Är detta fördomar (om aspergare)?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Är detta fördomar?

Inläggav Miche » 2014-11-15 11:13:33

Sheyen skrev:Det finns gott om intelligenta människor som självmedicinerar med droger för att de har hamnat utanför samhället och lider av psykiska problem.
Det finns även de som har jobb men självmedicinerar för att orka med jobbet.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Är detta fördomar?

Inläggav Sheyen » 2014-11-15 21:33:06

Miche skrev:
Sheyen skrev:Det finns gott om intelligenta människor som självmedicinerar med droger för att de har hamnat utanför samhället och lider av psykiska problem.

Absolut. Min poäng är att knarkande inte är direkt kopplat med att vara dum i huvudet.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Är detta fördomar?

Inläggav Miche » 2014-11-15 21:37:18

Sheyen skrev:
Miche skrev:

Absolut. Min poäng är att knarkande inte är direkt kopplat med att vara dum i huvudet.
Jag förstod det, ville bara förtydliga.
Miche

Är detta fördomar?

Inläggav Huggorm » 2014-11-15 21:41:30

Sheyen skrev:
Miche skrev:

Däremot verkar många bli det efter en tids knarkande.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Är detta fördomar?

Inläggav Miche » 2014-11-15 21:46:03

Huggorm skrev:
Sheyen skrev:
Miche skrev:Det finns även de som har jobb men självmedicinerar för att orka med jobbet.

Klart som korvspad när de bränner bort hjärnceller varje gång som de tar en dos (det gäller ju faktiskt även för alkohol).
Miche

Är detta fördomar?

Inläggav slackern » 2014-11-15 21:50:04

Miche skrev:
Huggorm skrev:
Sheyen skrev:Absolut. Min poäng är att knarkande inte är direkt kopplat med att vara dum i huvudet.
Klart som korvspad när de bränner bort hjärnceller varje gång som de tar en dos (det gäller ju faktiskt även för alkohol).

Gör även jag det som medicinerar med Dexamfetamin mot min ADHD?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Är detta fördomar?

Inläggav Phobos » 2014-11-15 21:52:19

Trollmor skrev:Eller finns det "typiska aspergare" som:

* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger

Jag har just hört detta från en god vän, och undrar ... Kan en person göra allt detta till vardags, och ändå ha enbart aspergers, och inte något mera?

(Jag hittar ingen tråd som jag tycker verkar lämplig att "kapa", och startar därför en ny.)

Inget av det tycker jag stämmer på AS folk. Det första beror nog på misstolkningar och sociatafatthet. Resten är något jag inte förknippar med AS alls.
Phobos

Anslöt: 2009-09-20

Är detta fördomar?

Inläggav cocos » 2014-11-15 21:59:22

Det finns garanterat. Asperger är ett annorlunda funktionssätt, inte en personlighet.
Jag tror att dåligt mående även kan yttra sig genom dessa beteenden. Svårt att dra kopplingar.
cocos
Inaktiv

Anslöt: 2014-01-20

Är detta fördomar?

Inläggav Miche » 2014-11-15 22:33:05

slackern skrev:
Miche skrev:
Huggorm skrev:Däremot verkar många bli det efter en tids knarkande.

Troligen inte tillnärmelsevis lika mycket som de som självmedicinerar och knappast har koll på doseringen.

De förhållandevis små doser som din medicinering ger utgör knappast någon större risk.
Miche

Är detta fördomar?

Inläggav mongoliet » 2014-11-15 22:43:18

* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger

Jag har just hört detta från en god vän, och undrar ... Kan en person göra allt detta till vardags, och ändå ha enbart aspergers, och inte något mera?

(Jag hittar ingen tråd som jag tycker verkar lämplig att "kapa", och startar därför en ny.)

Självklart finns det även aspergare som beter sig så eftersom människor med antisociala beteenden finns inom alla kategorier, diagnostiserade eller inte. Det är inget som har med asperger i sig att göra.
mongoliet

Anslöt: 2013-06-13

Är detta fördomar?

Inläggav Sheyen » 2014-11-16 11:49:43

Miche skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:Klart som korvspad när de bränner bort hjärnceller varje gång som de tar en dos (det gäller ju faktiskt även för alkohol).

Troligen inte tillnärmelsevis lika mycket som de som självmedicinerar och knappast har koll på doseringen.

De förhållandevis små doser som din medicinering ger utgör knappast någon större risk.

Medhåll. Min tanke är ju att alla knarkiga substanser som man tillför kroppen påverkar den negativt, även om man i vissa fall (som med kontrollerad medicinering) kan få en förbättrad livskvalitet på köpet. Men glöm inte bort detaljer som tandlossning och andra fysiska grejer som ADHD-mediciner kan jävlas med. Hjärnan tillhör ju den mentala biten, men hjärnan i sig är ju en del av kroppen, den också! :D

Just ADHD-mediciner tror jag dock inte jävlas alltför mycket med tänkandet. Men det finns ju gott om psykpatienter som knaprat alla möjliga piller och som faktiskt tycks ha samma hjärnkapacitet som någon som skjutit heroin och droppat syra i 20 år non stop.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Är detta fördomar?

Inläggav Svaboda » 2014-11-16 13:45:08

Vaniljflickan skrev:

* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger

Ja, detta är fördomar

Motivering:

Grovt generaliserande
Har aldrig talat med, träffat någon med asperger som besitter dessa egenskaper, inte vad jag vet iaf :P

Men en fördom är ju att man tror något om någon genom att bara kolla på hur stereotypen är. Men om det som hen säger inte ens stämmer till stereotypen så är det väl inte en fördom? :P
Svaboda

Anslöt: 2014-10-10

Är detta fördomar?

Inläggav Vaniljflickan » 2014-11-16 14:33:38

Svaboda skrev:
Vaniljflickan skrev:

* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger

Ja, detta är fördomar

Motivering:

Grovt generaliserande
Har aldrig talat med, träffat någon med asperger som besitter dessa egenskaper, inte vad jag vet iaf :P

Men en fördom är ju att man tror något om någon genom att bara kolla på hur stereotypen är. Men om det som hen säger inte ens stämmer till stereotypen så är det väl inte en fördom? :P

Jag tror det fortfarande är fördomar.

Det är liksom iaf en uppfattning som är väldigt generaliserande, sen vilket ord man väljer att använda, det kan du få avgöra då om det finns något bättre. :)

En fördom bygger väl ofta på okunskap om variationsbredd.
Vaniljflickan

Anslöt: 2011-02-01

Är detta fördomar?

Inläggav Tiblan » 2014-11-17 7:02:27

Tycker det låter som den som påstår allt detta lägger sig i något som den inte har med att göra dvs någon annan människas liv undantag då om det är en familjemedlem, men även där finns det gränser för hur mycket man får lägga sig i.

Folk blir ju provocerade av minsta lilla idag om dom själva inte har något att göra och deras liv är supertråkiga. Om du är "förtidspensionär" och är ute och jobbar via DV så blir folk provocerade för dom vet minsann att sånt får man inte göra för är man "förtidspensionär" så är man sjuk och då ska man sitta inne och göra ingenting tills man blir frisk. Då kan det ju samtidigt heta att man ljuger om sitt funktionshinder. Dessutom kan dom då få det till att man stjäl från myndigheter för man är ju ohederlig och ljuger för att få pengar som man inte är berättigad till.

Det finns folk till allt.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Är detta fördomar?

Inläggav Heidi79 » 2014-11-17 8:17:53

* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger

nån människor är elaka

inte alla aspergare är lika trevliga

tror jag :-)063
Heidi79

Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in