Hur NT får man bli?
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur NT får man bli?
Inspirerad av bla. Kvasir i en annan forumdel började jag fundera på hur bisarrt vissa NT kan bete sig utan att reflektera över det. Och så tycker de att jag är konstig...
Jag tänkte berätta en liten betraktelse från idag och se om andra har fler liknande historier. Det vore kul. Eller i alla fall intressant.
Jag bor i lägenhet med typ radhustomt. Förra torsdagen klippte jag häcken. Jag klippte samtliga min ena grannes häckar. Han var på semester och vi brukar hjälpas åt med mycket. Jag klippte häcken mellan hans och min tomt samt den häck som är mellan mig och min andra granne. Jag klippte hela häcken, alltså även på hennes sida.
När hon såg detta kommenterade hon glad och förvånad att jag hade varit så snäll och trevlig. Nå, det kan väl vara ok, alla kanske inte hade gjort så. Själv har jag svårt att förutse NT, så i min värld hade hon lika gärna kunnat bli sur för att jag klippt hennes häck, men jag visste att hon funderat på att klippa den flera månader, så jag chansade.
I dag gick hon och grannen jämte henne ihop och klippte sina respektive häckar. Bortom dem finns ytterligare två tomter. Det betyder att sista tomten fortfarande är helt omgärdad av oklippta häckar.
Lite senare var vi båda ute och bytte några ord över tomtgränsen. Jag sade att jag tyckte det blev fint. Hon svarade att det såg jättefint ut nu när häckarna var klippta. Sedan sade hon att det var synd att sista häcken inte var klippt. Det ser tråkigt ut. Det var synd att den grannen inte bryr sig och inte sköter sin tomt och klipper sin häck och dessutom har dom nästan alltid neddraget och mörkt hos sig.
Jag menar bara jösses!
Den stackars sista grannen fick alltså mindre än en timme på sig innan den var ett osolidariskt störningsmoment. Jag kan inte tycka att det är rimligt. Är jag ogin?
Det blev långt. Kanske var det bara jag som tycker det var intressant, men jag skulle gärna höra fler betraktelser på temat!
Jag tänkte berätta en liten betraktelse från idag och se om andra har fler liknande historier. Det vore kul. Eller i alla fall intressant.
Jag bor i lägenhet med typ radhustomt. Förra torsdagen klippte jag häcken. Jag klippte samtliga min ena grannes häckar. Han var på semester och vi brukar hjälpas åt med mycket. Jag klippte häcken mellan hans och min tomt samt den häck som är mellan mig och min andra granne. Jag klippte hela häcken, alltså även på hennes sida.
När hon såg detta kommenterade hon glad och förvånad att jag hade varit så snäll och trevlig. Nå, det kan väl vara ok, alla kanske inte hade gjort så. Själv har jag svårt att förutse NT, så i min värld hade hon lika gärna kunnat bli sur för att jag klippt hennes häck, men jag visste att hon funderat på att klippa den flera månader, så jag chansade.
I dag gick hon och grannen jämte henne ihop och klippte sina respektive häckar. Bortom dem finns ytterligare två tomter. Det betyder att sista tomten fortfarande är helt omgärdad av oklippta häckar.
Lite senare var vi båda ute och bytte några ord över tomtgränsen. Jag sade att jag tyckte det blev fint. Hon svarade att det såg jättefint ut nu när häckarna var klippta. Sedan sade hon att det var synd att sista häcken inte var klippt. Det ser tråkigt ut. Det var synd att den grannen inte bryr sig och inte sköter sin tomt och klipper sin häck och dessutom har dom nästan alltid neddraget och mörkt hos sig.

Den stackars sista grannen fick alltså mindre än en timme på sig innan den var ett osolidariskt störningsmoment. Jag kan inte tycka att det är rimligt. Är jag ogin?
Det blev långt. Kanske var det bara jag som tycker det var intressant, men jag skulle gärna höra fler betraktelser på temat!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Jag tyckte det var intressant att läsa. Känner igen beteendet.
Vad sa du då?
Inget snärtigt tyvärr. Jag blev så paff.
Jag vet inte vem som bor där eller hur dom är sade jag och vände och gick in. Man skulle naturligtvis ha tagit tillfället i akt och idkat folkbildning, men jag är inte alltid så snabb i realtid.
När jag var tonåring och vi skulle flytta så funderade mamma på ett radhus. Vi åkte och tittade på ett. De som sålde huset berättade hur trevligt de brukade ha det i kvarteret, med gemensamma fester mm. "Fast de som bor där," anförtrodde ena säljaren konspiratoriskt och pekade på huset mittemot, "är jättekonstiga, de har jämt neddraget och vill inte alls umgås med oss andra."
Mamma och jag höll masken och gick så fort vi ansträndigtvis kunde. Väl utanför dörren var vi rörande överens; dit ville vi i alla fall inte flytta!
Mamma och jag höll masken och gick så fort vi ansträndigtvis kunde. Väl utanför dörren var vi rörande överens; dit ville vi i alla fall inte flytta!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Ja, en kacklande fågelflock utan privatliv för någon! Och neddraget och mörkt? Vad fan har någon annan med det att göra?
Oroar man sig - undrar om de mår bra, kan behöva hjälp med något som de inte får, eller vill ha det som de har det - det hade varit rimligt i mina ögon (= hade jag nog undrat själv
) att döma av berättelsen.
Men visst har jag varit med om det här slags. O ja.
Oroar man sig - undrar om de mår bra, kan behöva hjälp med något som de inte får, eller vill ha det som de har det - det hade varit rimligt i mina ögon (= hade jag nog undrat själv

Men visst har jag varit med om det här slags. O ja.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:58:10, redigerad totalt 2 gånger.
Inger skrev:Man kanske har neddraget för att slippa nyfikna grannar, t ex?
...därav grannarnas irritation & ofårståelse...man deltar ju inte i den heliga gemenskapen. Då måste man ju vara riktigt suspekt...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:58:10, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Inger skrev:Man kanske har neddraget för att slippa nyfikna grannar, t ex?
Precis, det är bl.a. därför jag ofta har nerdraget nuförtiden, samt att jag vill slippa se en massa flaxiga och stökig människor och bilar utanför fönstren hela tiden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur NT får man bli?
För att förtydliga, detta var alltså vad min granne sade:
Hon, grannen, är iofs rätt trevlig. Men det är förvånande att så många meningar kan inledas med "Inte för att jag är rasist, men..." eller "Så här får man ju egentligen inte säga, men..." Det är ofta som jag får bita mig i tungan för att inte vara elak utan bara rak och avstyra den formen av tal eller peka ut svagheterna i resonemangen.
Det förvånar mig faktiskt att hon gillar mig. Hon ser på mina egenheter som charmiga små kryddor i vardagen. Jag tror jag kommer undan med mycket för att min man är så rasande NT och dessutom charmig, trevlig och mycket hjälpsam. Jag tror att jag blir omtyckt by proxy.
pH skrev:Grannen:
Synd att sista häcken inte är klippt. Det ser tråkigt ut. Det är synd att den grannen inte bryr sig och inte sköter sin tomt och klipper sin häck och dessutom har dom nästan alltid neddraget och mörkt hos sig.
Hon, grannen, är iofs rätt trevlig. Men det är förvånande att så många meningar kan inledas med "Inte för att jag är rasist, men..." eller "Så här får man ju egentligen inte säga, men..." Det är ofta som jag får bita mig i tungan för att inte vara elak utan bara rak och avstyra den formen av tal eller peka ut svagheterna i resonemangen.
Det förvånar mig faktiskt att hon gillar mig. Hon ser på mina egenheter som charmiga små kryddor i vardagen. Jag tror jag kommer undan med mycket för att min man är så rasande NT och dessutom charmig, trevlig och mycket hjälpsam. Jag tror att jag blir omtyckt by proxy.
KrigarSjäl skrev:Inger skrev:Man kanske har neddraget för att slippa nyfikna grannar, t ex?
...därav grannarnas irritation & ofårståelse...man deltar ju inte i den heliga gemenskapen. Då måste man ju vara riktigt suspekt...
Jo, sådant är ju oförlåtligt!
Påminner om min farmor som stod bakom gardinen och tittade på grannarnas portar och fönster och diktade ihop långa historier värre än glamour om narkotika, hor, häleri och ett allmänt omoraliskt leverne om alla hon såg och än värre ting om dem hon inte såg.
pH, det intressanta är ju att det egentligen var du som drog igång hela häckklippandet och att det var du som klippte grannens häck (i alla fall stora delar av den) och ända har hon mage att klaga på den granne som inte har klippt sin häck, fast hon knappt har klippt sin egen. (Om jag nu inte alldeles har missförstått händelseförloppet).
Kvasir skrev:pH, det intressanta är ju att det egentligen var du som drog igång hela häckklippandet och att det var du som klippte grannens häck (i alla fall stora delar av den) och ända har hon mage att klaga på den granne som inte har klippt sin häck, fast hon knappt har klippt sin egen. (Om jag nu inte alldeles har missförstått händelseförloppet).
Jo precis, och att den senare delen av hennes häck klipptes en vecka efter att jag tog det första, men att hon ändå blev irriterad på den oklippta häcken efter 45 minuter. Om man nu nödvändigtvis måste bli irriterad kan man ju vänta några dagar för att se om grannen låter sig inspireras? Eller klippa grannens häck också? Eller be grannen klippa häcken? Det verkar lixom vara något av en folksport hos NT att bli irriterad och förutsätta lättja eller ont uppsåt i alla tolkningar de gör.
pH skrev:Jo precis, och att den senare delen av hennes häck klipptes en vecka efter att jag tog det första, men att hon ändå blev irriterad på den oklippta häcken efter 45 minuter. Om man nu nödvändigtvis måste bli irriterad kan man ju vänta några dagar för att se om grannen låter sig inspireras? Eller klippa grannens häck också? Eller be grannen klippa häcken? Det verkar lixom vara något av en folksport hos NT att bli irriterad och förutsätta lättja eller ont uppsåt i alla tolkningar de gör.
Jag vet inte jag ska skratta eller gråta. Det hade varit intressant om du hade påpekat dessa saker för grannen och observerat reaktionen.
Titti skrev:Moderator:
Flyttade tråden från "Övrigt" till "Allt om Asperger".
Jag opponerar mig inte eller så, men... vaffördå? Trodde inte tråden var tillräckligt viktig. Jag gillade Kvasirs ämne, men ville inte kontaminera den tråden. Ville mest ha del av fler underhållande eller intressanta betraktelser. Snällahyggliarå?!?
Moderator Titti:
Flyttar tillbaka den då...

Charley? skrev:Men jag fattar fortfarande inte. Gjorde grannen som inte klippte häcken fel?
Ja, enligt NT-normen borde han ha klippt häcken samma sekund som de andra häckarna trimmades. Dessutom var han osmaklig nog att ha nedrullat för fönstrena.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Men jag fattar fortfarande inte. Gjorde grannen som inte klippte häcken fel?
Jag tycker inte det. Jag tycker inte personen fick chansen. Jag tycker inte att man är suspekt bara för att man har persiennerna nere. Men den andra grannen ("hon") tyckte det. Jag kan inte förklara bättre än så vad jag reagerade på. Blir långrandig i text. Ville ju egentligen bara berätta detta för att ventilera och få igång fler exempel på hur märkliga NT kan vara.
pH skrev:"Inte för att jag är NT-hatare, men..."

Edit: Nilale snabbare än mig
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:58:10, redigerad totalt 2 gånger.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor