ska jag berätta för henne? (kär i en av boendepersonalen)
53 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
ska jag berätta?
mongoliet skrev:Savanten Svante skrev:Det är olagligt.
Nej, det finns ingen sådan lag och det är inte straffbart på samma sätt som kriminella handlingar. Det räknas som oetiskt vilket är en annan sak och kan "bara" ge yrkesmässiga konsekvenser.
Okejba. När JAG är ihop med nån så brukar jag knulla. Så mycket jag orkar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexuellt_utnyttjande_av_person_i_beroendeställning
Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, ett brott enligt svensk lag.
I brottsbalken 6 kap 3 § står:
"Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.
Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen annars visat särskild hänsynslöshet."
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
ska jag berätta?
Savanten Svante skrev:"Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.
Liksom alla former av sexuellt utnyttjande så handlar det där just om utnyttjande och inte en ömsesidig kärleksrelation mellan två vuxna människor.
Om vi leker med tanken att personalkvinnan skulle ha känslor för TS och inleda en relation med denna så handlar det inte om utnyttjande. Om personalkvinnan däremot skulle tvinga sig till en sexuell relation med TS är det lika kriminellt som vilket sexuellt utnyttjande som helst.
ska jag berätta?
Och man har en "personal" så kommer det att ses hur då av staten, makten och polisen?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
ska jag berätta?
Savanten Svante skrev:Och man har en "personal" så kommer det att ses hur då av staten, makten och polisen?
Jag fattar inte frågan.
Men jag kan säga att jag har egen erfarenhet av detta. Jag var i och för sig inte inblandad själv.
Yrkesmässiga konsekvenser för yrkespersonen som den i "beroendeställning" hade en ömsesidig relation med JA.
Polisanmälan, åtal, rättegång, straff NEJ kom inte på tal eftersom inget brott var begånget i lagens mening.
Och ja, de är fortfarande tillsammans, kvinnan har ett nytt jobb och allt är frid och fröjd.
Men nu ska jag inte ge TS falska förhoppningar
ska jag berätta?
yusuke20 skrev:
att en personal skulle tvingas bli av med sitt jobb bara för att nån på boendet blir kär i henne låter helt sinnesjukt
Hon tvingas inte att sluta, men hon kommer nog inte vilja jobba kvar med någon som säger att den är kär i henne, det blir väldigt obekvämt för henne (om hon inte är kär tillbaka).
ska jag berätta?
Att hantera kärleken är otroligt svårt och så fort det är en nej eller ett hinder så blir jag jätte ledsen och mår illa en lång tid.
Muslimen jag var kär i visade inga känslor för mig eller brydde sig om mig vilket gjorde mig mycket illamående och ledsen. i 2 år så har jag lidit av att hon inte är intresserad av mig
jag mådde så illa att jag var tvungen att sjukskriva mig i några dagar.
Jag är så rädd att jag kommer bli lika illamående och ledsen som innan,
Muslimen jag var kär i visade inga känslor för mig eller brydde sig om mig vilket gjorde mig mycket illamående och ledsen. i 2 år så har jag lidit av att hon inte är intresserad av mig
ska jag berätta?
yusuke20 skrev:Att hantera kärleken är otroligt svårt och så fort det är en nej eller ett hinder så blir jag jätte ledsen och mår illa en lång tid.
Kärlekssorg är ett bland de mest förödande mentala tillstånd som finns och det drabbar alla. Tyvärr tillhör det livet att Amors pilar i de flesta fall träffar helt fel person. Kärleken är ett enda trial and error och lotteri.
ska jag berätta?
mongoliet skrev:yusuke20 skrev:Att hantera kärleken är otroligt svårt och så fort det är en nej eller ett hinder så blir jag jätte ledsen och mår illa en lång tid.
Kärlekssorg är ett bland de mest förödande mentala tillstånd som finns och det drabbar alla. Tyvärr tillhör det livet att Amors pilar i de flesta fall träffar helt fel person. Kärleken är ett enda trial and error och lotteri.
Men jag är rädd för att må jätte illa.... Förstår du inte hur allvarligt detta är?
Det finns folk som mår så illa så att dem tar sitt liv på grund av att ingen är kära i dem
ska jag berätta?
yusuke20 skrev:Men jag är rädd för att må jätte illa.... Förstår du inte hur allvarligt detta är?
Det finns folk som mår så illa så att dem tar sitt liv på grund av att ingen är kära i dem
Alla som drabbas mår mer eller mindre skit. Jag har också mått riktigt dåligt av kärlekssorg.
Självklart finns det de som mår så illa att de tar sitt eget liv på samma sätt som det finns de som tar sitt liv pga ekonomiska bekymmer eller fysisk sjukdom. Kärleksproblem är inte exceptionellt mycket allvarligare än andra bekymmer som får folk att ta sina liv.
Ytterst få människor är dessutom ensamma oskulder hela sitt liv. Varför skulle just du vara en av dem? (nu vet jag ju i och försig inte om du är oskuld. det vara bara nåt jag skrev)
ska jag berätta?
yusuke20 skrev:Det finns folk som mår så illa så att dem tar sitt liv på grund av att ingen är kära i dem
Är du en av dom?
ska jag berätta?
mongoliet skrev:yusuke20 skrev:Men jag är rädd för att må jätte illa.... Förstår du inte hur allvarligt detta är?
Alla som drabbas mår mer eller mindre skit. Jag har också mått riktigt dåligt av kärlekssorg.
Självklart finns det de som mår så illa att de tar sitt eget liv på samma sätt som det finns de som tar sitt liv pga ekonomiska bekymmer eller fysisk sjukdom. Kärleksproblem är inte exceptionellt mycket allvarligare än andra bekymmer som får folk att ta sina liv.
Ytterst få människor är dessutom ensamma oskulder hela sitt liv. Varför skulle just du vara en av dem? (nu vet jag ju i och försig inte om du är oskuld. det vara bara nåt jag skrev)
Jag vill gärna bli av med mitt illamående innan det går överstyr och förstör ännu mer i mitt liv
jag vet inte hur man gör. Jag vill gärna ha en bra flickvän men jag har alltid haft en känsla att jag aldrig kommer få det
ska jag berätta?
Myrkr skrev:yusuke20 skrev:Det finns folk som mår så illa så att dem tar sitt liv på grund av att ingen är kära i dem
Är du en av dom?
har ingen anibg men jag är rädd att det skulle hända
ska jag berätta?
Låter ju som det är allra bäst att låta den där förälskelsen stanna i fantasin för alla inblandades skull.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
ska jag berätta?
yusuke20 skrev:Att hantera kärleken är otroligt svårt och så fort det är en nej eller ett hinder så blir jag jätte ledsen och mår illa en lång tid.Jag är så rädd att jag kommer bli lika illamående och ledsen som innan,
Ärligt talat?
Chansen är väl större att du hittar en häst i ditt städskåp än att en normalfattad kvinna ur personalen som tar hand om människor som inte ens kan leva självständigt skulle vara attraherad av dig och ta ditt kärleksbud på ett positivt sätt.
Om du nu har en sådan stark påverkan av nedgångar i ditt kärleksliv så bör du redan nu se att detta inte alls är en smart idé, med tanke på omständigheten och den redan etablerade relationen mellan dig och henne.
ska jag berätta?
Du kan ju fråga försiktigt om hon kan tänka sig att se bio tillsammans? får du något annat svar förutom ja så är det nog ingen idé att gå vidare.
En bättre plan är att skaffa sig umgänge utanför boendet och förstås inte nämna att du bor på ett boende. Dessutom kan du efter att du fått nej kanske fråga om hur du skall göra. Observera dock att de flesta personer är helt omedvetna om sin kroppsspråksinteraktion.
En bättre plan är att skaffa sig umgänge utanför boendet och förstås inte nämna att du bor på ett boende. Dessutom kan du efter att du fått nej kanske fråga om hur du skall göra. Observera dock att de flesta personer är helt omedvetna om sin kroppsspråksinteraktion.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
ska jag berätta?
yusuke20 skrev:Vill inte bli muslim. Låter otroligt oförskämt att hennes föräldrar skulle ge mig den vilkorren om jag ska vara tillsammans
De kan inte tvinga henne rent juridiskt, men religionen kan vara viktig för henne själv. Tror inte en muslimsk kvinna får gifta sig med en icke-muslimsk man.
yusuke20 skrev:att en personal skulle tvingas bli av med sitt jobb bara för att nån på boendet blir kär i henne låter helt sinnesjukt
kan man inte protestera mot detta?
Det är i så fall du som tvingar henne att sluta jobba med dig. Hon kommer att känna sig obekväm med det i framtiden om du förklarar henne din kärlek.
Man kan jämföra hur det är att arbeta i hemtjänsen. Personalen får inte ta emot några presenter av de boende. De får inte heller ta emot arv. Risken för utnyttjande är för stor.
Men om hon är söt och trevlig har hon säkert redan en pojkvän, el iaf alla möjligheter att få en. Det är inte så stor sannolikhet att hon blir kär i någon brukare. Jag håller med om att det bästa för dig är att träffa andra utanför boendet.
Vad för relation skulle du ha med personen om du berättade? Skulle det vara personens närhet du vill ha? Eller vill du göra extremt sexuella saker? Eller vill du bara ha en känsla i hjärtat?
Antagligen så vet du inte svaret på frågan! Du har asperger och vet inte vad du känner! Men å andra sidan bör man ej basera livet på känslor. Det kan vara så att du vill kunna känna dig 100% trygg med henne men hon är varken någon Gud eller så är det så att du inte vågar säga saker till en person där trygghet borde finnas.
Jag hoppas att detta får dig att börja tänka!
Antagligen så vet du inte svaret på frågan! Du har asperger och vet inte vad du känner! Men å andra sidan bör man ej basera livet på känslor. Det kan vara så att du vill kunna känna dig 100% trygg med henne men hon är varken någon Gud eller så är det så att du inte vågar säga saker till en person där trygghet borde finnas.
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
Varför skulle han inte veta vad han känner?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
jesusiscool skrev:Vad för relation skulle du ha med personen om du berättade? Skulle det vara personens närhet du vill ha? Eller vill du göra extremt sexuella saker? Eller vill du bara ha en känsla i hjärtat?
Varför skulle inte en person med asperger veta vad han känner? Skulle väl i så fall vara ett extremt fall av alexitymi, men såna extremfall är ovanliga och han har ju klart och tydligt skrivit att han är lite kär i en i personalen. Alltså kan han identifiera sina känslor.
Och både närhet, sexuella saker (vaddå extrema?) och en känsla i hjärtat brukar ju ingå i romantiska känslor. Känslor är en betydande del av livet och man känner en känsla hela tiden. Till och med att vara "neutral" är en känsla och därför är en stor del av livet baserat på känslor. Det går inte att undvika.
mongoliet skrev:jesusiscool skrev:Vad för relation skulle du ha med personen om du berättade? Skulle det vara personens närhet du vill ha? Eller vill du göra extremt sexuella saker? Eller vill du bara ha en känsla i hjärtat?
Varför skulle inte en person med asperger veta vad han känner? Skulle väl i så fall vara ett extremt fall av alexitymi, men såna extremfall är ovanliga och han har ju klart och tydligt skrivit att han är lite kär i en i personalen. Alltså kan han identifiera sina känslor.
Och både närhet, sexuella saker (vaddå extrema?) och en känsla i hjärtat brukar ju ingå i romantiska känslor. Känslor är en betydande del av livet och man känner en känsla hela tiden. Till och med att vara "neutral" är en känsla och därför är en stor del av livet baserat på känslor. Det går inte att undvika.
Det är möjligt att han faktiskt vet vad han känner men....
Människor med asperger brukar ju ha svårt för det där med känslor...
Extrema? Det finns faktiskt google.com...
Känslor kan hjälpa folk men om man baserade hela livet på känslor utan att använda förnuftet så skulle det bli katastrof...
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
-Brudar tänder inte på osjälvständighet/hjälplöshet/brukare.
Även om du skulle vara självständig är det ju inte det du signalerar om du bor i ett serviceboende med personal.
Lägg ner och gå vidare alternativt kräv att få annan personal om det blir för jobbigt emotionellt.
Även om du skulle vara självständig är det ju inte det du signalerar om du bor i ett serviceboende med personal.
Lägg ner och gå vidare alternativt kräv att få annan personal om det blir för jobbigt emotionellt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:-Brudar tänder inte på osjälvständighet/hjälplöshet/brukare.
Nja, det händer väl?
http://en.wikipedia.org/wiki/Florence_N ... ale_effect
-Ytterst tveksamt.
Sjuksköterska-patient, perhaps...
Men serviceboenden, LSS och allt det där är extremt osexiga sammanhang.
Sjuksköterska-patient, perhaps...
Men serviceboenden, LSS och allt det där är extremt osexiga sammanhang.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
jesusiscool skrev:Det är möjligt att han faktiskt vet vad han känner men....
Människor med asperger brukar ju ha svårt för det där med känslor...
Nu har du allt läst fel nånstans.
Människor med asperger har samma känslor som alla andra, det är hur vi VISAR dem som skiljer ut oss.
Eller.... en del av oss...
Kognitiv empati är bara ett av kriterierna, och man behöver ju inte ha alla för att ha diagnosen.
Återgå till Att leva som Aspergare