Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav TheWonderer92 » 2014-11-08 17:57:03

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev: Många föräldrar känner tyvärr allt som oftast en triumf när barnet skäms efter att ha blivit tillsagt och utsätter gärna barnen för detta offentligt. Det är en ego-boost som heter duga att bestämma över en annan individ i 18 år.


Fan det där låter ju som värsta psykopat föräldrarna du beskriver. Jag har själv barn och jag skulle aldrig medvetet förnedra honom på det sättet. Jag får värsta dåliga samvetet när jag har blivit irriterad på honom och han har blivit ledsen.


Säger inte att alla är sådana, utan gav bara ett exempel på hur lätt en förälder kan utnyttja sin makt.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav slackern » 2014-11-08 17:59:07

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
TheWonderer92 skrev: Många föräldrar känner tyvärr allt som oftast en triumf när barnet skäms efter att ha blivit tillsagt och utsätter gärna barnen för detta offentligt. Det är en ego-boost som heter duga att bestämma över en annan individ i 18 år.


Fan det där låter ju som värsta psykopat föräldrarna du beskriver. Jag har själv barn och jag skulle aldrig medvetet förnedra honom på det sättet. Jag får värsta dåliga samvetet när jag har blivit irriterad på honom och han har blivit ledsen.


Säger inte att alla är sådana, utan gav bara ett exempel på hur lätt en förälder utnyttjar sin makt.


Jag förstår vad du menar.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav wildwing » 2014-11-08 18:12:29

Jag antar att du har en poäng att det finns personlig gagn av att skaffa barn, men sånt går att uppfylla med andra medel, och barn är nog ganska krävande så jag skulle nog inte kalla egoistiskt.(fast det beror väl på hur man ser på saker och ting, förut tyckte jag alla var egoistiska hela tiden)

Men att stämpla alla som skaffar barn som egoistiska är nog fel, alltså merparten är nog inte det enligt mig sen finns det säkert några som är det men de blir nog inte bra föräldrar.

Sen är en del nog som du säger inte bra med sina barn, men då blir väl barnet i sin tur inte lika välvilligt tillbaka och då får de inte ut så mycket av det ändå.

Jag tror också det är svårt att bli förebild för sitt barn, eller jag vet inte, jag är iaf lite mer rebell även om mina föräldrar kanske är lyckade och inte egentligen har gjort något mycket fel så känns det bara töntigt att ha dem som förebild, men det håller på att ändras nu när jag blivit lite äldre hmmmhmmmhmm
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Bastuper » 2014-11-08 21:19:21

Bra beskriven situation, känner igen mig, grubblare
som bara går hemma, hoppas på att livet blir bättre.

Man skulle börjat göra nått om dagarna.
Jag planerar gå tillbaka till skolbänken
men först ska jag flytta efter vintern, sen studera till hösten.

Det kanske är en bra idé om man vill komma igång och börja göra nått.
Sen att ni inte går bra ihop, varför ska din kille följa med till
psykologen, dit går du själv och sen kan ni prata hemma om hur
psykologmötet var, du kanske får några listor med dig hem som
du och psykologen utarbetat.

Din kille kanske är sån där som tycker ni klarar er själv och
inte tror att samhället kan göra saken bättre, men det är ditt
ansvar att gå dit om du känner behov av det.

Själv förlitar jag mig på hemtjänst, annars bostöd om jag fått det.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav rdos » 2014-11-08 21:38:49

TheWonderer92 skrev:Grundmotivet är egoistiskt. Man vill fylla ett tomrum i livet med barnet (vilket iofs är en helt naturlig grej) och man vill ha en person att älska och uppfostra. Det ligger en egoistisk drivkraft bakom tanken att man vill vara en förebild för någon och då blir utgifterna rätt små i jämförelse med egots massiva inkomster. Många föräldrar känner tyvärr allt som oftast en triumf när barnet skäms efter att ha blivit tillsagt och utsätter gärna barnet för detta offentligt. Det är en ego-boost som heter duga att bestämma över en annan individ i 18 år.


Känner inte igen mig ett dugg i ovanstående beskrivning. Vaddå bestämma över barn? Jag har blivit anklagad av soc för att inte vilja agera enligt ovan så jag har närapå papper på att jag inte är sådan. :wink:

Tydligen så måste man vara lite av tyrann för att passa in i samhällets modell av en bra förälder.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Parvlon » 2014-11-08 21:49:07

Bastuper skrev:Jag planerar gå tillbaka till skolbänken men först ska jag flytta
flyttar du ofta?

Jag har för mig du brukar nämna flytt, första gången för fyra år sedan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav plåtmonster » 2014-11-08 23:56:19

Socialen har väl bevisat att de generellt inte kan betraktas som dugliga :P
(och socialstyrelsen har också en hel del underliga ståndpunkter..)

Så för att förenkla för alla myndigheter erbjuds nu ett nytt certifikat-diplom. Så att alla anställda kan kompetenz säkras och erhålla "Certified Idiot (R)" :twisted:

Angående barn så bör man väl skaffa de för att man har kärlek och en givande tillvaro att ge. Inte för att fylla ett sällskapsbehov osv. Sen kan man ju fundera på om det är i framtida barns intresse att säkra mänsklighetens fortlevnad. Det kommer att bli en rätt jobbig tillvaro pga miljöförändringarna som kommer även om Norden lär vara rätt förskonat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Bastuper » 2014-11-08 23:59:09

2 år sen ja lämna Övik, har sen dess flyttat 2 gånger ytterliggare,
Sala Kommun som gjort en tabbe x3 som jag inte är nöjd med.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Charlie72 » 2014-11-09 0:20:12

Är väl alltid av personlig gagn när man väljer att skaffa barn, inte fan är det för barnets skull
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav slackern » 2014-11-09 0:23:34

Charlie72 skrev:Är väl alltid av personlig gagn när man väljer att skaffa barn, inte fan är det för barnets skull


Få ligga?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Charlie72 » 2014-11-09 0:25:19

slackern skrev:
Charlie72 skrev:Är väl alltid av personlig gagn när man väljer att skaffa barn, inte fan är det för barnets skull


Få ligga?


Skrev väljer att skaffa barn
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav plåtmonster » 2014-11-09 1:05:49

Han vill ligga, hon vill fortplanta. Repeat ad infinitum .. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Charlie72 » 2014-11-09 1:16:24

Skydd :-)063
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav plåtmonster » 2014-11-09 2:41:25

Sannolikhetslära :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Charlie72 » 2014-11-09 3:15:20

Har man ex som mina så lever man farligt om man inte vill ha barn :mrgreen:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag gör min pojkvän psykiskt sjuk!

Inläggav Yumie » 2014-11-09 3:41:58

bardamu skrev:Skaffa inte barn för guds skull..Barn väljer inte att komma till och förtjänar inte att växa upp med instabila och själviska föräldrar. Jag bryr mig inte om det låter hårt.


Nej, jag vet. Jag har upplevt det själv.
Yumie
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2010-05-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in