Vilken är (enligt dig) världens bästa uppfinning?
Zirre skrev:jag håller inte med. Hjulet funkar bra ändå.Miche skrev:Fortfarande så är ett hjul värdelöst utan ett hjulnav, hjulnavet är en betydligt mycket viktigare uppfinning.Zirre skrev:Hjulet, som någon sa tidigare.
Miche har rätt. Jag brukar säga hjulaxeln iofs men det ena förutsätter det andra.
Utan axlar/nav så måste man flytta fram rullstockarna hela tiden, slitigt och långsamt. Pga stockarnas vikt måste diametern vara liten, och längden gör att alla ojämnheter i marken blir till hinder.
Hjul på axlar följer med av sig själva, och diametern kan vara mycket större vilket ger bättre framkomlighet. Hjul på axlar är smala och kan därför styras fram mellan stenar o.d.
Kullagret är en bra och betydelsefull uppfinning.
Har ingen sagt pengar? Tänk så besvärligt om man ville ha något att vara tvungen att byta ut mot något man själv tillverkat. Handeln skulle inte fungerat utan pengar.
Väskan är en underbar uppfinning. Tack vare det kunde mer mat bäras hem än när man bara kunde bära det i händerna. (Det lärde jag mig av Lasse Berg)
Väskan är en underbar uppfinning. Tack vare det kunde mer mat bäras hem än när man bara kunde bära det i händerna. (Det lärde jag mig av Lasse Berg)
-Rökpipan.
En fantastisk hantverksmässig evolution har lett fram till den moderna pipans själva prototyp, modellen Billiard.
Det ligger mycket historia bakom detta till synes enkla ting.
-Whisky. Single malt. Otroligt intressant att läsa om framställningen.
En fantastisk hantverksmässig evolution har lett fram till den moderna pipans själva prototyp, modellen Billiard.
Det ligger mycket historia bakom detta till synes enkla ting.
-Whisky. Single malt. Otroligt intressant att läsa om framställningen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Behållare över huvud taget, som har gjort att mat och vatten kunnat sparas och flyttas. Jag läste någonstans att hela civilisationer uppstått runt vissa typer av behållare, de sa inte vilka men jag gissar att det handlar om någon sorts tidig keramik.Alien skrev:Väskan är en underbar uppfinning. Tack vare det kunde mer mat bäras hem än när man bara kunde bära det i händerna. (Det lärde jag mig av Lasse Berg)
Hembränningsapparaten är först på min lista.
- Bredochbutter
- Anslöt: 2014-10-30
Bredochbutter skrev:Hembränningsapparaten är först på min lista.
Diskmaskin och tvättmaskin. Tänker på min mormor som hade tio ungar och ingen av dessa När diskmaskinen har varit sönder har jag hållit på att gå under, det går inte att leva utan diskmaskin när man har tre barn...
- PMS-monstret
- Anslöt: 2014-04-03
Re: Sv: Vilken är (enligt dig) världens bästa uppfinning?
Alien skrev:Har ingen sagt pengar? Tänk så besvärligt om man ville ha något att vara tvungen att byta ut mot något man själv tillverkat. Handeln skulle inte fungerat utan pengar.
Har du hört talas om handelsstaden Birka? Den staden byggdes, blomstrade och förstördes innan Sverige fick en penningekonomi. Så vist har handeln blomstrat innan pengar kom in i bilden. Men det finns mycket att läsa om pengar vilket är intressant. 1 mark silver skulle innehålla lite drygt 30 gram silver.
Utan pengar skulle inte dagens materialistiska samhälle kunna existera så jag är inte så säker på att det är en bra uppfinning. Jag tror folk skulle må bättre av att garva djurhudar eller handskörda havre än att sitta vid en datorskärm hela dagarna.
Mycket bra förslag, antibiotika har räddat massor av liv, sjukdomar som var livshotande förut är numera ganska enkla att bota.elle skrev:Antibiotika
Det tråkiga är numera att antibiotikan börjar spela ut sin roll pga resistens, det är bara att hoppas att forskarna och läkemedelsindustrin tar fram nya hållbara lösningar. Det finns idag en del lovande forskning inom området.
Den klassar jag som en urdålig sida, bara en sådan sak som att gamla mobbare kan kalla sig för "vänner"... Hemskt. Dessutom produceras det miljoner sidor med totalt irrelevant information som ingen rimligtvis kan vara intresserad av.kullan skrev:facebook
Hörselkåpor är en underbar uppfinning.
- Bredochbutter
Kanske inte bästa men turbiner är ju rätt praktiska.
kullan skrev:facebook
der kallar jag en fiktivvärld med fiktiva vänner
Hettan skrev:Språket.
Är inte språk en konstruktion?
- Bredochbutter
elle skrev:kullan skrev:facebook
der kallar jag en fiktivvärld med fiktiva vänner
Delar inte din åsikt.
Återgå till Intressanta intressen