Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-10-09 21:39:30

Frimodig skrev:
nescio skrev:Varför skapade gud ebola?


Som iakttagare kan man välja tre tolkningar.
Ett. Hon är inte allgod.
Två. Hon är inte allsmäktig.
Tre. Hon är inte allvetande.

Nån av dessa tolkningar måste vara sann, givet ebolan.

Men, om man tar bort nån av dessa egenskaper, så blir hon rätt obehaglig.

Det kallas deduktiv logik.

Frimodig


Tänk vad Ebola betyder för hon, Gud.

Antingen så vet hon allt och har total kontroll, men hon vet inte vart hon skall går. (saknar allgodhet)

Eller så vet hon allt och vill det bästa, men saknar makt.

Eller så har hon total kontroll och vill helt väl, men vet inte vart hon skall gå.

Deduktiv logik är kul.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-10-09 22:01:33

Ett till alternativ finns, minst.

# det här livet är ett test för vilka som kommer till det riktiga och eviga livet där alla vet vem som är den allsmäktige Guden och Herren. Att den här världens furstes namn är Satan och att han är mördare och lögnaren från begynnelsen. Hans största bedrift verkar vara att gömma sig. Att människor har fri vilja och att vi knappast är perfekta och helt vilse utan Guds vägledning. Man hittar den versionen i bibeln och säkert i många människors liv.

För den late så finns The Complete Sayings of Jesus by Arthur Hinds, [1927] http://www.sacred-texts.com/bib/csj och det är en samling av Jesus ord i bibeln.

Men är man tvungen att tro på en allsmäktig OND skapare av allt, så varsegod. Jag tror inte det är särskilt smart iaf.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-10-09 22:44:43

Parvlon skrev:Ett till alternativ finns, minst.

# det här livet är ett test för vilka som kommer till det riktiga och eviga livet där alla vet vem som är den allsmäktige Guden och Herren. Att den här världens furstes namn är Satan och att han är mördare och lögnaren från begynnelsen. Hans största bedrift verkar vara att gömma sig. Att människor har fri vilja och att vi knappast är perfekta och helt vilse utan Guds vägledning. Man hittar den versionen i bibeln och säkert i många människors liv.

För den late så finns The Complete Sayings of Jesus by Arthur Hinds, [1927] http://www.sacred-texts.com/bib/csj och det är en samling av Jesus ord i bibeln.

Men är man tvungen att tro på en allsmäktig OND skapare av allt, så varsegod. Jag tror inte det är särskilt smart iaf.


Du missar hennes allmakt och allgodhet. Kombinerat med ebolan.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-10-09 23:21:45

Frimodig skrev:Du missar hennes allmakt och allgodhet. Kombinerat med ebolan.Frimodig
Nej.

En liten makt har getts till Satan. Det kan man dra slutsatsen av att läsa om Jesus resa i öknen där han blev frestad av Satan under 40 dagar. Han avstod från uppdragen, till skillnad från muhammad, martinus, mig m.fl..

Vad du menar med "allgod" vet jag inte men om du tror att allt ska vara frid och fröjd alltid, för alla. Så har du missat att vi har en fri vilja och den inkluderar att vara ond. Och min tro är att om man får uppleva onda saker i denna världen får det mycket bättre i nästa.

Dessutom är Gud en man. Herren. Fadern som Jesus sade att vi ska kalla honom. Av en tillfällighet så har jag kallat min jordiska far vid direktontakt för sitt riktiga namn hela mitt liv, (och ibland för bara "eller" eftersom det rimmar på Pelle..) men det är inte förrän det senaste året jag slutat att kalla han "farsan" bland vänner.

När jag låg på psyket hade jag vanföreställningen att Gud var en kvinna och vi hade sex efter att jag bett om nåd för en gammal avliden kompis som jag fick för mig kontaktade mig från helvetet. Jag fick en dröm där jag såg mig själv och "Gud" som ett stjärntecken i himlen och vaknade sen med blöta kalsonger.. Så uppenbarligen kan man tro på antikristliga saker och även bli räddad av Jesus. Herrens namn.

Tror du att Gud är en kvinna eller gör du dig till bara för att jävlas?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav River » 2014-10-09 23:41:15

Religion er bygget på motstand, og uten motstand faller byggverket sammen.

Mer er det ikke å vite sikkert om den saken.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav nescio » 2014-10-10 13:58:51

River skrev:Religion er bygget på motstand, og uten motstand faller byggverket sammen.
Vems motstånd mot vad?
nescio
 
Inlägg: 3949
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-10-10 21:23:58

Parvlon skrev:
Frimodig skrev:Du missar hennes allmakt och allgodhet. Kombinerat med ebolan.Frimodig
Nej.

En liten makt har getts till Satan. Det kan man dra slutsatsen av att läsa om Jesus resa i öknen där han blev frestad av Satan under 40 dagar. Han avstod från uppdragen, till skillnad från muhammad, martinus, mig m.fl..

Vad du menar med "allgod" vet jag inte men om du tror att allt ska vara frid och fröjd alltid, för alla. Så har du missat att vi har en fri vilja och den inkluderar att vara ond. Och min tro är att om man får uppleva onda saker i denna världen får det mycket bättre i nästa.

Dessutom är Gud en man. Herren. Fadern som Jesus sade att vi ska kalla honom. Av en tillfällighet så har jag kallat min jordiska far vid direktontakt för sitt riktiga namn hela mitt liv, (och ibland för bara "eller" eftersom det rimmar på Pelle..) men det är inte förrän det senaste året jag slutat att kalla han "farsan" bland vänner.

När jag låg på psyket hade jag vanföreställningen att Gud var en kvinna och vi hade sex efter att jag bett om nåd för en gammal avliden kompis som jag fick för mig kontaktade mig från helvetet. Jag fick en dröm där jag såg mig själv och "Gud" som ett stjärntecken i himlen och vaknade sen med blöta kalsonger.. Så uppenbarligen kan man tro på antikristliga saker och även bli räddad av Jesus. Herrens namn.

Tror du att Gud är en kvinna eller gör du dig till bara för att jävlas?


Att Gud är allgod betyder att hon bara vill bidra till bra saker, och eftersom hon är allvetande vet hon exakt vad som är bra saker, in the short run och in the long run.

Jag tänker mig att kvinnor antagligen mer är som Gud eftersom de föder barn, som Gud gör.

Egentligen är det här inlägget waste, du vet redan. Jag har ingen ambition att övertyga dig om nånting. Jag skriver bara för andra potentiella läsare. Du vet redan.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-10 22:13:18

En koptisk skrift på papyrus från tidig kristen tid menar att Jesus var en gift man. Det skakar om kristendomens olika trosinriktningar, som alltid har sett Jesus som Guds son och utan köttslig lust. Serien undersöker huruvida de historiska skatternas hemligheter går att ifrågasätta. kl. 21:00 i kväl

https://www.facebook.com/kunskapskanale ... =1&theater

mina tankar om detta: skitsnack. precis som med horus. illmunati som är i farten.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav River » 2014-10-10 23:15:31

nescio skrev:
River skrev:Religion er bygget på motstand, og uten motstand faller byggverket sammen.
Vems motstånd mot vad?

Det gode (" ") mot det onde (" ") vel?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Nisse1982 » 2014-10-11 1:03:14

habiti skrev:
En koptisk skrift på papyrus från tidig kristen tid menar att Jesus var en gift man. Det skakar om kristendomens olika trosinriktningar, som alltid har sett Jesus som Guds son och utan köttslig lust. Serien undersöker huruvida de historiska skatternas hemligheter går att ifrågasätta. kl. 21:00 i kväl


https://www.facebook.com/kunskapskanale ... =1&theater

mina tankar om detta: skitsnack. precis som med horus. illmunati som är i farten.


Om man studerar böcker som inte kom med i Bibeln vid sammanställningen vid Nicea (och 331 av Constantine) så får man helt enkelt en större bild av allt. T.ex så var ett av budorden "Du skall icke döda" egentligen meningen att gälla människor OCH djur. Dock så ville Constantine, som tydligen älskade kött, att det skulle ändras så nu är uppfattningen att det bara gäller människor.

En annan av många saker som ändrades är att Gud beskriver Jesus själv som "Fader Moder", att båda är en, Gud. Som när man gifter sig så blir mannen och kvinnan "ett kött". As above so below som man brukar säga. Men men, studerar man med ett öppet sinne så kan man lära sig mycket intressant.
Finns många olika böcker som inte kom med, här är en intressant bok för den som orkar läsa: http://reluctant-messenger.com/essene/gospel_intro.htm

Jo, det står i flertalet texter att Jesus var gift men hon dog pga att Jesus hade sin uppgift till Gud som han skulle slutföra. En annan av många saker som ändrades eller bara raderades av flera olika anledningar.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Re: Sv: Religion

Inläggav slackern » 2014-10-12 12:52:02

nescio skrev:Varför skapade gud ebola?

Vår planet är överbefolkad!
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-12 23:46:24

kristna växer så det knakar i kina! http://www.svt.se/nyheter/varlden/manga ... religionen
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-13 2:39:36

kristendom ökar i kina, dock, föga förvånande, så blir dom förföljda av vänstern: http://www.svt.se/nyheter/varlden/kines ... at-kristna
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-10-13 12:08:17

slackern skrev:Vår planet är överbefolkad!
tror du att Gud tyckte Hitler gjorde en god gärning?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: Religion

Inläggav slackern » 2014-10-13 12:54:20

Parvlon skrev:
slackern skrev:Vår planet är överbefolkad!
tror du att Gud tyckte Hitler gjorde en god gärning?

Vad hände med Sodom och Gomorra?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav nescio » 2014-10-13 15:40:16

Parvlon skrev:tror du att Gud tyckte Hitler gjorde en god gärning?
Ja, den allsmäktige satte ju inte stopp för det, så man får väl förmoda gud var nöjd.
nescio
 
Inlägg: 3949
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav slackern » 2014-10-13 15:45:47

nescio skrev:
Parvlon skrev:tror du att Gud tyckte Hitler gjorde en god gärning?
Ja, den allsmäktige satte ju inte stopp för det, så man får väl förmoda gud var nöjd.


Judarna fick ju trotts allt tillbaks det förlorade landet Israel.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav geocache » 2014-10-13 18:01:00

nescio skrev:
Parvlon skrev:tror du att Gud tyckte Hitler gjorde en god gärning?
Ja, den allsmäktige satte ju inte stopp för det, så man får väl förmoda gud var nöjd.


Jag är övertygad om att h*n gjorde sina försök, sina ansträngningar, att sätta stopp för det hela.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Religion

Inläggav nescio » 2014-10-13 18:09:08

geocache skrev:Jag är övertygad om att h*n gjorde sina försök, sina ansträngningar, att sätta stopp för det hela.
Om man är allsmäktig behöver man väl inte anstränga sig?
nescio
 
Inlägg: 3949
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav geocache » 2014-10-13 18:16:38

nescio: Förvisso inte, men jag menade inte enbart så. Jag är, på grund av flera starka upplevelser, troende på "Gud" sedan trettio år, som jag ser det så är kärleken från "Gud" större än hans/hennes allsmäktighet. Det så kallade "teodicéproblemet" är inte lätt att "komma förbi" ("teodicé" betyder "försök att förena föreställningen om en god och allsmäktig Gud med det faktum att det finns ondska i världen" (källa: http://www.synonymer.se/?query=teodic%E9 )).
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-10-13 19:46:33

geocache skrev:nescio: Förvisso inte, men jag menade inte enbart så. Jag är, på grund av flera starka upplevelser, troende på "Gud" sedan trettio år, som jag ser det så är kärleken från "Gud" större än hans/hennes allsmäktighet. Det så kallade "teodicéproblemet" är inte lätt att "komma förbi" ("teodicé" betyder "försök att förena föreställningen om en god och allsmäktig Gud med det faktum att det finns ondska i världen" (källa: http://www.synonymer.se/?query=teodic%E9 )).


En ungefärlig korrekt beskrivning av teodicee-grejen. Det var Leibniz (en av de smartaste människor som någonsin funnits), som formulerade det. Som Nationalenceklopydin skriver: Det ondas existens i en värld som antas vara skapad av en Gud som är både god, allvetande och allsmäktig.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav geocache » 2014-10-13 22:24:12

Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-10-13 22:27:37

geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.


Det tror inte jag heller. Ondskan är ingen "sak", det är ett tillstånd hos människor (djur kan inte vara onda).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Sv: Religion

Inläggav slackern » 2014-10-13 22:33:10

Kahlokatt skrev:
geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.


Det tror inte jag heller. Ondskan är ingen "sak", det är ett tillstånd hos människor (djur kan inte vara onda).

Klart att dom kan vara störda som människor. Dessutom gängvåldtar delfiner honor från andra grupper. Schimpanser mördar schimpanser från mindre grupper.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in