Städerna byggs allt otrivsammare?
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Tycker detta illustrerar saken rätt tydligt:
Från S:t Eriksbron mot telefontornets cirka 1950?
st.jpg
Samma plats 2014.
telefontornet003.jpg
Vy 1952 från Södra kungstornet. Gatan i mitten är Malmskillnadsgatan söderut:
tel1.jpg
Samma plats 2014:
Kungstornet_LP_16r_2.jpg
(källa)
När stadsmiljön blir alltmer bestående av stora strukturer, höga hus som skymmer, plåt och andra kala material samt bilfixerad så tappas trivselkänslan också.
Från S:t Eriksbron mot telefontornets cirka 1950?
st.jpg
Samma plats 2014.
telefontornet003.jpg
Vy 1952 från Södra kungstornet. Gatan i mitten är Malmskillnadsgatan söderut:
tel1.jpg
Samma plats 2014:
Kungstornet_LP_16r_2.jpg
(källa)
När stadsmiljön blir alltmer bestående av stora strukturer, höga hus som skymmer, plåt och andra kala material samt bilfixerad så tappas trivselkänslan också.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Du har helt rätt, man bygger bort charm och själ till förmån för banker och andra institutioner.
Snart är det bara dessa trista kontorsbyggnader kvar i City känns det som.
Se bara på Slussenprojektet. Fullkomligt vansinne.
Se bara på Slussenprojektet. Fullkomligt vansinne.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Du har helt rätt, man bygger bort charm och själ till förmån för banker och andra institutioner.
Det borde ställas krav på en viss estitik. Det är ju rätt många människor som tvingas se dessa skräphus varje dag. Dessutom går det att bygga trevligt. Det finns en del projekt där man faktiskt lyckats åstadkomma något bra. Man kan ju gott bygga i gammal stil med nya material. Det finns säkert ny stil som också är bra men den är inte så vanligt förekommande.
KrigarSjäl skrev:Se bara på Slussenprojektet. Fullkomligt vansinne.
Vad är det som specifikt är vansinne med det? (det är säkert så men vill gärna förstå)
Myrkr skrev:Det var bättre förr.
Det blir bättre när man bygger på ett sätt som är stimulerande för de människor som skall befinna sig i miljön och det är uppenbart att man har tappat något. Det finns inte bara utveckling utan även fel- och inveckling också. Lite estitik kan man ta till sig.
Btw, på vyn från Södra kungstornet kan se hur man låtit det växa över kanalen.
- plåtmonster
Jag skulle vilja se stadsdelar med arkitektur i stil med Jakriborg i Skåne. Det går fortfarande att bygga snyggt och trivsamt och inte blir det dyrare heller. Jag förstår verkligen inte varför de envisas med att bygga fyrkantiga "skokartonger" i grå betong. Finns det verkligen någon som tycker det är snyggt?
plåtmonster skrev:KrigarSjäl skrev:Se bara på Slussenprojektet. Fullkomligt vansinne.
Vad är det som specifikt är vansinne med det? (det är säkert så men vill gärna förstå)
https://www.youtube.com/watch?v=g05ix_V1IcQ
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Har aldrig hört talas om det så jag googlade efter lite bilder, det är ju superläckert.Huggorm skrev:Jag skulle vilja se stadsdelar med arkitektur i stil med Jakriborg i Skåne.
Ja, visst är det. När man vet att det finns sådant blir designen på vanliga lägenhetsbyggen helt oförklarlig.Miche skrev:Har aldrig hört talas om det så jag googlade efter lite bilder, det är ju superläckert.Huggorm skrev:Jag skulle vilja se stadsdelar med arkitektur i stil med Jakriborg i Skåne.
Huggorm skrev:Jag förstår verkligen inte varför de envisas med att bygga fyrkantiga "skokartonger" i grå betong. Finns det verkligen någon som tycker det är snyggt?
Har en gammal kompis som tyckte att det var snyggt konstigt nog, han var ett stort fan av betongkomplex.
Själv tycker jag att man borde satsa på att plantera mer vegetation i vissa städer, inte bara hugga ner träd och annat och sen bara låta det vara så.
Just Stockholm är en jävligt ful stad tycker jag, för att vara vår huvudstad. Den ska ju liksom representera Sverige för turister men i princip hela stan ser så fruktansvärt tråkig ut.
Skåne i allmänhet har fina städer tycker jag. Råå i Helsingborg är en sjukt vacker stadsdel.
Skåne i allmänhet har fina städer tycker jag. Råå i Helsingborg är en sjukt vacker stadsdel.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
colaflaska skrev:Just Stockholm är en jävligt ful stad tycker jag, för att vara vår huvudstad. Den ska ju liksom representera Sverige för turister men i princip hela stan ser så fruktansvärt tråkig ut.
Det är bara själva city som är fult. Sedan är även miljonprogramsförorterna jävligt fula. Men resten utav innerstaden är jävligt vacker. Så det beror på var i STHLM du har varit. Knallar du omkring Sergelstorg, Centralstation och miljonprogramsområden håller jag med dig.
Vissa delar av Stockholm är helt okej, det måste medges. Men det finns mycket fult också.
Jag håller med!
Jag gillar äldre arkitektur, dessa nya putsade betonglådor och glasburkar är så fruktansvärt trista, man blir lite smått deprimerad om man vistas för länge bland dom.
Det är synd när dom krossar det gamla, charmiga bara för att bygga och tjäna pengar.
Om ni är ute och går i någon äldre stadsdel någon gång, titta upp! så får ni förmodligen syn på gammalt vackert hantverk som stimulerar både kropp och själ jämfört med dagens skolådor.
Det finns vissa städer som nu har börjat anlita arkitekter som tar med s.k living wall i sina ritningar.
Dels tycker jag att det är ganska fräckt, dels blir det mysigt och så är det bra för miljön.
Det har bland annat visat sig att dessa väggar renar luften, minskar bullernivån och mycket mer.
http://news.nationalgeographic.com/news ... pollution/
https://www.google.se/search?q=Living+w ... B426%3B284
Jag gillar äldre arkitektur, dessa nya putsade betonglådor och glasburkar är så fruktansvärt trista, man blir lite smått deprimerad om man vistas för länge bland dom.
Det är synd när dom krossar det gamla, charmiga bara för att bygga och tjäna pengar.
Om ni är ute och går i någon äldre stadsdel någon gång, titta upp! så får ni förmodligen syn på gammalt vackert hantverk som stimulerar både kropp och själ jämfört med dagens skolådor.
Nisse1982 skrev:Själv tycker jag att man borde satsa på att plantera mer vegetation i vissa städer, inte bara hugga ner träd och annat och sen bara låta det vara så.
Det finns vissa städer som nu har börjat anlita arkitekter som tar med s.k living wall i sina ritningar.
Dels tycker jag att det är ganska fräckt, dels blir det mysigt och så är det bra för miljön.
Det har bland annat visat sig att dessa väggar renar luften, minskar bullernivån och mycket mer.
http://news.nationalgeographic.com/news ... pollution/
https://www.google.se/search?q=Living+w ... B426%3B284
Det finns flera stilar som man skulle kunna ta upp: Art Nouveau, Neoklassisk, Barock, osv. Gatorna kan gott vara lite böjda och husen inte högre än 6 våningar. Även om man måste ta viss hänsyn till effektivitet i trafiken och förtätning.
- plåtmonster
Något annat som är kul är när de bygger om gamla fabriker till moderna kontorskomplex. De fabriker jag tänker på är vanligtvis byggda av tegel, stora maffiga byggnader med nästan slottslik arkitektur, gärna med skorstenarna kvar som dekoration. Med lite glas och moderna detaljer blir det riktigt häftigt.
Jo, Stockholm var jättretrivsamt på medeltiden! Allt var bättre för! Eller? (sarkastisk röst)
Men nu tänker du på 1900-talet och 2000-talet. När jag ser videor och bilder från det gamla Stockholm blir man inte direkt glad. Om Stockholm var bättre förr vet jag inte då jag inte är 100 år gammal.
Men nu tänker du på 1900-talet och 2000-talet. När jag ser videor och bilder från det gamla Stockholm blir man inte direkt glad. Om Stockholm var bättre förr vet jag inte då jag inte är 100 år gammal.
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
Att man tappat en trivsam byggstil från tidigt 1900-tal innebär inte att det var bättre på medeltiden. En del sak utvecklas andra snedvecklas. Man kan gott ta de bra sakerna från förr och behålla annat som är bra i dagsläget.
- plåtmonster
Re: Städerna byggs allt otrivsammare?
Tror dom flesta svenska städer drabbades utav rivningsvågen. Hur många andra gamla städers stadskärna har rivits och ersatts utav ett Domus varuhus?
Det var väl EPA 1930-1978 som låg bakom en hel del rivningshets?
Rivningen gick för långt och man skulle byggt något trevligare än rena skolådor.
Rivningen gick för långt och man skulle byggt något trevligare än rena skolådor.
- plåtmonster
Det handlade mycket om att politikerna ville ha moderna centrum i kommunerna så ett centralt Domus eller Epa var toppmodernt jämfört med en massa småbutiker. Det var inte många kommuner som stod emot idiotierna.plåtmonster skrev:Det var väl EPA 1930-1978 som låg bakom en hel del rivningshets?
Och de få som gjorde det har blivit pittoreska semestermål som turisterna vallfärdar till.Miche skrev:Det handlade mycket om att politikerna ville ha moderna centrum i kommunerna så ett centralt Domus eller Epa var toppmodernt jämfört med en massa småbutiker. Det var inte många kommuner som stod emot idiotierna.plåtmonster skrev:Det var väl EPA 1930-1978 som låg bakom en hel del rivningshets?
Karma is a bitch
- plåtmonster