Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-24 4:46:03

elle skrev:Habiti , sluta posta en massa youtube utan skriv istället vad du har att skriva .

länkarna visar vad jag har att säga, ta dig en stund och titta, du kommer lära dig mkt.

här har du en länk om att kristna är mest förföljda.

habiti

Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-11-25 13:50:30

Anledningen till att Islam försvaras är att muslimer idag får utstå liknande skit som judarna på 30-talet.
SD har ju t.ex. flera ortodoxa judar med i partiet medan Islam häcklas som en ondskans religion.
Sen måste man skilja på verklig Islam och Salafism/Wahabism, IS och andra terroristgrupper är företrädelsevis salafiter/wahabiter än riktiga muslimer.
När det gäller Hitler contra Saddam tror jag man skiter i vilken religion de har utan kritiserar bara deras personkult och despotiska, totalitära styre.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-11-25 13:52:25

@habiti: dina filmklipp visas inte, står bara "insticksfil saknas".

Å andra sidan är kristen snyftpropaganda inget jag skulle titta på ändå. Inse att ni inte längre har världsherraväldet och vänd andra kinden till som era predikanter lär!
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-25 14:32:37

Jag är lite rädd för att det kan faktiskt hända obehagliga saker när vi får ett muslimskt parti vid makten.
Jag respekterar muslimer som är vänliga (i hjärtat också helst) men jag har av egen erfarenhet (ej pga kristen, före det) upplevt att de är farliga (för många av dem som har en märklig uppfattning).
Är det verkligen troligt att vår kärleksfulla Gud skulle uppmana till våld mot andra människor?
(Självförsvar för all del, men tyvärr ser vi ju nu då annat än enbart självförsvar...)
I historien har sk kristna också begått övergrepp och hemska brott!
Det är oförsvarligt totalt.
Det är människor som gör fel och tolkar fel i båda läger sas.
Men det är farligt farligt och ja jag är lite orolig. Men är det så det ska bli så är det Guds plan.
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-25 14:41:00

Det farliga är att det verkar vara alltför många sk muslimer som uppenbarligen tycker att det är spännande och "kul" att vara vad de tror är något slags heliga krigare (mördare är väl snarare det passande) och skära halsen av kristna och göra diverse andra otäcka handlingar.
Men vi måste tro på det goda och att Gud Fader har en underbar Plan i slutet. :-)173
Alyana

Religion

Inläggav nescio » 2014-11-25 14:52:45

Alyana skrev:Men vi måste tro på det goda och att Gud Fader har en underbar Plan i slutet. :-)173
Varför måste vi tro det?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-25 15:08:08

nescio skrev:
Alyana skrev:Men vi måste tro på det goda och att Gud Fader har en underbar Plan i slutet. :-)173
Varför måste vi tro det?

Därför att det är Tron på det Goda och på Kärleken som är det som avgör mänsklighetens utveckling.
:-)Happy
Alyana

Religion

Inläggav elle » 2014-11-25 20:45:24

Alyana skrev:Det farliga är att det verkar vara alltför många sk muslimer som uppenbarligen tycker att det är spännande och "kul" att vara vad de tror är något slags heliga krigare (mördare är väl snarare det passande) och skära halsen av kristna och göra diverse andra otäcka handlingar.

Skulle säker en del av dem konvertera till kristendomen om de inte hade bott i Europa men att vara kristen i gudlösa Europa är liksom något man gör på egen risk .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-25 20:53:58

elle skrev:
Alyana skrev:Det farliga är att det verkar vara alltför många sk muslimer som uppenbarligen tycker att det är spännande och "kul" att vara vad de tror är något slags heliga krigare (mördare är väl snarare det passande) och skära halsen av kristna och göra diverse andra otäcka handlingar.

Skulle säker en del av dem konvertera till kristendomen om de inte hade bott i Europa men att vara kristen i gudlösa Europa är liksom något man gör på egen risk .

Vad är riskerna? Har inte dom flesta Europeiska länderna religionsfrihet? Så du blir väl knappast fängslad och avrättad för att du är kristen? OK jag kan tänka mig att Vitryssland kan vara i skuggzonen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav elle » 2014-11-25 21:05:53

slackern skrev:
elle skrev:

Vad är riskerna? Har inte dom flesta Europeiska länderna religionsfrihet? Så du blir väl knappast fängslad och avrättad för att du är kristen? OK jag kan tänka mig att Vitryssland kan vara i skuggzonen.

Kristendomen har spelat ut sin roll i Europa och är inget attraktivt för europeiska muslimer , däremot är det IS . Kristna diskrimineras i Europa även om det inte sker lika öppet .
elle

Religion

Inläggav Braincandy » 2014-11-25 21:16:05

Kostymhippie skrev:Anledningen till att Islam försvaras är att muslimer idag får utstå liknande skit som judarna på 30-talet.
Sen måste man skilja på verklig Islam och Salafism/Wahabism, IS och andra terroristgrupper är företrädelsevis salafiter/wahabiter än riktiga muslimer.

Varför får alla religioner förutom Islam kritiseras?

Det blir en jävla hysteri från det ögonblick någon uttalar sig negativt om den religionen :-)006

(Även om det som sägs faktiskt stämmer så är risken stor att det blir krigsrubriker, framförallt om det är en obekväm sanning).
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-25 21:26:14

Braincandy skrev:
Kostymhippie skrev:Anledningen till att Islam försvaras är att muslimer idag får utstå liknande skit som judarna på 30-talet.

Det blir en jävla hysteri från det ögonblick någon uttalar sig negativt om den religionen :-)006

(Även om det som sägs faktiskt stämmer så är risken stor att det blir krigsrubriker, framförallt om det är en obekväm sanning).

Öhh vad tror du händer om någon uttalar sig negativt om judendomen?
slackern

Religion

Inläggav Braincandy » 2014-11-25 22:18:31

slackern skrev:
Braincandy skrev:

Jag har inte sett det hända i något officiellt sammanhang så svårt att säga.
Har något handlat om judar när jag läst nyheter har det varit bosättningarna i Israel som kommit på tal eller att de blir förföljda och hotade i Malmö.
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-26 3:24:23

har tänk på en sak angående mormonerna, katolikerna o jehovas vittnen...

en del kristna tycker ju om att reta dom och säga att de fel etc...

visst har de fel på vissa läror, men huvudsaken i jesus lära är att tro på han, och det gör ju faktiskt katolikerna, mormonerna, jehovas vittnen, tror jeuss dog för våra synder o att han var guds son....

så torde inte dessa 3 sekter faktiskt få komma till himmelriket?

parvlon, tror du muslimerna och judarna kan få nåd? muslimerna tror också på jesus, men på fel sätt...

o judarna tror också på jesus, fast utan att veta om det.....

vad hände med alla som inte är en del av bokens folk?
habiti

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-26 3:31:19

slackern skrev:
Braincandy skrev:

öh, ingenting. men att kritisera judar däremot...
habiti

Religion

Inläggav elle » 2014-11-26 9:30:35

Braincandy skrev:Jag har inte sett det hända i något officiellt sammanhang så svårt att säga.
Har något handlat om judar när jag läst nyheter har det varit bosättningarna i Israel som kommit på tal eller att de blir förföljda och hotade i Malmö.

Ja, det är fruktansvärt hur judar trakaseras av muslimer i Malmö. Det är rena hatbrott och vad gör man åt det ? Ingenting vad jag vet . Det är enklast att blunda .
elle

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-26 10:54:55

elle skrev:
Braincandy skrev:Jag har inte sett det hända i något officiellt sammanhang så svårt att säga.

Ja, det är fruktansvärt hur judar trakaseras av muslimer i Malmö. Det är rena hatbrott och vad gör man åt det ? Ingenting vad jag vet . Det är enklast att blunda .

Bor du där?
Vad är det som har hänt/händer?
Alyana

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-26 11:00:13

Det är iallafall synd att människor begår fruktandsvärda handlingar mot varandra, pga "religion"... :cry:
Jag önskar att de fredliga anhängarna kan ställa sig upp och offentligt förkasta dessa brott i religionens namn.
Tyvärr är det nog rädsla till stor del som gör att de inte vågar. :-)003
Alyana

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-26 11:30:28

Braincandy skrev:
slackern skrev:
Braincandy skrev:

Det brukar stå i tidningarna med jämna mellanrum att den och den personen har uttalat sig antisemitiskt. Det brukar bli värsta rabaldret.

Enligt mig är det lika illa som att någon uttalar sig illa om islam. Det är som att slå på någon som är svagare än en själv inte riktigt rättvis fight. Sedan om någon pratar illa om terrorister eller fanatiker det rör mig inte i ryggen. Men att man drar alla muslimer över samma kam och generaliserar det tycker jag är fegt och usligt.
slackern

Religion

Inläggav hassanisaba » 2014-11-26 11:54:22

Alyana skrev:
nescio skrev:
Varför måste vi tro det?

Därför att det är Tron på det Goda och på Kärleken som är det som avgör mänsklighetens utveckling.
:-)Happy

ja, men tron på det goda och kärleken måste komma inifrån en själv.
att det finns någon gud som är allsmäktig verkar osannolikt.

att människor tror på att någon annan ska fixa till olika problem, är det som är det största problemet.

civilkurage är en bristvara.

Braincandy skrev:

medias mål är att skapa så mycket motsättningar mellan människor som möjligt.
söndra och härska
om det blir krig så vill dom att alla ska ty sig till någon ledare,
inte skapa egna ideer och kulturer
hassanisaba

Anslöt: 2014-07-14

Religion

Inläggav Alyana » 2014-11-26 11:54:55

slackern skrev:
Braincandy skrev:
slackern skrev:

Det brukar stå i tidningarna med jämna mellanrum att den och den personen har uttalat sig antisemitiskt. Det brukar bli värsta rabaldret.

Enligt mig är det lika illa som att någon uttalar sig illa om islam. Det är som att slå på någon som är svagare än en själv inte riktigt rättvis fight. Sedan om någon pratar illa om terrorister eller fanatiker det rör mig inte i ryggen. Men att man drar alla muslimer över samma kam och generaliserar det tycker jag är fegt och usligt.

Det håller jag med om.
Man bör inte generalisera.
Alyana

Religion

Inläggav elle » 2014-11-26 17:31:28

Alyana skrev:
elle skrev:

Bor du där?

Jag bor inte där men judar är rädda i Malmö , Stockholm , Göteborg ..ja, i Sverige . De utsatts för trakasserier och hatbrott av muslimer . De är rädda att visa att de är judar . Är muslimer rädda att visa att de är muslimer ? Knappast .
elle

Religion

Inläggav elle » 2014-11-26 17:55:56

Alyana skrev:Det är iallafall synd att människor begår fruktandsvärda handlingar mot varandra, pga "religion"... :cry:

Det handlar mer om politik och maktspel än om religion .
elle

Religion

Inläggav slackern » 2014-11-26 18:51:30

elle skrev:
Alyana skrev:
elle skrev:Ja, det är fruktansvärt hur judar trakaseras av muslimer i Malmö. Det är rena hatbrott och vad gör man åt det ? Ingenting vad jag vet . Det är enklast att blunda .

Bor du där?

Jag bor inte där men judar är rädda i Malmö , Stockholm , Göteborg ..ja, i Sverige . De utsatts för trakasserier och hatbrott av muslimer . De är rädda att visa att de är judar . Är muslimer rädda att visa att de är muslimer ? Knappast .

Själv bor jag i STHLM och har aldrig hört att judar är rädda för muslimer. Är inte själv jude så har inte blivit utsatt för hatbrott.
slackern

Återgå till Intressanta intressen

Logga in