Någon som har erfarenhet av samtal med specialpedagog?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Neutrino » 2014-10-25 22:17:37

Min studiesituation (på universitetet) är kaotisk just nu. Har svårt för saker som att komma igång, veta hur mycket tid jag ska lägga på saker, veta vad som är viktigt att fokusera på, inte fastna i detaljer, veta var jag ska börja osv. Min hjärna "låser sig" dagligen (flera gånger) på grund av stress och ångest, vilket gör att jag inte kan komma vidare. Det har blivit extra jobbigt nu den här terminen då kursen är mycket svårare än vad jag är van vid samt att mycket annat påverkar hur jag presterar (tankar om diagnos och annat, mitt mående, tankar på framtiden, det faktum att jag är omotiverad osv). Det resulterar just nu i att jag inte kan få saker gjort inför tentan i nästa vecka och jag kommer alltså att få underkänt (vilket skrämmer mig otroligt mycket då jag är rädd för att misslyckas). Psykologen som utredde mig håller på att försöka boka tid med en specialpedagog som vi ska träffa tillsammans. Jag hoppas innerligt att det hjälper för jag vet inte om jag orkar mycket mer annars.

Är det någon av er som har erfarenhet av samtal med en specialpedagog (framförallt i vuxen ålder)? Vad kan en specialpedagog hjälpa till med? Vad ska jag förvänta mig?
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav kiddie » 2014-10-26 16:12:44

Alla människor är olika. Min pedagog var dock väldigt bra. Både påläst, erfaren och mänsklig. Väldigt stöttande. Hon körde först den vanliga metoden för organisation med mig vilket inkluderar ordning och reda och listor. Den metoden passade mig inte så bra, men jag fick ändå med mig viktig kunskap.

Sedan körde vi mer freestyle, men det var bra det med. Jag behövde ett annat perspektiv på saker och hon var bra på att ge det. Hon kunde konsten att lägga sig på personens nivå.

Får du en lika bra så definitivt JA, de är en hjälp. Får du en som kanske inte är så bra så... då kanske det inte är så kul. Men jag skulle ändå säga testa.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Neutrino » 2014-10-26 21:11:48

kiddie skrev:Alla människor är olika. Min pedagog var dock väldigt bra. Både påläst, erfaren och mänsklig. Väldigt stöttande. Hon körde först den vanliga metoden för organisation med mig vilket inkluderar ordning och reda och listor. Den metoden passade mig inte så bra, men jag fick ändå med mig viktig kunskap.

Sedan körde vi mer freestyle, men det var bra det med. Jag behövde ett annat perspektiv på saker och hon var bra på att ge det. Hon kunde konsten att lägga sig på personens nivå.

Får du en lika bra så definitivt JA, de är en hjälp. Får du en som kanske inte är så bra så... då kanske det inte är så kul. Men jag skulle ändå säga testa.

Tack för svar. Jag vet att specialpedagogen är erfaren. Enligt psykologen ska personen nämligen ha typ 20 års erfarenhet av att jobba med personer med autism.

Är tanken att man ska träffa en pedagog mer än en gång eller är det bara en engångssak? Det kanske varierar?
Neutrino

Inläggav notwoodstock » 2014-10-26 21:52:10

Var någonstans finns det sådana?

Och hur benämns det, mer exakt? Nyfiken...
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Neutrino » 2014-10-26 22:00:38

notwoodstock skrev:Var någonstans finns det sådana?

Vet inte riktigt. För mig blir det genom Habiliteringen där jag utreddes.
Neutrino

Inläggav kiddie » 2014-10-26 23:36:05

Finns på habiliteringen.

För mig var det meningen att vi skulle ses flera gånger, 5-6 gånger iallafall. Tror inte man kan fixa något bara med ett enda samtal.
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2014-10-27 4:12:11

Neutrino skrev:Jag vet att specialpedagogen är erfaren. Enligt psykologen ska personen nämligen ha typ 20 års erfarenhet

Du får gärna berätta hur denne specialpedagog försöker lösa problemen när du varit där.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-27 4:16:19

-Specialpedagoger är som hemorrojder.

Alla kan råka ut för det och alla vill bli av med det illa kvickt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Neutrino » 2014-10-27 7:11:45

KrigarSjäl skrev:-Specialpedagoger är som hemorrojder.

Alla kan råka ut för det och alla vill bli av med det illa kvickt.

Varför? (Jag kan visserligen inte säga att jag egentligen vill träffa en specialpedagog men om det kan hjälpa så är det klart att jag vill ge det ett försök.)
Neutrino

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-27 7:19:47

-Deras paradgren är patronisering och de är alltid Gudrun Sjödén-kärringar som bär brioleksaker som örhängen.

Om du inte förstår vad jag menar får du googla.
Jag är inte på pedagogiskt humör.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2014-10-27 16:27:52

Tror det som @KrigarSjäl menar är att specialpedagogen möjligtvis kan vara en sådan som ger en klapp på huvudet och utgår från att man är inkapabel till det mesta och kommunicerar som om man vore förståndshandikappad med dålig hörsel.

I detta läge tror jag dock att det kan vara värt att ge specialpedagogen en chans. Annars är det ju bara att upphöra med kontakten.
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2014-10-27 21:02:56

Min pedagog var definitivt ingen sjödentant, sådana har jag mer stött på på kontoren för LSS. Min pedagog var utbildad psykolog, inte en kontorsråtta.
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2014-10-27 23:19:40

Vad är en sjödentant?
plåtmonster

Inläggav HGJ » 2014-10-27 23:30:29

plåtmonster skrev:Vad är en sjödentant?

En sån här?
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav kiddie » 2014-10-28 3:22:48

plåtmonster skrev:Vad är en sjödentant?

En sån hära.

ny-kriterielista-over-tanten-t13039.html
kiddie
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-28 8:27:04

-Han sa nåt i stil med

...Gudrun Sjödénkärringar med Brioleksaker som örhängen...

Och bara för det får han med beröm godkänt av mig!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Neutrino » 2014-10-28 8:36:50

Såvitt jag vet är specialpedagogen jag ska träffa en man så jag kanske slipper en sådan där "Sjödénkärring".
Neutrino

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in