Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav River » 2014-11-30 0:57:08

Det som jeg tror er viktig å huske på, er at enhver religion er menneskeskapt, og bygger på egoisme eller alle er seg selv nærmest.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-30 0:58:57

River skrev:Det som jeg tror er viktig å huske på, er at enhver religion er menneskeskapt, og bygger på egoisme eller alle er seg selv nærmest.
Ganska svårt att "huske sig fram till det" när man är 100% medveten om något som säger tvärtemot. Och vill man komma hem så är det allt bäst att Jesus är sann.

Joh 8

Ni är av den här världen, jag är inte av den här världen. 24 Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är,* skall ni dö i era synder."
Senast redigerad av Parvlon 2014-11-30 1:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-30 0:59:40

habiti skrev:
slackern skrev:
Alyana skrev:Splittring...
:-)003

Låt oss hålla ihop. :-)154


:-)173


sen när är du kristen, har jag missat något?


Kristen men inte troende. ;) Är ju döpt när jag var ett spädbarn.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav River » 2014-11-30 1:11:55

Hvorfor er det for eksempel slik at bibelen skaper tvister/uvennskap selv blandt de troende?

Jo, fordi guden er ingenting uten motstand nemlig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav elle » 2014-11-30 9:34:32

Parvlon skrev:
elle skrev:Har man svenska som sitt första språk borde väl utan problem förstå en skilland i betydelse mellan orden : att tillbe, att be till och att vörda.
Fast du verkar glömma av vad vi pratar om.

Du skrev tidigare i tråden;


elle skrev:Parvlon, vill bara säga att på nätet hittar man i princip allt om religion man bara vill tror på . Jag förstår att du söker sanningen och det gör jag också . Men jag skulle vara försiktig att tro på vad som helst eller när folk påstått sig tala med Gud eftersom bakom det kan står någon annan än Gud .

Apropå Jungfru Maria och helgon . Jag gör ett sista försök att få dig att förstå att endast Jesus är min Herre och inte någon helgon .

Det finns många fördomar bland protestanter om katolska kyrkan som helt enkelt inte är sanna och som behöver överbryggas [*]

På samma sätt är det en protestantisk myt att katoliker skulle tillbe Maria eller något annat helgon. Jag tycker det är ohederligt att anklaga dem för det när de själva inte tänker så. Enligt katolskt och ortodoxt tänkande är alla som somnat in hos Herren levande hos Honom, och vi kan tala med dem och be om deras förbön lika enkelt som Jesus kunde samtala med Moses på förklaringsberget (Matt 17:3). Däremot tror jag katoliker bör erkänna att det finns en risk för avgudadyrkan, inte minst på folklig nivå, och att praxisen inte finns i Bibeln. Men att avvisa alla katoliker och ortodoxa som människodyrkare är inte seriöst, för det är inte så de ser det.



https://helapingsten.wordpress.com/2013 ... -fordomar/
Jag förstorade texten så att du inte kan missa.



Så jag ställer frågan igen; är det ok att tro sig prata med DÖDA människor, tror du?


Förstår inte frågan . Och du förstår inte katolsk spiritualitet . Och det kan jag inte hjälpa .

Har du redan glömt vad jag skrev igår ???

elle skrev:Parvlon, du och jag ska inte diskutera religion av olika skäl . Den saken är klar .


Religion och i synnerhet KATOLICISM .
Senast redigerad av elle 2014-11-30 9:44:52, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-11-30 9:40:06

habiti skrev:
elle skrev:
Parvlon skrev:men du gick såklart inte ens in på forumet utan sprider gärna dina fördomar precis som de vore sanningen själv.

Du har fel .

Bland det första jag läste var antikatolska " sanningar " som du själv gärna sprider även här på forumet.

edit : är du själv helt befriad från fördomar ?


men jisses...argumentera emot då...ni är största gruppen kristna, klart ni får kritik då.

Jag argumenterar inte med döva öron samt med idioter som inte läser religiösa böcker och inte ens kan stava korrekt KATOLICISM .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-30 16:13:10

elle skrev:idioter som inte läser religiösa böcker och inte ens kan stava korrekt KATOLICISM .
Jag har läst och begrundat större delen av den heliga bibeln. Visst har jag läst annat som ofta säkert är skräp också.

Det verkar som att du missat Jesu bergspredikan;

Matt 5 skrev:Ni har hört att det är sagt till fäderna: 'Du skall inte mörda.' Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.


att prata med sovandes människor är knappast bibliskt det och skulle förvåna mig om Gud tycker om sådant beteende. Men du får gärna överbevisa mig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-30 18:05:37

elle skrev:
habiti skrev:
elle skrev:Du har fel .

Bland det första jag läste var antikatolska " sanningar " som du själv gärna sprider även här på forumet.

edit : är du själv helt befriad från fördomar ?


men jisses...argumentera emot då...ni är största gruppen kristna, klart ni får kritik då.

Jag argumenterar inte med döva öron samt med idioter som inte läser religiösa böcker och inte ens kan stava korrekt KATOLICISM .


omg

har du ens varit i katolsk kyrka? maria statyer överallt och prat om maria och böner till maria.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav manne » 2014-11-30 19:09:40

habiti skrev:
elle skrev:
habiti skrev:
men jisses...argumentera emot då...ni är största gruppen kristna, klart ni får kritik då.

Jag argumenterar inte med döva öron samt med idioter som inte läser religiösa böcker och inte ens kan stava korrekt KATOLICISM .


omg

har du ens varit i katolsk kyrka? maria statyer överallt och prat om maria och böner till maria.


det är jesus man skall be till maria var en vanlig kvinna

http://www.youtube.com/watch?v=C1DZA_TdBBI
manne
 
Inlägg: 19895
Anslöt: 2007-08-23

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-30 19:12:52

manne skrev:
habiti skrev:
elle skrev:Jag argumenterar inte med döva öron samt med idioter som inte läser religiösa böcker och inte ens kan stava korrekt KATOLICISM .


omg

har du ens varit i katolsk kyrka? maria statyer överallt och prat om maria och böner till maria.


det är jesus man skall be till maria var en vanlig kvinna

http://www.youtube.com/watch?v=C1DZA_TdBBI


Nej hon var jungfru Maria enligt bibeln. Så ingen vanlig kvinna om man tror på det som står i bibeln.

http://www.svenskakyrkan.se/troochandli ... badelsedag
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-12-01 9:34:37

habiti skrev:ni sätter större fokus på maria än vad ni gör på herren.

Fördomar eller en vanlig missuppfattning bland okunniga protestanter .

Jungfru Maria var ingen simpel kvinna . En simpel kvinna hade fött ett simpelt barn .
En vanlig kvinna föder ett vanligt barn . Punkt slut .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-12-01 10:06:54

Parvlon skrev:
elle skrev:idioter som inte läser religiösa böcker och inte ens kan stava korrekt KATOLICISM .
Jag har läst och begrundat större delen av den heliga bibeln. Visst har jag läst annat som ofta säkert är skräp också.

Det verkar som att du missat Jesu bergspredikan;

Matt 5 skrev:Ni har hört att det är sagt till fäderna: 'Du skall inte mörda.' Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.


att prata med sovandes människor är knappast bibliskt det och skulle förvåna mig om Gud tycker om sådant beteende. Men du får gärna överbevisa mig.

Det är inte min uppgift att överbevisa dig .

Apropå vad jag har missat .. Jag har också missat att skriva att du kan vara okänslig i ditt omdöme . Har man en annan kristen tro som enligt din åsikt saknar stöd i Bibeln måste det per automatik vara något " fel " med den .

Gud har säkert inget emot helgonen . De finns säkert i Himlen för att adorera Honom .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-01 10:56:33

Varför så känslig? En diskussion där alla har samma åsikter är ingen vidare disussion.

Låter som det är dumt att chansa men ändå intressant. Brukar de döda prata tillbaka med dig i bön?


Helgon betyder väl helig (människa) förresten, om jag inte minns helt fel och jag tvivlar på att påven bestämmer vem som är ett helgon i Guds ögon.

Maria var visst en enkel kvinna. Hade inte gjort något speciellt för att Herren utvalde henne, eller hur? Precis som med Guds nåd för övrigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-12-01 16:15:49

Parvlon skrev:Helgon betyder väl helig (människa) förresten om jag inte minns helt fel och jag tvivlar på att påven bestämmer vem som är ett helgon i Guds ögon..

Det är Gud som bestämmer det och det är Gud som väljer . Förstår du ? Det är ingen människa som bestämmer om hon är ett helgon eller inte.

Parvlon skrev:Maria var visst en enkel kvinna. Hade inte gjort något speciellt för att Herren utvalde henne, eller hur? Precis som med Guds nåd för övrigt.

Gud har utvalt Henne långt innan . Det ingick i Hans plan att just Hon och ingen annan kvinna skulle föda Jesus . Därför att Hon var utan arvsynd . Immaculata Conceptio heter det på latin .
Immaculata conceptio, Den obefläckade avlelsen, är en katolsk lära enligt vilkenJungfru Maria, genom nåd och ett särskilt privilegium från Gud, från sin första tillblivelse har varit fri från arvsynd.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Obefl%C3 ... e_avlelsen

Hade hon svarat nej till Gud hade ingen Messias kommit till världen . Det hade inte funnits Jesus och inga kristna heller .

Parvlon skrev:Brukar de döda prata tillbaka med dig i bön?.

En dum fråga eller jag förstår den inte ärligt talat .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav River » 2014-12-01 16:45:50

River skrev:Hvorfor er det for eksempel slik at bibelen skaper tvister/uvennskap selv blandt de troende?

Jo, fordi guden er ingenting uten motstand nemlig.

Ja, her har vi jo for eksempel ovenfor to troende som krangler rundt samme bok da.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-05 14:19:28

Gud vad det är larvigt med kristna som först pratar om hur de predikar "kärlekens och fredens religion" till skillnad från alla stygga, stygga muslimer, och sedan håller de på och mobbar ut vissa kristna kyrkor och försöker framstå som rättfärdiga.
Skitlarvigt! Religion sår bara split. Jag tror att världen skulle vara en mycket bättre plats om folk behöll sin tro för sig själva och inte försökte trycka ned den i halsen på andra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav River » 2014-12-05 14:42:11

Kahlokatt skrev:Religion sår bara split.

Nå, det er da noe bra ved religion også. Frelsesarméen i Norge for eksempel. De gjør jo mye godt. Det blir vel julebord for hjemløse, rusmisbrukere, fattige etc i år også.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav elle » 2014-12-05 16:42:20

Kahlokatt skrev:Gud vad det är larvigt med kristna som först pratar om hur de predikar "kärlekens och fredens religion" till skillnad från alla stygga, stygga muslimer, och sedan håller de på och mobbar ut vissa kristna kyrkor och försöker framstå som rättfärdiga. .

Han är kanske bara nyfiken på katolsk tro .. ??

Muslimer förföljer ju varandra och även andra troende .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-05 18:44:02

Kahlokatt skrev:Gud vad det är larvigt med kristna som först pratar om hur de predikar "kärlekens och fredens religion" till skillnad från alla stygga, stygga muslimer, och sedan håller de på och mobbar ut vissa kristna kyrkor och försöker framstå som rättfärdiga.
Skitlarvigt! Religion sår bara split. Jag tror att världen skulle vara en mycket bättre plats om folk behöll sin tro för sig själva och inte försökte trycka ned den i halsen på andra.

Ska be för dig vännen.
Ja det är dumt att bråka sinsemellan liksom det är att sunnimuslimer såsom IS mördar shia...
Men blunda blunda blunda du.
:-)154
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-06 12:47:04

Jag föddes ateist och har hittills inte haft anledning att byta. Religion har alltid varit ett mysterium för mig. Redan som åttaåring förundrades jag över hur vuxna människor kunde "välja" att tro på saker, saker som dessutom på ytan tycktes vara trvialt falska. Religion verkar ha en väldigt stark social komponent. Filosofin, i den mån den är relevant, tycks ofta vara någon sorts efterhandskonstruktion.

Jag är öppen för att jag kan ha fel och att någon av de tusentals religionerna som finns verkligen är "den rätta", men jag håller så att säga inte andan.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-12-06 12:52:52

HandOfGod137 skrev:Jag föddes ateist och har hittills inte haft anledning att byta. Religion har alltid varit ett mysterium för mig. Redan som åttaåring förundrades jag över hur vuxna människor kunde "välja" att tro på saker, saker som dessutom på ytan tycktes vara trvialt falska. Religion verkar ha en väldigt stark social komponent. Filosofin, i den mån den är relevant, tycks ofta vara någon sorts efterhandskonstruktion.

Jag är öppen för att jag kan ha fel och att någon av de tusentals religionerna som finns verkligen är "den rätta", men jag håller så att säga inte andan.


när du finner den rätta Tron?
då lär du märka det.

@Jesuite_magnus
/luleå, sverige.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-06 17:55:19

ellie skrev:Han är kanske bara nyfiken på katolsk tro .. ??
precis. Men varför svarar du inte på min fråga då. Brukar de döda ge dig bönesvar? I vilken bibel är det ok att fråga de sovandes om råd/hjälp?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-06 21:43:46

Alyana skrev:
Kahlokatt skrev:Gud vad det är larvigt med kristna som först pratar om hur de predikar "kärlekens och fredens religion" till skillnad från alla stygga, stygga muslimer, och sedan håller de på och mobbar ut vissa kristna kyrkor och försöker framstå som rättfärdiga.
Skitlarvigt! Religion sår bara split. Jag tror att världen skulle vara en mycket bättre plats om folk behöll sin tro för sig själva och inte försökte trycka ned den i halsen på andra.

Ska be för dig vännen.
Ja det är dumt att bråka sinsemellan liksom det är att sunnimuslimer såsom IS mördar shia...
Men blunda blunda blunda du.
:-)154


Blundar inte alls. Det begås en massa brott i islams namn och jag hatar islamister lika mycket som ni gör. Jag skulle önska att grupper som IS utplånades från jordens yta och hatar deras brott mot kristna, yazider och andra grupper.
Men det är alldeles för vanligt att ALLA muslimer pekas ut som monster, när det handlar om diverse galna grupperingar här och där i världen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-06 21:46:40

Jag hatar inte islamister.

Man ska älska sina fiender , sade Jesus. Jag kan försöka bättra mig, tänker jag.

Ef. 6:12

”Vi kämpar inte mot människor, utan mot andevärldens furstar och makter.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Intressanta intressen



Logga in