som hör Jesus röst som är profeter. Helt enkelt för att han är Gud. Men jag tycker det låter bättre med Guds barn.

Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen. 10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte. 11 Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. 12 Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.
https://www.biblegateway.com/passage/?s ... ersion=SFB
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 3:20:29

Parvlon skrev:Joseph Smith's uppenbarelser är säkerligen från djävulen och hans svekfulla hjärta. Precis som Rael, ufologen och Martinus - kosmologen. Dessutom pekar allt på att Smith ljugit friskt om mormonernas bok. Och inte minst Muhammad..


Det är fascinerande det där. Fascinerande och djupt mänskligt. Vi människor tycks har en inneboende affinitet till skojare och klåpare.

Satan existerar. Det sätter jag mitt liv på.


Det är så skönt att jag inte tror på Satan. :lol:
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in