"Därför ser alla hipsters likadana ut"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-11-07 18:43:08

Det gäller förstås för vilka fenomen som helst. Man vill vara unik, man vill sticka ut och det slutar med att man ser ut precis som alla andra i bostadsområdet, på jobbet el i umgängeskretsen.

DN skrev:Skägg, rutig flanellskjorta, tatueringar och en cykel utan växlar. Hur kommer det sig att alla hipsters nästan ser exakt likadana ut – trots att de gör sitt yttersta för att vara unika? Matematiken ger svar.

Hipsters är framför allt ett storstadsfenomen, även om de finns lite överallt.

Utgångspunkten för detta manliga mode är dock densamma. Det handlar om att vara unik, inte som alla andra, framför allt genom att framstå som ”genuin”.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor ... kadana-ut/

Men eftersom de flesta är just vanliga så blir de vanliga även när de försöker vara unika. Det är samma sak som med förnamn till barnen som föds. Man vill välja något nytt och fräscht, inget namn som ens egna vänner el föräldrar har. Ebba och Oskar låter gammaldags men ändå nytt! Hpppsan, det var flera andra på dagis som hette likadant! Nej, vill man vara trendsättare döper man barnen till Gun-Britt el Karl-Erik.

Matematikern Jonathan Touboul vid Collège de France har utvecklat en statistisk modell som förklarar denna "hipstereffekt". Enligt denna modell kommer nämligen en grupp individer som interagerar med varandra och som har som uttryckligt mål att inte se ut som majoriteten, så kallade anti-konformister, i slutändan ändå se ut som de andra som strävar åt samma håll.

Fast en hipster erkänner förstås inte att han är trendkänslig. Han står över trender. Eller? Fredrik Strage kåserar om sin vän Hipster-Kristofer:

Fredrik Strage skrev:Min kompis Hipster-Kristofer, som fått sitt smeknamn eftersom han är oerhört trendkänslig, meddelar att han inte tänker gå på festivalen Dans Dakar. ”Kom igen”, sms:ar jag. ”Crystal Castles är ju ett av världens bästa band. Och Ladytrons dj-set kommer att regera!” Hipster-Kristofer sms:ar tillbaka: ”Det är fel på min mobil. Jag får meddelanden som du skickade till mig 2005. Måste lämna in den på reparation.”

Ett par veckor tidigare dödförklarar Hipster-Kristofer en hel genre. Vi är på fest tillsammans när en annan vän frågar hur musikstilen ”balearic” egentligen låter. Jag ska precis säga något om Ibiza och böljande, marina harmonier när Hipster-Kristofer utbrister: ”Oj, jag tror att jag såg en dront gå förbi därborta!”

Ur hans 26-åriga perspektiv har begreppet ”balearic”, som användes flitigt i skivrecensioner 2007, varit passé lika länge som dronten, en fågelart som utrotades på 1680-talet. För mig framstår balearicvågen fortfarande som modern. Och nollnolltalets electrostjärnor, som Ladytron och Crystal Castles, är i mina öron fortfarande unga och hungriga.
http://blogg.dn.se/pa-stan/2011/06/10/s ... ront-3614/

Om alla hipsters är lika dryga som Hipster-Kristofer förstår jag att folk ogillar hiptsters.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2014-11-07 20:07:04

Problemet är att de vill vara anti, mot något istället för att vilja något själva.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-07 20:23:06

-En hipster kommer aldrig tillstå att han är hipster.
Det är regel nummer ett.
Samtidigt är det alltid pinsamt uppenbart vem som är och inte är hipster.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TheWonderer92 » 2014-11-07 20:25:06

En parallell till detta: Många svenska artister/blivande artister/wanna bees kopierar det engelska uttalet rakt av när de sjunger (framförallt tjejer av någon anledning) och sedan får de höra att deras röster är så unika. Om de inte ansträngde sig så mycket för att få till den där "modersmålsengelskan" skulle de kanske förlora det där speciella. Fast det blir ju inte så speciellt när alla har bestämt sig för att vara unika på samma sätt. Det blir bara pinsamt och den egna bristen på kreativitet blir väldigt uppenbar.

Inte för att det är fel att anamma en dialekt när man sjunger på ett annat språk, det blir bristfälligt först när man koncentrerar sig på det så starkt att endast det skapar en särprägel av musiken.

Alltså kort sagt: Så fort man överdriver något så kommer många andra element i skymundan. Det blir obalans. Om en person gör det på ett visst sätt kan det tyckas vara unikt, men om 200 till kommer och gör just den grejen på precis samma sätt, är det fortfarande unikt då?
TheWonderer92

Anslöt: 2014-05-14

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in