Gastronomi, eller bara populära rätter, typ...
57 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...
Handlar kanske lite om hur fort man utvecklas med. Som bebis får man geggig mat för det är det man kan äta. Sedan får man ofta "torr" mat som är uppdelad för att man ska kunna äta själv innan man riktigt lärt sig äta med bestick och använder fingrarna, skulle inte funka på "blöt" mat. Vissa kanske blir kvar i det stadiet av gammal vana, ha torr plockmat.
Fast... när jag var liten var äta med fingrarna inte tillåtet. Man matades tills man kunde hålla i en sked eller gaffel. Så jag har aldrig gått igenom plockmatsfasen.
Fast... när jag var liten var äta med fingrarna inte tillåtet. Man matades tills man kunde hålla i en sked eller gaffel. Så jag har aldrig gått igenom plockmatsfasen.
Jag älskar grytor och gratänger. Helst ska man kunna blanda ner ris , pasta eller potatis i hela grytan eller gratängen. En omelett med en fyllning på gårdagens rester blir inte dumt alls. Jag vill inte ha för torrt. Det får gärna vara såsigt och kladdigt för mig. Favoriten är smält , gratinerad ost. Vissa skulle kalla det för barnmat men jag älskar det och skiter fullständigt i om det är barnmat eller vad det är. Allt som är gott åker ner i en.
Jag vet inte riktigt vad som räknas som vuxen mat. De vuxna jag känner som lever ett normalt vuxenliv är ofta stressade och lever på fil och macka samt pasta med ngt till. Och kaffe. Massa kaffe.
Hittade p.g.a Issa på andra servern:
https://www.coop.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/64/13164/30147_152524.jpg
https://www.coop.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/64/13164/30147_152524.jpg
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
kiddie skrev:Jag vet inte riktigt vad som räknas som vuxen mat.
Menar du att du inte förstår det rent begreppsligt?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Det jag kan komma på är saker som smakar för mycket som man inte gillar som barn. Som vin, öl, sill, anchovis, oliver, vitlök, helt kött, starka kryddor.
Medan barnslig mat är mer mild. Som typ korv och mos. Eller spagetti och köttfärssås.
Medan barnslig mat är mer mild. Som typ korv och mos. Eller spagetti och köttfärssås.
Du förstår visst, tvärtemot vad du säger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kanske, men inte helt. Det finns en massa klassisk husmanskost som är ganska enkel och åts av vuxna särskilt förr, som gröt, pannkakor, potatis osv. Jag anser inte att de åt barnslig mat.
Så om jag har rätt om vuxen mat så räknas inte fattigmansmat utan det måste vara fin mat också. Förutom då sill kanske som var husmanskost.
Så om jag har rätt om vuxen mat så räknas inte fattigmansmat utan det måste vara fin mat också. Förutom då sill kanske som var husmanskost.
Dom utesluter inte varann. All mat är ju i princip vuxenmat. Vissa rätter är dock enklare för barn att gilla, pannkakor, gröt, korv med bröd etc, vilket ger dem en barnslig stämpel. Men det hindrar ju självklart inte vuxna från att också uppskatta dom.
Pannkakor är en favorit hos mig. Inte bara för att jag tycker det är gott utan för att länge orkade jag inte stå och steka. Så när jag började äta dem igen så var det extra gott. Nu har jag vant mig vid att de finns är de fortfarande goda! Men de ska vara med äpple eller bär eller annat "sött", skulle aldrig vilja rulla ihop dem till crepes med någon läbbig vuxengoja inuti.
När jag var ung vuxen var jag extremt förtjust i stark mat. Sådant som sätter eld på folk. Fortfarande gillar jag chili och vitlök men inte det allra starkaste och dessutom använder jag numera salt (det tonar ner kryddorna), medan som ung använde jag inte salt eftersom jag tyckte det förstörde kryddsmaken. Äter ofta mild mat nu. Så jag har gått i barndöme igen.
Snart dax för mosad banan??
Undrar vad det mest vuxna jag ätit var...
När jag var ung vuxen var jag extremt förtjust i stark mat. Sådant som sätter eld på folk. Fortfarande gillar jag chili och vitlök men inte det allra starkaste och dessutom använder jag numera salt (det tonar ner kryddorna), medan som ung använde jag inte salt eftersom jag tyckte det förstörde kryddsmaken. Äter ofta mild mat nu. Så jag har gått i barndöme igen.
kullan skrev:Jag älskar grytor och gratänger. Helst ska man kunna blanda ner ris , pasta eller potatis i hela grytan eller gratängen.
Det låter lite intressant, minns min mor gjorde en slags risgratäng när jag var ung. Den var faktiskt god. Även om du kanske inte har ett exakt recept, vad kan finnas i din risgratäng?
Re: Sv: Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...
kiddie skrev:Det jag kan komma på är saker som smakar för mycket som man inte gillar som barn. Som vin, öl, sill, anchovis, oliver, vitlök, helt kött, starka kryddor.
Som barn älskade jag rå lök och inlagd sill, till exempel. Medan jag aldrig har kunnat fördra fiskbullar eller mannagrynsgröt.
Människor är olika. Så även barn.
kiddie skrev:Rätt många. Vi kanske ska göra en omröstning?
Jag har för mig att det finns redan.
Jag älskar mild och blandad mat och har alltid gjort det sen barndomen . Eftersom jag är matallergiker undviker jag hel - och halvfabrikat . . Nu är det mkt raw food och jag mår bäst av att dricka / äta exotiska frukter .
Älskar maträtter med kokosmjölk i och mat som har färger orange och gul ( röda linser , mortter, ananas , apelsiner ..osv ) .
Dricker hemlagade smoothies och det är kul med smoothies i olika färger .
Älskar maträtter med kokosmjölk i och mat som har färger orange och gul ( röda linser , mortter, ananas , apelsiner ..osv ) .
Dricker hemlagade smoothies och det är kul med smoothies i olika färger .
KrigarSjäl skrev:-Jag älskar [*], gulasch [*].
Ja, ungersk mat som gulasch ( eller lecho ) är gott och som vegan kan man ersätta kött med sojaprodukter.
Jag är alldeles för förtjust i allt sånt man inte skall äta: Mejeriprodukter och kolhydrater. Mina två favoriträtter är nog yoghurt och uppstekta, strimlade pannkakor med sylt. Visst, riktig barnmat! Gröt har jag också alltid tyckt om.
Jag har svårt att lära mig tycka om grönsaker. Spenat älskar jag, och majs och tomater. Morötter går också ned. Bladsallad, yuck! Men grönsaksplättar är gott.
Jag älskar kyckling och nötkött, men fläskkött tycker jag inte så mycket om och jag avskyr feta korvar. Bara ordet KORV är så himla äckligt!
Borde äta mer vegetariskt, men blev riktigt besviken när jag gjorde spaghetti och quornfärssås. Som att käka papier maché. Hur fan får man smak på geggan?
Det du äter låter gott och nyttigt, elle.
Jag har svårt att lära mig tycka om grönsaker. Spenat älskar jag, och majs och tomater. Morötter går också ned. Bladsallad, yuck! Men grönsaksplättar är gott.
Jag älskar kyckling och nötkött, men fläskkött tycker jag inte så mycket om och jag avskyr feta korvar. Bara ordet KORV är så himla äckligt!
Borde äta mer vegetariskt, men blev riktigt besviken när jag gjorde spaghetti och quornfärssås. Som att käka papier maché. Hur fan får man smak på geggan?
Det du äter låter gott och nyttigt, elle.
Mammas kantarellcrepes, det var tider det, hundra gånger bättre än någon sötsliskig hallonsylt Här i norge äter de annars pannkaka med bacon. Stekt som stekt liksom.kiddie skrev:Pannkakor är en favorit hos mig. Inte bara för att jag tycker det är gott utan för att länge orkade jag inte stå och steka. Så när jag började äta dem igen så var det extra gott. Nu har jag vant mig vid att de finns är de fortfarande goda! Men de ska vara med äpple eller bär eller annat "sött", skulle aldrig vilja rulla ihop dem till crepes med någon läbbig vuxengoja inuti.
Jag är fortfarande i den starka fasen, jag förbrukar nästan en flaska tabasco i månaden och massor med cayennepeppar. Allt blir godare när det är starkt. Troligtvis även mosad banan.kiddie skrev:När jag var ung vuxen var jag extremt förtjust i stark mat. Sådant som sätter eld på folk. Fortfarande gillar jag chili och vitlök men inte det allra starkaste och dessutom använder jag numera salt (det tonar ner kryddorna), medan som ung använde jag inte salt eftersom jag tyckte det förstörde kryddsmaken. Äter ofta mild mat nu. Så jag har gått i barndöme igen.
Kahlokatt skrev:Borde äta mer vegetariskt, men blev riktigt besviken när jag gjorde spaghetti och quornfärssås. Som att käka papier maché. Hur fan får man smak på geggan?
Quorn i sig är ju synnerligen smaklöst, men just quornfärs är ganska lätt att få lite smak på. Det gäller att inte snåla med kryddorna. Steker man den med vitlök (och gul lök om man är road av det) i mycket olja och blandar i passerade tomater och svartpeppar och t.ex. oregano kan det bli riktigt gott.
Få efterrätter slår fet vaniljyoghurt med smulad hård kladdkaka på, mummmmms...man hör änglarna sjunga, god havens, bättre än sex
antonius skrev:Få efterrätter slår fet vaniljyoghurt med smulad hård kladdkaka på, mummmmms...man hör änglarna sjunga, god havens, bättre än sex
Stackars människa.
slackern skrev:antonius skrev:Få efterrätter slår fet vaniljyoghurt med smulad hård kladdkaka på, mummmmms...man hör änglarna sjunga, god havens, bättre än sex
Stackars människa.
Prova, hahah...
Jag har alltid känt mig annorlunda på grund av min livslånga förkärlek till ädelost och oliver
I övrigt tycker jag mest om typ italiensk, fransk och mer sällan grekisk mat med relativt rikliga mängder kryddörter och vitlök. Grekisk yoghurt med valnötter och honung till efterrätt. Nam nam nam.
På tal om blandad vs uppdelad mat så har jag svårt för exempelvis indisk mat för att det ofta är svårt att urskilja vad som är vad i alla dessa geggiga grytor som de har. För mycket starka kryddor förstör också upplevelsen för mig av den anledningen att jag vill kunna känna smaken av resten av ingredienserna ordentligt. Har inte tänkt på att det skulle ha nånting med aspergers att göra, men vem vet?
I övrigt tycker jag mest om typ italiensk, fransk och mer sällan grekisk mat med relativt rikliga mängder kryddörter och vitlök. Grekisk yoghurt med valnötter och honung till efterrätt. Nam nam nam.
På tal om blandad vs uppdelad mat så har jag svårt för exempelvis indisk mat för att det ofta är svårt att urskilja vad som är vad i alla dessa geggiga grytor som de har. För mycket starka kryddor förstör också upplevelsen för mig av den anledningen att jag vill kunna känna smaken av resten av ingredienserna ordentligt. Har inte tänkt på att det skulle ha nånting med aspergers att göra, men vem vet?
Orkar inte läsa när folk skriver 'nam nam nam'.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Orkar inte läsa när folk skriver 'nam nam nam'.
Kan man få ett exempel på vad man kan tänkas skriva, när något är så smultrongott på tungspetesen att man mins sin barndom i svartvitt skakig super8 film när man tultar runt naken på en sommaräng och det bara smakar just nam, nam?
Återgå till Intressanta intressen