Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Huggorm » 2014-12-06 0:38:14

sugrövmanövern skrev:Om det är bajs på pengarna kan man ju gå in i en affär och växla :-)Happy .

Eller kolla om det sitter någon tiggare nära och bara: Hey beggar, luuk ---> muneys for jour bebes!
Ja, alltid trevligt att göra dagens goda gärning :D
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-06 0:39:02

geocache skrev:Förresten; mynt som jag hittar på gatan tar jag hand om, och ger till den gammla snälla trevliga Frälsningsarmétanten som brukar stå med sin insamlingsbössa utanför Åhléns. Mynt som jag hittar i butiker ger jag till kassören eller kassörskan i kassan.

Varför ger du dom till kassörskan!?

Tror du inte butiksägaren är rik som ett troll även utan de korvörena?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav River » 2014-12-06 0:41:18

geocache skrev:Jag lämnar in pengarna till polisen (oavsett belopp).

Kan jo ikke gå til politiet med en krone da. :D
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Huggorm » 2014-12-06 0:42:13

River skrev:
geocache skrev:Jag lämnar in pengarna till polisen (oavsett belopp).

Kan jo ikke gå til politiet med en krone da. :D
Har man asperger så har man :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav River » 2014-12-06 1:03:02

Ja, fant forresten en lommebok en gang. En gang utenfor butikken var det en kvinne som rotet i vesken sin, og så falt det ut en lommebok. Men hun enset det ikke og gikk. Men så tok jeg den opp og tiltalte henne, og hun tok den til seg. Forresten kunne jeg godt stukket den til meg, for det var vinter, mørkt og øde utenfor butikken.

Kanskje jeg ikke hadde tiltalt henne hvis jeg var i en vanskelig situasjon. :-)063
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav River » 2014-12-06 1:20:34

Forresten så jeg ikke i lommeboken om det var penger i den. Kanskje det bare var bankkort og slikt. Vet ikke. Men at det var en lommebok er sikkert.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav geocache » 2014-12-06 1:33:37

River; Huggorm:

Förresten; mynt som jag hittar på gatan tar jag hand om, och ger till den gammla snälla trevliga Frälsningsarmétanten som brukar stå med sin insamlingsbössa utanför Åhléns. Mynt som jag hittar i butiker ger jag till kassören eller kassörskan i kassan.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav marxisten » 2014-12-06 1:43:17

Moggy skrev:Skulle jag hitta riktigt mycket pengar i en väska, typ 100000 eller mer så skulle jag behålla det. Utan tvekan. Här skulle mitt samvete säga mig att den som har möjlighet att gå omkring med så mycket pengar nog inte går under av att förlora det.


Alt. att ägaren till väskan inte har kommit över de pengarna på helt legal väg. Är inte precis vanligt man går omkring med större summor kontanter idag...

Gällande frågeställningen så har jag aldrig varit i den situationen, har möjligen hittat en tjuga nån gång alt. en hundring, de har jag behållit. Dock så tror jag att jag skulle behålla pengarna så länge det handlar om enskilda sedlar.

Skulle jag dock finna högre belopp skulle jag utan tvekan gå till Polisen när det finns chans för de att identifiera ägaren. Likaså om jag hittade en plånbok skall den självfallet lämnas in. Om det vore på ex. ett köpcenter kanske jag skulle gå fram till en väktare eller kassapersonalen och lämna in den så de kan eftersöka personen på plats. Tar för givet att de sedan kontaktar Polisen om de ej finner plånbokens ägare alt. skulle jag själv gå till Polisen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav kullan » 2014-12-06 1:50:41

Jag skulle låta pengarna ligga kvar oavsett valör. Mitt samvete hindrar mig att göra annat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Automaton » 2014-12-06 2:07:06

Hittade en femhundralapp utanför hissen en gång, den slank snabbt ner i plånboken. Skönt med lite extra matpengar kunde äta lite extra mycket kött den månaden. Har inget dåligt samvete över det, finders keepers.

Skulle jag hitta en plånbok skulle jag nog länsa den på kontanter först och sen lämna in den anonymt om det går, någon kanske vill ha tillbaka sitt körkort eller dylikt.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav River » 2014-12-06 2:37:26

Egentlig tror jeg ikke at det er mye synd på folk som har råd til å miste penger.

Har en dårlig råd, så tar en bedre vare på pengene tror jeg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav hearnothing » 2014-12-06 3:41:15

Inte på gatan...

Jag och en kompis hittade en femhundring på golvet på krogen (sent) en gång för väldigt länge sen. Vi såg den i stort sett samtidigt och köpte sprit i baren för alltsammans och bjöd någon/några kompisar. Jag tror jag hade ohyggligt svag ekonomi på den tiden. Det kändes ok där och då i alla fall.

I princip på gatan...

Jag har "hittat" ett par hundra EUR i en bankomat i Barcelona. Jag insåg ganska snabbt att det var de japanska (som jag minns det, 5-6 år sen) turisterna som stod före mig i kön som inte riktigt var med på att dom fick ut pengar till slut. Jag joggade ikapp dom och gav dom pengarna. Jag vet ju inte hur det hade känts att köpa sprit för alla pengarna men troligen riktigt dåligt.
Senast redigerad av hearnothing 2014-12-06 3:47:44, redigerad totalt 6 gånger.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav hearnothing » 2014-12-06 3:42:54

Kullan skrev:Jag skulle låta pengarna ligga kvar oavsett valör. Mitt samvete hindrar mig att göra annat.


Oavsett vart det var också?
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav snuggelhund » 2014-12-06 4:13:42

Jag behåller pengarna. 50 kr har jag hittat som mest.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav snuggelhund » 2014-12-06 4:14:49

kullan skrev:Jag skulle låta pengarna ligga kvar oavsett valör. Mitt samvete hindrar mig att göra annat.


Så att någon annan kan ta pengarna istället ?

Chansen att de går till personen som tappat dem är nog väldigt liten..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav rasta » 2014-12-06 7:07:10

bränner allt på mig själv omedelbart så att bevisen försvinner!
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-06 7:30:06

Om jag hittar en träningsbag med en miljon i ovikta sedlar går jag till polisen.

Allt annat behåller jag själv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav elle » 2014-12-06 12:02:08

kullan skrev:Jag skulle låta pengarna ligga kvar oavsett valör. Mitt samvete hindrar mig att göra annat.

Bra . Du gör någon annan glad som hittar dem.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Richard » 2014-12-06 12:40:41

Om det bara var pengar så hade jag behållit dem. Men hade det varit en plånbok med kort o sånt (inkl. pengar) så hade jag lämnat in det till polisen, ev. försökt att få tag i ägaren via typ körkort.
Richard
 
Inlägg: 3764
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-06 12:57:00

När jag var barn hittade jag och en kompis 70 kronor på marken. Vi lämnade in dom till polisen och fick tillbaka dom efter några veckor. Jag minns att polisen tog en hel del i "förvaltningsavgift"...

Jag har hittat femhundringar som jag har behållit två gånger i mitt vuxna liv. En gång satt det två hundra i en bankomat jag gick förbi, dom pengarna lät jag vara.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-06 13:25:57

Hitta pengar er èn sak, men hva om man finner en pappeske på gaten, full av droger, verdt flere hundre tusen kroner? :shock:

Dette skjedde faktisk, noen hadde nok kastet esken, en politijakt eller noe slikt. Han som fant den sket nesten i byksorna når han åpnet den, panik, man vet ju inte hvem sine droger det är eller hvor voldelige de er. Och det är litt uheldig å stå på gaten med en eske full av droger i armene.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Moggy » 2014-12-06 16:16:18

Jeopardy Lane skrev:Hitta pengar er èn sak, men hva om man finner en pappeske på gaten, full av droger, verdt flere hundre tusen kroner? :shock:



Det brukar jag fantisera om att jag ska hitta. En väska full med pengar från ett rån som nån dumpar när polisen jagar dom. Jag kommer och råkar hitta den utan att nån känner till att jag hittade det. Sen har jag en väska proppad med pengar i garderoben.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Bredochbutter » 2014-12-06 16:28:16

Om jag har tagit pengarna i besittning skulle jag efter behov byta dessa mot varor eller tjänster.
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Vad gör du med pengar du hittar på gatan?

Inläggav Miche » 2014-12-06 16:48:06

Moggy skrev:Det brukar jag fantisera om att jag ska hitta. En väska full med pengar från ett rån som nån dumpar när polisen jagar dom. Jag kommer och råkar hitta den utan att nån känner till att jag hittade det. Sen har jag en väska proppad med pengar i garderoben.
Om man bara gömmer undan dem så har man ju ingen glädje av dem, snarare tvärtom, jag skulle bli nervös av att ha så mycket pengar hemma med tanke på inbrotts-/rånrisken.

Man ska inte heller plötsligt leva lyxliv om man kkommer över mycket pengar, det leder i stort sett alltid till ett av två scenarier - det första är att omgivningen blir misstänksam och man åker det, det andra är att man lever över sina tillgångar och när pengarna tar slut så är man skuldsatt långt över öronen (lyxfällansyndromet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in