Sorgkanter på sjuan
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Sorgkanter på sjuan
Vår 40 tums smart-TV från Toshiba, inköpt annandag jul ifjol, har börjat ge sorgkanter på sjuan. Vi har inte sorgkanter på någon annan kanal än just sjuan, så först trodde vi det var sändningen. Men det har fortsatt kväll efter kväll, sorgkanter som bara uppenbarar sig på sjuan.
Jag ska ringa kabel-TV-leverantören på måndag. Någon som har tips eller varit med om samma? Det är ju lustigt att det bara är sorgkanter på sjuan, hade det varit fel format inställt på TV:n eller om den börjat gå sönder så hade det ju varit sorgkanter på alla kanaler.
Jag ska ringa kabel-TV-leverantören på måndag. Någon som har tips eller varit med om samma? Det är ju lustigt att det bara är sorgkanter på sjuan, hade det varit fel format inställt på TV:n eller om den börjat gå sönder så hade det ju varit sorgkanter på alla kanaler.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Sorgkanter på sjuan
@Lilla Gumman, Om du fotar bilden på TV:n så är det lite enklare att diagnosticera.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Sorgkanter på sjuan
Här verkar iallafall olika TV-kanaler köra med lite olika format. Har inte en modern TV så vet inte hur de reagerar på sådant.
Sorgkanter på sjuan
plåtmonster skrev:@Lilla Gumman, Om du fotar bilden på TV:n så är det lite enklare att diagnosticera.
Alltså, bilden blir kapad i sidorna, och det kan även bli en svart kant runt bilden. Bokstäver (som t.ex. i filmtitlar, skådespelares namn i för- och eftertexter m.m.) blir kapade om de ligger vänsterställt eller högerställt. Ungefär som det kan bli när man ser på film i TV:n, det är ett annat format än på vita duken. Fast det rör sig om "112 – på liv och död" och liknande, som ju är gjort för TV.
Ska ta bild av TV:n så snart det går.
- Lilla Gumman
Sorgkanter på sjuan
Är det en platt-TV ..?
Finns oftast inställningar för "aspect ratio", underscan och overscan. Kika på hur de är inställda.
Finns oftast inställningar för "aspect ratio", underscan och overscan. Kika på hur de är inställda.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Sorgkanter på sjuan
Svaret står i första meningen i första inlägget i tråden...plåtmonster skrev:Är det en platt-TV ..?
Lilla Gumman skrev:Vår 40 tums smart-TV från Toshiba
Sorgkanter på sjuan
På vilket sätt tar du emot TV-sändningarna, är det genom antennuttaget, fiber eller hur görs det?
Sorgkanter på sjuan
antonius skrev:Det var bättre på tjocktv tiden, med en kanal och Hylands hörna på lördagar
Fördelen var att det fanns givna samtalsämnen på rasterna...
Sorgkanter på sjuan
Miche skrev:antonius skrev:Det var bättre på tjocktv tiden, med en kanal och Hylands hörna på lördagar
Fördelen var att det fanns givna samtalsämnen på rasterna...
Haha det var bättre förr. Berlinmuren och andra saker.
Sorgkanter på sjuan
För att återgå till TS problem.
@LG, har du hittat någon inställning för bildstorlek på TVn? Brukar finnas en knapp på fjärren för att ställa om (det kan stå Picture på knappen eller någon obegriplig symbol som likar en bildskärm från tjock-TV tiden... dvs rundade kanter, kanske med pilar i).
@LG, har du hittat någon inställning för bildstorlek på TVn? Brukar finnas en knapp på fjärren för att ställa om (det kan stå Picture på knappen eller någon obegriplig symbol som likar en bildskärm från tjock-TV tiden... dvs rundade kanter, kanske med pilar i).
Senast redigerad av Miche 2014-11-09 22:28:40, redigerad totalt 1 gång.
Sorgkanter på sjuan
Är sorgkanterna vertikalt eller horisontellt eller både och? Är det vertikalt kan det tyda på att sändningen in i TV:n sker i 4:3 istället för 16:9.
Då undrar jag även om personerna på bilden ser ut att vara "utdragna" och feta eller om det är stora sorgkanter? Är det små sorgkanter tyder det på att TV:n försöker anpassa bilden till 16:9 vilket gör att bilden blir utdragna. Är det stora sorgkanter tar TV:n in bilden i 4:3 och återger den som den får in signalen.
Då undrar jag även om personerna på bilden ser ut att vara "utdragna" och feta eller om det är stora sorgkanter? Är det små sorgkanter tyder det på att TV:n försöker anpassa bilden till 16:9 vilket gör att bilden blir utdragna. Är det stora sorgkanter tar TV:n in bilden i 4:3 och återger den som den får in signalen.
Re: Sorgkanter på sjuan
Ja, det är stora sorgkanter då och då. Hittills endast när vi tittar på 112 - på liv och död, bortsett från en Polisskolan-film i fredags. Jag vet hur man ställer in bilden. Vår TV har ett bildläge som heter Standard. Man kan också välja mellan AutoView, Dynamisk, Hollywood dag, Hollywood natt och Hollywood pro. Och nej, det är inte färger och sånt vi pratar nu, det är andra inställningar. Ja, Miche, jag vet mycket väl hur såna symboler ser ut. Men ingenstans i menyerna på TV:n hittar jag dessa. Det var därför jag frågade här. Picture, nej, inget sånt heller. Bildläge är det närmsta jag kommer. Har gått igenom varenda meny och kikat på alla alternativ (men utan att ändra något).
- Lilla Gumman
Sorgkanter på sjuan
Om du skriver TVns modellbeteckning här så kan man googla och hitta en manual till den på nätet så vi andra kan läsa i den.
Sorgkanter på sjuan
Det kan ju även vara sjuan som sänder ut felaktiga bilder eller leverantören av kanalerna som felet ligger hos.
Sorgkanter på sjuan
Jag skulle nästan tro det är sändningen. Haft en del skitkonstiga format på vissa kanaler här.
Re: Sv: Sorgkanter på sjuan
kiddie skrev:Jag skulle nästan tro det är sändningen. Haft en del skitkonstiga format på vissa kanaler här.
Gissar att det är så.
- Lilla Gumman
Sorgkanter på sjuan
Idag, inga sorgkanter på sjuan alls. Eller nån annan kanal heller, för den delen. Det kan ha varit sändningen bara, som nån sa.
- Lilla Gumman