loopia webbmail till mailappen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2014-09-26 12:09:54

Hej!

Jag har en gmail-adress och gmail-appen funkar klockrent.
Jag har även en loopia webbmail adress. Jag har följt Loopias instruktioner för att kunna läsa mejlen i smartphonen, i den mejlapp som följer med smartphonen. Jag kan skicka mejl till folk utan problem, men jag kan inte läsa mejl. Faktum är att mejlappen jobbar och jobbar i en evighet, ända fram till jag bestämmer mig för att skicka ett mejl till nån. Då jag skickar mejl kan jag skriva i lugn och ro, allt verkar fungera, och jag kan skicka mejlet till personen ifråga som uppenbarligen får det. Varför kan jag inte se inkomna mejl?

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Miche » 2014-09-26 12:35:11

Kan du inte vidarebefordra loopiamailen till Gmail istället? Så gör jag med min mailadress som inte är Gmail vilket inte syns (om man inte luska ordentligt) för avsändare/mottagare.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: loopia webbmail till mailappen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-09-26 13:20:01

Jag vet att jag kan se mejlen i gmail.. Men jag vill hålla isär mejlen jag får till loopia-adressen och de jag får i gmail.

Hursomhelat måste jag ändå ställa in mejlappen rätt. Jag måste ju skriva in rätt saker på rätt ställe även i gmail-appen för att mina Loopia mejl ska komma dit. Dessutom får jag växla mellan mina två konton. Då kan jag lika gärna använda den inbyggda mejl-appen. Här finns instruktionen:
https://support.loopia.se/wiki/Android

Jag kan se mapparna. Jag ser de skickade mejlen (de som är skickade med appen), men inte de inkomna.

Miche, du menade kanske att mina Loopia-mejl hamnar i min gmail-inkorg bland mina gmail-mejl? Det blir rörigt. I Loopia har jag föreningspost. Jag vill ha ett ställe i smartphonen där jag enbart kan se mina loopia-mejl, mina loopia-mejladresser till folk o.s.v. och att smartphonen plingar till på samma sätt som i gmail. Om det inte går, så får jag leva med det.
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2014-09-26 15:23:33

Eftersom mapparna dyker upp så handlar det kanske om synkroniseringsinställningarna, har du tittar på dem?

Jag föredrar att ha allt i Gmail-appen och ser till att Gmail mha filter taggar de olika milen så jag vet vad det handlar om, en del mail ser jag till att de inte hamnar i inkorgen och därmed slipper jag plingat för dessa (handlar primärt om spam men även en del annat).
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2014-09-26 16:02:38

Miche skrev:Eftersom mapparna dyker upp så handlar det kanske om synkroniseringsinställningarna, har du tittar på dem?

Ja, men jag fattar inte. :cry: :roll:
Skämt åsido, i inställningarna i mejlappen hittar jag ingenting där jag kan plocka hem mejl till appen. I länken jag skickade fanns det en massa alternativ. Jag har en Samsung Galaxy Note 3 med Android 4.4.2 (Kit Kat) installerat. Förmodligen blev inte allt rätt. Ska jag välja POP3 eller IMAP? Jag valde POP3. Vad är skillnaden?

Eftersom jag redan angett ett konto i min smartphons mejlapp, så är det dom inställningarna som gäller. Jag kan inte ändra från POP3 till IMAP etc. och inte heller plocka bort min mejladress och börja om. Det är viktigt att jag får min Loopia-mejl till mejlappen i smartphonen, eftersom det ser heltokigt ut i webbläsaren i smartphonen. När jag i webbläsaren klickar upp ett mejl, blir rutan jag kan se mejlet i väldigt lång och smal. Det får plats max 2 ord på rad i den rutan som blir. Därför måste jag få in mejlen i smartphonens mejlapp, separerade från andra mejl så att det så mycket som möjligt liknar Loopias webbmail.

Den här föreningens mejl vill jag kunna kolla dagligen, var jag än är. D.v.s. även om jag inte är hemma. Ibland väntar jag viktiga mejl, ibland är det sånt som inte berör mig och som jag ska radera.

I Loopia har jag lagt till personer i en mejllista. Jag behöver skicka mejl till alla dem samtidigt, och inga andra. Det kan jag i Loopia. Frågan är om gmail kan samma sak. Vidare vill jag ju ha en separat utkorg där jag ser vilka mejl jag har skickat från Loopia och inga andra. O.s.v.
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2014-09-26 17:42:55

Allt det där går att lösa i Gmail, du kan flagga utgående mail som skickats från från loopiaadressen som skickat med en loopia-tag (däremot är jag osäker på om den gör så automatiskt men man kan anropa filtret åtminstone från datorn och få den att göra det i efterhand).

Om det är fler som hämtar loopiamailen så kanske någon av de andra som hämtar som raderar milen samtidigt som de hämtar mailen, den funktionen måste de stänga av i så fall annars ser inte de som hämtar mailen efter den. Det är en inställning som (troligen) finns i alla mailprogram. Det är kanske du själv som hämtar den till din dator...
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2014-09-26 22:51:35

Efter tips och hjälp kan jag nu se Loopia webbmail i smartphonens egen mejlapp. Separerad från gmail. Det går smidigt att läsa Loopia webbmail i mejlappen. I datorn fungerar inte alltid å, ä och ö, vilket gör det osmidigt att läsa. För att inte tala om ifall jag vill kopiera informationen till en ordbehandlare och spara där. Folks adresser kan bli helt obegripliga emellanåt. Bra att jag nu kan se hur det ska se ut i smartphonen.

Tack för hjälpen, Miche!
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-09-26 23:15:51

Jag hade tyvärr fel. Å, Ä och Ö kommer inte alltid med i smartphonen heller. Det verkar som om jag får leva med det. Självklart har jag valt svenska som språk.
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2014-09-26 23:35:18

Lilla Gumman skrev:Tack för hjälpen, Miche!
Det var så lite så.

Lilla Gumman skrev:Å, Ä och Ö kommer inte alltid med i smartphonen heller. Det verkar som om jag får leva med det. Självklart har jag valt svenska som språk.
Det där beror på avsändarens mailprogram som inte kodar teckenuppsättningen korrekt och har inget med dina inställningar att göra (rätta mig om jag har fel).
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in