Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-14 23:31:31

Alyana skrev:Fast det är alltså de där hela hjärnfunktionen varit ur spel under en längre tid, 10-30 min ca, och utan skador efteråt...


Spelar ingen roll. Upplevelserna skapas när hjärnan har syrebrist, vilket inträffar både innan och efter "hela hjärnfunktionen satts ur spel". Dessutom överlever man inte total hjärndöd (en av definitionerna på död), så någon hjärnfunktion måste ha funnits.

Det kan efteråt kännas som om man varit med något som tagit timmar, fast man bara varit sovande/medvetslös i några minuter. Minnet/medvetandet är bedrägligt!

Artikel om nära dödenupplevelser från ett skeptiskt perspektiv: http://www.skepdic.com/nde.html
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-14 23:40:43

HandOfGod137 skrev:
Alyana skrev:Fast det är alltså de där hela hjärnfunktionen varit ur spel under en längre tid, 10-30 min ca, och utan skador efteråt...


Spelar ingen roll. Upplevelserna skapas när hjärnan har syrebrist, vilket inträffar både innan och efter "hela hjärnfunktionen satts ur spel". Dessutom överlever man inte total hjärndöd (en av definitionerna på död), så någon hjärnfunktion måste ha funnits.

Det kan efteråt kännas som om man varit med något som tagit timmar, fast man bara varit sovande/medvetslös i några minuter. Minnet/medvetandet är bedrägligt!

Artikel om nära dödenupplevelser från ett skeptiskt perspektiv: http://www.skepdic.com/nde.html


Så bra att du upplyser mig...
Då kan jag skita i min upplevelse då!

:mrgreen:
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-14 23:47:08

Alyana skrev:En fågel?
ja, jag trodde det var Gud som pratade genom djuret.. Men det var troligast Satan.

Alyana skrev:Jag tror ju att Fadern är Gud sas och Jesus är en del av Honom men inte samma... det är inte enkelt med kristendomen som sagt. Men du vet ju...
Har jag sagt att jag vet? Det var inte förrän jag TRODDE att Jesus är Gud som jag fick se honom i syner och även drömt om honom. Jag stod på en kulle naken och kramade en kompis..

Jesus sade att om vi sett honom så har vi sett fadern samt att vi ska ha tro som barn. Han sade också att han inte kommer lämna oss faderlösa, för HAN ska komma till oss. Testa läs bibeln. Risken är skyhög att det är jätteviktigt vem du tror är Gud.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-14 23:58:21

Alyana skrev:Så bra att du upplyser mig...
Då kan jag skita i min upplevelse då!

:mrgreen:


Förlåt mig om jag uppfattas som mässande, det var faktiskt inte meningen. Jag försöker bara svara på din fråga.

Jag tycker inte alls att du ska skita i din upplevelse! Absolut inte! Det är bara DIN upplevelse och du har rätt att göra av den precis vad du vill.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 0:04:46

Parvlon skrev:
Alyana skrev:En fågel?
ja, jag trodde det var Gud som pratade genom djuret.. Men det var troligast Satan.

Alyana skrev:Jag tror ju att Fadern är Gud sas och Jesus är en del av Honom men inte samma... det är inte enkelt med kristendomen som sagt. Men du vet ju...
Har jag sagt att jag vet? Det var inte förrän jag TRODDE att Jesus är Gud som jag fick se honom i syner och även drömt om honom. Jag stod på en kulle naken och kramade en kompis..

Jesus sade att om vi sett honom så har vi sett fadern samt att vi ska ha tro som barn. Han sade också att han inte kommer lämna oss faderlösa, för HAN ska komma till oss. Testa läs bibeln. Risken är skyhög att det är jätteviktigt vem du tror är Gud.

Okej.

Läser Bibeln :-)Happy och det står så mycket tänkvärt där.

Ingen kommer till Fadern utom genom Mig sa väl Jesus...

Ja det är inte helt lätt du :wink: jag gör så gott jag kan.
Som vi alla.

Det är nog väldigt viktigt ja...

Du är övertygad om att Jesus ÄR Gud dvs Fadern själv?
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 0:06:12

HandOfGod137 skrev:
Alyana skrev:Så bra att du upplyser mig...
Då kan jag skita i min upplevelse då!

:mrgreen:


Förlåt mig om jag uppfattas som mässande, det var faktiskt inte meningen. Jag försöker bara svara på din fråga.

Jag tycker inte alls att du ska skita i din upplevelse! Absolut inte! Det är bara DIN upplevelse och du har rätt att göra av den precis vad du vill.

Det är lugnt.

:-)005
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 0:08:48

Alyana skrev:
Parvlon skrev:
Alyana skrev:En fågel?
ja, jag trodde det var Gud som pratade genom djuret.. Men det var troligast Satan.

Alyana skrev:Jag tror ju att Fadern är Gud sas och Jesus är en del av Honom men inte samma... det är inte enkelt med kristendomen som sagt. Men du vet ju...
Har jag sagt att jag vet? Det var inte förrän jag TRODDE att Jesus är Gud som jag fick se honom i syner och även drömt om honom. Jag stod på en kulle naken och kramade en kompis..

Jesus sade att om vi sett honom så har vi sett fadern samt att vi ska ha tro som barn. Han sade också att han inte kommer lämna oss faderlösa, för HAN ska komma till oss. Testa läs bibeln. Risken är skyhög att det är jätteviktigt vem du tror är Gud.

Okej.

Läser Bibeln :-)Happy och det står så mycket tänkvärt där.

Ingen kommer till Fadern utom genom Mig sa väl Jesus...

Ja det är inte helt lätt du :wink: jag gör så gott jag kan.
Som vi alla.

Det är nog väldigt viktigt ja...

Du är övertygad om att Jesus ÄR Gud dvs Fadern själv?
Kan man lugnt säga men litar du på Jesus blir det enligt erfarenhet bra till slut. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 0:09:45

Alyana skrev:
...

Du är övertygad om att Jesus ÄR Gud dvs Fadern själv?


bibelord:
Spoiler: visa
"Fadern och jag är ett"
"Fadern är större än jag"
Tomas sa till Jesus efter Uppståndelsen: "Min Herre och min Gud"
Treenigheten...
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 0:09:56

"Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader."
"har ni sett mig så har ni sett fadern"
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 0:13:36

Parvlon skrev:"har ni sett mig så har ni sett fadern"


Du menar väl inte som argument, som svar på frågan? Hoppas jag...
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 0:14:41

Jesus ord i bibeln. Johannes 14:9 :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 0:15:08

Tack. :-)Happy
Då kanske ni har hjälpt mig att hitta slutligt rätt till sist.
Hoppas på det!
:-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 0:18:14

Men så säger ju Jesus att jag går bort till honom som har sänt mig osv.
Hur ska jag tolka det?
:-)063
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 0:19:00

Jo,
notwoodstock skrev:
Parvlon skrev:"har ni sett mig så har ni sett fadern"


Du menar väl inte som argument, som svar på frågan? Hoppas jag...


...för varför Jesus sade så var ju för att det var Fadern som gjorde sakerna genom Honom.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 0:31:46

Jag tycker det är lite svårt att förstå faktiskt detta med Fadern resp Sonen. :-|
Men det är EN Gud som är delad i tre olika "substanser" sas? :D
Så när jag är död kommer jag förhoppningsvis att få träffa Jesus sas, dvs det ÄR Gud?
Hmmm... :-)005 det är fortfarande lite svårt att förstå när jag inte varit aktiv i kristendomen mer än ett år.
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 0:32:58

Enklare än man tror säkert. Tänk som ett barn. GUD är EN.

"har ni sett mig så har ni sett fadern" /Jesus

Gud har i GT sagt att han inte delar vare sig makt eller ära med NÅGON.

Joh 8:58
Han svarade: "Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till."

Joh 6:38
Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig.


Joh 8:23-24
Han sade till dem: "Ni hör hemma här nere, jag är ovanifrån. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen. Därför sade jag att ni skall dö i era synder. Ty om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder."


Ps 90:2
Du fanns innan bergen föddes, innan jorden och världen blev till. Du är Gud från EVIGHET till EVIGHET.

Jes 40:28
Har du inte förstått, inte hört? Herren är en EVIG Gud, han har skapat hela jorden. Han blir inte trött, han mattas inte. Ingen pejlar djupet av hans vishet.

Joh 17:5
Förhärliga nu mig hos dig, fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen var till.


1 Tim 1:15-17
Detta är ett ord att lita på och värt att helt ta till sig, Kristus Jesus har ju kommit till världen för att rädda syndare och bland dem är jag den störste. Men jag mötte förbarmande, och det för att Kristus Jesus skulle kunna visa allt sitt tålamod på mig som den förste, urtypen för dem som skall komma till tro på honom och vinna evigt liv. EVIGHETENS konung, oförgänglig, osynlig, den ende GUDEN hans är äran och härligheten i EVIGHETERS EVIGHET, amen.

1 Joh 5:20
Vi vet också att Guds son har kommit och att han har gett oss förstånd så att vi kan känna den Sanne. Vi lever i den Sanne, i hans son Jesus Kristus. Han är den SANNE GUDEN och det eviga livet.

Markusevangeliet 10
Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Och han tog dem i famnen, lade händerna på dem och välsignade dem.

Joh 14:18
Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.

http://www.nils-ibstedt.com/pred12.htm
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 0:36:40

Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog.
Hur tolka det?
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 0:38:52

Alyana skrev:Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog. Hur tolka det?
Han kanske hade smittats av mänskligt tankesätt. Han levde trots allt som en människa i ~33 år.

Eller så var det tomt, helt enkelt för att han är ju Gud.
Senast redigerad av Parvlon 2014-12-15 0:41:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 0:40:33

Gud är Treenig.

/bibelord:/
Spoiler: visa
1Co 8:6* så finnes dock för oss allenast en enda Gud: Fadern, av vilken allt är, och till vilken vi själva äro, och en enda Herre: Jesus Kristus, genom vilken allt är, och genom vilken vi själva äro. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 0:40:52

Alyana skrev:Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog.
Hur tolka det?


Det där är en av de märkligare sakerna i NT. Jag har inte lyckats hitta någon bra förklaring hittills.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 0:41:41

Parvlon skrev:
Alyana skrev:Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog. Hur tolka det?
Han kanske hade smittats av mänskligt tankesätt. Han levde trots allt som en människa i ~33 år.


Sann människa och sann Gud.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 0:47:16

HandOfGod137 skrev:
Alyana skrev:Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog.
Hur tolka det?


Det där är en av de märkligare sakerna i NT. Jag har inte lyckats hitta någon bra förklaring hittills.


Alltså, jag tror ju inte nåt av det här är sant men jag har svårt att se varför, om det nu är en fabrikation, man valt att ta med ett så komprometterande uttalande. Riktigt märkligt som sagt.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 0:48:20

Har läst mycket i bibeln och förstår inte hur man kan få tolkningen att det är människohittepå. Visst jag trodde det först också men det var innan jag knappt läst något.

Alyana skrev: Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog. Hur tolka det?
Det kan också vara som en slags vägledning för hur vi kan göra när vi är längst ner i skiten och ingen lösning ser ut att finnas.

Jag har själv gjort det och fick uppleva en Guds mirakelförvandling i ande och hjärta.

För han säger ju;

◄ Johannes 11 ►

41 »Fader, jag tackar dig för att du har hört mig. 42Jag visste ju förut att du alltid hör mig; men för folkets skull, som står här omkring, säger jag detta, för att de skola tro att det är du som har sänt mig.» 43När han hade sagt detta, ropade han med hög röst: »Lasarus, kom ut.»…
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-15 0:58:17

notwoodstock skrev:
Parvlon skrev:
Alyana skrev:Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog. Hur tolka det?
Han kanske hade smittats av mänskligt tankesätt. Han levde trots allt som en människa i ~33 år.


Sann människa och sann Gud.

Okej...
:-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in