Idealpartner? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilket alternativ passar bäst in på bilden av er idealpartner?

Kramig, romantisk och kärleksfull.
8
25%
Tyst, smart och allmänbildad.
16
50%
Snygg, utåtriktad och kreativ.
5
16%
Skeptiker, framgångsrik och med svart humor
3
9%

Antal röster : 32

Inläggav Ganesh » 2008-08-06 22:56:07

Charley? skrev:
Ganesh skrev:Vill bara påminna om att det finns en artikel under "Artiklar" som berör ämnet från ett litet mer allmänt perspektiv.

Den heter "Asperger och kärleken".

Kan du sammanfatta lite kort vad den berör?

Egentligen inte. Det är en översättning av en del av ett kapitel i Tony Attwoods senaste bok. Stycket handlar om aspergerare och relationer. Och han beskriver sin bild av hur aspie-män och aspie-kvinnor har det med relationer till det motsatta könet. Utifrån hans kunskaper om forskningen på området. Och hans erfarenheter som terapeut. Det handlar om generella mönster han tycker sig se. Mycket tänkvärt.

Viss reservation för översättningen som inte är finputsad. Har nån nåra förslag till förbättringar så pm:a gärna mig.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 3 gånger.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Anastasia » 2008-08-06 22:57:21

Jag är nog inte intresserad av att ha några relationer eller förhållanden alls, klarar inte av att ha människor så nära inpå mig. I princip är jag dock väldigt kräsen när det gäller partners och vänner, bara det att jag har mina egna krav som kanske kan skilja sig lite från normen.

Samtidigt så är jag också oerhört självkritisk. Det är därför jag har gjort bedömningen att jag inte "får" umgås närmare med någon förrän jag har gjort allt jag kan för att förbättra mig själv utseendemässigt, socialt, känslomässigt, intellektuellt och i alla andra avseenden blivit en bättre människa.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia

Anslöt: 2008-06-21

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-06 23:01:54

Anastasia skrev:Samtidigt så är jag också oerhört självkritisk. Det är därför jag har gjort bedömningen att jag inte "får" umgås närmare med någon förrän jag har gjort allt jag kan för att förbättra mig själv utseendemässigt, socialt, känslomässigt, intellektuellt och i alla andra avseenden blivit en bättre människa.

Känner faktiskt igen mig en del. Det är ett idiotiskt tänk man bara mår dåligt av, man måste ge sig själv lite slack. Har en känsla av att de som tänker så minst av alla behöver förbättra sig. Jag menar, riktiga sluskar & fågelskrämmor är garanterat _inte_ självkritiska...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-06 23:11:17

Mats skrev:
alfapetsmamma skrev:
Mats skrev:Vill hitta någon som är intelligent. DET ÄR ATTRAKTIVT! Och så ska hon tycka om mig förstås. Det verkar vara en omöjlig kombination. Intelligenta kvinnor förstår antagligen att de kan få någon bättre än mig... :roll:

Angående säger jag att självförtroende, -känsla, -respekt och -säkerhet är attraktivt. [...] så tydlig med vad DU finner attraktivt. Hoppas det inte låter för hemskt.. Om det gör det så kräks lite på mig och strunta i det jag sa.

NEJ!! Be inte om ursäkt! Jag uppskattar ärlighet också. Och ditt svar känns ärligt. :)

Bra! Min man är ett bra exempel. Nåt av det mest tilldragande med honom är han VET SITT VÄRDE och utstrålar en lugn självsäkerhet, utan att förhäva sig nånsin. Är man övertygad om sitt värde själv är det väldigt mycket lättare att få andra att tycka detsamma, iaf gällde det oss.

Tänk dig försäljare som säljer en vara. Om de verkar tro själva på att grejen är bra och värd sitt pris, blir de inte mycket trovärdigare, oavsett hur mkt papper de har på Bäst i test osv?

Nu är människor inte saker och inte objekt, men jag hittar inget bättre sätt att förklara hur jag tänker nu. Och hursomhelst är det allmängods. Gokväll, säger A-mamman som känner sig lite för Törnblomsk för att vara helt nöjd. (Jag gillar inte förenklande floskler..)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-08-06 23:19:27

tahlia skrev:Kräsen? Jag? Nej, inte ett dugg. De ska ha fyra ben och päls - då är jag nöjd! ;)

Haha, den var bra! :D
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Milyc » 2008-08-06 23:33:28

Mats skrev:Vill hitta någon som är intelligent. DET ÄR ATTRAKTIVT! Och så ska hon tycka om mig förstås. Det verkar vara en omöjlig kombination. Intelligenta kvinnor förstår antagligen att de kan få någon bättre än mig... :roll:

Precis det här skulle jag också kunna sagt. Jag har så länge velat ha en tjej som är på ungefär samma intellektuella nivå som jag själv som jag även kan föra intressanta samtal med men det går inte.

Däremot märkte jag under min gymnasietid som tyvärr felaktigt blev på särskolan att jag var rätt poppis bland de lindrigt utvecklingsstörda tjejer som gick där. Så det är väl just så att tjejer med högre intelligens begriper att det finns bättre killar för dem :wink:
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv

Anslöt: 2007-02-22

Inläggav mnordgren » 2008-08-07 0:31:55

Jag ser mig inte som kräsen, men jag ser mig inte som desperat heller.

Däremot har jag i grunden ganska dålig självkänsla, och är framförallt helt asocial. Detta innebär att jag inte ser ett förhållande som tekniskt möjligt under i alla fall de närmsta åren.

Tycker nog det viktigaste är att man har båda fötterna på jorden och inte nån annastans.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav pointblank » 2008-08-07 12:23:30

Kräsen? Antagligen! :wink:

Vet egentligen inte ens om jag vill ha någon. Tycker det är rätt lugnt och skönt att vara själv. Men om det vore så skulle personen vara någon som jag kan föra intressanta samtal med, hitta på saker ihop med, vara söt och attraktiv i mina ögon, snäll och omtänksam och dessutom gilla - eller iallafall acceptera - mina katter.

Något jag har svårt för är bristande hygien, övervikt och alltför uppblåsta egon.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Inläggav antikropp » 2008-08-07 13:11:44

Svårt att säga om jag är kräsen, jag tycker mig inte vara så kräsen men samtidigt vet jag ju att jag jävligt lätt skulle stänga ner ifall ett förhållande blev jobbigt eller jag störde mig på den jag är ihop med.

Tv-tittare går bort helt, jag skulle kunna acceptera ett liv där jag inte umgås med flickvännen för att hon ska se någon serie ibland men jag skulle styra in det så att hon gjorde sig av med tv-n och istället laddade ner sina grejer så jag slapp reklam och all sån skit. Skulle det tittas på sånt där flum med Mia Törnblom och Anna Skipper så skulle det endast få vara i studiesyfte och för att skratta åt hur hemska dom är. Jag misstänker att jag genom det valet skulle valt bort majoriteten av alla tjejer.

Jag behöver även andrum och fritid. Inga parmiddagar och festande fredag och lördag med andra ord. Ingen action där det ska hittas på grejer hela tiden.

Inga konstiga irrationella jiddriga PMS-beteenden tack. Konflikter ska vara reella konflikter om saker som är till för att lösas. En sur sexvägrande vecka där allting enligt tjejens utsago är bra fast man märker att det inte är det och man får pikar men inte fattar att man har glömt en bortgången fasters mellannamns-namnsdag går bort, helt och hållet. Jag kan acceptera dåligt psykiskt mående såklart, men det ska gärna framgå om det rör sig om att tjejen mår dåligt eller om jag har gjort något.

En som räknar med blommor och choklad på namnsdagar och födelsedag och alla hjärtans dag går bort. Egentligen går det nog bort med en som tycker att sånt är tilltalande överhuvudtaget. Blommor är tämligen meningslösa om man inte har ett uttalat intresse för växtliv, choklad ska ändå köpas regelbundet i ganska stora mängder så det utgör ingen skillnad från vardagslivet. Jag tycker det rentav är motbjudande med folk som tycker tycker det är romantiskt med så banala grejer som blommor och choklad.

Det ska vara en snäll person också. Inte snäll=inte min partner under några omständigheter.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
antikropp

Anslöt: 2008-04-10

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-07 13:15:24

antikropp skrev:Svårt att säga om jag är kräsen, jag tycker mig inte vara så kräsen men samtidigt vet jag ju att jag jävligt lätt skulle stänga ner ifall ett förhållande blev jobbigt eller jag störde mig på den jag är ihop med.

[...]

Det ska vara en snäll person också. Inte snäll=inte min partner under några omständigheter.

Underbar kravspec! :) Obs, jag är inte ironisk.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-08-07 13:27:11

Det var kusligt vad den fångade mycket av det viktiga för mig också!

... och min höga uppfattning om Sugis bekräftas den med, vad hon än själv skriver... ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Nilale » 2008-08-07 13:31:12

Är ganska kräsen när det kommer till att man ska passa ihop, dvs kemin måste finnas, ömsesidig respekt. Samma humor är ett plus.

Personlighet och utseende går ofta hand i hand för mig. Gillar jag en person så tycker jag att den är vacker. Så kanske är jag kräsen när det gäller utseende också i så fall, även om jag inte har några krav på olika fysiska attribut. Hmm... :roll:
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav weasley » 2008-08-07 14:03:31

antikropp

Jag log inombords när jag läste din "kravspec" - så härligt konkret och bra! Mycket av det stämmer in på min egen... *flina*

Din kravspec säger mycket om hur du uppfattar din nuvarande också... och vad sugis än säger om sej själv så stärks även min uppfattning om att det är en väldigt bra tjej!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Inger » 2008-08-07 15:37:32

antikropp skrev:Svårt att säga om jag är kräsen, jag tycker mig inte vara så kräsen men samtidigt vet jag ju att jag jävligt lätt skulle stänga ner ifall ett förhållande blev jobbigt eller jag störde mig på den jag är ihop med.

Tv-tittare går bort helt, jag skulle kunna acceptera ett liv där jag inte umgås med flickvännen för att hon ska se någon serie ibland men jag skulle styra in det så att hon gjorde sig av med tv-n och istället laddade ner sina grejer så jag slapp reklam och all sån skit. Skulle det tittas på sånt där flum med Mia Törnblom och Anna Skipper så skulle det endast få vara i studiesyfte och för att skratta åt hur hemska dom är. Jag misstänker att jag genom det valet skulle valt bort majoriteten av alla tjejer.

Jag behöver även andrum och fritid. Inga parmiddagar och festande fredag och lördag med andra ord. Ingen action där det ska hittas på grejer hela tiden.

Inga konstiga irrationella jiddriga PMS-beteenden tack. Konflikter ska vara reella konflikter om saker som är till för att lösas. En sur sexvägrande vecka där allting enligt tjejens utsago är bra fast man märker att det inte är det och man får pikar men inte fattar att man har glömt en bortgången fasters mellannamns-namnsdag går bort, helt och hållet. Jag kan acceptera dåligt psykiskt mående såklart, men det ska gärna framgå om det rör sig om att tjejen mår dåligt eller om jag har gjort något.

En som räknar med blommor och choklad på namnsdagar och födelsedag och alla hjärtans dag går bort. Egentligen går det nog bort med en som tycker att sånt är tilltalande överhuvudtaget. Blommor är tämligen meningslösa om man inte har ett uttalat intresse för växtliv, choklad ska ändå köpas regelbundet i ganska stora mängder så det utgör ingen skillnad från vardagslivet. Jag tycker det rentav är motbjudande med folk som tycker tycker det är romantiskt med så banala grejer som blommor och choklad.

Men å, då skulle du passa mig perfekt! (Om jag hade velat ha en partner vill säga, och du inte redan var upptagen.) Jag gillar inte heller något av ovanstående.
Inger
Inaktiv

Inläggav antikropp » 2008-08-07 18:35:37

Haha, ja jag antar att mina krav är ganska aspievänliga :P
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
antikropp

Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Mystiqa » 2008-08-08 15:20:19

Jag vill nog ha en som avgudar mig och ser mig som en gudinna, skämmer bort mig och är romantiskt men samtidigt hård i sängen.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv

Anslöt: 2006-04-22

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-08 15:39:59

Ser många anledningar till att jag är singel när jag läser antikropps krav... 8) Å andra sidan vill jag absolut inte ha ngn manhaftig tjej. Komplicerat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Nilale » 2008-08-08 15:48:06

Antikropp;
Angående att du misstänker att välja bort de tjejer som vill kolla på Törnblom/Skipper (vilka är det?) skulle skära bort majoriteten... Då tror jag du löper större risk för det genom att välja bort PMS-häxorna. :twisted:
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Inger » 2008-08-08 16:53:04

KrigarSjäl skrev:Ser många anledningar till att jag är singel när jag läser antikropps krav... 8) Å andra sidan vill jag absolut inte ha ngn manhaftig tjej. Komplicerat.

Jag är inte manhaftig, inte heller weasley, Alfamamman, Aspkvinna och andra AS-kvinnor jag träffat, och säkert inte Lime, Mystiqua, Tibbs och andra jag ännu inte träffat heller. Många av oss har bara lite mer manlig hjärna i kvinnlig kropp, och gillar inte tjafs, chickflicks och gulligull. Kan det bli bättre? Såna som vi borde ju egentligen vara den ideala partnern för nästan vilken man som helst!
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2008-08-08 16:55:31

Nilale skrev: Törnblom/Skipper (vilka är det?)

LOL! Att inte veta det är BRA! :D 20 poäng till Nilale!
Inger
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-08 17:02:06

Jag är inte intresserad av en 'man med tuttar' om du förstår vad jag menar. Jag tilltalas av tjejer som är olika mig, det ska uppstå en slags yin & yang-balans. Anthon LaVey har skrivit en del om det här, han åskådliggör det hela med en klocka; ytterligheterna står i rak motsättning mot varann, och attraheras därför mest av varann. Vid kl 12 står en maskulin man, kl 18 en feminin kvinna. Kl 15 en tjock utåtriktad kvinna, kl 21 en spinkig tillbakadragen man. Jag kan inte ge en tjusigare beskrivning på rak arm, men jag tycker det ligger något i det.
Opposites attracts.

Därför kommer jag aldrig någonsin bli en sån där medelåldring som går klädd i samma joggingdräkt som frugan...ni vet vad jag menar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Zombie » 2008-08-08 17:24:28

Inger skrev:
KrigarSjäl skrev:Ser många anledningar till att jag är singel när jag läser antikropps krav... 8) Å andra sidan vill jag absolut inte ha ngn manhaftig tjej. Komplicerat.

Jag är inte manhaftig, inte heller weasley, Alfamamman, Aspkvinna och andra AS-kvinnor jag träffat, och säkert inte Lime, Mystiqua, Tibbs och andra jag ännu inte träffat heller. Många av oss har bara lite mer manlig hjärna i kvinnlig kropp, och gillar inte tjafs, chickflicks och gulligull. Kan det bli bättre? Såna som vi borde ju egentligen vara den ideala partnern för nästan vilken man som helst!

:lol: ... motsägs inte av mina intryck hittills nej... :oops:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:56:59, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-08-08 17:25:16

KrigarSjäl skrev:Jag är inte intresserad av en 'man med tuttar' om du förstår vad jag menar. Jag tilltalas av tjejer som är olika mig, det ska uppstå en slags yin & yang-balans. Anthon LaVey har skrivit en del om det här, han åskådliggör det hela med en klocka; ytterligheterna står i rak motsättning mot varann, och attraheras därför mest av varann. Vid kl 12 står en maskulin man, kl 18 en feminin kvinna. Kl 15 en tjock utåtriktad kvinna, kl 21 en spinkig tillbakadragen man. Jag kan inte ge en tjusigare beskrivning på rak arm, men jag tycker det ligger något i det.
Opposites attracts.

Därför kommer jag aldrig någonsin bli en sån där medelåldring som går klädd i samma joggingdräkt som frugan...ni vet vad jag menar.

Det känns som du missar några tusen dimensioner eller så med urtavlemodellen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:56:59, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-08 17:27:14

Det är det som är vitsen med enkla symboler; man kokar ner, gör komplicerade tankar åskådliga. Du får gärna visa upp en avhandling som innefattar tusen och en dimensioner, men frågan är hur pedagogiskt det är?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:56:59, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in