Aspie-quiz
Aspie-quiz
Orginalöversättaren till ryska hjälper till att lyfta till slutversion 3. Då återstår bara om jag ska skicka enkäten till colist, eller om jag vågar fråga henne om hon vill översätta den oxå. Lutar mest åt colist.
Aspie-quiz
rdos skrev:Har nu hittat första fysiska draget som har bra koppling till neurodiversitet: Att ha udda hår.
...
Vad innebär det mer specificerat?
Aspie-quiz
Wine skrev:rdos skrev:Har nu hittat första fysiska draget som har bra koppling till neurodiversitet: Att ha udda hår.
...
Det är upp till framtida forskning. Förmodligen så är det rent allmänt att ha udda hårvirvlar, att det står upp när det är kort och dylikt. Gissar att det är avsett för enklare identifikation på avstånd, där ansiktsdrag inte fungerar så bra. Förmodligen därför det är kopplat till neurodiversa kontaktdrag.
Intressant är ju oxå att de som är ansiktsblinda ofta använder just håret för identifikation.
Aspie-quiz
Håller nu på med undersökningen om killars attraktionsmönster skiljer väsentligt mellan NTs och neurodiversa. Jag har 19 bilder på tjejer i åldern 12 till 30 år. Killar som medverkar får en slumpmässig tjej att bedöma på en 10-gradig skala. Hypotesen är att det finns en skillnad på 5-10 år.
Avsikten är naturligtvis inte att påvisa att neurodiversa är pedofiler, utan snarare att det neurodiversa parningsbeteenden är en lång process som inte bara består av en mängd tillfälliga sexuella förbindelser. Eftersom det är en lång process så bör neurodiversa killar ha en preferens för yngre tjejer.
Avsikten är naturligtvis inte att påvisa att neurodiversa är pedofiler, utan snarare att det neurodiversa parningsbeteenden är en lång process som inte bara består av en mängd tillfälliga sexuella förbindelser. Eftersom det är en lång process så bör neurodiversa killar ha en preferens för yngre tjejer.
Aspie-quiz
Det behövdes inte så speciellt mycket data för att visa att gruppen 25 till 30 år får lägre attraktionsomdömen från neurodiversa killar (visat med p < 0.1 just nu och på väg mot p < 0.05). Svaren här är dessutom kopplade till frågan om att ha annorlunda åsikter om vad som är attraktivt hos tjejer. De andra åldersgrupperna har likartade omdömen från både neurodiversa och NTs.
Också visat att för gruppen 12 till 14 år så handlar det om kulturella föreställningar. Omdömena är något lägre (fast inte signifikant), men å andra sidan så korrelerar låga omdömen med att folk tittar länge (och troligen funderar på hur gamla de egentligen är). Alltså är det visat att killar är lika attraherade av 12-14 åriga tjejer som de är av tjejer i 20-års åldern. Vilket man egentligen förväntade sig.
Det finns också en trend att killens ålder korrelerar med vilken ålderskategori tjejer man finner mest attraktiva hos NTs (som förväntat). Denna trend är mycket svagare bland neurodiversa.
Således tror jag att jag kan visa att ålderspreferensen överensstämmer med blottares preferenser och att den är stabil och obereoende av killens ålder (iaf stabilare än för NTs).
Ska köra undersökningen ett antal varv till med nya bilder.
Också visat att för gruppen 12 till 14 år så handlar det om kulturella föreställningar. Omdömena är något lägre (fast inte signifikant), men å andra sidan så korrelerar låga omdömen med att folk tittar länge (och troligen funderar på hur gamla de egentligen är). Alltså är det visat att killar är lika attraherade av 12-14 åriga tjejer som de är av tjejer i 20-års åldern. Vilket man egentligen förväntade sig.
Det finns också en trend att killens ålder korrelerar med vilken ålderskategori tjejer man finner mest attraktiva hos NTs (som förväntat). Denna trend är mycket svagare bland neurodiversa.
Således tror jag att jag kan visa att ålderspreferensen överensstämmer med blottares preferenser och att den är stabil och obereoende av killens ålder (iaf stabilare än för NTs).
Ska köra undersökningen ett antal varv till med nya bilder.
Aspie-quiz
Nästa varv i replikeringen har samma trend. NTs värderar även de nya tjejerna i åldern 25-30 år högre än neurodiversa.
Aspie-quiz
rdos skrev:Nästa varv i replikeringen har samma trend. NTs värderar även de nya tjejerna i åldern 25-30 år högre än neurodiversa.
Tredje replikeringen på gång, även den just nu med p < .1 på att NTs värderar 25-30 åringar högre.
Det lustiga är att NTs även ger gruppen 12-14 år högre omdömme i alla tre körningarna. Det kanske är NT att vara "pedofil"?
Aspie-quiz
rdos skrev:Wine skrev:rdos skrev:Har nu hittat första fysiska draget som har bra koppling till neurodiversitet: Att ha udda hår.
...
Det är upp till framtida forskning. Förmodligen så är det rent allmänt att ha udda hårvirvlar, att det står upp när det är kort och dylikt. Gissar att det är avsett för enklare identifikation på avstånd, där ansiktsdrag inte fungerar så bra. Förmodligen därför det är kopplat till neurodiversa kontaktdrag.
Intressant är ju oxå att de som är ansiktsblinda ofta använder just håret för identifikation.
Ska hår problem en persistera efter tvätt och olika åtgärder som exempelvis kamning och borstning för att vara relevanta?
Aspie-quiz
Flawed skrev:rdos skrev:Wine skrev:
Ska hår problem en persistera efter tvätt och olika åtgärder som exempelvis kamning och borstning för att vara relevanta?
Nej det handlar om rdos rasbiologi. Har man krulligt hår har man för mycket Afrikagener och är därför ingen aspie. Så tror jag att det ska tolkas.
Aspie-quiz
Jag har som jag själv tycker ofta problem med hur håret ser ut och ligger även efter tvätt, kamning, borstning, användning av produkter för hårstyling m.m. Använder man hårprodukter med riktigt stark fixering så kan man förstås få håret att ligga ungefär som man vill men då känns det också stelt och onaturligt och det är inte så behagligt när man sedan ska kamma eller borsta håret. Ser nog inte heller så fräscht ut på morgonen efter att man sovit.
Aspie-quiz
slackern skrev:Flawed skrev:rdos skrev:
Nej det handlar om rdos rasbiologi. Har man krulligt hår har man för mycket Afrikagener och är därför ingen aspie. Så tror jag att det ska tolkas.
Tror inte det.
Hårfrågan går rätt igenom den vita populationen och korrelerar med neurodiversitet, inte med ursprung.
Aspie-quiz
Wine skrev:Jag har som jag själv tycker ofta problem med hur håret ser ut och ligger även efter tvätt, kamning, borstning, användning av produkter för hårstyling m.m. Använder man hårprodukter med riktigt stark fixering så kan man förstås få håret att ligga ungefär som man vill men då känns det också stelt och onaturligt och det är inte så behagligt när man sedan ska kamma eller borsta håret. Ser nog inte heller så fräscht ut på morgonen efter att man sovit.
Då är du typiskt neurodivers. Det är precis det som är bakgrunden.
Aspie-quiz
rdos skrev:Wine skrev:Jag har som jag själv tycker ofta problem med hur håret ser ut och ligger även efter tvätt, kamning, borstning, användning av produkter för hårstyling m.m. Använder man hårprodukter med riktigt stark fixering så kan man förstås få håret att ligga ungefär som man vill men då känns det också stelt och onaturligt och det är inte så behagligt när man sedan ska kamma eller borsta håret. Ser nog inte heller så fräscht ut på morgonen efter att man sovit.
Ah, visste inte riktigt vad det var som menades med udda hår men nu så ska jag börja studera andra människors hår lite extra noga fortsättningsvis.
Aspie-quiz
Wine skrev:rdos skrev:Wine skrev:Jag har som jag själv tycker ofta problem med hur håret ser ut och ligger även efter tvätt, kamning, borstning, användning av produkter för hårstyling m.m. Använder man hårprodukter med riktigt stark fixering så kan man förstås få håret att ligga ungefär som man vill men då känns det också stelt och onaturligt och det är inte så behagligt när man sedan ska kamma eller borsta håret. Ser nog inte heller så fräscht ut på morgonen efter att man sovit.
Ah, visste inte riktigt vad det var som menades med udda hår men nu så ska jag börja studera andra människors hår lite extra noga fortsättningsvis.
Titta inte för noga på kroppsbehåring kan nog uppfattas som stötande. Eller är det huvudbehåring man ska titta på?
Aspie-quiz
Wine skrev:Ah, visste inte riktigt vad det var som menades med udda hår men nu så ska jag börja studera andra människors hår lite extra noga fortsättningsvis.
Bra idé. Det var just det som ledde mig in på det spåret. Jag behövde något att identifiera en person med och fann att håret var ett utmärkt verktyg.
Aspie-quiz
Kommer att tänka på min frisör som blev förvånad då hon vid klippningen upptäckte att jag hade tre virvlar bak på huvudet. Vanligtvis har man ju bara en. Kanske värt att undersöka vidare, rdos? Det är inte helt osannolikt att fenotypen för de autistiska generna också tar sig uttryck på detta sätt.
Aspie-quiz
En av mina närmaste släktingar har som en naturlig tuppkam på huvudet, håret formar sig liksom som uppåt och in mot mitten från sidorna.
Aspie-quiz
Wine skrev:En av mina närmaste släktingar har som en naturlig tuppkam på huvudet, håret formar sig liksom som uppåt och in mot mitten från sidorna.
Ni kanske härstammar från Mohikaner?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mohikan
Re: Sv: Aspie-quiz
Det är fullkomligt normalt att ha bångstyrigt hår med en eller två virvlar (tre är mer sällsynt). Vi bör ta i beaktande att personer som upplever sig som udda förmodligen tenderar att betrakta fler egna drag som ovanliga/konstiga/annorlunda (även om så inte är fallet).
Aspie-quiz
Hittade faktiskt nu en studie där forskarna funnit en signifikant skillnad (p = 0.031) på antalet virvlar hos personer med autism i jämförelse med en kontrollgrupp.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754262
Väldigt lite forskning inom just detta område.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754262
Väldigt lite forskning inom just detta område.
Aspie-quiz
Kanin skrev:Det är fullkomligt normalt att ha bångstyrigt hår med en eller två virvlar (tre är mer sällsynt). Vi bör ta i beaktande att personer som upplever sig som udda förmodligen tenderar att betrakta fler egna drag som ovanliga/konstiga/annorlunda (även om så inte är fallet).
Kanske det, men när det passar in i kontexten för kontaktbeteende så blir det genast mindre sannolikt att det beror på sånt. Min teori är helt enkelt att detta underlättar identifiering på avstånd där ansikten inte fungerar. Udda hår syns på betydligt större avstånd än små skillnader i ansikten.
Lägg därtill att mängder av andra fysiska drag jag testade aldrig uppnådde någon signifikans så minskar sannolikheten ytterligare.
Återgå till Intressanta intressen