Stora mat-tråden
Här kommer ett enkelt förslag men väldigt gott..
RÄKOR I STARKSÅS MED RIS
200g räkor
1 1/2 dl cremefraiche
chilisås
chilipulver
soya
curry
salt
vitlök
(ev lite citronpeppar)
2 dl ris
Gör såhär:
Bryn räkorna försiktigt.
Blanda i cremefraichen och rör om.
Krydda med övriga ingredienser för att få såsen så stark som du vill ha den.
Servera såsen tillsammans med riset och njut!
Efterrätt: (2 pers)
CHOKLAD MOUSSE
125g mörk blockchoklad
2 äggulor
2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
2 msk konjak eller arrak
2 msk vaniljsocker
2 äggvitor
Gör såhär:
Smält blockcholkaden på svag värme (tex. i en skål som står i varmt vatten).
Rör ner äggulor, socker och sprit i chokladen.
Vispa grädden hårt och rör ner chokladmassan i den.
Vispa äggvitorna till vitt skum och vänd försiktigt ner dem i chokladen.
RÄKOR I STARKSÅS MED RIS
200g räkor
1 1/2 dl cremefraiche
chilisås
chilipulver
soya
curry
salt
vitlök
(ev lite citronpeppar)
2 dl ris
Gör såhär:
Bryn räkorna försiktigt.
Blanda i cremefraichen och rör om.
Krydda med övriga ingredienser för att få såsen så stark som du vill ha den.
Servera såsen tillsammans med riset och njut!
Efterrätt: (2 pers)
CHOKLAD MOUSSE
125g mörk blockchoklad
2 äggulor
2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
2 msk konjak eller arrak
2 msk vaniljsocker
2 äggvitor
Gör såhär:
Smält blockcholkaden på svag värme (tex. i en skål som står i varmt vatten).
Rör ner äggulor, socker och sprit i chokladen.
Vispa grädden hårt och rör ner chokladmassan i den.
Vispa äggvitorna till vitt skum och vänd försiktigt ner dem i chokladen.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna skrev:underjord skrev:Nu står kokosglassmeten och kaffeglassmeten i kylen för att vila över natten. Imorgon ska de frysas i minst fyra timmar med omrörning varje halvtimme.
Hoppas du bara inte blir som "Kaminmannen"när han bytte till att baka bröd
Kokosglassen skulle egentligen göras på kokosmjölk, men eftersom jag inte hade någon hemma fick jag improvisera lite genom att blanda vanlig mjölk och kokosflingor (som jag mixade först), koka upp det och låta det stå och dra en halvtimme. Jag lät dem dessutom vara med under sjudningen. Kokosflingorna silades sedan bort i och med passeringen. Senare gjorde jag kokosmusslor och kokoshjärtan på de överblivna kokosflingorna. Dessa fylldes sedan med vaniljkräm och hallonsylt och är nu uppätna sedan länge.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:Aspkvinna skrev:underjord skrev:Nu står kokosglassmeten och kaffeglassmeten i kylen för att vila över natten. Imorgon ska de frysas i minst fyra timmar med omrörning varje halvtimme.
Hoppas du bara inte blir som "Kaminmannen"när han bytte till att baka bröd
Kokosglassen skulle egentligen göras på kokosmjölk, men eftersom jag inte hade någon hemma fick jag improvisera lite genom att blanda vanlig mjölk och kokosflingor (som jag mixade först), koka upp det och låta det stå och dra en halvtimme. Jag lät dem dessutom vara med under sjudningen. Kokosflingorna silades sedan bort i och med passeringen. Senare gjorde jag kokosmusslor och kokoshjärtan på de överblivna kokosflingorna. Dessa fylldes sedan med vaniljkräm och hallonsylt och är nu uppätna sedan länge.
Det är nu det händer Har du filmkameran på
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:Aspkvinna skrev: Det är nu det händer Har du filmkameran på
Har det blivit dags för 2 dl bakpulver?
...eller jaha, du menar att jag förvandlas till kaminmannen
Bakpulver...... ja den kakan skulle jag ju göra också....men just nu laddar jag för Berlinermunkar nästa vecka!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Testade just nåt nytt och oj! Smakorgasm!
Blomkål gratinerad med grönmögelost
* Ett halvt huvud blomkål
* 40 gram grönmögelost
* 0,5 dl mjölk
(* Några blad sallad som lollo rossi att garnera med)
(* Örter att garnera med ex hackad bladpersilja)
Tillagning av recept
1. Rensa och skär loss blomkålsbuketter. Koka i saltat vatten. Låt svalna och lägg upp i en ugnsfast liten form. Tillsätt mjölk. Skär ost i skivor och täck blomkålen. Hit kan du förbereda. Sätt ugnen på grill max och gratinera i cirka 5 minuter eller tills osten smält och fått lite färg.
Blomkål gratinerad med grönmögelost
* Ett halvt huvud blomkål
* 40 gram grönmögelost
* 0,5 dl mjölk
(* Några blad sallad som lollo rossi att garnera med)
(* Örter att garnera med ex hackad bladpersilja)
Tillagning av recept
1. Rensa och skär loss blomkålsbuketter. Koka i saltat vatten. Låt svalna och lägg upp i en ugnsfast liten form. Tillsätt mjölk. Skär ost i skivor och täck blomkålen. Hit kan du förbereda. Sätt ugnen på grill max och gratinera i cirka 5 minuter eller tills osten smält och fått lite färg.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Fråga till Krigis, när du gör råbiff, mal du själv eller låter du kötthandlaren göra det? Har du synpunkter på vilket kött? Magert och senfritt gissar jag.
Jag köper nötfärs av innanlår, det ska inte vara så finmalet som man får om man ber charken mala. Så färskt som möjligt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Inger skrev:Kan någon av er genier tala om hur man gör en hemlagad vanligt brunsås (som man kan ha till pannbiff t ex) och får den att smaka gott, eller smaka nåt ö h t?
Det första tricket för såser är att använda grädde. Att göra såser med grädde är oändligt mycket lättare än utan grädde.
Brunsås brukar jag sällan göra (och numera sällan såser alls) men just brunsås lärde jag mig ett trick från ett proffs en gång. Man köper färdig brunsås i pulver, men man låter den puttra sisådär 24 timmar på låg värme så den blir tjock och får mycket smak. Det används tydligen av en del proffskockar på restauranger.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Du får slå upp de exakta proportionerna själv, men ungefär så här:
Senast jag gjorde brunsås började jag med att bryna mjöl i lika mycket smör (bryningen av mjölet ger såsen dess karakteristiska smak). När mjölet blivit gyllenbrunt (lagom brunt) rörde jag i varm (kött-)buljong. Undvik klumpar i mjölet genom att till en början ha i bara lite buljong och röra om hela tiden. Ha sedan i mer buljong och öka mängden efterhand. Låt sjuda till önskad tjocklek. Smaka av med salt och finmalen svartpeppar (finmalningen gör att smaken sprids jämnare i såsen).
Det svåraste momentet, som jag upplever det, är att ha i buljongen utan att det blir klumpar.
I en traditionell brunsås behövs ingen grädde: Mjölbryningen och reduceringen ger tillräcklig smak i sig. Lite grädde kan dock ge en mjukare smak om det är vad man föredrar.
Det behövs oftast inte så mycket extra salt, eftersom buljongen ger mycket sälta.
Senast jag gjorde brunsås började jag med att bryna mjöl i lika mycket smör (bryningen av mjölet ger såsen dess karakteristiska smak). När mjölet blivit gyllenbrunt (lagom brunt) rörde jag i varm (kött-)buljong. Undvik klumpar i mjölet genom att till en början ha i bara lite buljong och röra om hela tiden. Ha sedan i mer buljong och öka mängden efterhand. Låt sjuda till önskad tjocklek. Smaka av med salt och finmalen svartpeppar (finmalningen gör att smaken sprids jämnare i såsen).
Det svåraste momentet, som jag upplever det, är att ha i buljongen utan att det blir klumpar.
I en traditionell brunsås behövs ingen grädde: Mjölbryningen och reduceringen ger tillräcklig smak i sig. Lite grädde kan dock ge en mjukare smak om det är vad man föredrar.
Det behövs oftast inte så mycket extra salt, eftersom buljongen ger mycket sälta.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 14:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Det första tricket för såser är att använda grädde. Att göra såser med grädde är oändligt mycket lättare än utan grädde.
Brunsås brukar jag sällan göra (och numera sällan såser alls) men just brunsås lärde jag mig ett trick från ett proffs en gång. Man köper färdig brunsås i pulver, men man låter den puttra sisådär 24 timmar på låg värme så den blir tjock och får mycket smak. Det används tydligen av en del proffskockar på restauranger.
Nä? Det är ju FUSK ju!! *Ingers naiva världsbild rämnar*
Om jag ville ha sås i påse skulle vore det inte något problem. Men vill inte ha något med socker, modifierad majsstärkelse, natriumglutamat, hydroliserat växtprotein eller andra exitotoxiner i. Alltså får man göra själv.
Jag brukar ta idealmjöl och soja... Tyvärr blir det inte någon gastronomisk sensation om man säger så...
Grädde kan nog bli bra. En smörklick kanske?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Nä? Det är ju FUSK ju!!
Om jag ville ha sås i påse skulle vore det inte något problem. Men vill inte ha något med socker, modifierad majsstärkelse, natriumglutamat, hydroliserat växtprotein eller andra exitotoxiner i. Alltså får man göra själv.
Jag brukar ta idealmjöl och soja... Tyvärr blir det inte någon gastronomisk sensation om man säger så...
Grädde kan nog bli bra. En smörklick kanske?
Ja grädde, och kanske smör, är tricket, om du inte bryr dig om fetthalten. I princip kan du helt enkelt använda stekskyn som blir kvar i pannan, tillsätta grädde och lite kryddor och lite soja. Så kan man förstås blanda i lök och annat roligt om man vill.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:27:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:Du får slå upp de exakta proportionerna själv, men ungefär så här:
Bryna mjöl?? Aldrig hört talas om detta. Men tack för tipset, låter som att det kan bli en riktig sås av det - om man lyckas. Måste det vara vanligt mjöl då, inte idealmjöl?
Första gången jag gjorde brunsås (enligt recept från Hemmets kokbok) blev det väldigt gott. Bryningen gör att mjölet smakar mycket mer än annars.
Jag har bara provat med vetemjöl. Vad är idealmjöl? Jag har hört talas om det, men jag har aldrig haft det hemma eller använt det.
Jag har bara provat med vetemjöl. Vad är idealmjöl? Jag har hört talas om det, men jag har aldrig haft det hemma eller använt det.
Kvasir skrev:Inger skrev:Grädde kan nog bli bra. En smörklick kanske?
Ja grädde, och kanske smör, är tricket, om du inte bryr dig om fetthalten.
Bara litegrann kan nog inte skada, om det hjälper en att få ner maten utan att må illa. Då jag så pass nyligen börjat äta kött igen tycker jag fortfarande det är rätt motbjudande så det gäller att få till en god sås för att få ner det.
I princip kan du helt enkelt använda stekskyn som blir kvar i pannan, tillsätta grädde och lite kryddor och lite soja. Så kan man förstås blanda i lök och annat roligt om man vill.
Lök är bra. Det brukar jag göra ibland. Men alltså, när jag gör pannbiffar så köper jag ett stort paket (eko)färs och gör många på en gång. Sen fryser jag in dem så att de är lätta att tina i ugnen. Gör även en stor laddning potatis som jag steker några i taget av sen. (Annars skulle man ju få stå vid spisen flera timmar om dan och det är helt uteslutet!) Således blir det ingen sky att göra sås på utom då första gången när jag steker upp allihopa. Och den räcker/håller sig förstås inte lika länge som alla de små frysta pannbiffarna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:27:51, redigerad totalt 2 gånger.
underjord skrev:Första gången jag gjorde brunsås (enligt recept från Hemmets kokbok) blev det väldigt gott. Bryningen gör att mjölet smakar mycket mer än annars.
Det är sånt där specialmjöl som är extra lätt att göra redning av även i varmt vatten utan att det klumpar sig. Hur det funkar att steka vet jag dock inte. Har en känsla av att det inte blir så jättebra... får väl prova.
För fullständighetens skull - brunsås enligt wikikokboken:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Bruns%C3%A5s
(skiljer sig lite från det recept som jag brukar använda).
Jag brukar använda buljongtärning, eftersom jag sällan har tillgång till riktig steksky.
http://sv.wikibooks.org/wiki/Bruns%C3%A5s
(skiljer sig lite från det recept som jag brukar använda).
Jag brukar använda buljongtärning, eftersom jag sällan har tillgång till riktig steksky.
Fast om du inte får någon sky så har du heller ingenting att utgå från för att få smak på såsen. Visst kan man tänka sig att göra en brunsås ändå, och bara smaksätta med kryddor och soja, men det blir inte samma sak. Då kanske det trots allt är läge att utgå från köttbuljong eller färdig köttfond på flaska?
Edit: En helt annan variant, om nu såsen motiverades av du inte gillar köttet i sig, kan ju vara att istället göra aromsmör, t.ex. vitlökssmör. Det är ju ännu enklare, bara att blanda smör och pressad vitlök (eller Coops färdiga vitlökspasta på tub). Eller blanda smör och finklipp persilja så får du persiljesmör etc.
Edit: En helt annan variant, om nu såsen motiverades av du inte gillar köttet i sig, kan ju vara att istället göra aromsmör, t.ex. vitlökssmör. Det är ju ännu enklare, bara att blanda smör och pressad vitlök (eller Coops färdiga vitlökspasta på tub). Eller blanda smör och finklipp persilja så får du persiljesmör etc.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Om idealmjöl direkt ur hästens mun:
http://www.axa.se/sv/produkter/produkt/?product=219
Det låter som att det nog borde gå att bryna det också, eftersom det tydligen är vanligt vetemjöl som behandlats - det är kanske till och med bättre...
Jag är dock sådan att jag föredrar obehandlade grundingredienser (dessa kan ofta användas till fler saker). Idealmjölet är antagligen dyrare också.
http://www.axa.se/sv/produkter/produkt/?product=219
Det låter som att det nog borde gå att bryna det också, eftersom det tydligen är vanligt vetemjöl som behandlats - det är kanske till och med bättre...
Jag är dock sådan att jag föredrar obehandlade grundingredienser (dessa kan ofta användas till fler saker). Idealmjölet är antagligen dyrare också.
Kvasir skrev:Då kanske det trots allt är läge att utgå från köttbuljong eller färdig köttfond på flaska?
Buljongtärningen ger mycket smak, även om det säkert är så att riktig steksky ger mer smak.
OK, jag provar med buljongtärning och idealmjöl. (Kryddsmör funkar inte då syftet med såsen är att kunna gegga till potatisen också så även den går ner.)
Tusen tack för tipsen!
Återkommer och berättar hur det gick när jag provat. (Kanske imorgon, idag är det lax & ris på menyn.)
Tusen tack för tipsen!
Återkommer och berättar hur det gick när jag provat. (Kanske imorgon, idag är det lax & ris på menyn.)
Återgå till Intressanta intressen