Råd vid köp av surfplatta och smartphone
75 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone
KrigarSjäl skrev:Jag anser att såna här produkter är av ondo.
Är man ute på savannen dvs stan, samhället, ska man vara där och inte inne i nån liten låda.
Du behöver din uppmärksamhet som ett försvar mot eventuella faror i din omgivning.
Det var en i mina trakter som blev överkörd av tåget när hon var ute och sprang för att hon hade hörlurar på sig och inte hörde när tåget kom.
Bortsett från detta tror jag människan mår bäst av att göra en sak i taget.
Är man ute och handlar så är man ute och handlar, sitter man vid internet så sitter man vid internet.
Det här med multitaskande skapar stress, huvudvärk och trötthet eftersom det tar mycket energi att ständigt skifta fokus.
Själv blir jag närmast sjösjuk av att behöva göra flera saker parallellt.
Jag avskyr att bli avbruten när jag har fokus på en syssla.
Därför har jag en stationär dator.
Därför har jag bara en enkel mobil man bara kan ringa på.
Och den används ytterst sällan, i princip bara vid nödfall.
Men tänk om du ska åka buss. Bussen blir försenad. Vill du inte veta när den kommer? Och om det händer nåt så du inte kan ta den buss hem du har tänkt, och det inte finns någon busslista vid hållplatsen, har du alltid med dig en? Jag menar, det finns mängder av situationer där man kan ha nytta av en smartphone, utan att för den skull göra mer än en sak i taget.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone
KrigarSjäl skrev:Jag anser att såna här produkter är av ondo.
Är man ute på savannen dvs stan, samhället, ska man vara där och inte inne i nån liten låda.
Du behöver din uppmärksamhet som ett försvar mot eventuella faror i din omgivning.
Det var en i mina trakter som blev överkörd av tåget när hon var ute och sprang för att hon hade hörlurar på sig och inte hörde när tåget kom.
Bortsett från detta tror jag människan mår bäst av att göra en sak i taget.
Är man ute och handlar så är man ute och handlar, sitter man vid internet så sitter man vid internet.
Det här med multitaskande skapar stress, huvudvärk och trötthet eftersom det tar mycket energi att ständigt skifta fokus.
Själv blir jag närmast sjösjuk av att behöva göra flera saker parallellt.
Jag avskyr att bli avbruten när jag har fokus på en syssla.
Därför har jag en stationär dator.
Därför har jag bara en enkel mobil man bara kan ringa på.
Och den används ytterst sällan, i princip bara vid nödfall.
Men tänk om du ska åka buss. Bussen blir försenad. Vill du inte veta när den kommer? Och om det händer nåt så du inte kan ta den buss hem du har tänkt, och det inte finns någon busslista vid hållplatsen, har du alltid med dig en? Jag menar, det finns mängder av situationer där man kan ha nytta av en smartphone, utan att för den skull göra mer än en sak i taget.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Råd vid köp av surfplatta och smartphone
Själv använder jag min smartphone när jag sitter på en busshållplats och det är kanske 1 timme kvar tills bussen går hem. Jag har ingenting annat att göra på stan för jag är klar med mina ärenden så då sitter jag med telefonen och fördriver tiden. Jag anser mig ha koll ändå. Eftersom jag är HSP hör jag jävligt bra och ser rätt bra med. Så om man försvinner in i cyberrymden 2 sekunder är bara skönt. HSP innebär att alla mina sinnen är på helspänn hela tiden.