Vilka städer tycker du har det trevligaste folket?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka städer tycker du har det trevligaste folket att umgås med. Alltså inte de som står i cafeterian och ler för att de har betalt eller visar dig vägen. Utan som är öppna för spontan kontakt och kanske har intressanta intressen? osv..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag är inte så berest utanför Sverige, men i London är folk i regel trevliga och hjälpsamma, likaså i Köpenhamn.
I Sverige...mja, här i Uppsala har vi många griniga busschaufförer och i Stockholm tycker jag att många inom servicesektorn är otroligt otrevliga och griniga. Folk är helt annorlunda i Göteborg, tycker jag, mycket mer avslappnade och hjälpsamma. I Luleå är folk också trevliga och pratsamma, tvärtemot bilden av den tystlåtna, buttra norrlänningen.
I Sverige...mja, här i Uppsala har vi många griniga busschaufförer och i Stockholm tycker jag att många inom servicesektorn är otroligt otrevliga och griniga. Folk är helt annorlunda i Göteborg, tycker jag, mycket mer avslappnade och hjälpsamma. I Luleå är folk också trevliga och pratsamma, tvärtemot bilden av den tystlåtna, buttra norrlänningen.
Kahlokatt skrev:Folk är helt annorlunda i Göteborg, tycker jag, mycket mer avslappnade och hjälpsamma.
Nej stroppiga och har lillebrorskomplex.
Meppe skrev:Krakow.
OJ, nu blev jag VERKLIGEN förvånad!
Kahlokatt skrev:I Sverige...mja, här i Uppsala har vi många griniga busschaufförer och i Stockholm tycker jag att många inom servicesektorn är otroligt otrevliga och griniga.
Prova att låtsas att du är Engelsk turist och se om det gör skillnad ..
- plåtmonster
Kahlokatt skrev:Meppe skrev:Krakow.
Ber om ursäkt för att jag skrev något.
Meppe skrev:Kahlokatt skrev:Meppe skrev:Krakow.
Ber om ursäkt för att jag skrev något.
Meh, förstår du inte att det var ett skämt?
Svårt att säga då jag inte varit i alla städer.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
I Sverige tycker jag nog göteborgare, så länge de inte håller på och skryter om att Västkusten skulle vara Bästkusten och så vidare. Då tappar jag humöret.
Jag har besökt många städer runt om i världen och jag har inte upplevt någon större skillnad i bemötande faktiskt, folk är trevliga överallt
Prag var väldigt avslappnat och gemytligt minns jag.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Alla städer jag varit i, för att jag är så trevlig själv (nä, lite skämt åsido, men nog ökar sannolikheten att människor ska vara trevliga om en är trevlig mot de...).
Göteborg(!) kommer högt på min "trivas med människor från andra städer"-lista. Ume, Oskarshamn, Enköping och Nässjö också. Men allmänt tänker jag som i Paul Youngs låt "Wherever I lay my hat/that´s my home". Eller, uttryckt på mitt eget sätt; tar jag av mig skorna hemma hos någon så trivs jag där .
Göteborg(!) kommer högt på min "trivas med människor från andra städer"-lista. Ume, Oskarshamn, Enköping och Nässjö också. Men allmänt tänker jag som i Paul Youngs låt "Wherever I lay my hat/that´s my home". Eller, uttryckt på mitt eget sätt; tar jag av mig skorna hemma hos någon så trivs jag där .
Torshavn, Färöarna
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Mycket osannolikt att storstäder har den typen av folk.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
KrigarSjäl skrev:Prag var väldigt avslappnat och gemytligt minns jag.
Det beror nog på att alla är pårökta.
slackern skrev:KrigarSjäl skrev:Prag var väldigt avslappnat och gemytligt minns jag.
Det beror nog på att alla är pårökta.
Haha, det märkte inte jag. Jag hade däremot hört att Prag-borna skulle vara sådär "öststatsbuttra", men jag upplevde dem som trevliga och vänliga.
Är inte så berest jag heller, men i Norrköping är folk väldigt trevliga tycker jag, väldigt stor skillnad mot Helsingborg som är den enda staden jag har att jämföra med egentligen, det är de enda städerna jag har bott i.
I min hemstad (bor 2 mil utanför) är det typisk småstadsmentalitet, alla bara gnäller och tycker synd om sig själv och alla känner alla. Fyfan.
I min hemstad (bor 2 mil utanför) är det typisk småstadsmentalitet, alla bara gnäller och tycker synd om sig själv och alla känner alla. Fyfan.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Är Helsingborg din hemstad? Den verkar ju inte så liten att den borde drabbas av gnäll?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Är Helsingborg din hemstad? Den verkar ju inte så liten att den borde drabbas av gnäll?
Nej, min hemstad är en liten håla med 15k invånare (max). Jag växte upp 2 mil utanför. Det jag menade var att jag inte tillbringat någon längre tid i några andra större städer än Helsingborg och Norrköping.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
London var väldigt trevligt, för att vara storstad.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08