Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-20 21:32:18

Internationella mansdagen? Ni menar alla dagar på året utom 9 mars...? :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-20 21:34:12

KrigarSjäl skrev:
antonius skrev:Har aldrig riktigt känt mig som en 'riktig man', de som utgavs för att vara sådana var: Josef Stalin, Adolf Hitler, Benito Mussolini etc, så jag tror jag viker ner mig. Men när det är det vet jag inte :-)003

Förkrympta hatiska små män alla tre. Knappast nåt att kalla manligt.


Exakt. En riktig man dödar inte. En riktig man kan bry sig om.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav elle » 2013-11-20 21:38:04

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:
antonius skrev:Har aldrig riktigt känt mig som en 'riktig man', de som utgavs för att vara sådana var: Josef Stalin, Adolf Hitler, Benito Mussolini etc, så jag tror jag viker ner mig. Men när det är det vet jag inte :-)003

Förkrympta hatiska små män alla tre. Knappast nåt att kalla manligt.


Exakt. En riktig man dödar inte. En riktig man kan bry sig om.

Exakt. Visar hänsyn.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav antonius » 2013-11-20 21:53:34

elle skrev:Exakt. Visar hänsyn.


Att visa hänsyn och kunna ändra sig när man haft fel ses som svagheter numer, samma med filantropi och uppriktighet, tyvärr :-)004
antonius
 
Inlägg: 22352
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav nallen » 2013-11-20 21:56:00

antonius skrev:[Att] kunna ändra sig när man haft fel ses som svagheter numer [...]

Det hänger väl ihop med den postmoderna relativismen - "min sanning är värd minst lika mycket som din".
nallen
 
Inlägg: 19632
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav elle » 2013-11-21 8:06:06

antonius skrev:
elle skrev:Exakt. Visar hänsyn.


Att visa hänsyn och kunna ändra sig när man haft fel ses som svagheter numer, samma med filantropi och uppriktighet, tyvärr :-)004

Ses det av alla menar du ? Eller vem / vilka ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav antonius » 2013-11-21 10:43:57

elle skrev:Ses det av alla menar du ? Eller vem / vilka ?


Det är folk i min närhet, men även vissa tendenser kan man se i samhället i stort om man jämför med hur det var när jag var liten t ex, i trafiken är det rent bedrövligt, man törs knappt cykla/springa/gå efter vägen längre trots att man har både reflexväst och pannlampa på sig, förritin hade man bara en liten fånig reflex men folk höll åt sidan ändå. Vid övergångsställen är det med livet som insats, har börjat med att tacka de som råkar stanna och då tittar dom på mig som om jag är en idiot, haha.

På Röda Korset har dom problem för att folk vill inte göra en volontärinsats i samma utsträckning som förut. Min chef som är en fet jubelidiot, när jag konfronterade honom nu senast med att han hade schemalagt övertid, som är olagligt vad jag vet, nekade han stoiskt fast misstaget var uppenbart, han hade bara behövt säga att det var en miss så hade jag varit nöjd, men näe. Så är det, har fler exempel men jag får återkomma :-)051
antonius
 
Inlägg: 22352
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Alien » 2014-11-20 1:53:51

Internationalla mansdagen behövs inte säger mansforskaren Lars Jalmert:

Expressen skrev:– Den behövs ju inte. Den är ett påfund av antifeminister som tycker att det är männen som är offer och de underprivilegierade, säger Jalmert, professor emeritus i pedagogik.
Internationella mansdagen firas i olika länder den 19 november, även om den oftast smyger ganska obemärkt förbi i Sverige.
Det tycker Lars Jalmert bara är bra, och pekar som kontrast på Internationella kvinnodagen den 8 mars:
– Den dagen är ju till för att kvinnor faktiskt är de underprivilegierade. Internationella kvinnodagen är ju också sant internationell.
http://www.expressen.se/nyheter/mansdag ... sforskare/

Ja, det låter som en slags farsdag även för de män som inte är fäder. På vissa håll sågs också internationella kvinnodagen som en slags morsdag för alla kvinnor. I Ryssland är dagen en helgdag och kvinnor firas med tårta och blommor.

Syftet med dagen är att uppmärksamma mäns bidrag till samhället, diskrimineringen av män och att lyfta fram positiva manliga förebilder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47129
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav bardamu » 2014-11-20 2:19:19

Vad tusan är mansforskare var jag på väg att fråga...men efter närmare koll så visar det ju bara handla om ännu en feminist. Den värsta sorten, mannen som antingen gör för att få sex, förmodligen har mycket att gömma själv och därför söker tröst i att inte ta ansvar för sina aktioner och istället vill väga över det på alla andra män. En puritanist helt enkelt.

Jag är så trött på att leva i ett samhälle där ord inte betyder någonting längre, bara ett ändamål till manipulera för genomgående oärliga människor. Han är ingen forskare. Han är en radikal feminist.

Men så är det med dessa människor. För dem finns ingen objektivitet och därför helgar målet alltid medlen äveen om det innebär att ge sig själv en bluff-titel och spy ut dynga hela sin akademiska karriär.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Alien » 2014-11-20 3:52:25

Så du är objektiv då? :roll:

Alltså antifeminismen är så ologisk.

Korkat antagande 1:
Feminister är fula och okvinnliga som inte får nån karl, det är därför de blivit bittra och feminister. (De vackra kvinnliga får ett bra liv genom alla män som skämmer bort dem, så de behöver ingen feminism.)

Korkat antagande 2:
Manliga feminister säger bara så för att få ligga.
Följdfråga: Men varför det, vem vill ligga med de bittra och fula feministerna? "Riktiga kvinnor" bryr sig ju inte om feminism utan vill ha "en riktig karl".

Att vara emot forskning om vissa ämnen för att man ogillar att det forskas som sånt som "egentligen" är självklart, det är en antiintellektuell hållning.

För övrigt gnälls det en hel del för att kvinnor får så mycket uppmärksamhet med all kvinnoforskning. När någon forskar om män så är det också fel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47129
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Psykonaut » 2014-11-20 4:19:15

Jag blir alltid förvånad över män som verkar bli rädda att feministerna ska ta deras manlighet ifrån dem. Men de verkar följa det ologiska resonemang som Alien redogjort för; "Om jag inte har min manlighet kvar kan jag ju inte ha sex". Suck, sorgligt.
Psykonaut
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2014-08-07

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Alien » 2014-11-20 4:32:38

För dem som verkigen vill veta mer om vad Jalmert skrivit.

Han har bl a skrivit om orsakerna till att män begår självmord i högre grad än kvinnor. Enligt honom beror det på mansrollen som kräver att mnnen ska prestera, konkurrera och ha kontroll. Att ha kontroll innebär en hel del våld; mot kvinnor, mot andra män och mot en själv. När man förlorat kontrollen (t ex vid arabetslöshet el separationer) återstår självmordet.

Ur en debattartikel där Jalmert är en av författarna:
SvD skrev:Män svarar för 70 procent av alla självmord i Sverige. Bland män i åldern 15–44 år det den vanligaste dödsorsaken. Mäns kraftiga överrepresentation har länge varit känd, men forskare och beslutsfattare använder genus som en beskrivande faktor snarare än som orsak till suicidalt beteende. Det är dags att betrakta självmordsfrågan ur ett genusperspektiv, och anpassa det suicidpreventiva arbetet därefter.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/se ... 896522.svd

Några skrifter med Jalmert som (med)författare:
Små barns sociala utveckling : en granskning av forskning om spädbarn, mammor, pappor, könsroller och daghem (1981)
Om svenska män: fostran, ideal och vardagsliv (1983)
Den svenske mannen (1984)
Hur mår man?: rapport från ett seminarium om mäns hälsa och ohälsa (1992)
Bra pappor: om vårdnadshavande pappor och mammor (1997)
Varför blev vissa män så arga? (1999)
Arbeta med våld: vägledning till psykologisk våldsbehandling (2014)

Jalmert har också deltagit i denna antologi:

Våld till vardags - Sjutton mäns berättelser
Det finns berättelser om kvinnors erfarenhet av det manliga våldet i vardagen. Men sällan eller aldrig hör vi män berätta om det. Våld till vardags vill ändra på det. Det är oftast män som slår och det är oftast kvinnor som drabbas. När män själva drabbas av våld vill de ofta inte identifiera sig som offer. Många män kanske rent av hellre ser sig som förövare, den starke, den som har kontroll. Men om mannen är den givna förövaren, vad gör det med den som inte kan eller vill identifiera sig med en sådan roll? Och hur stort är egentligen mäns ansvar? Våld till vardags är berättelser med mäns egna tankar om våld. Det handlar om våldet mitt ibland oss och om vad det kostar i lidande och pengar. Berättelserna sätter ljuset på det som annars inte kommer fram och ställer svåra men nödvändiga frågor om våld och om hur det hänger ihop med manlighet. Medverkande: Zanyar Adami, Alexander Ahndoril, Gunnar Ardelius, René Vázquez Díaz, Lars Einar Engström, Rickard Flinga, Klas Hyllander, Peter Fröberg Idling, Lars Jalmert, Ulf Krook, Jens Liljestrand, Tom Malmquist, Niclas Nilsson, Mats Söderlund, Stefan Villkatt, Stefan de Vylder och Birger Östberg.
http://www.plusbok.se/vaald-till-vardag ... 170373794/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47129
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav bardamu » 2014-11-20 17:43:25

zzzzzzzzzzzzzz.... den sk humanitära förklaringen varför män faktiskt lider mer: "vi är män! Sluta vara man så lider du mindre din vita priviligerade cis avskum!" "Se. vi bryr oss faktiskt om män!"
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav bardamu » 2014-11-20 17:46:25

Nej. Nej, faktum är att det var en kvinna som faktiskt gjorde ett test där hon fick uppleva hur det var att vara man under ett par månader. Hon hade en del bra anledningar varför män lider i dagens samhälle. Ska försöka hitta igen vad hon hette. Efter det här testet då hon varit utklädd som man och behandlades som man i flera månader så fick hon lägga in sig på psyket.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Alien » 2014-11-20 17:54:42

bardamu skrev:zzzzzzzzzzzzzz.... den sk humanitära förklaringen varför män faktiskt lider mer: "vi är män! Sluta vara man så lider du mindre din vita priviligerade cis avskum!" "Se. vi bryr oss faktiskt om män!"


Ingen har föreslagit att man ska låta operera sig till kvinnor.

Du anser alltså att det är kvinnornas fel om män blir sjukare än kvinnor, begår självmord i högre grad än kvinnor och öht dör tidigare än kvinnor? Eller vad menar du?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47129
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav bardamu » 2014-11-20 18:01:09

Nej. Du kunde ju faktiskt ha läst mitt sista meddelande också.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Alien » 2014-11-20 18:10:47

Det sade inget om varför män lider. Däremot hånade det inlägg jag svarade på vad jag skrivit, utan att du besvärat dig med att ange några sakskäl.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47129
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav bardamu » 2014-11-21 21:34:40

Alien skrev:Så du är objektiv då? :roll:

Alltså antifeminismen är så ologisk.

Korkat antagande 1:
Feminister är fula och okvinnliga som inte får nån karl, det är därför de blivit bittra och feminister. (De vackra kvinnliga får ett bra liv genom alla män som skämmer bort dem, så de behöver ingen feminism.)

Korkat antagande 2:
Manliga feminister säger bara så för att få ligga.
Följdfråga: Men varför det, vem vill ligga med de bittra och fula feministerna? "Riktiga kvinnor" bryr sig ju inte om feminism utan vill ha "en riktig karl".

Att vara emot forskning om vissa ämnen för att man ogillar att det forskar som sånt som "egentligen" är självklart, det är en antiintellektuell hållning.

För övrigt gnälls det en hel del för att kvinnor får så mycket uppmärksamhet med all kvinnoforskning. När någon forskar om män så är det också fel.


1. Har inte sagt något om kvinnor.

2. En del gör det absolut för det. Men framför allt kommer feminismen locka till sig störda män. OCH det får ni skylla er själva för för det är väldigt naturligt att det blir så. Nu senast med den där araben som skriver på nyheter 24-

Det är naturligt eftersom störda människor lockas av kvinnor som hela tiden pratar om sexuellt våld. En normalt funtad människa när de hör om sådant här hela tiden, dennes reaktion är: fuck this shit jag vill inte ha med de här freaksen att göra.

En störd man däremot uppskattar väl att höra om det här hur rädda kvinnor är och hur privilegierad och i vilket maktposition han är i. Det blir han väl tänd på.

Samtidigt om han själv är sexuellt och empati-störd så ger feminister honom en väg ut att slippa ta tag i sig själv och projicera sin stördhet på resten av männen i samhället. Det är en win win-situation.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Alien » 2014-11-29 2:47:03

Konstigt sätt att skriva om någon "araben". Har han inget namn?

Jag ger inte mycket för din "psykoanalys" av den feministiske mannen. Jag kan minsann psykoanalysera antifeminister också, om jag vill. Neb jag försöker hålla mig till fakta.

I år det 40 år sedan föräldraförsäkringen infördes i Sverige. Svenska pappor blev först i världen med att få betald föräldraledighet. Ett tecken på att mansrollen förändrats.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47129
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Internationella mansdagen - vet ni när det är?

Inläggav Parvlon » 2014-11-29 2:51:40

ingen aning och eftersom det rimmar på mensdagen så tänker jag inte fira den heller.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in