Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav River » 2014-10-21 16:05:30

Ja, jeg mener kristendommen eller vestens religion.

Andre religioner har jeg ikke giddet å sette meg inn i.

Har forresten aldri lest bibelen.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-10-21 16:52:09

Som jag tolkar bibeln så är det enklare att komma in i himmelriket om man är efterbliven men så finns ju uttrycket "som Fan tolkar bibeln" också. Eftersom Gud är allvetande så tror jag att han ser alla människor som troende.

Det är (tror och hoppas jag) knappast bibelläsning som garanterar inträde dit (eller till helvetet) utan snarare vad man gjort(och speciellt sagt) och trott på här på jorden. Men jag tror det är bra att inte läsa för mycket dumheter och tro på allt.

När det gäller religion är det nog enklare än man tror.

Jesus eller Muhammad?
Jesus eller Buddha?
Jesus eller Martinus?
Jesus eller din kompis tolkning av Gamla Testamentet?
Jesus eller Satan?
Jesus eller människors vetenskap - i frågan/hoppet om ett liv efter detta?
Jesus eller din jordiska far?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav geocache » 2014-10-21 19:00:24

Parvlon skrev:Som jag tolkar bibeln så är det enklare att komma in i himmelriket om man är efterbliven men så finns ju uttrycket "som Fan tolkar bibeln" också.


Nej, "efterblivenhet" är ingen "idealnyckel som öppnar dörren" till himmelriket. Det finns enbart ett sätt att komma dit, och det är att följa Jesus, att ta emot Jesus frälsning. Jag har prövat flera olika sätt att få den där frälsningen, men bara ett visade sig fungera.

Jag hoppas att ingen missförstår det jag skrev ovan, med tanke på tidigare trådar i ämnet frälsning. Med frälsningen är det så att var och en är helt fri att välja mellan att ta emot den eller att låta bli. Jag för min del gjorde mitt val 1984, och jag har inte ångrat mig, ens det minsta.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-10-21 19:40:40

geocache skrev:
Parvlon skrev:Som jag tolkar bibeln så är det enklare att komma in i himmelriket om man är efterbliven men så finns ju uttrycket "som Fan tolkar bibeln" också.


Nej, "efterblivenhet" är ingen "idealnyckel som öppnar dörren" till himmelriket. Det finns enbart ett sätt att komma dit, och det är att följa Jesus, att ta emot Jesus frälsning. Jag har prövat flera olika sätt att få den där frälsningen, men bara ett visade sig fungera.

Jag hoppas att ingen missförstår det jag skrev ovan, med tanke på tidigare trådar i ämnet frälsning. Med frälsningen är det så att var och en är helt fri att välja mellan att ta emot den eller att låta bli. Jag för min del gjorde mitt val 1984, och jag har inte ångrat mig, ens det minsta.


Ok. Vad har du valt? 1984.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav geocache » 2014-10-21 19:45:28

Frimodig skrev:Ok. Vad har du valt? 1984.

Frimodig


Att ta emot frälsningen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-22 2:26:36

kom att tänka på tjuven på korset som jesus gav nåd...

han var varken katolik eller protestant eller något alls...

ändå så fick han nåd...

vemsomhelst kan få nåd av herren....

prisad vara herren...
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav elle » 2014-10-22 18:40:57

habiti skrev:kom att tänka på tjuven på korset som jesus gav nåd...

han var varken katolik eller protestant eller något alls...

ändå så fick han nåd...

vemsomhelst kan få nåd av herren....

prisad vara herren...

ja, men han bad om att få nåd .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-23 2:40:17

elle skrev:
habiti skrev:kom att tänka på tjuven på korset som jesus gav nåd...

han var varken katolik eller protostant eller något alls...

ändå så fick han nåd...

vemsomhelst kan få nåd av herren....

prisad vara herren...

ja, men han bad om att få nåd .


ja precis...

när man söker herren, så lyssnar herren och är där för att trösta...
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-28 21:08:51

lite kristna länkar...

afrikansk präst attackerar katoliker.

http://www.christianpost.com/news/niger ... st-110871/

dom här 2 klippen äger:




musik med lite kristen touch. :mrgreen:
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-28 22:32:33

http://www.svt.se/nyheter/varlden/paven ... volutionen

varför följer katoliker denna man? elle kan du förklara?

varför ber katoliker till änglar och maria?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-29 4:44:32

Miche skrev:
elle skrev:
alixha skrev:... och så var även denna tråd övertagen av bibelrunkare :lol:

Fast det ÄR att vara annorlunda i Sverige om man är kristen och i synnerhet katolik . Man lever liksom enligt andra regler eller principer .
För mig är det ok att vara katolik, problemet uppstår när det missioneras i var och varannan tråd. Håll era bibelcitat och andra religiösa diskussioner i trådar som handlar om religion så slipper ni negativa reaktioner.



skämtar du? ingen ideologi har dödat så många som katolismen.

katolikerna har smutsat ner kristendomen och skämt ut oss.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav dasunbedingte » 2014-10-31 9:58:02

science.jpg


En bild säger mer än tusen ord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Religion

Inläggav dasunbedingte » 2014-10-31 9:58:54

habiti skrev:
Miche skrev:
elle skrev:Fast det ÄR att vara annorlunda i Sverige om man är kristen och i synnerhet katolik . Man lever liksom enligt andra regler eller principer .
För mig är det ok att vara katolik, problemet uppstår när det missioneras i var och varannan tråd. Håll era bibelcitat och andra religiösa diskussioner i trådar som handlar om religion så slipper ni negativa reaktioner.



skämtar du? ingen ideologi har dödat så många som katolismen.

katolikerna har smutsat ner kristendomen och skämt ut oss.


*fnissar*

Vet inte om du är ironisk eller inte.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Religion

Inläggav elle » 2014-10-31 10:24:47

habiti skrev:
Miche skrev:
elle skrev:Fast det ÄR att vara annorlunda i Sverige om man är kristen och i synnerhet katolik . Man lever liksom enligt andra regler eller principer .
För mig är det ok att vara katolik, problemet uppstår när det missioneras i var och varannan tråd. Håll era bibelcitat och andra religiösa diskussioner i trådar som handlar om religion så slipper ni negativa reaktioner.



skämtar du? ingen ideologi har dödat så många som katolismen.

katolikerna har smutsat ner kristendomen och skämt ut oss.

Du ska kanske sätta mig på ignore om jag är så ovärdig i dina ögon .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-10-31 10:56:50

habiti skrev:http://www.svt.se/nyheter/varlden/paven-tror-pa-big-bang-och-pa-evolutionen

varför följer katoliker denna man? elle kan du förklara?

varför ber katoliker till änglar och maria?

Enligt Bibeln blev Petrus utnämnt av Kristus till " en herde för Hans får " . Petrus ses som den förste biskopen av Rom och kyrkan följer den traditionen . Påven är egentligen biskop av Rom vilket också aaccepters av den ortodoxa kyrkan .

Ni protestanter är lustiga när ni tror att katoliker ber till Jungfrun Maria , helgonen och änglar. Tydligen omöjligt att förklara . Katoliker ber till Kristus och till Gud . Till ingen annan .
Eller förstår ni protestanter ingen skillnad mellan en bön och en förbön ???

Katoliker vördar Maria precis som Jesus vördade Henne (står i Dekalogen att man ska vörda sin mor och sin far ) .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-01 1:09:47

Finns väl inget i bibeln som indikerar att det finns änglar som tar emot "förböner"? Däremot står de att bara Herren Gud ska äras.

Ang. Jesus köttsliga mor Maria så säger väl nuvarande påven att det är Guds mor. Det rimmar också dåligt med bibeln.


Såg ett Tv program bara för en timme sen som handlar om en katolsk stad som tror sig ha en ängel som beskyddar dem. Av en tillfällighet så var det fullt av sopor i staden. Nu odlar de grönsaker på skiten också.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-01 1:53:53

dasunbedingte skrev:
habiti skrev:
Miche skrev:För mig är det ok att vara katolik, problemet uppstår när det missioneras i var och varannan tråd. Håll era bibelcitat och andra religiösa diskussioner i trådar som handlar om religion så slipper ni negativa reaktioner.



skämtar du? ingen ideologi har dödat så många som katolismen.

katolikerna har smutsat ner kristendomen och skämt ut oss.


*fnissar*

Vet inte om du är ironisk eller inte.


du har alltså missat allt skit som katolikerna har gjort?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-01 2:00:26

Parvlon skrev:
Såg ett Tv program bara för en timme sen som handlar om en katolsk stad som tror sig ha en ängel som beskyddar dem. Av en tillfällighet så var det fullt av sopor i staden. Nu odlar de grönsaker på skiten också.


Förvånad? :lol:


elle skrev:
habiti skrev:http://www.svt.se/nyheter/varlden/paven-tror-pa-big-bang-och-pa-evolutionen

varför följer katoliker denna man? elle kan du förklara?

varför ber katoliker till änglar och maria?

Enligt Bibeln blev Petrus utnämnt av Kristus till " en herde för Hans får " . Petrus ses som den förste biskopen av Rom och kyrkan följer den traditionen . Påven är egentligen biskop av Rom vilket också aaccepters av den ortodoxa kyrkan .

Ni protestanter är lustiga när ni tror att katoliker ber till Jungfrun Maria , helgonen och änglar. Tydligen omöjligt att förklara . Katoliker ber till Kristus och till Gud . Till ingen annan .
Eller förstår ni protestanter ingen skillnad mellan en bön och en förbön ???

Katoliker vördar Maria precis som Jesus vördade Henne (står i Dekalogen att man ska vörda sin mor och sin far ) .


har katolikerna gjort rätt ifrån sig då? nej. det sket sig.

att vörda sin mor och far betyder att man ska respektera dom, inte att be till dom.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav dasunbedingte » 2014-11-01 16:13:32

habiti skrev:
dasunbedingte skrev:
habiti skrev:

skämtar du? ingen ideologi har dödat så många som katolismen.

katolikerna har smutsat ner kristendomen och skämt ut oss.


*fnissar*

Vet inte om du är ironisk eller inte.


du har alltså missat allt skit som katolikerna har gjort?


*foliehatt on*
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Religion

Inläggav elle » 2014-11-01 20:01:54

Parvlon skrev:Finns väl inget i bibeln som indikerar att det finns änglar som tar emot "förböner"? Däremot står de att bara Herren Gud ska äras.

Ang. Jesus köttsliga mor Maria så säger väl nuvarande påven att det är Guds mor. Det rimmar också dåligt med bibeln..


Jag litar mer på vad påven säger än en protestant som hatar katoliker .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-01 23:39:01

elle skrev:Jag litar mer på vad påven säger än en protestant som hatar katoliker .
Du snackar skit. Jag litar på Jesus och hatar inte någon. Våldta mig och jag kommer att välsigna dig, precis som Jesus sade att man ska göra.

Jag hatar inte katoliker. Jag är ifrågasättande mot påvens auktoritet samt ifall Gud vill att man ska be till/via helgon och vad man tror är änglar. Att du knappt begrundat verserna, är rätt uppenbart.

Sen det som Jesus sagt, som katoliker tror är till påven, tror jag är en uppmaning till ALLA människor. Att det är katoliker som sprider en förvrängd bild på himmelriket mördat i Guds namn, dvs Jesus, och haft kristendomen som sköld eller så, som habiti är inne på, är också min tro. Men vi lever i nutiden och jag tror inte man ska döma människor efter deras utseende eller vilken grupp de tillhör.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-02 0:09:45

Några av den nuvarande påvens uttalande;

“was fully realized in a woman, Mary, who was destined to become the Mother of God. Mother of God is the first and most important title of Our Lady,””
http://www.news.va/en/news/pope-at-janu ... d-mother-f

"The Christian who does not feel that the Virgin Mary is his or her mother is an orphan," Pope Francis tweeted.
http://www.charismanews.com/opinion/wat ... -an-orphan

Bibliskt;

Matteus 12:46-50Svenska 1917 (SV1917)

46 Medan han ännu talade till folket, kommo hans moder och hans bröder och stannade därutanför och ville tala med honom.

47 Då sade någon till honom: »Se, din moder och dina bröder stå härutanför och vilja tala med dig.»

48 Men han svarade och sade till den som omtalade detta för honom: »Vilken är min moder, och vilka äro mina bröder?»

49 Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: »Se här är min moder, och här äro mina bröder!

50 Ty var och en som gör min himmelske Faders vilja, den är min broder och min syster och min moder
https://www.biblegateway.com/passage/?s ... w+12:46-50

Men jag har han som vän på facebook. Iofs är det troligare hans sekreterare. Visserligen står det i bibeln att man ska underställa sig samhällets maktpersoner och inte orsaka uppror, men jag tror att det finns ett visst undantag när det gäller t,ex påven.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-11-02 9:09:52

Parvlon skrev:
elle skrev:Jag litar mer på vad påven säger än en protestant som hatar katoliker .
Du snackar skit. Jag litar på Jesus och hatar inte någon. Våldta mig och jag kommer att välsigna dig, precis som Jesus sade att man ska göra.

Jag hatar inte katoliker. Jag är ifrågasättande mot påvens auktoritet samt ifall Gud vill att man ska be till/via helgon och vad man tror är änglar. Att du knappt begrundat verserna, är rätt uppenbart.

Sen det som Jesus sagt, som katoliker tror är till påven, tror jag är en uppmaning till ALLA människor. Att det är katoliker som sprider en förvrängd bild på himmelriket mördat i Guds namn, dvs Jesus, och haft kristendomen som sköld eller så, som habiti är inne på, är också min tro. Men vi lever i nutiden och jag tror inte man ska döma människor efter deras utseende eller vilken grupp de tillhör.

Är det på den nivån du vill diskutera ??

Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om därför förlåter jag dig .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-11-02 13:52:32

Apråpå hat mot katoliker , antikatolicism och diskriminering av katoliker :

Efter reformationen i Sverige infördes lagstödd antikatolicism i landet som, beroende på vad man innefattar i begreppet, men som längst inräknat cirka 1527- 1971 från kung Gustav Vasas konfiskering av kyrkans egendomar vidVästerås riksdag 1527 och fram till att katolska kloster åter tilläts i Sverige utan särskild kunglig tillåtelse.

Efter hertig Karls seger i hans avsättningskrig mot Sigismund 1599 utvisades samtliga katoliker ur Sverige eller riskerade dödsstraff.

Sedan dess gör Svenska kyrkan anspråk på att vara den kontinuerliga historiska fortsättningen på den medeltida katolska kyrkan i Sverige

1617: Örebro stadga förbjuder på det strängaste katoliker att vistas i Sverige. Den svensk som blev katolik skulle förvisas ur riket och mista sin arvsrätt. Försökte någon vinna anhängare för katolicismen, skulle han straffas med livet. 

För svenska konvertiter gällde dock alltjämt dödsstraff om de avslöjades. 1624 avrättades till exempel borgmästaren Zackarias Anthelius och kunglige sekreteraren Göran Bähr, även kallad Ursinius, för att de konverterat till katolicismen och vägrade avsvära sig sin tro.

1858: Sex svenskor som konverterat döms till landsflykt.


De åkte till Frankrike .

Innan 1951 kunde alltså inte katoliker i Sverige bli till exempel lärare, sjuksköterskor eller regeringsmedlemmar. En katolik fick inte ens läsa på lärarhögskolan.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antikatolicism_i_Sverige
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in