Onödigt med antivirus i smartphonen?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-12-02 1:23:27

Jag har haft Avast antivirus app i min smartphone sedan jag köpte den. Nu har jag upptäckt att Avast käkar upp batteriet. Det är högst upp på listan över appar som käkar batteri. Cirka 30% närmare bestämt. Finns ingen app, borsett från Google Play, som ens kommer i närheten av detta.

Jag vill inte ha antivirus i min smartphone. Jag har det bara för att man måste ha det, och Avast sägs vara bäst. Men nu funderar jag starkt på att avinstallera Avast eftersom det äter uop batteriet.

Så, vad tycker ni? Är det onödigt med antivirus till en smartphone eller är det något man bara måste ha?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav kullan » 2014-12-02 1:27:40

Jag har AVG - Antivirus och jag tänker inte avinstallera det. Jag har nog förlikat mig med att en smartphone drar batteri.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Parvlon » 2014-12-02 1:31:14

Scanning av alla internetsidor kan jag tänka mig dra en del men frågan är om 30 % verkligen stämmer.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-02 2:23:54

Om processseparationen och privilegiekontrollen fungerar som det ska, skall det inte behövas någon "viruskollare". Det är en dumhet från Microsoftvärlden för att man slarvat bort säkerheten helt.

Fast i verkligheten så äger mobiltelefontillverkaren din telefon för alltid då denna programmerat telefonen att bara acceptera systemmjukvara från denne och program som systemet i sin tur godkänner. Utöver det så finns det en massa bakdörrar för olika amerikanska myndigheter. Så de populära smartphones är aldrig under ägarens riktiga kontroll.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-12-02 6:08:42

30% kanske inte stämmer. Nu står det 24%, ibland är det 16%. När det stod 30% gjorde Avast just en scanning.

Men något verkar ha hänt med batteriet. Det tar slut i ett nafs. Jag laddar alltid smartphonen på natten. Igår hade jag 33% batteri runt 12 på dan. Lämnade smartphonen hemma, gick ett kort ärende och var tillbaka inom.en halvtimme. Då vat batteriet nere på 16%.

Laddade batteriet. Efter 1 1/2 timme var den laddad till 64%. Tog med mig smartphonen till ett möte. Rör knappt smartphonen alls. Efter 2 1/2 timme ringer jag ett samtal på nax 5 minuter. Väl hemma igen har jag varit borta i 3 timmar och 15 minuter. Smartphonen är då nere på 15% batteri.

Nåt ligger och drar batteri. Energisparläget ör aktiverat. Batteriet tar slut så fort, att det inte har att göra med vanliga tips som att korta ner tiden innan skärmen slocknar, att stänga av levande bakgrunder (som jag inte använder) etc.

Så snälla, inga standardtips. Tänk utanför ramarna. Och frågan gäller fortfarande: Ska jag avinstallera antivirus eller inte? Oavsett procentsats, drar Avast mest av alla. Scannar minst en gång per dygn. Hittar ingenstans där jag kan ändra detta.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Bredochbutter » 2014-12-02 7:34:53

Jag har inget antivirusprogram på min iPhone eller iPad. Det räcker med att vara normalparanoid när du ska ladda in nya appar.
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-02 8:42:20

@Lilla Gumman, Ta en kik om något program (app?) ligger och kräver en massa CPU i processlistan? samt om något program ligger och använder nätverkskommunikation i onödan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav kullan » 2014-12-02 10:49:53

Ett batteri på smartphone slits ut snabbt. Ja det kan vara slut efter 1 år. Tydligen ska man kunna kolla det där. Man plockar ut batteriet och klämmer på det. Känns det som en utbuktning mitt på batteriet så ska det tydligen bara vara att köpa nytt. Då är det slut. Med tanke på att du gör nästsn allt via mobilen så är det inte konstigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Zirre » 2014-12-02 12:22:12

Jag har inte antivirus i min smartphone och kommer heller aldrig att ha det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-12-02 13:43:53

Jag hittar inget konstigt. Hur ser jag om nåt program äter CPU? Jag kan rensa RAM-minnet, sr vilka appar som gör slut på batteriet samt avinstallera appar.
Ok, ska kolla batteriet. Men jag har bara haft den här smartphonen i ett halvår.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-02 13:50:12

Lilla Gumman skrev: Är det onödigt med antivirus till en smartphone eller är det något man bara måste ha?



Det är något man måste ha. Å ikke ha antivirus/beskyttelse blir som å gå hjemmefra og la døra være ulåst. Og håpe at ingen går inn og stjeler alt du har.

Det med at man "passar på at inte downloade nått snusk og passer godt på hele tiden og det går bra uten antivirus" er ikke brukbart, det er inte trygt. Det är inte säkert med antivirus, så det er absolut inte säkert utan.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav kullan » 2014-12-02 14:01:17

Lilla Gumman skrev:Ok, ska kolla batteriet. Men jag har bara haft den här smartphonen i ett halvår.


När köpte du mobilen? Jag hade fått för mig att du köpte den hösten 2013. Omkring årsskiftet. Jag köpte min i juni 2014. Och batteriet kan mycket väl vara slut. Min S3a behövde ett nytt batteri efter knappt ett år. Jag behöver inte ladda min ens varje dag och ändå har jag antivirus , facebook , facebook Messengers och andra batterislukare igång dygnet runt. Sen kan man råka få måndagsexemplar om man har otur.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Miche » 2014-12-02 14:36:55

Min gamla Note 2 räckte batteriet bara en halv dag om jag använde telefonen uner dagen (jag köpte ett extra batteri till den för att den skulle klara hela dagen). På den nya Note 4 så räcker batteriet oftast hela dagen, bl.a. för att mobilen lär vara snålare med förbrukning, kanske även har ny batteriteknik (har inte kollat).

Kullan och LG har ju Note 3, de borde ligga någonstans mitt emellan. Brorsan har Note 3 och jag har uppfattat det som att hans batteri oftast räcker hela dagen men han ringer massor av samtal och det drar inte speciellt mycket batteri.

Jag har min skärm på så svag ljusstyrka som möjligt, skärmen drar nog mest energi.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav H2SO4 » 2014-12-02 14:38:54

Med Android är antivirus ett måste om du planerar att vilja ha ett problemfritt användande under längre tid. Annars köper du iPhone helt enkelt och slipper all skit.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Re: Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Zirre » 2014-12-02 15:39:43

Antivirus på mobilen är frivilligt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Moggy » 2014-12-02 15:43:32

H2SO4 skrev:Med Android är antivirus ett måste om du planerar att vilja ha ett problemfritt användande under längre tid. Annars köper du iPhone helt enkelt och slipper all skit.



Strunt. Det finns inget stort virushot i dagsläget mot Android. Det är inte så att man måste ha en antivirus på en smartphone, de flesta har det inte.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Kanin » 2014-12-02 15:46:35

Jag har också Avast antivirus på min telefon (trots att det förmodligen inte gör någon egentlig nytta), men appen finns inte med på listan över de som förbrukar mest batteri (jag har dock varken "Web Shield" eller automatisk skanning aktiverade).

Lilla Gumman skrev:Scannar minst en gång per dygn. Hittar ingenstans där jag kan ändra detta.

Öppna "Avast Mobile Security"-appen, tryck på "VIRUS SCANNER" och välj vilka dagar automatisk virusskanning ska ske.


H2SO4 skrev:Med Android är antivirus ett måste om du planerar att vilja ha ett problemfritt användande under längre tid. Annars köper du iPhone helt enkelt och slipper all skit.

Nä.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-02 16:31:45

Eller så installerar man ett vettigare operativsystem såsom Replicant eller CyanogenMod. Samt använder en telefon som har allmänt tillgänglig dokumentation som t.ex OpenMoko Neo 1973.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-12-03 0:20:29

Jag har köpt ett nytt batteri hos Fyndiq för 99 kr. Där fanns det även batterier för 149 kr, 200 kr, 249 kr och 299 kr. Batteriet för 299 kr sägs vara original. De övriga är alltså kopior. Det står inte vad som skiljer batterierna åt. Antagligen livslängden. Någon som vet?

www.fyndiq.se
Sök på Samsung Galaxy Note 3 batteri. Vad skiljer dem åt?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Miche » 2014-12-03 10:33:26

H2SO4 skrev:Med Android är antivirus ett måste om du planerar att vilja ha ett problemfritt användande under längre tid. Annars köper du iPhone helt enkelt och slipper all skit.
Jag känner ett antal iPhone-ägare som fått rejäla problem efter ett par år med telefonen, det går helt enkelt inte längre att ringa med dem, samtalen bryts ner efter någon sekund eller ljudet slutar att fungera. Dessutom går det inte att byta batteri vilket ofta är nödvändigt efter ett par år och en del nödvändiga uppgraderingar av iOS gör att man inte längre kan använda telefonen.

Kallar du det för att slippa all skit? Jag tycker snarare att iPhone gör att man drabbas av skit, känner flera som lämnat Apple pga detta till förmån från Android, de uppskattar helt enkelt inte längre iSekten...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-12-03 13:27:00

Apple vill att man köper en ny iPhone efter en 2 år. Därför gör de så att smartphonen fungerar mycket sämre, så att man ska tvingas köpa ny. Det här ryktet har sagts gälla om den mesta elektroniken. Huruvida detta är sant eller inte har jag ingen aning om. Uppenbarligen ligger det något i det. Men Apple är i så fall inte ensamma.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav Zirre » 2014-12-03 22:23:03

Min bror bytte från iPhone till Android då iPhonen slutade fungera med wifi.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Onödigt med antivirus i smartphonen?

Inläggav H2SO4 » 2014-12-03 23:34:40

Miche skrev:
H2SO4 skrev:Med Android är antivirus ett måste om du planerar att vilja ha ett problemfritt användande under längre tid. Annars köper du iPhone helt enkelt och slipper all skit.
Jag känner ett antal iPhone-ägare som fått rejäla problem efter ett par år med telefonen, det går helt enkelt inte längre att ringa med dem, samtalen bryts ner efter någon sekund eller ljudet slutar att fungera. Dessutom går det inte att byta batteri vilket ofta är nödvändigt efter ett par år och en del nödvändiga uppgraderingar av iOS gör att man inte längre kan använda telefonen.

Kallar du det för att slippa all skit? Jag tycker snarare att iPhone gör att man drabbas av skit, känner flera som lämnat Apple pga detta till förmån från Android, de uppskattar helt enkelt inte längre iSekten...


Många jailbreakar sina iPhones. Klart man får problem då.
Har haft min i snart 3 år. Aldrig någonsin haft problem. Vet inte vad folk gör med sina telefoner...
Min morbror arbetar med it-säkerhet. Iphone och iOS är i SÄRKLASS det mest säkra operativsystemet. Tänker inte sitta och runka apple. Ogillar många saker med det också. Allt är skit. Bara att välja mellan skit och skit liksom.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Återgå till IT-forum



Logga in