När känner du skam?
81 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
När känner du skam?
Har du någon skam i kroppen?
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
- utanforskapad
- Anslöt: 2014-10-01
Skam.
Miche skrev:Jag har ingen skam i kroppen (varför skulle jag ha det?)
Så känner jag okcså, men ändå känns det som att vill att jag ska känna det...
- utanforskapad
Skam.
Skam inför vad? Min existens?
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Skam.
Visst skäms jag ibland, alldeles för ofta rent utav, men jag förstår inte riktigt dina alternativ och hur de hänger ihop med just skam. Jag skäms inte över att jag är privilegierad, och mina små insatser för att bidra till en bättre värld är ingenting jag gör driven av skam.
Skam.
sugrövmanövern skrev:Skam inför vad? Min existens?
Jag vet inte. Skam verkar bara vara något naturligt. Något som finns där och som vi måste förhålla oss till.
- utanforskapad
Skam.
Skam är en av människans grundaffekter, liksom glädje och ilska, så rimligtvis har vi alla den.
Sen finns det säkert många saker man har svårt att förstå varför man skulle behövas skämmas för, saker som alla andra verkar skämmas för, men det innebär ju inte att man helt och hållet saknar skam, skam för andra saker. Det är nog högst individuellt.
Sen finns det säkert många saker man har svårt att förstå varför man skulle behövas skämmas för, saker som alla andra verkar skämmas för, men det innebär ju inte att man helt och hållet saknar skam, skam för andra saker. Det är nog högst individuellt.
Skam.
Ni har nog rätt.
Jag skriver detta utifrån en undran. En undran över varför jag måste känna en sån skam över något jag inte minns (förstår?) att jag gjort.
Jag skriver detta utifrån en undran. En undran över varför jag måste känna en sån skam över något jag inte minns (förstår?) att jag gjort.
- utanforskapad
Skam.
Skam är ett sätt att kontrollera individer i en grupp utan att behöva kontrollera inviduellt. Kan ha många goda syften men också nyttjas till självdestruktiva förhållningssätt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Skam.
plåtmonster skrev:Skam är ett sätt att kontrollera individer i en grupp utan att behöva kontrollera inviduellt. Kan ha många goda syften men också nyttjas till självdestruktiva förhållningssätt.
Skam som ett sorts socialt kontrollmedel?
- utanforskapad
Skam.
utanforskapad skrev:Skam som ett sorts socialt kontrollmedel?
Mina "snälla" föräldrar använde det som uppfostringsmedel, gärna berätta om mina misslyckanden inför för vilt främmande människor, dom förstod nog inte bättre, att dom bröt ner min redan taskiga självkänsla till mikrober, haha...
Skam.
antonius skrev:utanforskapad skrev:Skam som ett sorts socialt kontrollmedel?
Mina "snälla" föräldrar använde det som uppfostringsmedel, gärna berätta om mina misslyckanden inför för vilt främmande människor, dom förstod nog inte bättre, att dom bröt ner min självkänsla till mikrober, haha...
Så det fungerar alltså?!
Mina överordnade är mer subtila i sitt tillvägagångssätt, man förstår inte vad man varit utsatt förrns efteråt, då ens tröga autistiska hjärna har fått tid att reflektera över det.
.
- utanforskapad
Skam.
utanforskapad skrev:Skam som ett sorts socialt kontrollmedel?
Många naturfolk har sex utan några konstigheter och tycker det är en förträfflig umgänges och njutningsform. Medan i vårat samhälle är det starkt förknippat med olika pålagor om hur det får ske.
Det finns förstås även inom många andra områden. Men det är en form av kontroll och livet blir mer klarsynt om man känner igen detta. Det lömska är att det är en form av kontroll som man fått in i huvudet på folk genom betingning under uppväxten.
utanforskapad skrev:Mina överordnade är mer subtila i sitt tillvägagångssätt, man förstår inte vad man varit utsatt förrns efteråt, då ens tröga autistiska hjärna har fått tid att reflektera över det.
Du kan prova att berätta så lite du kan för alla på din arbetsplats och inte umgås med någon där utanför jobbet så att de inte har något att diskutera om dig alls. Du kanske kan utveckla vad det är för situationer som avses?
Senast redigerad av plåtmonster 2014-10-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
- plåtmonster
Skam.
utanforskapad skrev:Så det fungerar alltså?!
Mina överordnade är mer subtila i sitt tillvägagångssätt, man förstår inte vad man varit utsatt förrns efteråt, då ens tröga autistiska hjärna har fått tid att reflektera över det.
Den gamla klassikern att stå i skamvrån fanns ju förr, fast om det fungerade vete tusan, kanske på "förstagångsförbrytare" men de notoriska busfröna sket väl i det
Skam.
Huggorm skrev:Jag förstår att jag är smartare och insiktsfullare än andra människor och försöker därför hjälpa dem att förstå hur saker och ting verkligen fungerar.
Problemet är att många får negativ återkoppling när de gör detta.
Är man klyftig kan det vara bra att vara oberoende så att man inte fastnar i andras långsammare utvecklingskurva.
- plåtmonster
Skam.
Skam är inte en kulturellt påhitt, vi föds med förmågan att känna skam för att vi ska passa in i gruppen, att få oss att följa normer.
Dess funktion påminner om smärtan, en slags social smärta, en varningsklocka om att man gjort något fel. Men vad dessa "fel" är skiljer sig från kultur till kultur, inget är fel av naturen.
Dess funktion påminner om smärtan, en slags social smärta, en varningsklocka om att man gjort något fel. Men vad dessa "fel" är skiljer sig från kultur till kultur, inget är fel av naturen.
Skam.
kiddie skrev:Jag är inte säker på att jag vet vad skam är.
Kanske är det detta som vissa "NT" tycker är så provocerande; de vill gärna att man ska passa in i deras system, där skam utgör en fundamental del? Nu är jag förmodligen helt ute och cyklar igen, men det är iaf lite tankar jag haft.
- utanforskapad
Skam.
Vissa saker är pinsamma, eller man kanske gjort ett stort fel som man inte fattade först som man mår dåligt över, eller man kan få dåligt samvete för ngt man medvetet gjort men sedan inte fattar varför man gjorde.
Sånt fattar jag. Men inget av det är skam.
Visst undanhåller jag fakta som jag inte anser jag gjort fel, men tror jag blir dömd för iallafall, antar att detta är likt skam bara att jag mer gör det för att inte ska ställa till det mer än en djup känsla.
Sånt fattar jag. Men inget av det är skam.
Visst undanhåller jag fakta som jag inte anser jag gjort fel, men tror jag blir dömd för iallafall, antar att detta är likt skam bara att jag mer gör det för att inte ska ställa till det mer än en djup känsla.
Skam.
Tror du sätter lite för stort värde på ordet. Det är vanligt för oss att vilka definera begrepp snävare än andra, men det du beskriver är skam, även pinsamheter är skam.
Man behöver inte känna den starkaste sorten för att skammen ska styra en, skammen fungerar somsagt som smärta, det är något man försöker undvika. Men ett nålstick och ett brutet ben är båda smärta, även fast de är olika starka.
Man behöver inte känna den starkaste sorten för att skammen ska styra en, skammen fungerar somsagt som smärta, det är något man försöker undvika. Men ett nålstick och ett brutet ben är båda smärta, även fast de är olika starka.
Skam.
Men hallå, alla med NPF sysslar med blottning. Har du inte börjat ännu?Myrkr skrev:Är det någon som kräver att du ska skämmas för något som du inte skäms för? Du råkar inte syssla med blottning?
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Återgå till Att leva som Aspergare