13-åring tog sitt liv pga mobbning (i Norge)
59 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
River skrev:Meppe skrev:River skrev:Det er ikke min skyld. Den sterkeste jenten skulle grepet inn og julet de andre jentene opp, når lærerne visste og ikke brydde seg.
Klassisk ansvarsförskjutning.
Og du, har du noen personlige opplevelser, eller er du bare en upersonlig betterwizzerske som liker å safte på andre sine feil?
Du kan testa att läsa mina andra inlägg så får du svar.
Om du hållit dig utanför av rädsla skulle jag ha en viss förståelse för det, men enligt mig är dom som står och hejar presic lika äckliga som dom drivande mobbarna.
.
Senast redigerad av River 2014-11-14 18:01:06, redigerad totalt 3 gånger.
River skrev:Forresten kunne jeg godt grepet inn, for jeg var flink til å sloss, og kunne jule opp hele klassen visste de.
Men det var jo samtidig en sak mellom jentene på en måte også?
Og lærerne visste om det, men det ble ikke gjort noe med det som jeg husker.
Intressant att du utgår från att vad flickorna gör inte är något som angår pojkarna. Men ändå hejade ni på, iom det var ni ju inblandade.
Att säga ifrån till andra kräver ett moraliskt mod som få barn (och inte så många vuxna heller) äger. Men du kunde ju helt enkelt låtit bli att heja på. Du kunde också själv påpekat för lärarna att mobbning föregick. Eller sågs det som haturligt och acceptabelt på den tiden? De senaste åren har mobbning diskuterats mycket i Sverige, vet inte hur det är i Norge.
Vad du kan göra i dagens läge är att säga till flickan/kvinnan att du nu insett att det ni gjorde som hejade på när hon blev trakasserad var fel och be henne om ursäkt. Men det är förstås något man gör om inga andra kunder finns i butiken. Även om det gått många år sen dess, är jag övertygad om att hon kommer ihåg det.
Jag menar inte att anklaga just dig för att vara dålig. Alla vi som blev mobbade, vi vet ju inte hur vi skulle reagerat om vi sluppit och någon annan blivit offret.
Meppe skrev:River skrev:Det er ikke min skyld. Den sterkeste jenten skulle grepet inn og julet de andre jentene opp, når lærerne visste og ikke brydde seg.
Klassisk ansvarsförskjutning.
Man kan inte utgå från att eleverna skall fixa sådant. Det är rektorns uppgift att se till att det ordnas personal som löser det.
Meppe skrev:Morsan är med i skvallergänget och befinner sig på vänskaplig fot med vissa av dom här dårarna, jag misstänker att hon fört vidare en del som jag berätta ifjol,
Vad berättade du då?
Fast tycker det är rätt allvarligt om t.ex din mamma inte kan hålla tyst om sådant som du kanske borde kunna förvänta dig är mellan fyra ögon? Skulle sett det som illojalitet och fryst ut personen omgående.
Braincandy skrev:Det bästa vore om mobbarna själva fick uppleva samma sak...
Går förstås inte i verkligheten
Släpp in mobbarna i ett rum med 30 personer som blivit mobbade så kanske det ordnar sig.
Förresten kan jag tipsa om Rambo filmerna efter att ha läst denna tråd
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
manne skrev:KrigarSjäl skrev:Detta är konsekvensen av en sjuk, ickefungerande skola där man odlar sjuka arbetsklimat och vägrar ta itu med mobbingen.
Mjäkiga kuratorer, Friends, samtal och "handlingsplaner" är icke lösningar på problemet.
Det man gör är på sin höjd att nypa några skott, eller nypa några blad på vissa skott - när man ska gräva upp hela roten och slänga i brasan!
den dära pedofilen borde sättas åt hårt och leva på vatten och bröd i fängelset och aldrig mera komma ut.
har du ens läst tråden? Det finns ingen pedofil inblandad här.
Finns det ingen möjlighet att döma förövare i såna här fall för vållande till annans död?
Nej, man kan inte utgå från att eleverna ska fixa det. Orsaken till min reaktion är att River själv hejade på och sedan tyckte att någon annan i klassen skulle fixa det.
Av erfarenhet vet jag att jag inte kan lita på att morsan håller truten, hela den här planen byggde på att hon skulle göra som hon brukar. Vad exakt jag sa har en viss vana att kapa trådar, intresserade får höra av sig.
Av erfarenhet vet jag att jag inte kan lita på att morsan håller truten, hela den här planen byggde på att hon skulle göra som hon brukar. Vad exakt jag sa har en viss vana att kapa trådar, intresserade får höra av sig.
Meppe skrev:Nej, man kan inte utgå från att eleverna ska fixa det. Orsaken till min reaktion är att River själv hejade på och sedan tyckte att någon annan i klassen skulle fixa det.
Ja, heiet og heiet.... Det var jo ikke slik at jeg stod og klappet i hendene heller da. Men på en måte så var jeg med i heiagjengen ja, for jeg var passiv og gjorde ikke noe for å få slutt på mobbingen.
Ett intressant fall är väl detta:
Dagens juridik: Anställd begick självmord efter mobbning på jobbet – chefer döms för arbetsmiljöbrott
Men man måste också tänka på att de flesta som är involverade i dessa dumheter inte är straffmyndiga.
En möjlighet kanske är att åtala lärarna, rektor eller "huvudmannen" (juridisk person?) för arbetsmiljöbrott. En annan möjlighet som kanske är mer lönsam är ersättning för utebliven inkomst och livränta. Det är mycket mer kostsamt än ersättning för "sveda och verk".
Problemet är att det kostar på i ork och pengar att driva en process. Samt att risken att misslyckas är rätt stor.
Dagens juridik: Anställd begick självmord efter mobbning på jobbet – chefer döms för arbetsmiljöbrott
Men man måste också tänka på att de flesta som är involverade i dessa dumheter inte är straffmyndiga.
En möjlighet kanske är att åtala lärarna, rektor eller "huvudmannen" (juridisk person?) för arbetsmiljöbrott. En annan möjlighet som kanske är mer lönsam är ersättning för utebliven inkomst och livränta. Det är mycket mer kostsamt än ersättning för "sveda och verk".
Problemet är att det kostar på i ork och pengar att driva en process. Samt att risken att misslyckas är rätt stor.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
mongoliet skrev:Finns det ingen möjlighet att döma förövare i såna här fall för vållande till annans död?
Nej, inte i Sverige (och knappast i Norge heller), barn är inte straffmyndiga.
Det är mycket sällynt utomlands också. Här är ett fall i USA:
http://www.usatoday.com/story/news/nati ... e/2986079/USA Today 2013-10-15 skrev:Florida officials have charged two girls, ages 12 and 14, with felonies for allegedly taunting and bullying another 12-year-old girl until she committed suicide.
Such criminal charges are extremely rare, although the problem of bullying and victimizing other teens is an age-old one.
Polk County Sheriff Grady Judd said Tuesday that he made the arrests Monday after one of the two girls posted on Facebook as recently as Saturday that she had bullied the victim, Rebecca Sedwick of Lakeland, Fla., and didn't care that she had died.
Rebecca, who killed herself Sept. 9 by jumping off a cement factory tower, was "terrorized" by as many as 15 girls who picked on her for months through online message boards and texts, according to authorities in Lakeland, Fla. One message said she should "drink bleach and die.''
Dessa psykopattjejer ångrade sig inte ens efter att offret begått självmord. Sheriffen oraoade sig för att de skulle välja ut ett nytt offer. Och det är ju logiskt, har man ingen empati så fortsätter man bara. Kanske rentav ser det som en extra triumf om man driver offret i döden.
kapuni skrev:Det handlar om avsaknad av uppfostran ... Och sluta dalta med idioterna.
Naturligtvis borde vårdnadshavaren kunna hållas ansvarig för det ungdjävlarna tar sig för. Incitament för uppfostran skulle man kunna kalla det.
Och naturligtvis borde både den ansvariga och den utförande kunna åtalas.