Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-11-27 14:57:10

habiti skrev:har tänk på en sak angående mormonerna, katolikerna o jehovas vittnen...

en del kristna tycker ju om att reta dom och säga att de fel etc...

visst har de fel på vissa läror, men huvudsaken i jesus lära är att tro på han, och det gör ju faktiskt katolikerna, mormonerna, jehovas vittnen, tror jeuss dog för våra synder o att han var guds son....

så torde inte dessa 3 sekter faktiskt få komma till himmelriket?

parvlon, tror du muslimerna och judarna kan få nåd? muslimerna tror också på jesus, men på fel sätt...

o judarna tror också på jesus, fast utan att veta om det.....

vad hände med alla som inte är en del av bokens folk?


Katolicism är ingen SEKT. Det är mig veterligen den största kristna inriktningen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Bredochbutter » 2014-11-27 15:30:02

De flest tycks dyrkar mammon. Det finns ju tempel som Handelsbanken, sparbanken etc i nästan vartenda bonnhålla.
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-27 15:52:48

Kahlokatt skrev:
habiti skrev:har tänk på en sak angående mormonerna, katolikerna o jehovas vittnen...

en del kristna tycker ju om att reta dom och säga att de fel etc...

visst har de fel på vissa läror, men huvudsaken i jesus lära är att tro på han, och det gör ju faktiskt katolikerna, mormonerna, jehovas vittnen, tror jeuss dog för våra synder o att han var guds son....

så torde inte dessa 3 sekter faktiskt få komma till himmelriket?

parvlon, tror du muslimerna och judarna kan få nåd? muslimerna tror också på jesus, men på fel sätt...

o judarna tror också på jesus, fast utan att veta om det.....

vad hände med alla som inte är en del av bokens folk?


Katolicism är ingen SEKT. Det är mig veterligen den största kristna inriktningen.


de följer inte det som står i biblen korrekt. de påmminer mig om jehovas vittnen och mormomerna.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav elle » 2014-11-27 18:50:58

habiti skrev:
Kahlokatt skrev:
habiti skrev:har tänk på en sak angående mormonerna, katolikerna o jehovas vittnen...

en del kristna tycker ju om att reta dom och säga att de fel etc...

visst har de fel på vissa läror, men huvudsaken i jesus lära är att tro på han, och det gör ju faktiskt katolikerna, mormonerna, jehovas vittnen, tror jeuss dog för våra synder o att han var guds son....

så torde inte dessa 3 sekter faktiskt få komma till himmelriket?

parvlon, tror du muslimerna och judarna kan få nåd? muslimerna tror också på jesus, men på fel sätt...

o judarna tror också på jesus, fast utan att veta om det.....

vad hände med alla som inte är en del av bokens folk?


Katolicism är ingen SEKT. Det är mig veterligen den största kristna inriktningen.


de följer inte det som står i biblen korrekt. de påmminer mig om jehovas vittnen och mormomerna.

Bla bla... De följer helt korrekt Bibeln . Jehovas Vittne är en sekt av andra anledningar .

Är du också en kristen fundamentalist ?

Själva begreppet ”fundamentalism” uppstod i USA som beteckning på sådana protestantiska riktningar som har bibeln till enda auktoritet i alla frågor.


http://www.signum.se/archive/read.php?id=1470
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-27 20:43:08

Bredochbutter skrev:De flest tycks dyrkar mammon. Det finns ju tempel som Handelsbanken, sparbanken etc i nästan vartenda bonnhålla.

Köpcentrumen är väl vad som är heligt numera?
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 22:05:20

elle, var det ok att prata med döda människor, enligt bibeln?

Katoliker tror att påven har nån ensamrätt att vara utvald av Gud när det snarare är så att ALLA kristna som håller fast vid Jesus är utvalda och heliga (dvs. helgon som det blir i översättningen). Jesus har sagt till oss att förlåta ALLA människor. Man ska t.om belöna sina fiender och vad är det för en som säger så om inte GUD personligen?

Alyana skrev:Vad hände parvlon?Alltså vill du säga något mer om vad som hände då?Du hörde Jesus tala till dig?
Det är en lång historia och ser lite annorlunda ut mot vad jag skrev men jag tror det ofta fungerar så som jag skrev i princip. Jag läste faktiskt om en som beskriv sin Jesus uppenbarelse så som jag skrev den, bara för någon dag sedan, och kände igen mig en hel del. Men hade jag en stor Satan i vägen så det blev en vända på psyket (han fick mig att "byta" Gud till allah någon vecka innan mitt självmordsförsök och såklart gillar inte Jesus det). Att jag enligt vissa är uppenbart sinnessjuk stör mig inte nämnvärt, tvärtom så blir lönen i himlen större då folk hatar en för att man sprider tron på Herren, säger han i bibeln. Och det var ju Petrus som blev utlämnad till Satan av Jesus och han sade till Petrus att efter resan var klar så skulle Petrus dela med sig av sina upplevelser till andra människor - och det är precis vad jag gör.

Dvs, ju närmare döden/efterlivet man är desto större risk att man får en pratstund med "sin" Gud. Och står en del i bibeln om att man i värsta förödelsen kommer att söka Gud och han har lovat att svara och hjälpa sina barn.

Jag pratar med Jesus, min himmelske fader - varje dag. Han är med mig överallt, precis som han lovat i bibeln.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-11-27 22:25:29

Jehovas Vittnen räknas som en destruktiv och i många fall farlig sekt.
Enligt FRI, som arbetar för att hjälpa personer som hamnat i sekters våld, är även Mormonkyrkan en sekt.
Katolska kyrkan räknas inte som någon sekt, däremot finns det sekter som har sitt ursprung i katolicismen, t.ex. Opus Dei.

Jag hoppas att inte NÅGON följer Bibeln "korrekt", för det står så j-a mycket läskigt i den boken, åtminstone i GT. Att man får slakta den som bryter mot sabbatsreglerna, t.ex., och att man får sälja sin dotter som slav.

http://www.fri-sverige.se/index.shtml
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 22:33:24

Kahlokatt skrev:Jag hoppas att inte NÅGON följer Bibeln "korrekt", för det står så j-a mycket läskigt i den boken, åtminstone i GT. Att man får slakta den som bryter mot sabbatsreglerna, t.ex., och att man får sälja sin dotter som slav.
Är det du som bestämmer hur man följer bibeln korrekt?

Jesus sa att man ska älska Gud av hela sitt hjärta och sina medmänniskor som sig själv. Det är det lagen baseras på och profeterna sagt; Matt 22:34-40

Gör man det och slaktar en person ändå så lär ju risken vara rätt hög att man får en alldeles egen plats i helvetet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-11-27 22:35:02

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Jag hoppas att inte NÅGON följer Bibeln "korrekt", för det står så j-a mycket läskigt i den boken, åtminstone i GT. Att man får slakta den som bryter mot sabbatsreglerna, t.ex., och att man får sälja sin dotter som slav.
Är det du som bestämmer hur man följer bibeln korrekt?

Jesus sa att man ska älska Gud av hela sitt hjärta och sina medmänniskor som sig själv. Det är det lagen går ut på och profeterna sagt; Matt 22:34-40

Gör man det och slaktar en person ändå så lär ju risken vara rätt hög att man får en alldeles egen plats i helvetet.


Varför står det i GT att man skall slakta folk som bryter mot bud då? Är det inte Gud som har sagt det?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 22:38:19

Jag vet inte vad du har läst och inbillat dig. Det är bättre du ber Gud, i Jesu namn, att uppenbara sanningen för dig. Han vill säkert leda dig rätt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 22:40:53

Det är knappast tomma ord Jesus kommer med;

Matt 26:52 skrev:
..
Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd


Joh. 18: 36-37 skrev:Jesus svarade: ”Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen.” Pilatus sade: ”Du är alltså en konung?” Jesus svarade: ”Du säger själv att jag är en konung. Ja, för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst.”


Jes. 37:36 skrev:Ej kommer han med härar
Och ej med ståt och prakt;
Dock ondskan han förfärar
I all dess stolta makt.
Med Andens svärd han strider
Och segrar, när han lider.
Välsignad vare han
Som kom i Herrens namn!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-11-27 23:00:06

Herren sade till Mose:
Mannen (sabbatsbrytare) skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret.
(4 Mos 15:32)

Gud: Jag skall blotta ditt sköte för dem. Jag döma dig som man dömer mörderskor. Du skall få känna av min vrede och svartsjuka
(Hes 16:37)

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden
(3 Mos 20:13)

Liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män.
(Ef 5:24)

Eftersom du trotsade Herren skall den son som har fötts åt dig dö.
(2 Sam 12:14)

Sen tog Josua Akan, hans barn, boskap, & allt han ägde. Hela Israel stenade dem och brände allt. Då upphörde Herren att vredgas
(Jos 7:24)

Ty han är en helig Gud, en svartsjuk Gud, och han förlåter inte era brott och synder (Jos 24:19)

Den åttonde dagen efter mens skall hon lämna två duvor till prästen att offra som syndoffer och brännoffer inför Herren.
(3 Mos 15:29)

Josua lät ingen komma undan. Han vigde allt levande åt förintelse, som Herren Gud, hade befallt för alla dessa kungar & länder.
Jos 10:40-42

Även Livna & dess kung gav Herren i Israels våld. Josua högg ner folket och allt levande i staden. Han lät ingen komma undan.
Jos 10:30

I vrede skall jag straffa dem, och jag skall utkräva en fruktansvärd hämnd. Då skall de inse att jag är Herren.
Hes 25:17

Ni skall hålla sabbaten, den skall vara helig för er. Den som vanhelgar den skall straffas med döden.
2 Mos 31:14


Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där 5 Mos 23:2


Mysig bok och mysig Gud! Rena mysfarbrorn!
Skulle det här vara en förlåtande och kärleksfull Guds ord? Det jag ser är en urgammal propagandaskrift hopplockad från flera olika källor (Bibeln är full av motsägelser).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 23:02:50

Accepterar du honom för den han är så kanske han accepterar dig. Han har förlåtit mig så han förlåter säkert dig också. (faktiskt så säger ju Jesus att i princip alla synder kan bli förlåtna om man kommer till honom och det första han gör på korset är att lova en mördare inträde till himmelriket..)

Personligen så gillar jag Isaiah 45:7 när det kommer till GT och vår Gud och fader i himlen;

I am the one who forms light and creates darkness; the one who brings about peace and creates calamity. I am the LORD, who accomplishes all these things


Man kan ju tolka allt dåligt som att det är gjort av Satan eller Satans röst i GT om man vill, och har gjort det själv nån gång, men Gud har ju ändå skapat Satan.
Senast redigerad av Parvlon 2014-11-27 23:10:12, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-11-27 23:09:58

Och varför skulle jag acceptera en Gud som uppmanar till mord, kvinnoförtryck, brännoffer och rasism? :roll:
Jag tror fast och fullt att Bibeln - liksom Koranen - är en propagandaskrift, en stor, tung pamflett. Sedan har man bara låtit skriva "jo serru, det här är Guds vilja!" här och var för att få folk att lyda. Förtryck ser ut så.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 23:12:02

Varför sade då Jesus att det var om honom som profeterna skrivit om?

Nä, misstänker man att det finns en Gud i himlen och att Jesus är Guds utvalde och steg ner från himlen så får man allt begrunda bibeln mer än en gång tycker jag. Och varför ska han låta den mest kände och omläste mannen kalla sig för SANNINGEN, LIVET och ENDA vägen till fadern?

Bara för att du vill ha en mysfarbror till Gud så blir han ju inte det, men jag kan säga av erfarenhet att han är rätt mysig faktiskt. Men man bör lita på Jesus och som du säger så korrumperar människor religion och skrifter. På tal om det så läste jag för inte så länge sedan en judisk skrift som var f.vt och handlade om att det var Satan som bad Gud att säga till Abraham att offra sin son. I bibeln står det bara "Gud sade:" typ. Jag gjorde själv några "Abraham" förresten när jag låstes in på psyket och förstod snart att det var fel, men man är ju bara en människa.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 23:33:05

Kahlokatt skrev:varför skulle jag acceptera en Gud
är Gud den han säger sig vara i bibeln, så är det skaparen av ALLT. Han är ens egentliga fader, och har man tur så får man leva i himlen tillsammans med honom i all evighet.

Alternativ #2, att bara dö och sluta existera verkar inte enligt mig särskilt rimligt men så finns det något värre också och det är risken att brinna i eldsjön för att Gud vill straffa en.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-11-27 23:49:05

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:varför skulle jag acceptera en Gud
är Gud den han säger sig vara i bibeln, så är det skaparen av ALLT. Han är ens egentliga fader, och har man tur så får man leva i himlen tillsammans med honom i all evighet.

Alternativ #2, att bara dö och sluta existera verkar inte enligt mig särskilt rimligt men så finns det något värre också och det är risken att brinna i eldsjön för att Gud vill straffa en.


Jag förstår bara inte hur man kan vilja dyrka och lyda och känna kärlek till någon som vill att man skall lida och pinas och som uppmanar till mord, förtryck och rasism. :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-27 23:59:54

fast å andra sidan så försvann det här med förtryck, mord o rasism etc i nt av jesus, som var gud i köttet.

och judarna har väl aldrig följt hemskheterna i gt?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-28 2:39:22

Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:varför skulle jag acceptera en Gud
är Gud den han säger sig vara i bibeln, så är det skaparen av ALLT. Han är ens egentliga fader, och har man tur så får man leva i himlen tillsammans med honom i all evighet.

Alternativ #2, att bara dö och sluta existera verkar inte enligt mig särskilt rimligt men så finns det något värre också och det är risken att brinna i eldsjön för att Gud vill straffa en.


Jag förstår bara inte hur man kan vilja dyrka och lyda och känna kärlek till någon som vill att man skall lida och pinas och som uppmanar till mord, förtryck och rasism. :shock:


i koranen finns det ingen uppmanning till mord, förtryck, rasism och sexism.

så det råder ingen tvekan för mig att allah är en snällare gud än jehova. och att muhammad/koranen är trevligare än nt/kristna versionen av jesus.

är faktiskt nära på att konvertera till islam efter att börjat studera islam och jämfört den med kristendomen. islam är bättre på alla sätt och felfri av det jag sett hittills.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-11-28 8:31:04

Kahlokatt skrev:Och varför skulle jag acceptera en Gud som uppmanar till mord, kvinnoförtryck, brännoffer och rasism? :roll:
Jag tror fast och fullt att Bibeln - liksom Koranen - är en propagandaskrift, en stor, tung pamflett. Sedan har man bara låtit skriva "jo serru, det här är Guds vilja!" här och var för att få folk att lyda. Förtryck ser ut så.


"Min" förklaring:

http://www.aspergerforum.se/religion-t24279-984.html#p1180542

edit:

Huvudpoängen är också att det handlar om varför Gud "gömmer sig" i en barbarisk värld, med början i "barbariska" motmedel.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-11-28 9:46:40

Parvlon, du och jag ska inte diskutera religion av olika skäl . Den saken är klar .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-11-28 10:13:19

Kahlokatt skrev:Jehovas Vittnen räknas som en destruktiv och i många fall farlig sekt.
Enligt FRI, som arbetar för att hjälpa personer som hamnat i sekters våld, är även Mormonkyrkan en sekt.
Katolska kyrkan räknas inte som någon sekt, däremot finns det sekter som har sitt ursprung i katolicismen, t.ex. Opus Dei.

+1
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-28 10:59:17

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Jehovas Vittnen räknas som en destruktiv och i många fall farlig sekt.
Enligt FRI, som arbetar för att hjälpa personer som hamnat i sekters våld, är även Mormonkyrkan en sekt.
Katolska kyrkan räknas inte som någon sekt, däremot finns det sekter som har sitt ursprung i katolicismen, t.ex. Opus Dei.

+1


Nu ska man inte tro att det man läser i Da Vinci-koden är sanning angående Opus Dei.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Opus_Dei
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav hassanisaba » 2014-11-28 12:42:20

Alyana skrev:
elle skrev:
hassanisaba skrev:Gud är något för dom som inte vågar tro på sig själva. :-)Happy

Eller något för dem som vågar tro på Gud :-)Happy

:-)049 :-)005

Ja kanske det är många som pga socialt stigma inte vågar "visa iaf" att de tror på Gud....
Hur många "svenskar" vågar säga det öppet?
Kan man ens det utan att bli förlöjligad...

jag blir förlöjligad när jag av ren välvilja försöker få folk att inse hur världen egentligen fungerar.
att bostadslösa ska behöva förnedra sig och sälja nån tidning för att få chansen till en bostad.
varför skall man behöva buga sig för överheten för att ha rätt att leva?
vi har inte kommit längre än så?

min uppfattning om jesus (om han har funnits) är att han tyckte att det var sjukt att folk var beredda att döda för lite brödsmulor.
-dela med er till era medmänniskor.
-älska varandra och samarbeta, istället för att konkurrera och hata varandra.

så om man tycker att jesus var bra, så är man emot makt och hierarki.

jag tror inte heller att jesus trodde på att straffa folk.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in