Rätt att frita djur i bur? (243 chinchillor söker nya hem)
45 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Rätt att frita djur i bur? (243 chinchillor söker nya hem)
Saxat från Djurrättsalliansens Facebooksida:
https://sv-se.facebook.com/fordjurenstalan
Chinchillor kan bli uppemot 20år gamla och är rätt knepiga att sköta om - att tänka på innan man tar sig an uppgiften.
Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
https://sv-se.facebook.com/fordjurenstalan
Sveriges sista chinchillafarm får djurförbud – Djurrättsalliansen tar hand om djuren!
243 chinchillor som fötts upp för att bli päls räddas nu från sitt lidande. Sveriges sista chinchillafarm ligger utanför Enköping och har varit verksam i 50 år. Djuren har levt i ett kombinerat uthus och garage, instängda i mycket små gallerburar utan bomaterial, ventilation eller ljusinsläpp. Varje år har hundratals chinchillor dödats där för att bli pälsdetaljer på kläder. Djurrättsalliansen har länge kämpat för att farmen ska stängas. Nu är segern ett faktum: Polisen har idag omhändertagit djuren och överlämnat dem till Djurrättsalliansen och farmen har stängts.
- Äntligen har Länsstyrelsen beslutat sig för att det får vara nog. Pälsdjursfarmer hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Djurrättsalliansen kommer nu att ta hand om chinchillorna för att placera ut dem i nya kärleksfulla hem, säger Daniel Rolke, talesperson för Djurrättsalliansen.
Kan du tänka dig att ta hand om någon av chinchillorna? Skicka ett mail till info@djurrattsalliansen.se!
Kostnaden för omplaceringen kommer att hamna på omkring 100 000 kronor. Gåvor för att hjälpa till att täcka detta tas tacksamt emot på vårt Plusgirokonto 42 54 11-6.
Chinchillor kan bli uppemot 20år gamla och är rätt knepiga att sköta om - att tänka på innan man tar sig an uppgiften.
Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
243 chinchillor söker nya hem
Är det inte bäst att avliva dom och ge skinnen till någon som vill göra pälsar? Humanast.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
-Kan man inte bara göra en päls av dom?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag skulle hellre vilja ha en lampskärm gjord på Krigarsjäl i så fall.
Men se - det går inte heller.
Det verkar finnas vissa etiska och andra regler kring det där. Det är väl bra?
Men se - det går inte heller.
Det verkar finnas vissa etiska och andra regler kring det där. Det är väl bra?
Bra men - hur är det då etiskt överhuvudtaget att föda upp djur till någonting alls, föda som päls? Lidande som lidande. Vad är skillnaden?
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
För mig personligen finns ingen skillnad i teorin, men det är inget jag lever efter i praktiken i dagsläget. Slutade med det när jag fick mitt första barn.
Men lidandet är det samma så klart.
Dessutom är jag helt emot att ha burdjur som husdjur. Djur är inte till för vår nöjes skull och definitivt inte som leksaker för barn.
Det här med chinchillorna är så klart en annan femma, de kan inte släppas ut och överleva. Ibland måste man acceptera det näst bästa eller minst sämsta alternativet. Dock hoppas jag att chinchillorna i det här fallet hittar hem utan klåfingriga småbarn.
Men lidandet är det samma så klart.
Dessutom är jag helt emot att ha burdjur som husdjur. Djur är inte till för vår nöjes skull och definitivt inte som leksaker för barn.
Det här med chinchillorna är så klart en annan femma, de kan inte släppas ut och överleva. Ibland måste man acceptera det näst bästa eller minst sämsta alternativet. Dock hoppas jag att chinchillorna i det här fallet hittar hem utan klåfingriga småbarn.
Jag citerar Emils pappa Anton,
Griser skaaa inte ha rolit!
-Griser ska de bli julskinke utå!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Jag citerar Emils pappa Anton,
![Skämtar :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Grisar ska visst ha roligt! En glad, trygg och lycklig gris som får dö hemma på gården på ett djurmant (humant+djuriskt) sätt, kanske skjuten av den djurälskande bonden själv, skulle vara idealisk föda. Kanske just en gång om året till jul.
Vildsvinen verkar ju faktiskt ha rätt roligt också, för det mesta.
Jovisst, men det blir rackarns dyra julskinkor.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
LILITH_ skrev:Vildsvinen verkar ju faktiskt ha rätt roligt också, för det mesta.
Då vi har mängder av vildsvin i mina trakter så måste jag bara få säga det att min ärliga åsikt är att vildsvin är en ohyra som får gigantiska kullar och i brist på fiender förökar sig ohämmat. Utöver att de förstör åkrar på ett sätt som man måste se för att kunna tro på det, så rensar de dessutom skogen på det mesta ätbart, vilket leder till att andra djur blir lidande pga. brist på föda. Och dessutom så är de en stor trafikfara på de ställen där vildsvinspopulationen är stor, ex. i mina hemtrakter i Kalmar län. Så vildsvin skall inte ha roligt, de skall snarare få en omgång från bössan...
LILITH_ skrev:Grisar ska visst ha roligt! En glad, trygg och lycklig gris som får dö hemma på gården på ett djurmant (humant+djuriskt) sätt, kanske skjuten av den djurälskande bonden själv, skulle vara idealisk föda. Kanske just en gång om året till jul.
Inom köttindustrin skall djuren alltid tas omhand på bästa sätt och så naturliga levnadsformer som möjligt skall alltid användas. Tycker jag är självklart och jag tror de flesta i Sverige tycker det med.
Gällande pälsindustrin skulle gärna se ett totalförbud mot hela näringen. Det är något som inte hör hemma i ett modernt samhälle.
Glada djur smakar bättre det är ju ett välkänt faktum.
Stress, adrenalin och all sådan skit spränger ut i köttet och gör det nästintill otjänligt så skall man ha djurhållning skall det vara frigående och så glatt som möjligt, iaf i den mån vädret tillåter.
Pälsuppfödning tycker jag är lite fånigt, vill man tvunget ha en päls får man väl göra den själv och chinchilla lär ju inte ha några egenskaper som är värdefulla annat än det rent estetiska.
Har svårt att tänka mig att råttpälsen gör någon större nytta i den svenska vintern.¨
Så nej pälsfarmerna borde stängas ned illa kvickt, vill man ha en päls kan man gott göra den själv eller ringa en lapp![Glad :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Stress, adrenalin och all sådan skit spränger ut i köttet och gör det nästintill otjänligt så skall man ha djurhållning skall det vara frigående och så glatt som möjligt, iaf i den mån vädret tillåter.
Pälsuppfödning tycker jag är lite fånigt, vill man tvunget ha en päls får man väl göra den själv och chinchilla lär ju inte ha några egenskaper som är värdefulla annat än det rent estetiska.
Har svårt att tänka mig att råttpälsen gör någon större nytta i den svenska vintern.¨
Så nej pälsfarmerna borde stängas ned illa kvickt, vill man ha en päls kan man gott göra den själv eller ringa en lapp
![Glad :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Då jag inte tycker såna här Facebookgrejer hör hemma här så tog jag och anmälde tråden. Jag anser att den här typen av länkningar till Facebook känns som reklam för nåt när vi inte vet vad syftet är. Med etablerad media så finns det nån slags regler, regler som saknas på Facebook. Orkar inte utveckla mer men jag tycker att sånt här hör hemma på Facebook och att det är skönt att slippa sånt på klassiska forum. Det är mer än nog av starka budskap på Facebook, jag ser helst att vi slipper sånt här och det bara blir tråkigheter om fler börjar posta Facebooklänkar till nåt dom brinner för.
Jag kan tänka mig att utveckla mina argument ifall det blir nån diskussion om det här.
Min önskan är iaf att slippa Facebookbruset här.
Jag kan tänka mig att utveckla mina argument ifall det blir nån diskussion om det här.
Min önskan är iaf att slippa Facebookbruset här.
@marxisten:
Vildsvin är ingen ohyra!!
Människor är möjligen ohyra. Åtminstone beter vi oss som ohyra.
Konstigt att vi anser att det inte finns plats för vilda djur i vår natur längre.
Å andra sidan har jag ingen koll på var vildsvin hör hemma ursprungligen, men hör de inte hemma i den svenska naturen så är det också människans fel på något jävla vänster som allt annat.
Moggy:
Kanske har du delvis rätt - men det här med de räddade chinchillorna är så nytt så det inte finns på Djurrättsalliansens hemsida än. De har väl inte hunnit uppdatera där. Därför länkade jag till Facebook, som jag förövrigt inte själv ens kan logga in på eftersom jag förträngt lösenordet...men sidan är öppen för alla så man kan ju läsa iaf.
Länk till Djurrättsalliansens hemsida: https://djurrattsalliansen.se/
Reklam fattar jag dock inte var du får ifrån?
Konstigt att vi anser att det inte finns plats för vilda djur i vår natur längre.
Å andra sidan har jag ingen koll på var vildsvin hör hemma ursprungligen, men hör de inte hemma i den svenska naturen så är det också människans fel på något jävla vänster som allt annat.
Moggy:
Kanske har du delvis rätt - men det här med de räddade chinchillorna är så nytt så det inte finns på Djurrättsalliansens hemsida än. De har väl inte hunnit uppdatera där. Därför länkade jag till Facebook, som jag förövrigt inte själv ens kan logga in på eftersom jag förträngt lösenordet...men sidan är öppen för alla så man kan ju läsa iaf.
Tycker man kunde låtit slakta dessa sista chinchillor innan nedläggningen av farmen. De har antagligen levt i princip utan mänsklig kontakt, blir svårt att göra vettiga sällskapsdjur av dem då de inte är präglade på människor.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
LILITH_ skrev:Moggy:
Hmm, hade lagt mig för att sova men måste svara på det här
![Glad :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Alltså, en okänd grupp på Facebook som tutar ut att når är knas i världen och dom tänker lösa det. Står inte mycket om det i media. Du startar en tråd med en långt citat och inte många egna ord. Du sprider vidare ett budskapsbrus som de flesta får mer än nog av på Facebook.
Men reklam menar jag just det, att på ett eller annat sätt försöka sälja in ett budskap.
Tycker faktiskt att det skulle till en regeldiskussion kring att posta Facebooklänkar med ett budskap.
Ni som tycker att det mest humana är att avliva:
Så deras liv ska ha gått ut på att födas i trånga burar under vidriga förhållanden, leva instängda under hela sina liv och sedan - under skräckartade förhållanden - avlivas?
Hur är det humant?
Så deras liv ska ha gått ut på att födas i trånga burar under vidriga förhållanden, leva instängda under hela sina liv och sedan - under skräckartade förhållanden - avlivas?
Hur är det humant?
LILITH_ skrev:@marxisten:
Karl XI utrotade vildsvinen helt på sin tid då han ansåg de förstörde mer än de gjorde nytta. Under 70-80 talen skedde rymningar av vildsvin och 1988 beslutade regeringen vi skulle ha en population i Sverige. 1988 hade vi 500 vildsvin i landet. Sen dess har de ökat, lavinartat!
1988: 500 vildsvin
2006: 50 000 -80 000
2009-2010: 150 000-300 000
Saken att man anser de inte hör hemma här i landet är pga. dessa siffror. På 20 år gick man från 500 individer till 300 000 individer, detta trots stor avskjutning! De är skadedjur och måste skjutas av snabbt. De orsakar skador för mängder och dessutom är de upp i princip all föda för andra djur med. De saknar naturliga fiender och äter allt och förökar sig som grodyngel. Därför är vildsvinen ett problem.
Finns på organisationens facebook;
https://www.facebook.com/Djurrattsallia ... 738718675/
Angående svinen så finns det såklart ett tak. Jag tror att det sköter sig självt.
https://www.facebook.com/Djurrattsallia ... 738718675/
Angående svinen så finns det såklart ett tak. Jag tror att det sköter sig självt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moggy:
Ang. att länka från facebook - det är en sak och där kan jag kanske t.o.m. hålla med.
Ang. Djurrättsalliansen så fattar jag inte riktigt kritiken - jag är inte själv betalande medlem där utan bara en privatperson som tycker att folket bakom den föreningen verkar göra ett bra jobb i frågor som känns viktiga för mig. Därför känns det naturligt att sprida vidare, då har jag gjort något iaf. om än aldrig så litet.
Om man går in på deras hemsida så kan man titta på filmer inifrån svenska djurfarmer av olika slag och se hur djurhållningen egentligen ser ut, bakom den fina, tillrättalagda, färgglada reklamen som vi matas med från övriga håll i samhället.
Men du misstror alltså att Djurrättsalliansen är uppriktiga i sin rapportering och att ev. pengar som folk skänker till dem går till något annat?
Skulle vara intressant att höra om det finns någon på forumet som har inblick i Djurrättsalliansen och kan upplysa oss om hur de jobbar och om de är pålitliga. För jag vet ärligt talat inte, men så skänker jag inte heller pengar till dem.
Budskapet i sig däremot tycker jag är trovärdigt och så pass angeläget så där har jag inga problem med att utan förbehåll vara delaktig med att sprida det vidare.
Ang. att länka från facebook - det är en sak och där kan jag kanske t.o.m. hålla med.
Ang. Djurrättsalliansen så fattar jag inte riktigt kritiken - jag är inte själv betalande medlem där utan bara en privatperson som tycker att folket bakom den föreningen verkar göra ett bra jobb i frågor som känns viktiga för mig. Därför känns det naturligt att sprida vidare, då har jag gjort något iaf. om än aldrig så litet.
Om man går in på deras hemsida så kan man titta på filmer inifrån svenska djurfarmer av olika slag och se hur djurhållningen egentligen ser ut, bakom den fina, tillrättalagda, färgglada reklamen som vi matas med från övriga håll i samhället.
Men du misstror alltså att Djurrättsalliansen är uppriktiga i sin rapportering och att ev. pengar som folk skänker till dem går till något annat?
Skulle vara intressant att höra om det finns någon på forumet som har inblick i Djurrättsalliansen och kan upplysa oss om hur de jobbar och om de är pålitliga. För jag vet ärligt talat inte, men så skänker jag inte heller pengar till dem.
Budskapet i sig däremot tycker jag är trovärdigt och så pass angeläget så där har jag inga problem med att utan förbehåll vara delaktig med att sprida det vidare.
Som du själv skriver har de fått en dålig start och är inte lämpade som sällskapsdjur. Att deras liv haft ett syfte vet de inte om, djur lever i nuet.LILITH_ skrev:Ni som tycker att det mest humana är att avliva:
Hur är det humant?
Självklart måste man inte avliva dem på ett skräckartat sätt. Hur avlivas pälschinchillor av farmaren? Nu när de är omhämndertagna kan man ju avliva dem hos veterinär.
Den romantiska sagan om det instängda djuret som får komma ut till en fantastisk tillvaro hos kärleksfulla människor är att förmänskliga djuren. De kommer inte bara poff känna sig trygga nu bara för de blivit förflyttade eller whatever. Som sagt så är de inte präglade på människor och inte hanterade såsom görs hos seriösa chinchillauppfödare som föder upp dem till sällskap.
Hade det varit hundar hade hoppet varit större, men nu är det liksom.. jättehamstrar eller nåt, inte världens socialaste djur till att börja med.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
marxisten skrev:LILITH_ skrev:Vildsvinen verkar ju faktiskt ha rätt roligt också, för det mesta.
Då vi har mängder av vildsvin i mina trakter så måste jag bara få säga det att min ärliga åsikt är att vildsvin är en ohyra som får gigantiska kullar och i brist på fiender förökar sig ohämmat. Utöver att de förstör åkrar på ett sätt som man måste se för att kunna tro på det, så rensar de dessutom skogen på det mesta ätbart...
Låter onekligen som att vildsvinen har oerhört roligt.
Myrkr skrev:Slakta dom och mata tiggare med?
Det tycker du?
Sugis: Avliva hos veterinär när det är ett skrämt litet djur är en skräckartad upplevelse. Har du aldrig varit med om att behöva avliva icketama djur? Det har jag och det var inte roligt alls.
Jag tror att chinchillorna skulle uppskatta att få leva några år av sina liv i ljusa miljöer, med större rörelsefrihet osv. istället för att möta en skräckdöd efter ett skräckliv. Man behöver liksom inte vara hästviskarufo för att gissa sig till det.
De har ju dessutom haft viss människokontakt, gissar jag, och är inte så jättevilda längre med tanke på att de härstammar från generationer av chinchillor i fångenskap.
Liksom med förvildade katter som aldrig går att få riktigt tama men ändå kan ges ett bättre liv i rätt hem så tror jag att man kan göra med dessa också.
Det är inte meningen att alla husdjur ska vara viljelösa trasdockor som kan bäras i famnen, det finns folk som respekterar djurs vilja att vara halvvilda och tar hand om dem ändå.
Chinchillor är ju väldigt hoppiga och gillar att röra på sig och lever gärna i flock. Kan man tillgodose de behoven så betyder det en klart förhöjd livskvalité.
Det har de rätt till, tycker jag.
Nej det var bara ett alternativ till sugis förslag, avlivning lät som slöseri.
Känner mer sympati för chinchillor än människor, konstigt nog.
Känner mer sympati för chinchillor än människor, konstigt nog.