Tips hur man undviker påflugna expediter i affärer?
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Finns ju en annan diskussionstråd i samma ämne. Men hur undviker påflugheten hos expediter? eller affärsbiträde som en del säger.
Problemet är väl att man går i egna tankar och försöker klarlägga vilket behovet egentligen är och vad som kan passa in inom detta krav. När det då kommer någon som "VILL DU HA HJÄLP MED NÅGOT!?!?" så blir det som att hiva alla papper och datorer på skrivbordet till golvet bredvid. Föga uppskattat med andra ord.
Kanske man skall klia sig i skrevet och slika sig om munnen så för att vara socialt avskräckande? Eller använda hörlurar? (någon som testat det sista?) En T-shirt med "Tilltala mig inte!" fungerar under klädinhandlingen? (tam) skallerorm runt halsen?
Problemet är väl att man går i egna tankar och försöker klarlägga vilket behovet egentligen är och vad som kan passa in inom detta krav. När det då kommer någon som "VILL DU HA HJÄLP MED NÅGOT!?!?" så blir det som att hiva alla papper och datorer på skrivbordet till golvet bredvid. Föga uppskattat med andra ord.
Kanske man skall klia sig i skrevet och slika sig om munnen så för att vara socialt avskräckande? Eller använda hörlurar? (någon som testat det sista?) En T-shirt med "Tilltala mig inte!" fungerar under klädinhandlingen? (tam) skallerorm runt halsen?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Kom när det är väldigt mycket folk i butiken, det är nog det enda jag kan komma på för att undvika frågan.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Hörlurar är bästa verktyget mot påflugna människor. En bra ursäkt för att ignorera oönskat tilltal. Om de tilltalar dig ändå eller om de är på väg mot dig så kan man demonstrativt ta fram mobilen och bläddra lite i playlisten eller "råka" titta åt andra hållet för de kan ju inte begära att du ska märka dem om du har hörlurar i öronen och inte ser åt deras håll. Funkar även på påflugna mobilförsäljare samt alla som försöker värva en till olika organisationer på stan
Fast då har man ju redan blivit störd..
- plåtmonster
Musik i öronen, undvika ögonkontakt och inte se osäker och sökande ut brukar fungera för mig.
Det finns överallt påflugna människor . Både utanför affärer och inne i affärer.
Jag handlar mat på nätet . Till andra affärer utom apoteket går jag inte .
Jag handlar mat på nätet . Till andra affärer utom apoteket går jag inte .
Uppsökte nyligen ett apotek, ett gammalt hederligt med förmodligen 100 år på nacken. I vanliga fall brukar dom flyga på en när man med blicken scannar av hyllorna för att finna det man söker med ett "Kan jag hjälpa till?" Men nu när jag inte fann det jag sökte lyckades jag inte hitta någon expedit, trots att några uppenbart var sysselsatta med att plocka upp varor i hyllorna och inte expedierade någon annan kund.
Det du frågar efter är lite som att gå på cafe och önska att du bara kunde sätta dig vid ett bord, skicka en order telepatiskt och sedan ha en robot som levererar den till bordet, istället för att bara använda en vending machine på utsidan. De flesta går ju in i butiker för att de letar efter något. De anställda vet detta och är ju där för att hjälpa dig. Detta kommer du aldrig komma undan ifrån eftersom denna sorts hjälp är och alltid har varit en del utav fysiska butiker. Det är inte de som är påflugna. Det är du som valt att vara en fisk utanför ditt vatten. Varför kollar du inte upp saker på nätet?
Säg vad du letar efter och låt dem visa dig så du kan bli färdig snabbare istället. Jag var fruktansvärt livrädd för samma sak i tonåren men tränade bort det snabbt. Det är väldigt lätt när du väl gjort det en gång. Man behöver inte lida från minsta personliga kontakt bara för att man vill vara för sig själv. Det finns situationer där det vore bra och hälsosamt om man hade vant sig vid att man inte kommer undan andra människor utan att få en chock.
Säg vad du letar efter och låt dem visa dig så du kan bli färdig snabbare istället. Jag var fruktansvärt livrädd för samma sak i tonåren men tränade bort det snabbt. Det är väldigt lätt när du väl gjort det en gång. Man behöver inte lida från minsta personliga kontakt bara för att man vill vara för sig själv. Det finns situationer där det vore bra och hälsosamt om man hade vant sig vid att man inte kommer undan andra människor utan att få en chock.
Du går inn i butikken og så fort en expediter har snakket til deg så sier du, høyt slik at alle andre kan høre det; "Nej, jag vil inte ha sex med deg sejer jag, sluta ta på meg! Slut! jag vil inte ligga med dej"
De kommer aldri til å snakke til deg igjen etter det.
De kommer aldri til å snakke til deg igjen etter det.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Varför beställer du inte på apotea.se?elle skrev:Till andra affärer utom apoteket går jag inte .
elle skrev:Jag handlar mat på nätet
Några rekommendationer?
- plåtmonster
Jag har jobbat i butik. Som butiksanställd är det ens jobb att vara påflugen. Det är ett sätt att markera att man ser att kunden kom in i butiken.
plåtmonster skrev:elle skrev:Jag handlar mat på nätet
Några rekommendationer?
Jag brukar handla här :
http://www.cooponline.se/
Grejerna kommer i tid .
Det är väl en rätt dryg expeditionsavgift på det där? och är väl begränsat till Stockholm eller så?
- plåtmonster
Har du kollat? Jag orkar inte nu men det vore intressant att veta.plåtmonster skrev:Det är väl en rätt dryg expeditionsavgift på det där? och är väl begränsat till Stockholm eller så?
Sist jag kollade krävde i stort sett alla runt 75-100 kr.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Det är väl en rätt dryg expeditionsavgift på det där?
Jag betalar 49 kr.
Hellre det än att åka och storhandla och betala för resan och komma hem dödstrött.
Tycker inte expediter är ett problem egentligen. Om dom frågar om man vill ha hjälp kan man väl bara säga "nej tack". Det är deras jobb att vara uppmärksamma. Värsta som finns är när man verkligen vill ha hjälp och det känns som att ingen bryr sig alls.
Värre med översociala människor ute som ska prata med allt och alla och förväntar sig att man pratar med dom.
Värre med översociala människor ute som ska prata med allt och alla och förväntar sig att man pratar med dom.
Nu orkar jag inte läsa allt här, men, titta inte på personalen, låtsas titta på något annat, ha (gärna mycket synliga) hörlurar på och om de som jobbar där pratar, säg att du bara tittar, alternativt hittar nog det du söker etc. Eller gå inte in i mycket små butiker om det är plågsamt.
- Augustiigen
- Ny medlem
- Anslöt: 2014-11-29
Återgå till Att leva som Aspergare