"Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter etc)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav gadas » 2014-04-21 23:05:48

Faan, va coolt - medlem i NSA... kanske gå med i facebook i alla fall!
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav Braincandy » 2014-04-21 23:19:33

Sist jag kollade så var det inte obligatoriskt att använda facebook.

Slutade med skiten för längesen.
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Re: "Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter

Inläggav kullan » 2014-04-21 23:25:07

Jag älskar Facebook. Diggar det skarpt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav plåtmonster » 2014-04-22 0:13:24

Och om man skriver något galet så får man inget jobb och avslag på allt annat, reseförbud osv. Inte nu men när en president som vill ha lite hårda tag mot avfällingar blir invald. Eller vi får vårat ordentliga bodströmssamhälle.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2014-04-25 12:28:19

:wink:

Nu finns en app som kan användas av dem som vill undvika att behöva stöta ihop med sina före detta partners m.m. Appen scannar av Facebook på information om exempelvis resplaner och bokningar:

Undvik exet med MTV:s unika app: Håll dina vänner nära och dina ex på avstånd
TO, APR 24, 2014 10:43 CET

Att hamna på samma grillfester och uteserveringar som sin ”före detta” kan vara rätt jobbigt. För att undvika att bli bränd av sina ex i vårsolen har MTV tagit fram en behjälplig app. Genom att gå till http://www.mtv.se/exposureforecast kan du välja vilka gamla flammor du vill undvika. Webbtjänsten scannar, genom Facebook, av dina ex incheckningar och öppna events och ger dig sen en värmekarta på området som har högst ”Ex-posure”. Kartan fungerar även utanför Sverige om du behöver boka semesterresan med nya partnern.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav mango » 2014-04-25 12:34:50

Wine skrev: :wink: Nu finns en app som kan användas av dem som vill undvika att behöva möta sina före detta partners m.m:

Undvik exet med MTV:s unika app: Håll dina vänner nära och dina ex på avstånd
TO, APR 24, 2014 10:43 CET

Att hamna på samma grillfester och uteserveringar som sin ”före detta” kan vara rätt jobbigt. För att undvika att bli bränd av sina ex i vårsolen har MTV tagit fram en behjälplig app. Genom att gå till http://www.mtv.se/exposureforecast kan du välja vilka gamla flammor du vill undvika. Webbtjänsten scannar, genom Facebook, av dina ex incheckningar och öppna events och ger dig sen en värmekarta på området som har högst ”Ex-posure”. Kartan fungerar även utanför Sverige om du behöver boka semesterresan med nya partnern.

Detta kan även vara en "dålig" idé då det ger förföljare "stalkers" och fixerade personer ett sätt att övervaka.
Personligen så tycker jag inte om att veta vad andra gör och inte heller att andra vet vad jag gör.
mango

Anslöt: 2014-04-24

Re: Sv: "Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndighe

Inläggav Titti » 2014-04-25 13:15:06

mango skrev:Personligen så tycker jag inte om att veta vad andra gör och inte heller att andra vet vad jag gör.

Håller med. Genom att inte lämna ut så mycket om mig själv på sociala medier begränsar jag vad andra vet.

Jag berättar det jag tycker är ok att andra vet och tar inte reda på mer än jag vill veta om andra.

Kunskap är en börda man oftast bär ganska lätt men inte all kunskap. Om nu inte detta snarare handlar om vetskap än kunskap.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav mango » 2014-04-29 23:08:30

Helt ärligt så tror jag inte på att någon gillar Facebook innerst inne.

Så fort någon lägger upp en bild tex en snygg bild på sig själv på semester eller vad det nu kan vara så sitter folk nog mest och tänker:

Nä gu vad vilken fin plats och bild! fan ta henne! jag vill också åka dit osv
varför han hon det så bra för osv

Bara en massa avundsjuka och olyckliga tankar osv och jag vill inte vara den.

Jag tror det är ytters sällan någon faktiskt verkligen är glad för någon annans skull.
mango

Inläggav Flatline » 2014-04-29 23:37:41

mango skrev:Helt ärligt så tror jag inte på att någon gillar Facebook innerst inne.

Så fort någon lägger upp en bild tex en snygg bild på sig själv på semester eller vad det nu kan vara så sitter folk nog mest och tänker:

Jag tror det är ytters sällan någon faktiskt verkligen är glad för någon annans skull.

Jag tror inte att det tänket är unikt för facebook ärligt talat. Det är nog mest det att facebook är dagens medium för förmedlandet av just sådana bilder.
Vykorten och diabilderna var minst lika plågsamma och man nickade hela tiden och instämde med hur fint det var när man innerst inne ville strypa personen som varit på semester till lika stor del av ledan som av avund.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav mango » 2014-04-29 23:42:20

Flatline skrev:
mango skrev:Helt ärligt så tror jag inte på att någon gillar Facebook innerst inne.

Jag tror inte att det tänket är unikt för facebook ärligt talat. Det är nog mest det att facebook är dagens medium för förmedlandet av just sådana bilder.
Vykorten och diabilderna var minst lika plågsamma och man nickade hela tiden och instämde med hur fint det var när man innerst inne ville strypa personen som varit på semester till lika stor del av ledan som av avund.

ha ha instämmer :)
mango

Inläggav plåtmonster » 2014-04-30 0:02:17

Om meningen med facebook är att tävla i att visa upp en flott utsida och bli avundsjuk så blir det destruktivt. Är det dessutom så att man är ointresserad av andras göranden så blir det dessutom ointressant och man får hantera massa ovettiga propåer. Så blir det bara en loose-loose situation..
plåtmonster

Inläggav Moggy » 2014-04-30 0:09:34

Flatline skrev:

MEd skillnaden att Facebook har man tillgängligt dagligen och man kan aldrig välja vad man ska se och vad man vill slippa.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav mango » 2014-04-30 1:04:14

plåtmonster skrev:Om meningen med facebook är att tävla i att visa upp en flott utsida och bli avundsjuk så blir det destruktivt. Är det dessutom så att man är ointresserad av andras göranden så blir det dessutom ointressant och man får hantera massa ovettiga propåer. Så blir det bara en loose-loose situation..

jag har ingen aning om vad original meningen var utan det är något det blev.
Fast jag tror att det mer sällan att folk faktiskt tävlar utan att det mest handlar om att man blir avundsjuk.

Det vill säga jag tro det är sällan någon lägger upp en bild och någon försöker kontra med en bättre.
Utan att man lägger upp bra och lyckliga bilder när man väl har en. Och oavsett om någon lägger upp en bild där de ligger hemma och sjuk med en tårta i sängen så tänker folk:

Ush vad jobbigt att ha feber! men jag vill också ha tårta! varför får inte jag en tårta när jag är sjuk osv tex
det finns alltid något även för de med bättre självförtroende.

Det är sällan folk lägger upp något som innehåller bara något tragiskt.
Och även om någon gör det så är ju det ju lika tråkigt för det.

så jag tror det är en loose-loose situation för det mesta och för de allra flesta.
förutom företag, reklam, och i mitt fall komma ihåg vad personer heter typ.
mango

Re: "Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter

Inläggav Titti » 2014-04-30 8:42:32

Jag uppskattar facebook eftersom det ger mig en social kontaktyta jag skulle vara utan annars. Jag kan dela en bit av vardagen på lite avstånd med människor jag träffat och är bekant med. I annat fall skulle jag troligen inte ha kontakt med dem alls eftersom jag har svårt med direktkontakt. Nu har vi kontakt på avstånd och träffas någon gång ibland och det gör mitt liv rikare.

Jag har aldrig lagt upp någon bild eller berättat något om mig självt avsikt att göra någon avundsjuk och jag har heller aldrig känt så inför någon av dem jag har kontakt med där. Ibland kan jag bli förundrad över vad andra människor uppskattar men det stör mig inte direkt.

Jag har dessutom fått nya kontakter kring olika intressen jag har och definitivt ökat mitt vetande på flera områden genom några av de diskussionsgrupper jag är med i.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Wine » 2014-06-02 9:39:03

Oavsett vad det är för typ av bilder man lägger upp och i vilket syfte, vilken avsikt man har, av vilken anledning o.s.v. så drar myndigheter som ägnar sig åt signalspaning, övervakning och registrering nytta av att människor är så villiga att lägga ut bilder på sig själva på olika platser på internet såsom Facebook och andra sociala medier och i e-mail och gör det så frikostigt. Under de senaste åren har NSA samlat in enorma mängder bilder på ansikten från Facebook, e-post och videosamtal:

DN - Miljontals bilder på ansikten i NSA:s register
Publicerad 2014-06-01 09:18

Den amerikanska signalspaningsmyndigheten NSA har de senaste åren samlat in enorma mängder bilder på ansikten från Facebook, e-post och videosamtal.

Har du någon gång lagt ut en bild på dig själv på internet – eller fastnat på någon av dina vänners bilder? Då har du med stor sannolikhet hamnat i NSA:s hemliga databas.

– Regeringen och den privata sektorn investerar miljardbelopp i program för ansiktsigenkänning. Regeringen utvecklar i första hand enorma databaser för ansiktsigenkänning, medan de privata bolagen hela tiden bidrar med ny teknik för att identifiera personer under alltmer komplicerade förhållanden, säger Jennifer Lynch, advokat vid Electronic Frontier Foundation i San Francisco, till New York Times.

NSA har en en vision om att skapa ett register där porträttbilder från hela världen länkas samman med fingeravtryck och annan information enligt uppgifter i nya dokument som Edward Snowden läckt till New York Times.

NYT - N.S.A. Collecting Millions of Faces From Web Images
By JAMES RISEN and LAURA POITRASMAY 31, 2014

The National Security Agency is harvesting huge numbers of images of people from communications that it intercepts through its global surveillance operations for use in sophisticated facial recognition programs, according to top-secret documents.

“It’s not just the traditional communications we’re after: It’s taking a full-arsenal approach that digitally exploits the clues a target leaves behind in their regular activities on the net to compile biographic and biometric information” that can help “implement precision targeting,” noted a 2010 document.

One N.S.A. PowerPoint presentation from 2011, for example, displays several photographs of an unidentified man — sometimes bearded, other times clean-shaven — in different settings, along with more than two dozen data points about him. These include whether he was on the Transportation Security Administration no-fly list, his passport and visa status, known associates or suspected terrorist ties, and comments made about him by informants to American intelligence agencies.

It is not clear how many people around the world, and how many Americans, might have been caught up in the effort. Neither federal privacy laws nor the nation’s surveillance laws provide specific protections for facial images. Given the N.S.A.’s foreign intelligence mission, much of the imagery would involve people overseas whose data was scooped up through cable taps, Internet hubs and satellite transmissions.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav slackern » 2014-06-02 13:36:03

Wine skrev:Oavsett vad det är för typ av bilder man lägger upp och i vilket syfte, vilken avsikt man har, av vilken anledning o.s.v. så drar myndigheter som ägnar sig åt signalspaning, övervakning och registrering nytta av att människor är så villiga att lägga ut bilder på sig själva på olika platser på internet såsom Facebook och andra sociala medier och i e-mail och gör det så frikostigt. Under de senaste åren har NSA samlat in enorma mängder bilder på ansikten från Facebook, e-post och videosamtal:

Kanske NSA samarbetar med läkemedelsindustrin för att sälja mer anipsykotiska läkemedel?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Miche » 2014-06-02 13:52:35

slackern skrev:
Wine skrev:Oavsett vad det är för typ av bilder man lägger upp och i vilket syfte, vilken avsikt man har, av vilken anledning o.s.v. så drar myndigheter som ägnar sig åt signalspaning, övervakning och registrering nytta av att människor är så villiga att lägga ut bilder på sig själva på olika platser på internet såsom Facebook och andra sociala medier och i e-mail och gör det så frikostigt. Under de senaste åren har NSA samlat in enorma mängder bilder på ansikten från Facebook, e-post och videosamtal:

Kanske NSA samarbetar med läkemedelsindustrin för att sälja mer anipsykotiska läkemedel?
Det går väl att "verifiera" om man undersöker de politiker som jobbar hårdast för NSA även har intressen i läkemedelsindustrin...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2014-06-02 14:49:35

Du kan inte se om de fått ett erbjudande om lukrativt jobb efter sitt nuvarande jobb. Det som NSA kan hjälpa till med är att t.ex ta rätt information som kan användas för att vinna upphandlingar och kontrakt. Så om ett amerikanskt företag får ett stort kontrakt så skall man alltid vara misstänksam.

Apropå foton så kan ju AF börja med att slå på https..
Sedan kan man ju alltid förvilla detta databasinsamlande.
plåtmonster

Re: Sv: "Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndighe

Inläggav tahlia » 2014-06-03 0:42:00

För mig personligen känner jag nästan raka motsatsen. Nu tillbringar jag väldigt lite tid med att läsa statusar på FB men de jag läser är ofta så tydligt "om jag får alla andra att tro att mitt liv är perfekt och att jag är lycklig så tror jag på det själv" att jag omöjligt kan köpa det. Kan däremot konstatera att det är skönt att inte delta i den där pressen.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav notwoodstock » 2014-12-08 5:36:19

People are increasingly broadcasting symptoms of mental illness on social media. We should listen

http://www.scientificamerican.com/article/mental-health-crises-online-is-social-media-a-friend-or-foe/
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Hettan » 2014-12-08 6:01:21

Jag tycker det är bra att folk är olyckliga, det kanske motiverar dom att söka lycka i annat än deras vanliga ytligheter.

Kanske de kan förstå att livet är meningslöst och att det är okej att det är det, så de kan sluta ta livet på sånt jävla allvar. :-)Happy
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in