Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)
73 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Även från USB. Min son körde Puppy Linux på skolans datorer för att slippa deras hemska miljö.Titti skrev:Det går att köra Linux direkt från cd/dvd utan att installera. Det bör ge en hint om hur det fungerar.
Miche skrev:på skolans datorer för att slippa deras hemska miljö.
Vad hade de för miljö?
USB är väl annars den nya tidens "floppy".
(även om det rent tekniskt är en skräpstandard)
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Nån som kört chromebooks? Funkar de lika smidigt som det verkar?
Där kanske du hittar en smidig OCH billig manick!
Där kanske du hittar en smidig OCH billig manick!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Någon variant av Windows som skolan hade konfigurerat.plåtmonster skrev:Miche skrev:på skolans datorer för att slippa deras hemska miljö.
Vad hade de för miljö?
Volvo IT som support?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Volvo IT som support?
Antar att det bara är vi i stan som har hört talas om dom.
I våras förlängde Stockholm it-avtalet med Volvo IT. Men ute på skolorna - där de flesta användarna finns - är kritiken fortfarande massiv. Bruttolistan över upplevda brister tar upp sju sidor i en ny rapport.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.5 ... alet--igen
Inte den blekaste... Det var några år sen när han gick i högstadiet (han går på Universitet nu).plåtmonster skrev:Volvo IT som support?
@Kristofer, har du funderat på att sätta i en SSD-disk eller sätta in mer RAM (hur mycket har den nu?), 2 GB gör en rätt stor skillnad jämfört med 1 GB?
Det är väldigt billiga åtgärder jämfört med att köpa en svindyr Mac...
Det är väldigt billiga åtgärder jämfört med att köpa en svindyr Mac...
Att köpa en Mac för att ens PC inte fungerar är som att köpa en ny bil för att det är punka på däcken.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Re: Sv: Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)
colaflaska skrev:Att köpa en Mac för att ens PC inte fungerar är som att köpa en ny bil för att det är punka på däcken.
+1
Sant.
Mjae... lite mer än en punka handlar det nog om. Har provat alla lösningsförslag här och ingenting har hjälpt. Snarare är nog rostangrepp i bärande delar av bilen en adekvat liknelse.
Att stoppa i mer RAM i en dator som förut fungerat utan att vara seg men då ingenting ändrats i den är en väldigt symptomatisk lösning. Om det hade handlat om mekaniska saker hade resonemanget varit rimligt med tanke på slitage men här är det ju väldigt konstigt.
Nä. Tillsvidare nöjer jag mig med att använda telefonen men på sikt får det bli en ny dator. Fast det är inget jag prioriterar. Köper hellre cyklar, skridskor och sådana tillbehör - det begriper jag mig åtminstone på.
Det verkar helt enkelt som om man måste gå med i Applesekten för att få en dator som fungerar på flera års sikt. Tanken plågar mig...
Att stoppa i mer RAM i en dator som förut fungerat utan att vara seg men då ingenting ändrats i den är en väldigt symptomatisk lösning. Om det hade handlat om mekaniska saker hade resonemanget varit rimligt med tanke på slitage men här är det ju väldigt konstigt.
Nä. Tillsvidare nöjer jag mig med att använda telefonen men på sikt får det bli en ny dator. Fast det är inget jag prioriterar. Köper hellre cyklar, skridskor och sådana tillbehör - det begriper jag mig åtminstone på.
Det verkar helt enkelt som om man måste gå med i Applesekten för att få en dator som fungerar på flera års sikt. Tanken plågar mig...
Köp en Mac mini och behåll din gamla PC-skärm. Jag tror att det fungerar.
Tangentbord och mus tillkommer. Men inte kostar det som en Mac, förr.
Och systemet är ju gratis!
Tangentbord och mus tillkommer. Men inte kostar det som en Mac, förr.
Och systemet är ju gratis!
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Kristofer har en laptop, den skärmen är inte enkel att återvända.notwoodstock skrev:Köp en Mac mini och behåll din gamla PC-skärm.
@Kristofer, har du verkligen provat SSD-alternativet, dvs byta den gamla trötta hårddisken mot en helt utan rörliga delar? Operativsystemet måste installeras om helt, alternativt använda en sån här för att kopiera över hela hårddisken men då har du kvar hela installationen med eventuella problem som segar ner datorn.
Kan du inte be nån kunnig ta en titt på den? Min erfarenhet säger mig att såna där problem sällan är hårdvaruproblem. Och är det det så är det nästan alltid nåt med kylningen, nån fläkt som stannat eller fläns som inte sitter ordentligt.
Det är sällan så att datorn är slut.
Det är sällan så att datorn är slut.
Miche skrev:Kristofer, har du verkligen provat SSD-alternativet, dvs byta den gamla trötta hårddisken mot en helt utan rörliga delar?
Nej. Men det känns ju konstigt om något som förut har fungerat utan att vara segt helt plötsligt ska kräva en ny disk. Jag hade kunnat förstå resonemanget om det handlade om mekaniska saker. Nu är problemet att datorn hlea tiden laddar och jobbar trots att ingenting utförs.
Moggy skrev:Kan du inte be nån kunnig ta en titt på den?
Ska se om jag kan få tag i någon lokal förmåga
Tills vidare så får det vara. Jag vill inte lägga pengar på datorer i första hand. Pikmakarns svarta trubbspetsiga asymmetriska skridskor lockar mer, ty de ger mig sinnesfrid samt stärker kropp och själ. Datorer och IT är för mig mest stressande och nedbrytande helvetesmaskiner.
Ja. Datorn är återställd till det läge som den levererades i från fabrik. Ett läge där den tidigare fungerade felfritt.
Här hemma har vi en dator som jobbar på hårddisken som en tok lite då och då. Jag funderar på att även på den byta till en SSD-disk så att den arbetar snabbare.
Jag misstänker att det är Windows som har något fuffens för sig och det är inte lätt att åtgärda med alla jävla uppdateringar som de skickar ut.
Jag misstänker att det är Windows som har något fuffens för sig och det är inte lätt att åtgärda med alla jävla uppdateringar som de skickar ut.
Måste Windows burken vara uppkopplad?
- plåtmonster
Om en återställd dator inte kopplas upp på nätet så slipper man ju uppdateringarna och har inga säkerhetsrisker...
Ärligt talat så tror jag att det är en medveten strategi från både Microsoft och Apple att se till att äldre datorer går långsammare för att tvinga användarna att byta upp sig och därmed tjäna mer pengar. Det enda sättet att skydda sig mot det (om man vill vara uppkopplad) är att använda gratis operativsystem så som Linux.
Ärligt talat så tror jag att det är en medveten strategi från både Microsoft och Apple att se till att äldre datorer går långsammare för att tvinga användarna att byta upp sig och därmed tjäna mer pengar. Det enda sättet att skydda sig mot det (om man vill vara uppkopplad) är att använda gratis operativsystem så som Linux.
Eller så kan man sätta upp en struktur så att man kan återställa installationen blixtsnabbt.
- plåtmonster
Jag har inte lyckats ta reda på det men jag har inte slutat att leta. Om man kan hitta en programvara som visar vilka processer som gör diskaccess (och hur mycket) så kan man se det.Dagobert skrev:Vad är det för process som jobbar så hårt?
Miche skrev:Jag har inte lyckats ta reda på det men jag har inte slutat att leta. Om man kan hitta en programvara som visar vilka processer som gör diskaccess (och hur mycket) så kan man se det.Dagobert skrev:Vad är det för process som jobbar så hårt?
Jag menade Kristofer.