Man håller oss med AS utanför eller oinformerade.
34 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Man håller AS utanför, eller oinformerade.
TheWonderer92 skrev:plåtmonster skrev:Klart de är emotionellt intelligenta, men lika omtänksamma som en psykopat i detta avseende..
Så omtänksamhet har alltså föga att göra med EQ?
Så är det. EQ hör ihop med att kunna läsa av känslor, inte att hantera dem på ett vettigt sätt.
Precis så.
NT kanske undviker att såra och därmed göra relationsmässiga vinster för egen del. Men det går inte att lära sig så mycket av en sådan relation eftersom den är tom på innehåll. Känns nästan lite psykopat-light över det hela. Typ: Samla så många kontakter som denne har nytta av, låtsas gilla alla, och dra nytta av dom. Men skit i personen om de beter sig utanför den konformistiska mallen eller kostar något.
NT kanske undviker att såra och därmed göra relationsmässiga vinster för egen del. Men det går inte att lära sig så mycket av en sådan relation eftersom den är tom på innehåll. Känns nästan lite psykopat-light över det hela. Typ: Samla så många kontakter som denne har nytta av, låtsas gilla alla, och dra nytta av dom. Men skit i personen om de beter sig utanför den konformistiska mallen eller kostar något.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
En del utnyttjar det å det simplaste, andra har bara svårt att veta... Och det är ju ett verkligt problem, till skillnad från många inbillade eller onödiga problem - att tala sanning utan att såra.
Nu umgås jag ju i princip bara med NT-folk (och många vet inte om min diagnos heller), så jag har aldrig upplevt att någon avsiktligt försökt undanhålla information från mig pga min diagnos.
Däremot vet jag att jag har en tendens att hamna utanför i sociala sammanhang (mindre nu än förr iofs) och att missa viktig info. Men det beror ju på mitt funktionshinder och inte på att någon aktivt försöker hålla mig utanför.
Däremot vet jag att jag har en tendens att hamna utanför i sociala sammanhang (mindre nu än förr iofs) och att missa viktig info. Men det beror ju på mitt funktionshinder och inte på att någon aktivt försöker hålla mig utanför.
Skvaller och annan info om andra människor hålls jag helt utanför både i privatliv och yrkesliv. Jag är inte speciellt intresserad av sådant heller, men det underlättar ju att veta lite om vad folk pratar om så man kan hänga med i samtalsämnen. Jag får aldrig reda på nåt om någon. Inte ens elementära och stora saker som alla vet tex att någon flyttat eller blivit gravid.
Jag upplever ibland att jag inte vet saker andra vet, att jag blir utelämnad. Om det är för att andra inte tror att jag är intresserad eller vill delta vet jag inte. Jag har en kusin i samma samhälle som jag bor i (ingen av oss kommer härifrån men jag, hon och hennes mamma bor här) och det kommer av och till gemensamma kusiner till henne och hälsar på några dagar men jag får inget veta trots att jag kanske skulle uppskatta att träffa dem också. Jag tror inte det är medvetet att de inte vill ha mig med utan att de helt enkelt inte tänker på att jag inte vet det de vet... nu ser jag av det jag skriver att det där är rätt typiska AS-drag... hos dem.
Min mamma bor femton mil härifrån och jag har flera gånger mött henne på byn när hon varit här och hälsat på sin syster - utan att höra av sig och vilja träffa mig eller mina barn, hennes barnbarn. Jag har tröttnat och slutat umgås med henne. Träffas vi säger jag hej men inte mer. Jag är trött på att räknas bort.
Att kusinen, som jag har haft en lång kontakt med under många år och delar en del viktiga intressen med, exkluderar mig har jag också rätt mycket tröttnat på. Hon måste inte inkludera mig och ofta orkar jag inte med hela hennes sociala värld. Men jag drar mig tillbaka och gör annat istället som jag gillar bättre. Jag försöker prioritera det som är viktigt för mig.
Lite OT kanske.
Min mamma bor femton mil härifrån och jag har flera gånger mött henne på byn när hon varit här och hälsat på sin syster - utan att höra av sig och vilja träffa mig eller mina barn, hennes barnbarn. Jag har tröttnat och slutat umgås med henne. Träffas vi säger jag hej men inte mer. Jag är trött på att räknas bort.
Att kusinen, som jag har haft en lång kontakt med under många år och delar en del viktiga intressen med, exkluderar mig har jag också rätt mycket tröttnat på. Hon måste inte inkludera mig och ofta orkar jag inte med hela hennes sociala värld. Men jag drar mig tillbaka och gör annat istället som jag gillar bättre. Jag försöker prioritera det som är viktigt för mig.
Lite OT kanske.
Min sambo upplever samma sak, fick häromdagen reda på av sin syster saker om släkten som alla andra verkade känna till och systern behandlade dessutom sambon som mindre vetande. Det är så jävla tråkig stil.
Titti skrev:Jag upplever ibland att jag inte vet saker andra vet, att jag blir utelämnad. Om det är för att andra inte tror att jag är intresserad eller vill delta vet jag inte. Jag har en kusin i samma samhälle som jag bor i (ingen av oss kommer härifrån men jag, hon och hennes mamma bor här) och det kommer av och till gemensamma kusiner till henne och hälsar på några dagar men jag får inget veta trots att jag kanske skulle uppskatta att träffa dem också. Jag tror inte det är medvetet att de inte vill ha mig med utan att de helt enkelt inte tänker på att jag inte vet det de vet... nu ser jag av det jag skriver att det där är rätt typiska AS-drag... hos dem.
Lite OT kanske.
Njaa, man definierar sina egna villkor.
Det är skumt med din kusin. (Om jag hamnade i din situation, så skulle jag konfrontera kusinen.) Man kan liksom göra människor till smörja, det är en teknik-grej.
Din mamma är en katastrof. Om jag var i din situation så skulle jag betala tillbaka. Det finns alltid möjligheter. Sen måste du utdefiniera henne. Trots att hon är mamma.
Wow, i din situation, med din mamma, om det vore jag. Jag skulle ungefär bli så otrevlig som du kan föreställa dig i din vildaste fantasi.
Min mamma var nära nog perfekt. Jag skäms för att jag inte var mer med henne när hon blev gammal.
Frimodig
Frimodig skrev:Titti skrev:Jag upplever ibland att jag inte vet saker andra vet, att jag blir utelämnad. Om det är för att andra inte tror att jag är intresserad eller vill delta vet jag inte. Jag har en kusin i samma samhälle som jag bor i (ingen av oss kommer härifrån men jag, hon och hennes mamma bor här) och det kommer av och till gemensamma kusiner till henne och hälsar på några dagar men jag får inget veta trots att jag kanske skulle uppskatta att träffa dem också. Jag tror inte det är medvetet att de inte vill ha mig med utan att de helt enkelt inte tänker på att jag inte vet det de vet... nu ser jag av det jag skriver att det där är rätt typiska AS-drag... hos dem.
Lite OT kanske.
Njaa, man definierar sina egna villkor.
Det är skumt med din kusin. (Om jag hamnade i din situation, så skulle jag konfrontera kusinen.) Man kan liksom göra människor till smörja, det är en teknik-grej.
Din mamma är en katastrof. Om jag var i din situation så skulle jag betala tillbaka. Det finns alltid möjligheter. Sen måste du utdefiniera henne. Trots att hon är mamma.
Wow, i din situation, med din mamma, om det vore jag. Jag skulle ungefär bli så otrevlig som du kan föreställa dig i din vildaste fantasi.
Min mamma var nära nog perfekt. Jag skäms för att jag inte var mer med henne när hon blev gammal.
Frimodig
Jag håller mig mest för mig själv, det funkar bäst så. För mig, alltså. Hur det är för de andra bryr jag mig ärligt talat inte speciellt mycket om. Min mamma har jag slutat umgås med efter att hon klart tog ställning mot mina barn i ett läge där jag tyckte det var oförlåtligt. Det är fyra, fem år sedan tror jag. Vi har tidigare haft långa perioder där vi inte haft kontakt. Jag har förklarat för barnen att de gärna får ha kontakt med henne om de vill och att jag inte är arg men att jag helt enkelt har tröttnat på henne. Jag har sagt detsamma till henne.
Kusinen har jag umgåtts med av och till i cykler de senaste trettio åren ungefär, innan dess fanns hon mest i periferin, delvis för att hon är elva år äldre än jag. Vi träffas i en del sammanhang som har med vårt gemensamma intresse att göra och hon är alltid trevlig när vi träffas men det har alltid varit jag som tagit initiativ till att träffas privat och det har jag i stort sett slutat med. Det samma med andra släktingar. Varför skall det alltid vara jag som hör av mig till dem och åker till dem?
Mestadels njuter jag faktiskt av att inte umgås så mycket.
Titti skrev:Lite OT kanske.
Näedå, det är sånt jag menar...

Återgå till Övriga Aspergerfrågor