Zink bra att ta?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Zink bra att ta?

Inläggav kiddie » 2014-10-18 21:29:52

Det har föreslagits mig att ta extra zink eftersom jag ofta får järnbrist med resonemanget att tar man för lite zink och c-vitamin kan kroppen inte absorbera järn. Låter väl vettigt nog att testa. C-vitamin tror jag jag får nog av.

Vlken sorts zink ska man ta då? Den kan ju vara bunden på olika sätt och har ingen aning om vilken dos som är bra. Surfar lite på sajter som säljer vitaminer och mineraler och känner mig allmänt förvirrad.

Kollat mat som innehåller zink och är egentligen bara bönor jag äter som har lite högre halt. Äter även kyckling, fläskkött och svamp men inte i stora mängder.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Zink bra att ta?

Inläggav Torben » 2014-10-18 22:10:14

Bra att ta- ja. Zink verkar vara bra för lite av varje. Från immunförsvar till spermiekvalitet.

Om du kan lägga någon krona extra - köp nåt som innehåller en lättlöslig form av zink. Tex Zinkcitrat eller ännu bättre zinkglukonat. Det är inte farligt dyrt ändå.
Om burken bara säger "zink" (och alltså inte talar om vilken saltform du får) - köp inte den!
Risken är då stor att du får nåt maximalt billigt zinksalt som har dålig löslighet och därmed svårt för kroppen att ta upp.
Torben

Anslöt: 2010-01-17

Zink bra att ta?

Inläggav Moggy » 2014-10-18 22:13:16

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Vi ... -Zinc.html

Det här kanske? MM Sports lite mer påkostade serie.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Zink bra att ta?

Inläggav Huggorm » 2014-10-18 22:13:44

Så det funkar inte att köpa en offeranod för båtar och hänga om halsen? :roll:
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Zink bra att ta?

Inläggav kiddie » 2014-10-19 0:11:12

Mmm... zinkcitrat alltså. :) Det där andra verkar jag inte hitta.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Zink bra att ta?

Inläggav Parvlon » 2014-10-19 0:22:11

man borde lätt kunna uppnå RDI genom bara frön nötter och groddar.

edit, såg en varning:

Långvarig konsumtion av stora doser mineraler och vitaminer kan ge betydande biverkningar enligt forskare i USA. Det gäller särskilt zink som blivit populärt på senare år för behandling av acne.

De rapporterar bland annat om en pojke som led av extrem trötthet efter att ha intagit stora mängder zink dagligen i mer än ett och ett halvt år för att behandla en svår acne.
I allmänhet är dessa supplement säkra om rekommenderad dos följs, kommenterade forskarna. Men i det aktuella fallet hade dosen ökats från 50 mg till 300 mg per dag när den normala dosen inte hjälpte.

Enligt rapporten, som publicerades i Journal of Pediatric Hematology/Oncology (2002;24:582-584), hade patienten när han sökte läkare abnormt lågt blodvärde. Det tog nästan fyra månader innan han återfått normala blodvärden och till och med efter sex månader var patientens zinknivåer över det normala.

verkar ju positivt (alltså spara pengarna);
Forskarna konstaterar att eliminering av zink är en extremt långsam process.
http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/överdos-av-zink-kan-ha-toxisk-effekt-2439
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Återgå till Aspergare och vården

Logga in