Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav elle » 2014-11-26 19:31:00

slackern skrev:
elle skrev:
Alyana skrev:Bor du där?
Vad är det som har hänt/händer?

Jag bor inte där men judar är rädda i Malmö , Stockholm , Göteborg ..ja, i Sverige . De utsatts för trakasserier och hatbrott av muslimer . De är rädda att visa att de är judar . Är muslimer rädda att visa att de är muslimer ? Knappast .


Själv bor jag i STHLM och har aldrig hört att judar är rädda för muslimer. Är inte själv jude så har inte blivit utsatt för hatbrott.


Vem hatar då judar ? Svenskar ? Kristna ?

Apropå judehat i Stockholm :

När en man, som är medlem i judiska församlingen i Stockholm, kom hem till sin lägenhet på Södermalm i Stockholm för några dagar sedan hade någon slitit ner och trampat sönder den lilla bönekapsel (en judisk symbol som sätts på dörrposten, reds anm.) som han spikat upp.

En judisk familj fick nyligen hakkors klottrade på väggen till hyresfastigheten där de bor och ägg kastade mot sina fönster. Och när kriget i Gaza bröt ut för ett par veckor sedan fick judiska församlingen i Stockholm ta emot bombhot.

Det är några tecken på ökad antisemitism de senaste veckorna som Lena Posner-Körösi, ordförande i Judiska centralrådet, kan räkna upp.



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hat-m ... 785942.svd
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-26 19:34:15

elle skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Jag bor inte där men judar är rädda i Malmö , Stockholm , Göteborg ..ja, i Sverige . De utsatts för trakasserier och hatbrott av muslimer . De är rädda att visa att de är judar . Är muslimer rädda att visa att de är muslimer ? Knappast .


Själv bor jag i STHLM och har aldrig hört att judar är rädda för muslimer. Är inte själv jude så har inte blivit utsatt för hatbrott.


Vem hatar då judar ? Svenskar ? Kristna ?

Apropå judehat i Stockholm :

När en man, som är medlem i judiska församlingen i Stockholm, kom hem till sin lägenhet på Södermalm i Stockholm för några dagar sedan hade någon slitit ner och trampat sönder den lilla bönekapsel (en judisk symbol som sätts på dörrposten, reds anm.) som han spikat upp.

En judisk familj fick nyligen hakkors klottrade på väggen till hyresfastigheten där de bor och ägg kastade mot sina fönster. Och när kriget i Gaza bröt ut för ett par veckor sedan fick judiska församlingen i Stockholm ta emot bombhot.

Det är några tecken på ökad antisemitism de senaste veckorna som Lena Posner-Körösi, ordförande i Judiska centralrådet, kan räkna upp.



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hat-m ... 785942.svd


Muslimer får också hakkors målade vid moskén.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-11-26 20:23:31

habiti skrev:har tänk på en sak angående mormonerna, katolikerna o jehovas vittnen...

en del kristna tycker ju om att reta dom och säga att de fel



Katoliker är kristna :-)056 . Trodde det var allmänt känd...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav nescio » 2014-11-26 20:27:27

elle skrev:Katoliker är kristna :-)056 . Trodde det var allmänt känd...
En del kristna är inte katoliker.
nescio
 
Inlägg: 3949
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Geastrum » 2014-11-26 20:45:54

habiti skrev:muslimerna tror också på jesus, men på fel sätt...

Jag är varken kristen eller muslim, men jag sympatiserar med muslimernas syn på Jesus. Han var en profet. Och precis som alla andra profeter (inklusive självaste Mohammed) så var han inte mer än människa.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-26 21:17:39

habiti skrev:har tänk på en sak angående mormonerna, katolikerna o jehovas vittnen...

en del kristna tycker ju om att reta dom och säga att de fel etc...

visst har de fel på vissa läror, men huvudsaken i jesus lära är att tro på han, och det gör ju faktiskt katolikerna, mormonerna, jehovas vittnen, tror jeuss dog för våra synder o att han var guds son....

så torde inte dessa 3 sekter faktiskt få komma till himmelriket?

parvlon, tror du muslimerna och judarna kan få nåd? muslimerna tror också på jesus, men på fel sätt...

o judarna tror också på jesus, fast utan att veta om det.....

vad hände med alla som inte är en del av bokens folk?
De flesta irrlärorna brukar gå ut på att Gud är en gubbe bredvid eller ovanför Jesus.

Jag tror inte människor som "bara" tror på Gud är nekade inträde till himmelriket men Herren själv har iaf sagt;

◄ John 8 ► skrev:23 And He was saying to them, "You are from below, I am from above; you are of this world, I am not of this world.

24"Therefore I said to you that you will die in your sins; for unless you believe that I am He, you will die in your sins."

25So they were saying to Him, "Who are You?" Jesus said to them, "What have I been saying to you from the beginning?

26"I have many things to speak and to judge concerning you, but He who sent Me is true; and the things which I heard from Him, these I speak to the world."

27They did not realize that He had been speaking to them about the Father.

28So Jesus said, "When you lift up the Son of Man, then you will know that I am He, and I do nothing on My own initiative, but I speak these things as the Father taught Me.
Dessutom sade han "döm inte, så ska ni inte själva bli dömda".


Men tror man att muhammad, buddha eller martinus är i klass med Jesus att VETA om himmelska saker, så är man knappast på rätt väg. Själv varit där så jag vet att det inte är helt kört ändå, man kan få hjälp med att tro. Det svåraste att tro för mig var nog att Jesus ÄR Gud men han har varit tålmodig med mig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-26 21:36:59

hassanisaba skrev:att människor tror på att någon annan ska fixa till olika problem, är det som är det största problemet. civilkurage är en bristvara.
Gud är inte "någon annan" som helst utan den allting beror på.

◄ Jeremia 17:5 ►

Så säger HERREN: Förbannad är den man som förtröstar på människor och sätter kött sig till arm och med sitt hjärta viker av ifrån HERREN.

◄ Psaltaren 118:8 ►

…7HERREN står mig bi, han är min hjälpare, och jag skall få se med lust på dem som hata mig. 8Bättre är att taga sin tillflykt till HERREN än att förlita sig på människor. 9Bättre är att taga sin tillflykt till HERREN än att förlita sig på furstar.


◄ Psaltaren 146 ►

…2Jag vill lova HERREN, så länge jag lever, jag vill lovsjunga min Gud, så länge jag är till. 3Förliten eder icke på furstar, icke på en människoson, han kan icke hjälpa. 4Hans ande måste sin väg, han vänder tillbaka till den jord varav han är kommen; då varda hans anslag om intet


◄ Jesaja 30 ►

18Ja, därför väntar HERREN, till dess att han kan vara eder nådig; därför tronar han i höghet, till dess att han kan förbarma sig över eder. Ty en domens Gud är HERREN; saliga äro alla de som vänta efter honom.



◄ Jesaja 33:2 ►

HERRE, var oss nådig, dig förbida vi. Var dessas arm var morgon; ja, var vår frälsning i nödens tid.

Spoiler: visa
passar härmed på att be om ursäkt till elle och andra som inte vill se poster med mycket text
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-27 0:35:58

Geastrum skrev:
habiti skrev:muslimerna tror också på jesus, men på fel sätt...

Jag är varken kristen eller muslim, men jag sympatiserar med muslimernas syn på Jesus. Han var en profet. Och precis som alla andra profeter (inklusive självaste Mohammed) så var han inte mer än människa.


fast där har du fel.

jesus var född av guds ande även enligt koranen och jesus är just nu i himlen. jesus är även muslimernas messiah och ska döma folk på domedagen.

googla om du inte tror mig: "jesus and islam"
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-27 0:37:02

biblen är mer våldsam än koranen, för slaveri, dödande av barn, folkmord, steningar av kvinnor, kvinnor ska täcka sig,

läs själva o jämför:
skepticsannotatedbible.com/cruelty/long.html

dwindlinginunbelief.blogspot.se/2006/06/which-is-more-violent-bible-or-quran.html

skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt_list.html

skepticsannotatedbible.com/quran/cruelty/long.html
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav hassanisaba » 2014-11-27 2:15:04

Parvlon skrev:
hassanisaba skrev:att människor tror på att någon annan ska fixa till olika problem, är det som är det största problemet. civilkurage är en bristvara.
Gud är inte "någon annan" som helst utan den allting beror på.

Gud är något för dom som inte vågar tro på sig själva. :-)Happy
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 2:38:58

habiti skrev:jesus var född av guds ande även enligt koranen
Faktiskt så är koranen okonsekvent i detta för "allah" säger där i att han inte har några söner alls samtidigt som han i andra verser säger att Jesus är född av en jungfru och syndfri.

I bibeln och judiska texter så är den röda tråden att Gud - fadern, vill hjälpa sina människobarn. T.ex säger Jesus i NT att Han inte ska lämna oss faderlösa - Han ska komma till oss. En annan allvarlig skillnad, tror jag, är att enligt koranen/allah/muhammad/muslimer så korsfästes aldrig Jesus och gick ner i dödsriket utan det bara "verkade så".

hassanisaba skrev:Gud är något för dom som inte vågar tro på sig själva. :-)Happy
Så kan det vara, man kan ju sätta sitt hopp till människoverk men då är nog evigheten i himlen längre bort - Men jag kan upplysa om att man kan ändra sig. Kanske man redan har testat att förlita sig på sig själv och sina verk, sen sket sig alltihopa av en besynnerlig anledning. Och så står man där mitt i skiten och precis ska ta sitt liv och så hör man en röst bakom en som säger "hej "ditt namn". Jag har alltid funnits och jag har redan tagit mitt liv en gång så du behöver inte göra det"
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-27 2:52:53

habiti skrev:biblen är mer våldsam än koranen
frågan är ju vem som är frälsaren, allah eller Jesus?


habiti skrev:steningar av kvinnor


Joh 8:7-8 skrev:När de envisades med sin fråga, såg han upp och sade: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne," Och han böjde sig ner igen och ritade på marken.


Matt.5:39 skrev:Värj er inte mot det onda. Nej, om nå-gon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Finns det någon gräns för hur man kan låta sig behandlas?


istället för att försvara sig så valde han "som det verkar" att ge upp när människorna ville döda honom;
Luk.23:34 skrev:"Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör"
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-11-27 7:11:42

Jesus visste ju vad som skulle hända redan i förväg.

Han sade ju t.o.m "satan" om Petrus, när han ville stoppa saker. Och bad ju som Fadern ville, men att "bägarn skulle gå ifrån honom", kvällen innan.

Det är dock troligtvis så barmhärtigt gjort av Fadern att Jesus inte visste allt i förväg, utan kanske mer och mer med tiden.

Den Allsmäktige gjorde ju något som är som ett stort "Jesus Christ Superstar", fast Heligt, och Frälsande. För segern som vi har är vunnen på korset.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Geastrum » 2014-11-27 9:28:14

habiti skrev:
Geastrum skrev: Jag är varken kristen eller muslim, men jag sympatiserar med muslimernas syn på Jesus. Han var en profet. Och precis som alla andra profeter (inklusive självaste Mohammed) så var han inte mer än människa.

fast där har du fel.

jesus var född av guds ande även enligt koranen och jesus är just nu i himlen. jesus är även muslimernas messiah och ska döma folk på domedagen.

googla om du inte tror mig: "jesus and islam"

Må så vara, men min syn på Jesus ligger ändå lite närmare islam än kristendomen.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Religion

Inläggav elle » 2014-11-27 10:16:07

habiti skrev:kvinnor ska täcka sig,l

I många katolska och även i ortodoxa kyrkor släpps helt enkelt inte in folk klädda i shorts och/ eller i ett linne .
I protestantisk kyrka är det ok .

Man ska täcka armar, ben, bröst och vissa kvinnor täcker även hår med ett svart eller vitt dok .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-11-27 10:25:22

hassanisaba skrev:
Parvlon skrev:
hassanisaba skrev:att människor tror på att någon annan ska fixa till olika problem, är det som är det största problemet. civilkurage är en bristvara.
Gud är inte "någon annan" som helst utan den allting beror på.

Gud är något för dom som inte vågar tro på sig själva. :-)Happy

Eller något för dem som vågar tro på Gud :-)Happy
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-27 10:44:22

elle skrev:
hassanisaba skrev:
Parvlon skrev:Gud är inte "någon annan" som helst utan den allting beror på.

Gud är något för dom som inte vågar tro på sig själva. :-)Happy

Eller något för dem som vågar tro på Gud :-)Happy

:-)049 :-)005

Ja kanske det är många som pga socialt stigma inte vågar "visa iaf" att de tror på Gud....
Hur många "svenskar" vågar säga det öppet?
Kan man ens det utan att bli förlöjligad...
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-27 11:28:18

Jag var inte troende när jag kom "till himlen".
Men det jag upplevde då och den underbara Kärlek jag mötte, hur de väntade på mig och älskade mig, att jag såg Gud :-)154 den allmakt och Kärlek Han äger, och att Han visste allt om mig... och ändå älskade han mig, älskar mig...som en Far älskar sitt eget Barn!
Jag VET nu att Gud finns, att änglarna finns, att vi ÄR Guds barn och vi behöver bara BE Gud om hjälp och ledning och beskydd. :-)Happy
Fadern kommer alltid att vilja att Du kommer tillbaka till Honom.
Det är tron det beror på.
Du kan tro i ditt hjärta, det betyder mest för vår Gud.
Ingen av oss lever för evigt i vår jordiska kropp. Men vi har fått möjligheten att få leva i evighet i Kärlek hos Gud. :-)173 Ta den chansen.
Det räcker att du tror själv i hjärtat, man behöver inte säga till någon annan.
Gud vet vad som finns i varje människas inre.

Jesus är vårt Föredöme som människa. :-)173
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-11-27 11:38:26

Jeg har et lite spørsmål; er dere jesus-freaks klar over hvor gale dere høres ut? Når man leser denne tråden så.....hva skal man si, dere høres fullstendig sinnsyke ut. Jeg håper dere er klar over det.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-27 11:51:57

Jeopardy Lane skrev:Jeg har et lite spørsmål; er dere jesus-freaks klar over hvor gale dere høres ut? Når man leser denne tråden så.....hva skal man si, dere høres fullstendig sinnsyke ut. Jeg håper dere er klar over det.

Jag hoppas att du ska komma till tro min vän ;) och glad att jag kan ge dig lite humor. :)
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-27 11:53:57

Och vad roligt det låter med norska. :D
Gillar verkligen det språket.
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-27 11:55:00

Spörsmål, det hör man inte ofta i svenska språket längre.
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-27 14:25:13

Parvlon skrev:
habiti skrev:jesus var född av guds ande även enligt koranen
Faktiskt så är koranen okonsekvent i detta för "allah" säger där i att han inte har några söner alls samtidigt som han i andra verser säger att Jesus är född av en jungfru och syndfri.

I bibeln och judiska texter så är den röda tråden att Gud - fadern, vill hjälpa sina människobarn. T.ex säger Jesus i NT att Han inte ska lämna oss faderlösa - Han ska komma till oss. En annan allvarlig skillnad, tror jag, är att enligt koranen/allah/muhammad/muslimer så korsfästes aldrig Jesus och gick ner i dödsriket utan det bara "verkade så".

hassanisaba skrev:Gud är något för dom som inte vågar tro på sig själva. :-)Happy
Så kan det vara, man kan ju sätta sitt hopp till människoverk men då är nog evigheten i himlen längre bort - Men jag kan upplysa om att man kan ändra sig. Kanske man redan har testat att förlita sig på sig själv och sina verk, sen sket sig alltihopa av en besynnerlig anledning. Och så står man där mitt i skiten och precis ska ta sitt liv och så hör man en röst bakom en som säger "hej "ditt namn". Jag har alltid funnits och jag har redan tagit mitt liv en gång så du behöver inte göra det"


Vad hände parvlon?
Alltså vill du säga något mer om vad som hände då?
Du hörde Jesus tala till dig? :-)173
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav nescio » 2014-11-27 14:43:49

Alyana skrev:
Jeopardy Lane skrev:Jeg har et lite spørsmål; er dere jesus-freaks klar over hvor gale dere høres ut? Når man leser denne tråden så.....hva skal man si, dere høres fullstendig sinnsyke ut. Jeg håper dere er klar over det.

Jag hoppas att du ska komma till tro min vän ;) och glad att jag kan ge dig lite humor. :)
Du svarade inte på frågan.
nescio
 
Inlägg: 3949
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in