Samhället för de med aspergers i Norge och Danmark?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur fungerar samhället i form av stöd, diagnos, trygghetssystem (ersättning) för de med aspergers i Norge och Danmark? eller de övriga Nordiska grannländerna? eller för den delen i t.ex Tyskland?
Kanske inställningen skiljer också?
Kanske inställningen skiljer också?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Varför tror du jag, som bor i Norge, är på et svenskt Asperger forum?
Det var et skämt, diagnos var grundig og jag tycker dom var duktiga. Altså, jobben dom gjorde, hur dom gjorde jobben.
Stöd, jag vet inte helt, tror inte det är något spesiellt men jag har inte sjekket hele Norge. Ersättning, man får vel inte något fordi man har AS. Hvis man har problemer så er det vel trygd man ender opp med. Jag vet inte säkert. Egentligen burde jag inte ha postat för det här var jo ubrukelig, lite info.
Det var et skämt, diagnos var grundig og jag tycker dom var duktiga. Altså, jobben dom gjorde, hur dom gjorde jobben.
Stöd, jag vet inte helt, tror inte det är något spesiellt men jag har inte sjekket hele Norge. Ersättning, man får vel inte något fordi man har AS. Hvis man har problemer så er det vel trygd man ender opp med. Jag vet inte säkert. Egentligen burde jag inte ha postat för det här var jo ubrukelig, lite info.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Ersättning är väl att diagnos ger rätt till trygd.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Ersättning är väl att diagnos ger rätt till trygd.
Jag tror du får trygd, hvis problemene man har gjör at man inte klarar jobba. Man må på NAV och testa ut forskjellige saker, klarar man det inte så er det vel trygd man får til slutt. Men man får inte automatisk trygd om man får en AS diagnos. Tror jag. Jag fikk ihvertfall inte det.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Återgå till Att leva som Aspergare