Hur ska dosering skrivas på recept?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2014-10-18 20:33:03

Jag tog lite strid med läkaren jag träffade för ett tag sedan. Hon har minskat en av mina medicindoser utan att ens träffat mig innan och utan info men med samma text att skrivas på medicinetiketten.

Jag sa till henne att tänker hon skriva ut mindre än läkare innan har gjort så måste det framgå av etiketten hur mycket jag får ta, annars blir det helt fel. Hon suckade och stönade och sa till slut att hon skulle skriva ut samma dos som jag fått innan av annan läkare.

Det gjorde hon inte utan hon ljög och skrev ut samma lägre dos. Det jag hade sagt till henne var att det är OK om hon nu nödvändigtvis tycker hon måste minska, men då måste etiketten ge en vettig indikation. Hon ville verkligen inte ändra etiketten av ngn anledning jag inte förstår.

Så jag undrar, FÅR man skriva ut medicin så att om man tar dem enligt rekommendation så tar de slut? Det verkar helt absurt tycker jag.

Säg att du har en medicin för en månad i taget, asken innehåller 30 tabletter och etiketten säger max 2 om dagen. Skulle ni acceptera det? För mig är det definitivt inte OK. Jag blir faktiskt helt förvirrad av detta. Ska det finnas en maxdos så ska medicinen räcka till denna. Annars är det väl ingen vits, bättre då skriva max 1 om dagen, då räcker det ju säkert.

Hon verkade inte fatta att jag inte nödvändigtvis ville ha mer medicin (eller rättare sagt samma som innan), men att jag ville ha en vettig dosering på etiketten. Jag håller på att författa ett brev till hennes chef om en annan grej hon gjorde mot mig som är oacceptabel, jag undrar är detta acceptabelt eller ska jag nämna detta med?

Jag har ingen aning om vilka regler som gäller. De på apoteket har heller inte reagerat.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Torben » 2014-10-19 0:25:19

Skitdrygt. Sådär tror jag inte det är meningen att recept ska skrivas.

Men av det du beskriver tror jag faktiskt snarare att det handlar om nåt slags missförstånd än att hon verkligen vill halvera din dosering.

Exempelvis: Om den gamla läkaren hade formulerat "max 2 tabl dagligen/60 tabl per uttag/expeditionsintervall 30 dagar"

Så kanske den nya missade att det över huvud taget fanns ett expeditionsintervall. Och minskade från 60 till 30 tabl per uttag, slentrianmässigt, i den heliga försiktighetsiverns namn. Utan att inse att det medför att ett uttag bara räcker halva expeditionsintervallet.

Mitt förslag är att du tar det hela en gång till via den nya läkaren. Eller egentligen behöver du inte ens prata med vederbörande. Om du tex kan ringa till expeditionen eller anmäla i "mina vårdkontakter" receptionen så kan du be att felet i ditt nya recept åtgärdas (dvs uttagsintervallet, som är orimligt).

Är det då inte ett fel så får nya läkaren vackert ta kontakt med dig och förklara hur du ska ta din medicin och motivera såväl sänkningen som den kassa utformingen av receptet.

Om du inte misstycker - vad var den andra oacceptabla grejen som hon gjorde?
Torben

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Dagobert » 2014-10-19 1:40:54

Är det medicin som du ska ta varje dag eller vid behov? Om det är vid behov så kan jag förstå läkaren, inte annars.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav kiddie » 2014-10-19 1:58:45

Hon satt verkligen och räknade dagar på datorn så att hon fick intervallet rätt. Så jag tror hon faktiskt gjorde det med flit. Jag tror det pga hennes allmänna bemötande samt att hon yttrade att hon egentligen ville ta bort receptet helt och hållet, det gällde bensotyp och hon nyutskriver inte sådant, hon var tvungen för att jag haft den medicinen från andra läkare innan henne i många år. Hon anser att ta en bensotablett är likställt med att dricka sig aspackad varje dag.

Hon satt alltså och räknade på det medan jag var där. Nu såg jag ju inte hennes dataskärm men om det var ett misstag så suger hon på matte värre än jag. Så jag tror hon skrev ut samma som hon gjort innan och ljög för att få tyst på mig. Jag hade varit nöjd med det hon skrev ut bara hon var ärlig med det.

Nu förenklade jag matematiken lite, ville visa principen, inte de exakta siffrorna. Men principen är densamma, skulle jag ta full dos eller ens i närheten tar medicinen slut.

Den andra missen är att hon idogt förnekar existensen av en annan personal som är på samma klinik (som är ganska liten), medan denna andra personal förnekar existensen av läkaren. Båda verkar inhyrda och tror att jag hittat på den andra personens existens för att jävlas. Det saknas journalanteckningar från båda personerna vilket inte direkt förenklar.

Ska man hyra in personer som ska ha kontakt med en patient så måste de vara seriösa, journalföra samt ha koll på andra vårdgivare på samma mottagning. Här har det brustit rejält i det formella, och istället för att försöka reda ut det påstår läkaren att jag ljuger.

Dessutom skulle hon fatta ett beslut om en annan sak och jag skulle få besked per brev eftersom jag har dåliga erfarenheter av muntliga besked. Hon sa hon skulle skriva men ringde istället så nu finns det inga papper på det heller.

Saknas flera instanser av journalföring, saknas skriftligt besked. Och nu detta igen att jag får för lite medicin trots att jag påpekade detta väldigt uttryckligt och hon skrev recept medan vi talade.

Just receptet är egentligen det enda som jag kan peka på som faktiskt finns i skrift. Därför väger det nog lite om jag tar kontakt med hennes chef. Allt det andra kan de påstå aldrig har hänt.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-10-19 2:00:22

Dagobert skrev:Är det medicin som du ska ta varje dag eller vid behov? Om det är vid behov så kan jag förstå läkaren, inte annars.

Det är en behovsmedicin men det är doseringen som är behovet inte medicinen i sig själv. Så doseringen är aldrig 0.

I vilket fall så har de andra läkarna tillåtit att jag tagit full dos om jag behöver. Vilket deras recept tillåtit. Då jag tagit mindre har jag helt enkelt hämtat ut mer sällan.

Om hon önskade minska min genomsnittsdos borde hon vågat diskutera detta.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-10-19 2:13:00

En sak som är lite jobbig är att denna mottagning har aktivt valt att inte kommunicera med patienter via Mina vårdkontakter. De har valt att inte tillåta att meddelanden skickas. Enbart avbokning och receptförnyelse finns för dem. Dvs finns ingen möjlighet att skicka meddelanden på den vägen. Detta pga att de inte har möjlighet att svara på förfrågningar pga för lite personal. Ringer man så måste man lämna ett meddelande och jag har ens slutat försöka eftersom meddelandena aldrig lämnar sköterskans skrivbord verkar det som. De som ska motta meddelandet får det aldrig.

Den mottagningen är mer som en borg än ngt inom vården.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2014-10-19 2:18:59

kiddie skrev:Det är en behovsmedicin men det är doseringen som är behovet inte medicinen i sig själv. Så doseringen är aldrig 0.

I vilket fall så har de andra läkarna tillåtit att jag tagit full dos om jag behöver. Vilket deras recept tillåtit. Då jag tagit mindre har jag helt enkelt hämtat ut mer sällan.

Om hon önskade minska min genomsnittsdos borde hon vågat diskutera detta.

Ok, jag förstår.
Dagobert

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-19 2:25:40

Alltså, enklast i det här fallet vore att begära att få äta 2 tabletter dagligen. Officiellt. Sedan om du äter bara en spelar ju ingen roll. Det behöver de inte veta.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav kiddie » 2014-10-19 14:42:43

Jo, men tror ingen läkare hade gått med på det. Trots det skulle jag vilja diskutera detta med en riktig läkare, inte en ragata som ljuger utan någon som man faktiskt ärlig kunde diskutera mediciner med. Inte bara som hon antingen ha eller ta bort. Kanske prova en annan medicin eller nåt.

Känner i nuläget att varför inte bara ta bort de problematiska medicinerna och krypa ner och gömma sig i sängen? Känns som smidigast lösning.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-10-19 14:44:39

Känner att jag behöver moraliskt stöd för att våga skriva till chefen. Rädd för att det ska slå helt fel och hon bara tycka att jag bråkar och ljuger också.

Så om ngn vill stötta litegranna och följa förloppet så PM:a gärna.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2014-10-19 14:50:05

Brukar det inte vara en period på 20 dagar på medicin man får i 30-pack? Att man kan hämta ut en ny 20 dagar efter man köpte den innan.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav kiddie » 2014-10-19 15:24:50

Mina andra doktorer har kört lite olika intervall. En del med väldigt långa, någon med kortare. De har resonerat olika över det. Men oavsett intervaller så har den möjliga dagligdosen legat rätt nära maxdosen. Denna doktorn ändrade intervallet till kortare med färre tabletter att ta ut. Efter att jag sa något blev faktisk räknade jag ut antal möjliga tabletter per dag färre än det recept hon skrev innan hon träffade mig! Så efter att jag klagade blev det ännu färre.

Ska ge den sanna matten här. För flera år sen så ville den engångsläkaren höja min bensodos från 3 till 4. Han skrev även stora recept vilket gjorde det möjligt att om jag hade velat ta 4 så hade det gått. Nästa år träffade jag en annan som uppmärksammade problemet med stora recept, att man kan missa sista uttaget eftersom receptet inte får vara mer än ett år gammalt. Han skrev ut samma möjliga mängd men med intervaller som var lite kortare så inget stort uttag skulle falla utanför årsintervallet.

Jag förnyade efter det över internet. Det är alltid okända läkare som skriver recept, någon enstaka gång har det varit deras fastanställda läkare som jag känner till namnet. Men märkte i våras att något hade ändrats. Jag räknade på det och insåg att med den mäng och intervall kunde jag ta i snitt 3,6 tabletter om dagen. Det var hon som jag träffade sen som skrev det receptet utan att tala om för mig att hon minskat.

Just då behövde jag verkligen alla fyra om dagen (vilket jag försöker undvika annars) och blev väldigt förvånad att jag hade slut medicin innan ny påfyllning.

Eftersom när jag träffade henne och hon sa att hon skulle skriva så det räckte till 4 om dagen så trodde jag henne. Ett bra tag. Jag kollade inte upp det. Men när jag räknade på det så räcker medicinen till 3,3 om dagen.

Det ÄR inte så farligt, bara att jag HEMSKT GÄRNA hade velat veta att max 4 inte betyder max 4 utan max 3,3. Jag känner mig helt enkelt som en naiv dåre. Tidigare läkare ha bara skrivit ut maxmängden och räknat med att jag tar så mkt eller lite som jag behöver. Tycker att ändrar man denna attityd till att leka polis måste man SÄGA NÅGOT.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2014-10-19 16:40:20

Jag förstår inte. Inte för att jag behöver förstå.
Du vill få 2 om dan men tror inte att nån läkare går med på att skriva det officiellt? Vad är skillnaden mellan att skriva ut 1-2/dag (60/mån) och 2/dag (60/mån)?
Du vill ha lika stor dos som förut men tycker det är ok att minska bara det framgår av receptet?
Klagar du på läkaren och dennes formulering eller på minskad medicinmängd?
Dagobert

Inläggav kiddie » 2014-10-19 18:05:23

Egentligen på formuleringen. Jag anser inte att man kan minska dosen som är möjlig att ta ut, samtidigt som etiketten är identisk med innan.

Det är egetligen hela min frågeställning. Om det är OK att minska medicinen men samtidigt ha samma dosering på etiketten som innan fastän det inte räcker.

Jag undrar helt enkelt om det formellt är fel, eller om jag bara tolkar för bokstavligt.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2014-10-19 18:57:37

Jag skulle säga att läkaren borde ha informerat dig om sänkningen. Huruvida det är ett formellt fel har jag ingen aning om. Att ljuga är förstås fel.
Jag skulle dock inte tro att det är formellt fel att en tilldelning inte räcker till maxdos för en behovsmedicin. Så är det med mina insomningstabletter.

Du kanske skulle prova apotekets kundtjänst eller deras Personlig läkemedelsrådgivning för professionella svar om formaliteter?
Dagobert

Inläggav kiddie » 2014-10-19 19:06:29

OK, bra att veta.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in