Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-17 0:21:54

Psykonaut skrev:Kommer att tänka på min frisör som blev förvånad då hon vid klippningen upptäckte att jag hade tre virvlar bak på huvudet. Vanligtvis har man ju bara en. Kanske värt att undersöka vidare, rdos? Det är inte helt osannolikt att fenotypen för de autistiska generna också tar sig uttryck på detta sätt.

Jag länkade det till neurodiverst kontaktbeteende, vilket ju inte är direkt något man förväntar sig. Men det passar som sagt in som ett sätt att identifiera folk på, vilket ju är viktigt på kontaktstadiet. Speciellt om man föredrar att kunna identifiera folk på större avstånd.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Re: Sv: Aspie-quiz

Inläggav Kanin » 2014-11-17 0:32:12

rdos skrev:
Kanin skrev:Det är fullkomligt normalt att ha bångstyrigt hår med en eller två virvlar (tre är mer sällsynt). Vi bör ta i beaktande att personer som upplever sig som udda förmodligen tenderar att betrakta fler egna drag som ovanliga/konstiga/annorlunda (även om så inte är fallet).
Kanske det, men när det passar in i kontexten för kontaktbeteende så blir det genast mindre sannolikt att det beror på sånt. Min teori är helt enkelt att detta underlättar identifiering på avstånd där ansikten inte fungerar. Udda hår syns på betydligt större avstånd än små skillnader i ansikten.

Det är fullt möjligt att det finnas en genetisk koppling mellan t.ex. hårvirvlar och autism, precis som nyfödda med hjärnabnormaliteter kan ha udda hår, men likväl är din hypotes långsökt. Förmodligen har det ingen praktisk evolutionär betydelse.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-17 9:29:30

Kanin skrev:Det är fullt möjligt att det finnas en genetisk koppling mellan t.ex. hårvirvlar och autism, precis som nyfödda med hjärnabnormaliteter kan ha udda hår, men likväl är din hypotes långsökt. Förmodligen har det ingen praktisk evolutionär betydelse.

Det behöver inte finnas någon genetisk koppling. Både autism och neurodiversitet är syndrom, inte fenotyper, där olika drag mycket väl kan ha olika genetisk bakgrund. Det är ett rent feltänk att allt som är länkat till autism måste vara kopplat till "autistiska gener".

Hypotesen förklarar även stims. Även stims är möjliga att tolka på mycket större avstånd än ansiktsuttryck. Hårvivrvlar och stims kan således ha ett gemensamt syfte att kunna kommunicera och känna igen varandra på större avstånd än vad som var normalt för NTs förfäder i Afrika. Lägg därtill att det finns hypoteser (och även studier tror jag) om att autister har mycket större "flyktavstånd" än normalt.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav Kanin » 2014-11-17 11:08:01

rdos skrev:
Kanin skrev:Det är fullt möjligt att det finnas en genetisk koppling mellan t.ex. hårvirvlar och autism, precis som nyfödda med hjärnabnormaliteter kan ha udda hår, men likväl är din hypotes långsökt. Förmodligen har det ingen praktisk evolutionär betydelse.
Det behöver inte finnas någon genetisk koppling. Både autism och neurodiversitet är syndrom, inte fenotyper, där olika drag mycket väl kan ha olika genetisk bakgrund. Det är ett rent feltänk att allt som är länkat till autism måste vara kopplat till "autistiska gener".

Det har du rätt i. Olika autistiska drag kan troligen orsakas av många olika kombinationer av gener och miljö, och vissa av dessa enskilda genotyper och miljöfaktorer leder, i kombination med andra, sannolikt till t.ex. flera hårvirvlar. Det är även ett uppenbart feltänk att tillskriva alla egenskaper relaterade till autistiska drag ett praktisk syfte.

rdos skrev:NTs förfäder i Afrika

:roll:
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-22 12:46:41

Har hittat två nya frågor i NTs sex-fixering nu. För litet underlag, men frågan om man "bondar" med sex har en bra profil med NT-killar i topp (relaterar dessutom till asexualitet mm). Dessutom så har jag ändrat från låtsasvänner till låtsasrelationer.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-22 14:29:58

Bonda med sex är såklart omvänt korrelerat med asexualitet. Framgick kanske inte.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav Dagobert » 2014-11-22 15:21:23

rdos skrev:Har hittat två nya frågor i NTs sex-fixering nu. För litet underlag, men frågan om man "bondar" med sex har en bra profil med NT-killar i topp (relaterar dessutom till asexualitet mm).

"Bonda" kan missförstås. De flesta fattar väl, men ordet "bondage" används mer i svenskan än vad "bonding" gör, vad jag vet. Byt ord.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-22 16:34:29

Dagobert skrev:
rdos skrev:Har hittat två nya frågor i NTs sex-fixering nu. För litet underlag, men frågan om man "bondar" med sex har en bra profil med NT-killar i topp (relaterar dessutom till asexualitet mm).

"Bonda" kan missförstås. De flesta fattar väl, men ordet "bondage" används mer i svenskan än vad "bonding" gör, vad jag vet. Byt ord.

Fast det var i engelska versionen (Do you bond with sex?). Tror inte det kan missförstås. Blir inte helt bra rakt av på svenska dock.

Tror jag ska testa "Do you like to protect women?" oxå på killar, kanske som "Do you like to be protected by men?" åt tjejer. Misstänker att detta ligger någonstans på NT sidan. Kanske är kopplat "initimitet"? Vet inte riktigt. Låter inte som kontaktbeteende, men kanske ändå? Jag är ju inte sån så det är svårt att se motivationen för beteendet. Jag tolkar det som om man vill imponera på tjejer för vidare tjänster (sex), och då kan det hamna på "intimitetsdimensionen".
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-22 17:56:34

Kul att "Do you bond with sex?" har hög (negativ) korrelation med attraktivitetsbedömningen både på tjejer i åldern 12-14 år och 15-19 år. De som är "normalsexuella" ger alltså dessa åldersgrupper lägre attraktivitetsomdöme p.g.a. de bara tänker på sex. Trots det så ger NTs ändå åldersgruppen 12-14 år konsistent högre omdömen.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav Flawed » 2014-11-23 2:26:53

rdos skrev:Har hittat två nya frågor i NTs sex-fixering nu. För litet underlag, men frågan om man "bondar" med sex har en bra profil med NT-killar i topp (relaterar dessutom till asexualitet mm). Dessutom så har jag ändrat från låtsasvänner till låtsasrelationer.

NTs är alltså sexfixerade menar du?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-23 12:11:34

Flawed skrev:
rdos skrev:Har hittat två nya frågor i NTs sex-fixering nu. För litet underlag, men frågan om man "bondar" med sex har en bra profil med NT-killar i topp (relaterar dessutom till asexualitet mm). Dessutom så har jag ändrat från låtsasvänner till låtsasrelationer.

NTs är alltså sexfixerade menar du?

Varför tror du annars våran sexfixerade kultur finns?
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-24 23:31:21

rdos skrev:Tror jag ska testa "Do you like to protect women?" oxå på killar, kanske som "Do you like to be protected by men?" åt tjejer. Misstänker att detta ligger någonstans på NT sidan. Kanske är kopplat "initimitet"? Vet inte riktigt. Låter inte som kontaktbeteende, men kanske ändå? Jag är ju inte sån så det är svårt att se motivationen för beteendet. Jag tolkar det som om man vill imponera på tjejer för vidare tjänster (sex), och då kan det hamna på "intimitetsdimensionen".

Japp. Det ligger på initimitetsdimensionen. För tjejer. De som gillar att bli beskyddade ger högre omdömen på initimetsfrågorna, vilket bekräftar funktionen. Det är precis så primitivt som det låter. Det är helt enkelt det vanliga primatbeteendet där honor dras till hannar som kan beskydda dem, och så återgäldar de med sex och reproduktion. Det gäller enbart för NTs då intimitetsdragen är NT-drag.

Fast det fallerar för killar. Att vilja beskydda tjejer är ett neurodiverst drag med en helt annan funktion. Det är kopplat till neurodiversa kontaktdimensionen. Tror att omvända frågan oxå kan fungera och ge samma relation (alltså tjejer som vill beskydda killar).

Har snart klar 4:e replikeringen. I stort sett samma resultat. Nu relaterar omdömmet för tjejer i åldern 25-30 mest till intimitetsdimensionen även de, vilket är väntat då det är denna åldersgrupps som NTs helst vill ha sex med.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-30 2:55:57

rdos skrev:Fast det fallerar för killar. Att vilja beskydda tjejer är ett neurodiverst drag med en helt annan funktion. Det är kopplat till neurodiversa kontaktdimensionen. Tror att omvända frågan oxå kan fungera och ge samma relation (alltså tjejer som vill beskydda killar).

Stämmer. Det är t.o.m. så att denna fråga har allra högst poäng hos neurodiversa tjejer. Som sagt, förväntat med tanke på egna erfarenheter. :-)

Den är kopplad till neurodivers anknytning.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-11-30 12:13:46

Det där med att vilja beskydda tycker jag är superintressant i relation till vanliga stereotyper. Som det ser ut nu ("Do you like to protect people you are attached to even when they didn't ask for it?" med 195 svar) så ligger NT-killar i absoluta botten, och neurodiversa killar och NT tjejer på samma nivå och med neurodiversa tjejer i topp. Jag tror att i NT tjejers högre poäng ligger mycket av sociala förväntningar att tjejer ska vara omhändertagande, men typiskt så anses att neurodiversa skulle vara sämre på detta, vilket är totalt fel. Skillnaden tror jag ligger i ordet "attached". Det är just starkare ankytningar som är typiskt neurodiverst, och att beskyddardrag hör dit är bara naturligt.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-12-07 13:05:22

Slutresultatet på beskydda (drygt 1500 svar) är att det inte finns en signifikant skillnad mellan könen varken hos neurodiversa eller NTs, men att det finns en signifikant skillnad mellan neurodiversa och NTs som är kopplad till neurodivers anknytning.

Testar några nya frågor nu, bl.a. "Do you form attachments with sex?" som man tycker borde vara samma sak som "Do you bond with sex?", men så är inte fallet. Medan den senare frågan bara relaterar till NT-initimitet (och har högre poäng bland NTs), så är den första komplex. Den har faktiskt högre poäng bland neurodiversa (relaterar till neurodivers kontakt bl.a.) men även till NT intimitet. Det visar hur svårt det är att särskilja NT intimitet från neurodivers kontakt där små variationer i ordval ändrar på resultatet. För sex är ju ett neurodiverst kontaktbeteende och ett neurotypiskt anknytningsbeteende. :wink:
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-12-14 11:56:45

Börjar tro att det är mer användbart att diskutera AS-killar med deras NT-partners (gärna via PM) än att försöka diskutera med aspies direkt. Då får man veta saker som ingen vågar berätta på ett forum, och saker som de själva inte är medvetna om. Varför är alla så fega? :mrgreen:

Har en ny PM-diskussion på gång med en NT-tjej som har problem med sin AS-kille. En hel massa folk postade rena påhopp och dåligt underbygda "hypoteser" medan jag prickade in nästan alla rätt kring hans beteende som han inte förstod själv. Kan bli intressant. :wink:

Jag kanske borde bli relationskonsult åt missnöjda NTs?
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-12-14 23:04:51

Kom precis på att jag aldrig frågat om blyghet i Aspie Quiz. Märkligt. Skapade en ny experimentell fråga om det och lade till "Do you flirt with quick glances?" oxå ifall folk är medvetna om sådant (resultatet ger ju om det fungerar eller inte, och har man inte testat vet man inte).
rdos

Aspie-quiz

Inläggav Wine » 2014-12-15 17:59:47

rdos skrev:
Psykonaut skrev:Kommer att tänka på min frisör som blev förvånad då hon vid klippningen upptäckte att jag hade tre virvlar bak på huvudet. Vanligtvis har man ju bara en. Kanske värt att undersöka vidare, rdos? Det är inte helt osannolikt att fenotypen för de autistiska generna också tar sig uttryck på detta sätt.

Jag länkade det till neurodiverst kontaktbeteende, vilket ju inte är direkt något man förväntar sig. Men det passar som sagt in som ett sätt att identifiera folk på, vilket ju är viktigt på kontaktstadiet. Speciellt om man föredrar att kunna identifiera folk på större avstånd.

Har också fått reda på att jag har tre hårvirvlar och nu tycker jag även att ena ögonbrynet beter sig bångstyrigt, har ryckt bort ett strå idag på grund av att det inte ville lägga sig i rätt riktning så ögonbrynet ser bra ut, är symmetriskt med det andra ögonbrynet. :wink:
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Aspie-quiz

Inläggav antonius » 2014-12-15 18:59:57

Wine skrev:
rdos skrev:

Har också fått reda på att jag har tre hårvirvlar och nu tycker jag även att ena ögonbrynet beter sig bångstyrigt, har ryckt bort ett strå idag på grund av att det inte ville lägga sig i rätt riktning så ögonbrynet ser bra ut, är symmetriskt med det andra ögonbrynet. :wink:

Höll man inte på och mätte skallar i början av 1900-talet, kanske finns kvar ev dokumentation om det fanns iakttagelser på dylika fenomen, hade varit hårresande... :wink:
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-12-15 23:38:54

Blyg har 0.45 korrelation till neurodiversitet, och är kopplat till NT kontakt. Ungefär som väntat. Flirtfrågan är kopplad till både neurodivers kontakt och anknytning. Har dock inte så stor korrelation till neurodiversitet (0.15), men desto större till frågor i dessa grupper.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2014-12-29 0:59:38

Gjorde lite "research" om pedofili då jag misstänker att det är en hel del problem med nuvarande forskning på området.

Det som är mest oroväckande är den här artikeln där man vill slå samman pedofili med hebefili:
http://link.springer.com/article/10.100 ... 008-9399-9

Här kopplar man t.ex. pedofili till att vara vänsterhänt (och därmed indirekt till npf):
http://link.springer.com/article/10.100 ... 005-4344-7

Samma sak här där attraktion till yngre är kopplat till personlighetsfaktorer (introvert, mm):
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 698390154X

Den här studien kopplar pedofili till diverse DSM-diagnoser, varav en del är npf-relaterade:
http://journals.lww.com/practicalpsychi ... ons.4.aspx

Det är bara ett problem med allt det här. Män i alla åldrar (oberoende av neurotyp) anser att tjejer i åldern 12 till 30 år är ungefär lika attraktiva. Även om man i en studie i Finland kommit fram till att män föredrar tjejer i 25-års åldern för sex, så är det klart att de som har exihibitionistiska drag har en sexuell preferens från ca 12 till ca 25 år, men den preferensen inkluderar i normalfallet inte vanlig sex. När man alltså mäter sexuell attraktion hos någon så mäter man inte direkt risken för att någon ska bli pedofil. Det måste s.a.s. finnas mer än bara sexuell attraktion för att någon ska kunna bli pedofil (t.ex. att man oxå har höga poäng på intimitetsskalan, vilket många neurodiversa med parafilidrag inte har). Det som krävs för att någon ska kunna bli pedofil är en blandning av neurotypiska (intimitet) och neurodiversa (parafilier) drag. Ska så småningom skriva en artikel kring detta, för det ska ju vara de som är potentiella pedofilier som ska uppmärksammas tidigt, och inte en massa andra som har låg sannolikhet att bli det. Ungefär som man inte kan se alla män som potentiella våldtäktsmän bara för att de är sexuellt attraherade av kvinnor.

Ytterst är egentligen frågan hur sambanden mellan asexualitet, intimitetsdrag, parafilier, våldsbenägenhet, neurotyp och en sexfixerad kultur ser ut.
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2015-02-08 2:21:08

Testar nytt diagram (versionen finns än så länge inte ute):

Bild
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2015-02-18 23:39:36

Ny svensk version finns nu ute. Mitt resultat:

Bild
rdos

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2015-02-21 0:58:59

Samma resultat i ryska Aspie Quiz när det gäller asexualitet som i engelska. Inte ens hälften av de neurodiversa tjejerna väljer "nej" på asexuell, och det ser likadant ut i både Ryssland och i väst. I stort sett ingen neurotypisk kille väljer "ja" på asexuell, och även det är likadant i både Ryssland och i väst.

Det betyder antagligen att detta inte är kulturellt betingat då synen på sex skiljer en hel del mellan väst och Ryssland.
rdos

Återgå till Intressanta intressen

Logga in