LSS (tandkort och assistans m m)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-02 5:48:26

Hej!

Om jag minns rätt är min svägerskas dotter 24 år.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Tonzon » 2007-11-02 12:04:33

Pemer skrev:Tandvårdsstöd är termen, ja. Vi som omfattas av LSS och några andra specifikt utpekade grupper får rätt till tandläkarbesök för vanlig läkarvårdskostnad, och därmed alltså rätten att stämpla in varje besök i sitt högkostnadskort, och inte behöva betala mer än fribeloppet för frikort.

Ehem, har jag fattat det hela rätt nu?
Tandvårdskortet går under termen läkarbesök och skall stämplas i det högkostnadskortet som man har vid vanlig läkarvård.
Jag trodde att det fanns ett eget frikort med tänderna. :roll:
I så fall är det ju jättebra. Jag har inte så mycket pengar att röra mig med. :D
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon

Anslöt: 2007-09-25

Inläggav tahlia » 2007-11-02 13:10:45

Tonzon skrev:Ehem, har jag fattat det hela rätt nu?
Tandvårdskortet går under termen läkarbesök och skall stämplas i det högkostnadskortet som man har vid vanlig läkarvård.
Jag trodde att det fanns ett eget frikort med tänderna. :roll:
I så fall är det ju jättebra. Jag har inte så mycket pengar att röra mig med. :D

Japp, du har hajjat detta perfekt :lol:
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Förändringar i kostnadsutjämningen för LSS-verksamhet, FiU26

Inläggav ufo » 2008-05-14 17:37:23

Förändringar i kostnadsutjämningen för LSS-verksamhet (FiU26)

Systemet för utjämning av kommunernas kostnader för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ändras. För personer som har både insatsen boende och insatsen personlig assistans ska endast insatsen boende ingå i beräkningen av standardkostnaden. Insatsen särskilt anpassad bostad ska utgå ur beräkningen. Bestämmelserna om utjämning för LSS-kostnader samlas i en enda lag, lagen om utjämning av kostnader för stöd och service för vissa funktionshindrade. Kommuner som på grund av de nya reglerna får ett försämrat utfall som är större än 200 kronor per invånare får rätt till ett tillfälligt införandebidrag under 2009 som motsvarar det belopp som överstiger 200 kronor per invånare. Den nya lagen börjar gälla den 1 januari 2009.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=31 ... 7/08:FiU26

-------

Hur påverkar det här de som har behov av LSS-åtgärder?
Blir det lättare eller svårare att få det stöd som behövs?
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Neddragningar i LSS

Inläggav Nicke » 2008-08-08 20:20:37

Jaha, då skall de spara pengar, och då blir de som har livsviktig hjälp för att kunna leva drabbade.

Miljarder ska sparas på handikappstöd

Moderator: Slog ihop två trådar om LSS
Senast redigerad av Nicke 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Nicke
Ny medlem

Anslöt: 2007-07-08

Inläggav Alien » 2008-08-08 21:22:26

De ska ju inte ta bort stödet helt och hållet:
Bl.a. föreslås en neddragning på antal timmar för assistans samt att man inför en åldersgräns.

Lite oklart. Betyder det att man inte får någon assistans efter att man fyllt 65 år eller vad?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Efter...

Inläggav Nicke » 2008-08-08 21:57:35

65, svar Ja
Senast redigerad av Nicke 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Nicke
Ny medlem

Anslöt: 2007-07-08

Re: Efter...

Inläggav Nilale » 2008-08-08 22:08:57

Nicke skrev:65, svar Ja

För då går AS över och man blir frisk.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2008-08-08 23:03:38

Min datorteve funkar inte. Men jag förstår såpass att det kryper under skinnet på mig när de låter oss missfoster och alla över sextiofem som inte har itts spara hop till ålderdomen gå lösa och drar åt de socioekonomiska fotbojorna bara litet löst och långsamt, som naglar man knappt känner rör vid en, hela tiden.
Visa litet stake och stå för att ni vill slippa oss. Sätt oss yngre i arbetsläger och ge dem över sextiofem dödshjälp. Det blir säkert ännu billigare med.

*ironi, om någon skulle missa det*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav pH » 2008-08-08 23:17:35

Zombie skrev:Min datorteve funkar inte. Men jag förstår såpass att det kryper under skinnet på mig när de låter oss missfoster och alla över sextiofem som inte har itts spara hop till ålderdomen gå lösa och drar åt de socioekonomiska fotbojorna bara litet löst och långsamt, som naglar man knappt känner rör vid en, hela tiden.
Visa litet stake och stå för att ni vill slippa oss. Sätt oss yngre i arbetsläger och ge dem över sextiofem dödshjälp. Det blir säkert ännu billigare med.

Varför ironi? Jag skulle faktiskt uppskatta att man rakryggat och ärligt gick ut med att detta hjälper vi men detta gör vi inte. Som det är nu är det väldigt mycket vård och stöd som "finns" men som är oerhört svårt att få reda på att det finns, ännu svårare att ansöka om och nästan omöjligt att få beviljat. Om man inte är smart, verbal, moraliskt flexibel och har en hel kader av människor som helhjärtat och på fulltid kan bistå en i processen. I ett sådant här läge blir hjälpen mer ett alibi, något man kan säga att man har, snarare än ett skyddsnät för svaga och utsatta individer. Ett alibi som dessutom gör att man kan moralisera över människor som "tillåter sig" bli utslagna. *Går i spinn, stampar exalterat, höjer näven till kamp, får blodtrycksfall och faller ticsande tillbaka på soffan*
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Kvasir » 2008-08-08 23:18:18

Det är kanske mest ett sätt för staten att lämpa över kostnaderna på kommunerna. Det verkar kunna vara lite oklart vem som ska betala LSS-åtgärder, men är man över 65 har man väl rätt till annan hjälp av kommunen (inte självklart lika bra och lämplig som från LSS), så genom att dra in LSS där så blir de tydligare kommunernas skyldighet att betala.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Zombie » 2008-08-08 23:36:51

pH skrev:
Zombie skrev:Min datorteve funkar inte. Men jag förstår såpass att det kryper under skinnet på mig när de låter oss missfoster och alla över sextiofem som inte har itts spara hop till ålderdomen gå lösa och drar åt de socioekonomiska fotbojorna bara litet löst och långsamt, som naglar man knappt känner rör vid en, hela tiden.

Varför ironi? Jag skulle faktiskt uppskatta att man rakryggat och ärligt gick ut med att detta hjälper vi men detta gör vi inte. Som det är nu är det väldigt mycket vård och stöd som "finns" men som är oerhört svårt att få reda på att det finns, ännu svårare att ansöka om och nästan omöjligt att få beviljat. Om man inte är smart, verbal, moraliskt flexibel och har en hel kader av människor som helhjärtat och på fulltid kan bistå en i processen. I ett sådant här läge blir hjälpen mer ett alibi, något man kan säga att man har, snarare än ett skyddsnät för svaga och utsatta individer. Ett alibi som dessutom gör att man kan moralisera över människor som "tillåter sig" bli utslagna. *Går i spinn, stampar exalterat, höjer näven till kamp, får blodtrycksfall och faller ticsande tillbaka på soffan*

Stämmer så väl att det borde stå på flera ställen.
(- i någon pamflett för OA till exempel? Gud vad du skulle kunna skriva bra sådant, pH! När du har tid och så från annat, förstås.)

Kvasir

Nu håller ju inte jag koll på dagstualiteterna. Men kommunerna är ju kända för att vara så generösa, så det blir de säkert inte mindre med fler kostnadsposter att bestrida?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav manne » 2008-08-09 0:34:33

JA det är mycket sånt nu och det kan ni tacka den nya regerigen för jag röstade i alal fall inte på dem utan röstade på S..... :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:59:28, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2008-08-09 1:21:13

Som om man blev friskare när man fyllt 65! De räknar väl med hemtjänst då, men där blir det säkert snålare.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kvasir » 2008-08-09 1:36:18

Alien skrev:

Som om man blev friskare när man fyllt 65! De räknar väl med hemtjänst då, men där blir det säkert snålare.

Precis, men då är det klart kommunens ansvar, så staten och landstingen riskerar inte att behöva betala och kan därför spara pengar. Förmodligen var det just det som var poängen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav pH » 2008-08-09 7:55:45

Kvasir skrev:
Alien skrev:

Precis, men då är det klart kommunens ansvar, så staten och landstingen riskerar inte att behöva betala och kan därför spara pengar. Förmodligen var det just det som var poängen.

Men vi har ju i Sverige länge haft regler som skiljer på funktionsnedsättningar som uppstår innan 65 oh efter. Det är i många delar av socialförsäkringssystemet så att man kan få behålla insatser man haft innan man fyllde 65, men inte få dem beviljade för första gången. Detta eftersom systemet skiljer mellan ogynnsamma livsförutsättningar och normalt åldrande. Kan någon förklara vad skillnaden är i det nya? *Obs, inte ironisk utan benägen att förstå innan jag låter mig uppröras än mer*
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:59:31, redigerad totalt 1 gång.
pH

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-09 9:00:41

Innan jag drar några slutsatser alls vad syfte och mening är så vill jag läsa hela rapporten. Det som är nu är att utredningen har tydligen varat i fyra år, initierad av förra regeringen, och nu avslutat (snart) av nuvarande.

Kritik har sipprat ut ifrån nuvarande opposition så vad kan man då förvänta sig mer än kritik.

Men det kan ju ligga en intention bakom som är positiv som vi ännu inte har sett? Allt här i välden görs inte för att sätta dit människor det KAN finnas en omtankte även i omstruktureringar speciellt i såna som inte har fungerat bra.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Kvasir » 2008-08-09 12:04:13

pH skrev:Men vi har ju i Sverige länge haft regler som skiljer på funktionsnedsättningar som uppstår innan 65 oh efter. Det är i många delar av socialförsäkringssystemet så att man kan få behålla insatser man haft innan man fyllde 65, men inte få dem beviljade för första gången. Detta eftersom systemet skiljer mellan ogynnsamma livsförutsättningar och normalt åldrande. Kan någon förklara vad skillnaden är i det nya? *Obs, inte ironisk utan benägen att förstå innan jag låter mig uppröras än mer*

Fast det brukar ofta finnas en gräns vid 65 för att få diagnos, eftersom det brukar anses att man klarar sig utan diagnos om man ändå är pensionär. Det är tänkesättet jag gissade att man extrapolerar till hjälpinsatser. Men naturligtvis var det bara en ren spekulation från min sida om anledningen till förändringen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav Lime » 2008-08-09 17:10:28

Detta kommer inte som nån överaskning, frågan är bara när de försämrar eller helt enkelt drar in rätten till tandvårdsstödskortet också för att "spara pengar"....detta är nog bara början i en lång rad av förämringar som vi har att vänta oss.. :twisted:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Lime

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Crixan » 2008-08-09 18:44:39

Man måste väl snart vara helt frisk, tjäna en jävla massa pengar och ha ett väldigt bra jobb och rätt kontakter för att få vara sjuk eller ha ett handikapp, och säkert inte vara över 25 heller...
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Crixan

Anslöt: 2008-07-16

Inläggav Debbido » 2008-08-09 19:14:04

Zombie skrev:Visa litet stake och stå för att ni vill slippa oss. Sätt oss yngre i arbetsläger och ge dem över sextiofem dödshjälp. Det blir säkert ännu billigare med.

Du tar orden ur munnen på mig Zoombie! Ihjälgasningen av judar och handikappade i Nazityskland kan ses som en barmhärtighetsgärning jämfört med att låta svårt handikappade människor, med en pension som inte går att leva på, ligga hemma i sina sängar ensamma och ruttna bort utan daglig stimulans och människokontakt.

Det byggs på nytt en massa hus i Sverige, lyxiga lägenheter som kostar mer än 2 miljoner styck. Var kom alla miljonärerna ifrån helt plötsligt? Ja, gissa det! :roll: Jag undrar om det blev rika på de sjukas och de fattigas bekostnad :?:

Länge leve den kapitalistiska diktaturen! (ironi)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Nilale » 2008-08-09 19:19:27

Debbido skrev:
Zombie skrev:Visa litet stake och stå för att ni vill slippa oss. Sätt oss yngre i arbetsläger och ge dem över sextiofem dödshjälp. Det blir säkert ännu billigare med.

Du tar orden ur munnen på mig Zoombie! Ihjälgasningen av judar och handikappade i Nazityskland kan ses som en barmhärtighetsgärning jämfört med att låta svårt handikappade människor, med en pension som inte går att leva på, ligga hemma i sina sängar ensamma och ruttna bort utan daglig stimulans och människokontakt.

Det byggs på nytt en massa hus i Sverige, lyxiga lägenheter som kostar mer än 2 miljoner styck. Var kom alla miljonärerna ifrån helt plötsligt? Ja, gissa det! :roll: Jag undrar om det blev rika på de sjukas och de fattigas bekostnad :?:

Länge leve den kapitalistiska diktaturen! (ironi)

:-)034 :-)049 :-)050
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Debbido » 2008-08-09 19:45:09

Jag tror att en viktig orsak till att kostnaderna för LSS skenat iväg har att göra med Gillberg. Hmm, det är nog hans fel det här - och de andra som upptäckte oss ASPERGARE och diverse andra subtila (?) :shock: former av neuropsykiatriska störningar. Eftersom alla med störningar inom autism-spektrum skulle ha rätt till LSS och eftersom de neuropsykiatriska utredningsenheterna poppade upp som svampar ur jorden och snart var och varannan person hade något stråk av autism i sig, åtminstone de mer intelligenta (!), så hade Sverige plötsligt begåvats med tiotusentals nya handikappade individer och ALLA hade rätt till LSS!

Såg idag aspergaren Robert Gustavsson uppträda på Skansen som ståuppare. Är det första man tänker när man ser honom - "Stackars människa! Han behöver VERKLIGEN ett grönt tandvårdskort så mycket som HAN snackar och självklart en kontaktperson enligt LSS, som talar om för honom hur man beter sig när man är en normal, nördig, torr Svensson?" :-)226
:arrow: :-)001

Hur många av oss aspergare är i verkligt trängande behov av LSS? Alla är det inte, men alla kan få det om de ansöker, eftersom LSS § 1. är en absolut vattentät paragraf. Efter en serie misslyckade försök att komma in på § 3, som är en högst subjektiv paragraf (svårt sjuk - vad är det?) slank jag direkt in på 1:an efter diagnos. Att jag utnyttjar LSS beror mest på min reumatism.

Jag undrar om de kommer att göra om paragrafen till "svår autism" i s f autism? I så fall kan de säga nej till de flesta.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav pH » 2008-08-09 19:57:43

Lite OT, och lite tunnt på fötterna vad gäller källor i exemplen men iaf, here goes;

En av de saker jag faktiskt irriterar mig på mer än öppna (och ärliga) nerskärningar är när skyddsnätet eroderas i smyg. Ett sätt är när pensioner och ersättningar inte följer med inflation och prisutveckling. Ett annat sätt är när exempelvis Försäkringskassan formulerar nya interna tolkningsdirektiv om hur beslut skall fattas så att människor som haft stöd helt plötsligt står utan utan att något har förändrats, varken lag eller livssituation.

Ersättningen för sjukresor med egen bil är en annan sak. Ersättningen skall vara körersättning, inte bensinersättning. Den är på 1,10kr/km. Det har den åtminstone varit sedan -97, då jag fick sådan första gången. Redan då var den lägre än mycket annan körersättning, men den räckte åtminståne till bensin lite drygt. Varför den inte är baserad på bensinpris eller vårt eminenta prisbasbeloppssystem är för mig en gåta. Någon på FK förklarade detta en gång med att bensinpriset inte följer PBB. Men det gör ju inte reseersättningen heller...

Oj, jag håller på att gå i spinn igen, börja orera om hur fel det är att man kan hamna mellan FK och AF och därmed bli utan ersättning helt. Att man måste förlita sig på anhöriga för hjälp och försörjning i stor utsträckning så länge man har dem. (Tills man konsumerat upp dem och är helt ensam, då kan man få hjälp). Att man kan få dyrare och sämre hjälp i vissa fall i stället förbilligare och bättre för att det är en annan budgetpost.

Kontentan är att jag ogillar dolda förändringar betydligt mer än öppna och att jag blir så ledsen av rigida system som inte hjälper individen till en värdig tillvaro utifrån dennes förutsättningar.
*Förlåt för min utsvävning*
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:59:32, redigerad totalt 1 gång.
pH

Återgå till Aspergare och vården

Logga in