Det övernaturliga

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-10-29 18:39:41

KrigarSjäl skrev:Alltså, healing är bluff och healare skor sig på godtrogna vidskepliga människor.

Det är ingen åsikt.
Möjligen kan placebo vara en faktor, men det gäller ju för så mycket annat också...

Håller med. Fast i anslutning till placebo, det är förunderligt vad människor kan övertyga sig själva om, vad de bestämmer sig att tro på för konstigheter.

Det måste finnas nån irrationell drivkraft i hjärnan hos sapiens sapiens när det gäller all denna tro på övernaturliga saker.

Ibland funder jag över var jag hamnat. Men sen producerar människor en massa mkt bra saker. Vetenskap, mkt kultur, vacker musik, häftiga byggnader, mm.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-29 19:07:35

Jo, det mänskliga varat är upphov till både det ena och det andra...man lär sig med tiden att skilja bra från dåligt. Och det är väl där det landar, att skilja bra från dåligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 0:25:01

Frimodig skrev:Det måste finnas nån irrationell drivkraft i hjärnan hos sapiens sapiens när det gäller all denna tro på övernaturliga saker.
Själv ser jag det lite som att det vi trodde var övernaturligt förr blivit allmän kunskap idag.

Men spöken/troll osv har nog förföljt oss på nått sätt väldigt länge. När det gäller (vad man upplever är) avlidna släktingar/kompisar så hade jag ett besök av en gammal kompis när jag låg inne på psyket. Vilade i min säng och så hör jag hans röst i vindtrumman. Blev en aning schockad men det var inte så skrämmande (trots att han sade sig kontakta mig från helvetet) och vi pratade flera kvällar. Han hade begått självmord ett år tidigare och det sista jag såg han göra var att dra ett bloss på sin "turbotobakspipa". Innan det hade jag knappt sett han på tio år, vet att han suttit inne mycket. Iaf, "hans röst" ville att jag skulle få ut han från helvetet och jag fattar ju nu hur dumt det låter men då var det väldigt verkligt. Numera förstår jag det som att det var Satan som frestade mig att tro mig bestämma över sånt som bara Jesus råder över. Står i bibeln en del om att de döda knappast kontaktar oss levande. Jag kommer inte ihåg om jag hörde det det som min avlidna kompis röst före jag trodde det var han eller så, men jag kan svära på att samtalen var verkliga. Min rumskamrat hade även hans namn tatuerat på armen och det var tydligen namnet på hennes ex och kärlek. Nån stund tidigare så kommenterade hon att jag tog med händerna i frukostbaren och jag svarade "du kan inte ana" för hon sa att man inte kan veta vart händerna varit. Min kompis och jag hade skakat hand nån dag innan hans självmord. Och Satan fortsatte att spela på det såklart så det blev händelserika dagar. Slutade med att jag sprang naken i korridoren och fick byta avdelning..

◄ Lukas 16:30 ►
Han svarade: 'Nej, fader Abraham; men om någon kommer till dem från de döda, så skola de göra bättring.' Då sade han till honom: 'Lyssna de icke till Moses och profeterna, så skola de icke heller låta övertyga sig, om någon uppstår från de döda.'

Gud varnar från att lyssna på spådomsandar, spiritualister osv. Jag hade även vanföreställningar om att ha en "egen" planet. Men uppenbarligen kan man bli förlåten ändå.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Det övernaturliga

Inläggav Savanten Svante » 2014-10-30 2:37:42

om någon uppstår från de döda, som jesus?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 11:19:57

Savanten Svante skrev:om någon uppstår från de döda, som jesus?
Jesus är inte "någon". Givetvis ett undantag eftersom det är världens frälsare. Det var kanske inte så många som han visade för som inte redan trodde på att han var Guds son. Men som han säger i Matt. 12:39 så tyder det på att många tror just det faktiskt;

”Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter„

Vi ska alla uppstå i de sista dagarna, enligt bibeln. Men alla får inte följa med upp till himlen. Enligt min tolkning av den än så länge.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-30 11:44:17

-Din bokstavstolkning av en uppenbar sagobok, ja.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 11:55:45

Jag har tagit chansen att Jesus ger evigt liv snarare än att tro på anden av antikrist, om du inte fattat det än.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-30 11:57:03

-Ditt tänkande ter sig obegripligt för mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 12:08:47

Jag har nog sett det här livet som ett test så länge som jag kommer ihåg men inte förrän efter min resa på psyket förra året fått uppleva Guds kärlek på ett mer bokstavligt sätt. För nån som varken tror eller upplevt Honom så är det säkert jättemärkligt.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 12:50:06

notwoodstock skrev: En person berättade för mig att på språket Sanskrit (Indiskt?), så är ordet för 'materia' samma som ordet för 'illusion'.

Låter som missuppfattning.

Enligt wiki;

Maya = illusion. Illusion = tankar (om t.ex materia). Maya skapar förutsättningarna för den materiella världen att bli sedd och att bara Gud är sanning men Maya blir sant om man ser det i kontrast till Gud. http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_(illusion) (bibelns ord är dock att Gud skapat ALLT, inkl. det onda)

Maya rimmar på Mara (vilket är buddhismens Satan) på ett liknande sätt som Santa rimmar på Satan här.

och om jag kommer ihåg det korrekt så kan man tolka grundtexten om frestelsen från Satan i öknen till Jesus, om upplevd makt. Men eftersom det är människors upplevelse det handlar om så blir det detsamma för oss.

Eller som det står i det gnostiska "thomas evangeliet";
Jesus sade:

"Den, som söker, upphör icke att söka, till dess att han finner,
och när han finner, blir han bestört, och när han är bestört,
blir han förundrad och blir konung över alltet (världen)."
tips; byt ut Jesus mot Satan.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav geocache » 2014-10-30 14:41:12

Parvlon skrev:Jag har tagit chansen att Jesus ger evigt liv snarare än att tro på anden av antikrist, om du inte fattat det än.

:-)Happy :-)049
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-10-30 16:23:11

Här är en intressant BBC-dokumentär om Uri Geller som handlar om hans lite mindre kända sida, den som "psychic spy" åt olika underrättelsetjänster.

http://site.uri-geller.com/watch_the_se ... _uri_gellr
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 16:35:08

Säkert lögn.

Geller has claimed his feats are the result of paranormal powers[16] given to him by extraterrestrials,[32] but critics such as James Randi have shown that Geller's tricks can be replicated with stage magic techniques.[18]
http://en.wikipedia.org/wiki/Uri_Geller#cite_note-6

edit, jo liknande de vanföreställningarna har jag också haft men då låg jag iaf inlagd på psyket.

från sidan Micke länkade till;
HE is most famous for bending spoons but what you probably didn’t know is that Uri Geller is actually responsible for saving us from a Third World War and Armageddon.
Spoiler: visa
Bild
Senast redigerad av Parvlon 2014-10-30 16:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-10-30 16:42:02

Forskningen går framåt. Det s k övernaturliga som ofta hånas idag kommer troligen vara något helt naturligt i framtiden.

Forskning visar det finns ett liv efter döden
Micke

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 16:46:10

Beror på hur man definierar "naturligt". Jag tror på en allsmäktig Gud så vad som än händer är det naturligt. Men jag tror inte att vi med vetenskap och studier får reda på ett liv efter detta.

Står det något intressant i länken så missade jag det.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-10-30 16:56:38

Parvlon skrev:Säkert lögn.

Du menar att samtliga högt uppsatta personer i dokumentären ljuger? Eller förresten, jag förstår att du kommenterar utan att ha brytt dig om att se den ens. :-)Happy
Micke

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 17:03:53

Micke skrev:Du menar att samtliga högt uppsatta personer i dokumentären ljuger? Eller förresten, jag förstår att du kommenterar utan att ha brytt dig om att se den ens.
Sant, jag vände mig till ditt påstående om att Guller ska ha varit "psychic spy" åt olika underrättelsetjänster. Vet du om Geller själv sagt sig ha varit det, eller är det bara vad andra säger om honom?

Att tro sig ha förhindrat armageddon tyder på en allvarlig messiaspsykos och Satans makt över honom. Inte en person som jag skulle tro på i första taget.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-10-30 17:34:23

Parvlon skrev: Vet du om Geller själv sagt sig ha varit det, eller är det bara vad andra säger om honom?

Att Geller har arbetat åt underrättelseverksamheter kommer både från honom själv och från andra som också har varit involverade. Det framgår tydligt i dokumentären.

Att tro sig ha förhindrat armageddon tyder på en allvarlig messiaspsykos och Satans makt över honom. Inte en person som jag skulle tro på i första taget.

Jag tror inte att Geller har påstått något sådant faktiskt. Jag har aldrig stött på det iaf, och jag har läst och sett mycket om Geller, som är en fascinerande personlighet oavsett om det han gör är äkta eller ej.
Micke

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 17:56:32

Iofs, skulle inte förvåna mig om myndigheter tagit "hjälp" av honom för de svenska har tagit hjälp av medium och annat liknande skräp också. Men mest troligt att han ljuger för det är ju faktiskt hans yrke.

Tydligen så säljer han ett "mindpower kit" http://www.uri-geller.com/kit.htm :roll:

Han finns också på http://skepdic.com/geller.html och en hel bok verkar handla om varför folk vill bli bedragna av honom; http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN= ... ddcarrolA/

Jag tror inte att Geller har påstått något sådant faktiskt.
Citatet var från länken du gav oss men klickade vidare mig nu så står det sen "at least that's what it seems"..

Men han har tydligen sagt ;

I used secret mind tricks on Russians to stop nuclear war

http://www.mirror.co.uk/news/world-news ... ed-2063744

och de flesta drar nog ett likhetstecken mellan ett kärnvapenkrig och Guds dom mot världen.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-10-30 19:14:33

Du är väldigt skeptisk Parvlon så fort det inte handlar om Bibeln. Jag länkar till en BBC dokumentär om Geller här i en tråd om det övernaturliga för att den kanske kan intressera några, och du är inte brydd om att se den men känner dig ändå nödgad att rada upp länkar som alla skall ställa Geller i dålig dager. Man kan ju verkligen undra varför du känner detta behov.

Dom som inte bara följer flocken utan vill skapa sig en egen uppfattning kan kanske vilja ta del av annat än enbart det som levereras av skeptiker vilket vanligen är fallet när det gäller Geller. Den här dokumentären kan då kanske vara av intresse, för där framgår det att Geller inte bara verkat inom nöjesindustrin som kanske många tror.
Micke

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 19:22:35

Ja, han har bluffat folk sedan 70- talet så då har han nog hunnit med en del.

Jag föredrar sanningen och vill inte bli bländad på det sätter som er, tydligen.

Micke skrev: jag har läst och sett mycket om Geller, som är en fascinerande personlighet oavsett om det han gör är äkta eller ej.

PMS-monstret skrev:Bryr mig inte om det bara är inbillning, skit detsamma.

Kahlokatt skrev:Jag brukar be småfolket om hjälp om jag tappar bort något. Om jag sedan hittar det (vilket jag oftast gör), tackar jag dem. Fast egentligen är jag lite rädd för att det verkligen skall finnas småfolk...

Att man skulle följa flocken när man har Jesus som Gud är tokerier. Folk har blivit halshuggna och vi ska i princip räkna med att bli slaktade som får, står det i bibeln. Och han säger att vi ska föra fram ondskan i ljuset. Men lönen i himlen blir större varje gång nån spottar på en för att man gjort något för Herren, står det också. (kanske finns en viss koppling här som gäller att man ska be Gud välsigna de som gör en illa iofs)
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-10-31 0:24:35

Jag menade inte att just du Parvlon följer flocken (jag vet ju inte hur du har bildat dig din uppfatting om Geller). Men jag förstår att det kunde tolkas så av det jag skrev.
Micke

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-01 1:03:58

Jag är lite fördomsfull av mig. Geller har ju ett yrke som illusionist/trollkarl. Då är man van att ljuga för människor och jag tycker personligen det låter suspekt att påstå sig ha stoppat ett kärnvapenkrig samt att ha fått "förmågor" av utomjordingar och att låta andra andra människor tro det om en. Kan tänka mig att hans yrkesval satt sina spår. Väljer hellre att tro på bibeln och då är det knappast folktomt den vägen som han är på väg.
Parvlon
Inaktiv

Det övernaturliga

Inläggav habiti » 2014-11-01 2:20:54

hade en sjuk dröm inatt.

jag gick runt i hallen på natten och skrek "satan satan" upprepade gånger och fick enorm energi. jag flög fram genom hallen och tillslut gick jag fullständigt amok.

händer och huvud började vridas.

tillslut fick jag nog och stannade och bad till herre jesus kristus, gud om att sätta stopp för skiten och att jag behövde hjälp.

inom loppet av 2-3 sekunder så försvann satan och jag blev genast gladare.

strax därefter så vaknade jag...mäktigt chockad över drömmen. kände fortfarande energi från satan och ville springa och skrika, men bön till jesus ännu en gång lugnande ner mig och jag somnade..
habiti

Anslöt: 2014-08-23

Återgå till Intressanta intressen

Logga in