Eddie Meduza - Dåre eller Geni
40 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Solklar dåre som obskyra gamar försökte plocka pengar på, när han borde fått vård istället...
Vissa låtar är lite smarta, kanske framför allt de han skrev på slutet. Men mycket är ren skit.
Den här passar väl fint i juletid:
https://www.youtube.com/watch?v=dobpeXTgjGg
Den här passar väl fint i juletid:
https://www.youtube.com/watch?v=dobpeXTgjGg
Svårt att besvara trådfrågan, jag är ingen expert på Eddie Meduza...inget ont om honom, verkar ha varit ett hårt levnadsöde och sånt har jag respekt för.
Det jag brukar ha svårt för är de som gillar Eddie Meduzas musik; obildade raggare, slarviga korkade lantliga människor med jord under naglarna som röstar SD, inte tar hand om sina hundar och tycker att man ska köpa tatueringskit på postorder och öva sig på andra raggar-tattar-bönder.
Det blir inte bättre av att de inte ens vet att deras idol är död sen en tid tillbaka.
En så pass kompakt obildning - plus deras allmänntillstånd och övriga egenskaper - gör att jag helst inte vill ha med dom att göra.
Det jag brukar ha svårt för är de som gillar Eddie Meduzas musik; obildade raggare, slarviga korkade lantliga människor med jord under naglarna som röstar SD, inte tar hand om sina hundar och tycker att man ska köpa tatueringskit på postorder och öva sig på andra raggar-tattar-bönder.
Det blir inte bättre av att de inte ens vet att deras idol är död sen en tid tillbaka.
En så pass kompakt obildning - plus deras allmänntillstånd och övriga egenskaper - gör att jag helst inte vill ha med dom att göra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Eddie Meduza - Dåre eller Geni
Inte min favorit. Gillar inte folk som sjunger om könsorgan och att supa skallen av sig.
Det där med att sjunga om supande är väldigt mycket självironi iom han var alkoholist.kullan skrev:Inte min favorit. Gillar inte folk som sjunger om könsorgan och att supa skallen av sig.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Det där med att sjunga om supande är väldigt mycket självironi iom han var alkoholist.kullan skrev:Inte min favorit. Gillar inte folk som sjunger om könsorgan och att supa skallen av sig.
Ja det är som med punktexter...man ska inte bokstavstolka allting...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Han var otroligt intelligent. Förmodligen inte nt, heller. Lägg därtill en mycket trasig barndom, grav alkoholism. Plus att han alltid stod på den lilla människans sida.
- troglodyten
- Anslöt: 2013-03-31
Håller med om att många dumskallar gillar honom, tyvärr.
- troglodyten
Eddie Meduza var och kommer alltid att vara ett geni. Han skrev över 700 texter, hans dröm ifrån början var att bli rockstjärna då han blev mobbad i skolan. Det var bara en ren slump att han blev en raggarkung. Kolla denna dokumentär så får ni se vem han var bakom sin karaktär: http://www.luftkaffe.se/diskografi/E/2- ... die-meduza
Errol Norstedt...
Den svängigaste enmansorkestern som funnits! På sina kassetter spelade han allt själv, gjorde alla stämmor och alla de olika rösterna och dialekterna, det var bara han som var bakom dem.
Särskilt svängiga brukar de riktigt skruvade låtarna vara.
Den svängigaste enmansorkestern som funnits! På sina kassetter spelade han allt själv, gjorde alla stämmor och alla de olika rösterna och dialekterna, det var bara han som var bakom dem.
Särskilt svängiga brukar de riktigt skruvade låtarna vara.
- troglodyten
Med tanke på alla instrument han kunde spela och hur lätt han kunde återge melodier han hört och liknande så är han ju lätt mer geni än dåre iallafall.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Jag är ingen expert i ämnet. Rent spontant verkar det som om han hade en stor begåvning som han inte riktigt kunde ta vara på eftersom han verkar ha varit extremt självdestruktiv.
Som en reflektion på det så låter det som en typisk person med ADHD som självmedicinerar.Kristofer skrev:Jag är ingen expert i ämnet. Rent spontant verkar det som om han hade en stor begåvning som han inte riktigt kunde ta vara på eftersom han verkar ha varit extremt självdestruktiv.
Miche skrev:Som en reflektion på det så låter det som en typisk person med ADHD som självmedicinerar.Kristofer skrev:Jag är ingen expert i ämnet. Rent spontant verkar det som om han hade en stor begåvning som han inte riktigt kunde ta vara på eftersom han verkar ha varit extremt självdestruktiv.
Jag har läst en del om honom, bland annat en biografi, plus att jag såg Eleganten från vidderna och hörde nån radiodokumentär. Jag har inte hittat några indikationer på ADHD, snarare verkar han ha varit en utpräglad känslomänniska, psykiskt väldigt svag och ytterligare försvagad av alkohol. Men ett geni tycker jag absolut man kan erkänna honom som utan att nödvändigtvis gilla hans grejer. Han hade en jävla fingertoppskänsla både poetiskt och musikaliskt.
Tre trummisar i synk. Zappaklass på det. Och ett jävla drag.
Men jag håller med, en del bondläppar som gillar honom har jag svårt för. Det bästa med honom var inte "ronka kuken"-låtarna.
Kan nån plocka ut hela berättelsen om Meduza från den där tidningen så man får läsa?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Kan nån plocka ut hela berättelsen om Meduza från den där tidningen så man får läsa?
Den här är bra:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3361063
- hearnothing
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-12-02
-Svag vete sjutton...däremot känslig kanske. Känslighet hänger ihop med begåvning.
Känslighet och svaghet är inte samma sak. En sann konstnär som inte är känslig...finns inte.
Det är ingen svaghet att vara känslig i de här sammanhangen, tvärtom.
En Thåström utan känslighet? En Bellman?
-Glöm det.
Känslighet och svaghet är inte samma sak. En sann konstnär som inte är känslig...finns inte.
Det är ingen svaghet att vara känslig i de här sammanhangen, tvärtom.
En Thåström utan känslighet? En Bellman?
-Glöm det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Intressanta intressen