Figur i valfri historisk epok
94 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Figur i valfri historisk epok
Om du fick vara en viss figur/människotyp/yrke i valfri historisk epok, vad hade du valt?
Exempel: indian, fransk hovdam, kosack, "klok gumma", härförare, schaman, druid, narr etc.
Ni får inte välja ngn känd person eller fylla tråden med trams.
Exempel: indian, fransk hovdam, kosack, "klok gumma", härförare, schaman, druid, narr etc.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag hade kunnat tänka mig att uppleva vilda västern, hamnkvarteren i New York på 20-60-talet, vara ensam pälsjägare, gladiator (what a way to go!), plundrande viking etc. Ja nu sitter jag och romantiserar, det är jag medveten om.
Men ibland vill man bara så långt bort från allt vad mellanmjölk & lagom heter, jag vill till äventyren, kamperna, utmaningarna.
Och nej, det funkar inte att promenera, lajva, hålla på med kampsport, skjuta paintball eller spela dataspel. Det ska vara The real deal.
Men ibland vill man bara så långt bort från allt vad mellanmjölk & lagom heter, jag vill till äventyren, kamperna, utmaningarna.
Och nej, det funkar inte att promenera, lajva, hålla på med kampsport, skjuta paintball eller spela dataspel. Det ska vara The real deal.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Frågan är svår. Skulle man vilja vara den slags person som man beundrar eller den slags person som går igenom livet utan några större bekymmer?
I vilken historisk period jag än befann mig skulle jag inte vilja vara en person som ständigt tvingades agera mot mitt eget samvete för att överleva.
Jag tror jag skulle ha passat ganska bra för att vara född ca 20 tidigare än jag är och att ha varit ung under 70-talet.
I vilken historisk period jag än befann mig skulle jag inte vilja vara en person som ständigt tvingades agera mot mitt eget samvete för att överleva.
Jag tror jag skulle ha passat ganska bra för att vara född ca 20 tidigare än jag är och att ha varit ung under 70-talet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Oj, finns ju massa saker man hade velat uppleva. Prästinna i Egypten hade varit coolt. Fransk hovdam hade också varit kul, som Lime nämnde, men mer för allt galet intrigerande.
Eller kvacksalvare/andebesvärjare på 1800-talet. Vilka seanser man kunde skapa haha!
Eller kvacksalvare/andebesvärjare på 1800-talet. Vilka seanser man kunde skapa haha!
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:54:30, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:ninja, men framför allt samuraj i 1700 talets japan
Du vet att samurai betyder den som tjänar va? Samuraien är totalt underdånig inför sin herre och är beredd att gå i döden för honom.
En ninja är, enkelt uttryckt, en lönnmördare.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
den mest stördaste av de alla
Caligula (1979) - Trailer (Version 2)
http://www.youtube.com/watch?v=pH00lr8fuII
Men det sjuka var ju att han blandade sex och våld vilket är sjukt det så kallad våld-sex med mord och sånt usssshhh..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Caligula
Historia
Den lille stöveln
Caliga, en romersk soldatsko. Som barn var Gaius ofta med sin farbror på fälttåg över landet och under denna tid fick hans smeknamnet Caligula, vilket betyder "den lilla stöveln". Det är under namnet Caligula som vi idag känner honom och namnet kommer från att Gaius bar ett par små stövlar när han var med sin farbror, och soldaterna tyckte det var ett fyndigt namn och började kalla honom det.
Caligula (1979) - Trailer (Version 2)
http://www.youtube.com/watch?v=pH00lr8fuII
Men det sjuka var ju att han blandade sex och våld vilket är sjukt det så kallad våld-sex med mord och sånt usssshhh..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Caligula
Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus, född 31 augusti 12 i Antium, död 24 januari 41 i Rom, mer känd under sitt smeknamn Caligula, var den tredje romerska kejsaren, härskande från 37 till 41. Han lönnmördades år 41 av sina egna livvakter.
De överlevande källorna tenderar att fokusera på anekdoter om Caligulas grymhet och påstådda galenskap. Till vilken bredd dessa källor, särskilt Suetonius, är sensationssökande och orättvisa är ett kontroversiellt ämne. Han skall bland annat ha utsett sin favorithäst som medkonsul.
Tacitus anses ofta vara en av de mest objektiva romerska historikerna från denna period; tyvärr har hans texter om Caligula gått förlorade.
Historia
Caligula var son till Tiberius adoptivson Germanicus. Fadern var bror till Claudius. Hans liv är känt huvudsakligen genom Suetonius, men han är omskriven i flera andra källor. Caligula var det romerska rikets tredje kejsare (37-41), och tillika den tredje av den julianska ätten. Främst är Caligula känd för att ha varit en despotisk tyrann. Några nära officerare i praetoriangardet bildade så småningom en konspiration och mördade honom. Caligula efterträddes av sin farbror Claudius, som konspiratörerna hittade gömd bakom en gardin efter mordet.
Den lille stöveln
Caliga, en romersk soldatsko. Som barn var Gaius ofta med sin farbror på fälttåg över landet och under denna tid fick hans smeknamnet Caligula, vilket betyder "den lilla stöveln". Det är under namnet Caligula som vi idag känner honom och namnet kommer från att Gaius bar ett par små stövlar när han var med sin farbror, och soldaterna tyckte det var ett fyndigt namn och började kalla honom det.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
Samurajer är rätt överreklamerade i mina ögon. Helt enkelt ett krigarkast med en hedersideologi som var av ungefär samma typ överallt. Man ska tjäna sin rättmätige herre, hellre död än vanära, det är ädelt att kriga, ägna dig gärna åt konst och lärdom på fritiden för att få mer status osv osv.
Men nu drar jag iväg med min fantasilöshet...
Hmm, jag skulle nog vilja resa runt i Europa i början av förra seklet, innan världskrigen drog igång. Det villhelminska Tyskland, Österrike-Ungern, ryska imperiet, Paris osv.
Men nu drar jag iväg med min fantasilöshet...
Hmm, jag skulle nog vilja resa runt i Europa i början av förra seklet, innan världskrigen drog igång. Det villhelminska Tyskland, Österrike-Ungern, ryska imperiet, Paris osv.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: Figur i valfri historisk epok
KrigarSjäl skrev:Om du fick vara en viss figur/människotyp/yrke i valfri historisk epok, vad hade du valt?
aha Sorry inga kända ok då Sovjetisk officer eller general ...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
Haha, jag måste faktiskt hålla med dig, manne. Caligula var en en sån där person som jag fasioneras av. Jag försvarar inte hans agerande på något sätt eller tycker att det är rätt, men blir ändå förälskad i själva karaktären på något sätt (oj, vilket rim). Inga gränser alls. Som ett barn som kan få allt den pekar på.
Samma anledning till att jag bara älskar att läsa om adel från medeltiden. Makten att göra precis vad den ville och oförmågan att inse att de kan agera fel, för de är ju högst på rankingen. Störtsköna typer som man egentligen hade avskytt eller varit rädd för.
Samma anledning till att jag bara älskar att läsa om adel från medeltiden. Makten att göra precis vad den ville och oförmågan att inse att de kan agera fel, för de är ju högst på rankingen. Störtsköna typer som man egentligen hade avskytt eller varit rädd för.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Jag hade kunnat tänka mig att uppleva vilda västern, hamnkvarteren i New York på 20-60-talet, vara ensam pälsjägare, gladiator (what a way to go!) plundrande viking etc. Ja nu sitter jag och romantiserar, det är jag medveten om.
Bli legosoldat. Antingen kommer du trivas som fisken i vattnet eller så kommer du snart längta tillbaka till biblioteket och mellanmjölken - och oss förstås.
Eller ett år på oljerigg om du vill börja med något halvtufft bara.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Om du fick vara en viss figur/människotyp/yrke i valfri historisk epok, vad hade du valt?
Lärjunge till Pythagoras, Platon eller Herakleitos. Nunna eller hantverkare under medeltiden. Filantropisk godsägare runt sekelskiftet. Prerafaelit.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Lärjunge till Pythagoras, Platon eller Herakleitos.
Det skulle funka för mig med.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag har alltid velat vara en riddare.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Hög kvinna i gamla Fgypten var det första jag tänkte på när jag läste inledningsinlägget. Bada i getmjölk, ha svart kajal, coola kläder, smycken och najs.... Annars är jag nog indian i själen, det är dem jag varit i rollspel och liknande samt skrivit berättelser om osv under hela uppväxten.
http://bp0.blogger.com/_H58kU2Adzk4/Rwv ... -Storm.jpg
http://bp0.blogger.com/_H58kU2Adzk4/Rwv ... -Storm.jpg
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Bli legosoldat. Antingen kommer du trivas som fisken i vattnet eller så kommer du snart längta tillbaka till biblioteket och mellanmjölken - och oss förstås.
Eller ett år på oljerigg om du vill börja med något halvtufft bara.
Nr 1 är uteslutet, av andra skäl än att jag är rädd om livhanken. Jag tittade faktiskt på Främlingslegionens infosida för ett par år sen, skulle inte ha en chans att komma igenom alla de där testerna...
Oljerigg? Anytime baby! Jag är utbildad svetsare, hyfsat van vid väder & vind, klarar av att vara isolerad betydligt bättre än vad som är normalt...där är det inget kärringkackel utan alla gör vad de ska. Grovjobb är inget nytt för mig. Men jag har inga svetslicenser. Tror det krävs. Men det kan vara värt att kolla upp...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Skulle också velat vara prästinna i det antika Egypten eller offentlig skrivare/bibliotikarie i biblioteket i Alexandria som under antiken var det största biblioteket i världen och gjorde Alexandria till ett ledande lärdomscentrum. Det förmodas att det grundlades omkring 280 f.Kr. av Ptolemaios II av Egypten. Eratosthenes och Aristarchos forskade aktivt vid biblioteket, som i sin storhetstid ska ha haft mellan 400 000 och 700 000 pergamentrullar.
Tänk vilken dröm att få gå runt i de gamla läsesalarna och läsa pergamentrullarna som fanns där, vilken kunskapsskatt!
Tänk vilken dröm att få gå runt i de gamla läsesalarna och läsa pergamentrullarna som fanns där, vilken kunskapsskatt!
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
1800-talet. Tänk att kröka absint med Strindberg, kverulera tillsammans med Schoppis & Nietzsche, Darwin & Conan Doyle. Mahognybibliotek. Där skulle man sitta och vara lika irriterad över senaste modenycken med seanser som man är över dagens New Age...
Tänk er: ingen plast, inga reklamskyltar, minimalt med avgaser. Gentlemannaskap, sportsmanship, respekt för lärdom & bildning. Ordet cirkus hade en helt annan innebörd än det har idag.
Hästdroskor, elefantmannen, Jack the Ripper...sen var boxningen en roligare sport på den tiden.
Tänk er: ingen plast, inga reklamskyltar, minimalt med avgaser. Gentlemannaskap, sportsmanship, respekt för lärdom & bildning. Ordet cirkus hade en helt annan innebörd än det har idag.
Hästdroskor, elefantmannen, Jack the Ripper...sen var boxningen en roligare sport på den tiden.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:54:32, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Intressanta intressen