Självförsörjning för jobbens och miljöns skull? [Delad tråd]
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. På så vis hade fler länder haft kvar sin mat, miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör, arbetsvillkoren hade blivit bättre för många i u-länder och vi i välfärdsländer hade haft fler jobb istället för att utvecklas mot det sämre...
Moderator Alien: Avdelat från fp-ist-tycker-europeer-jfr-asiater-amerikaner-ar-slackers-t24665.html
Moderator Alien: Avdelat från fp-ist-tycker-europeer-jfr-asiater-amerikaner-ar-slackers-t24665.html
- BloodyPirate
- Anslöt: 2014-02-18
Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers
BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. På så vis hade fler länder haft kvar sin mat, miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör, arbetsvillkoren hade blivit bättre för många i u-länder och vi i välfärdsländer hade haft fler jobb istället för att utvecklas mot det sämre...
Hur tror du att det stämmer överens med den fria rörligheten som gäller i EU tillsammans med visa gamla kolonier?
slackern skrev:BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. På så vis hade fler länder haft kvar sin mat, miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör, arbetsvillkoren hade blivit bättre för många i u-länder och vi i välfärdsländer hade haft fler jobb istället för att utvecklas mot det sämre...
Hur tror du att det stämmer överens med den fria rörligheten som gäller i EU tillsammans med visa gamla kolonier?
Den bör slopas för miljöns och arbetsvillkorens skull.
- BloodyPirate
BloodyPirate skrev:slackern skrev:BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. På så vis hade fler länder haft kvar sin mat, miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör, arbetsvillkoren hade blivit bättre för många i u-länder och vi i välfärdsländer hade haft fler jobb istället för att utvecklas mot det sämre...
Då bör du nog engagera dig i något grönt parti. För att skriva här påverkar absolut ingenting.
slackern skrev:BloodyPirate skrev:slackern skrev:
Då bör du nog engagera dig i något grönt parti. För att skriva här påverkar absolut ingenting.
Jag anser inte att deras s.k. "förnyelsebara energi" är särskilt miljövänlig. De tycks inte räkna med processen för att framställa dessa energikällor till brukliga. Så brinner för frågan miljö, men verkligen inte för deras politik.
För övrigt tycker jag det är märkligt att andra får skriva sina idéer kring hur man kan lösa olika problem som rör politiska frågor utan att få höra "vad de borde engagera sig i". Jag tycker det är intressant att se hur andra tycker att man kan lösa problem och ifall de tycker att mina idéer är bra eller dåliga.
- BloodyPirate
BloodyPirate skrev:slackern skrev:BloodyPirate skrev:
Jag anser inte att deras s.k. "förnyelsebara energi" är särskilt miljövänlig. De tycks inte räkna med processen för att framställa dessa energikällor till brukliga. Så brinner för frågan miljö, men verkligen inte för deras politik.
För övrigt tycker jag det är märkligt att andra får skriva sina idéer kring hur man kan lösa olika problem som rör politiska frågor utan att få höra "vad de borde engagera sig i". Jag tycker det är intressant att se hur andra tycker att man kan lösa problem och ifall de tycker att mina idéer är bra eller dåliga.
Jo men det är naivt att tro att man kan förändra världen utan att engagera sig. OK det kan väl vara nyttigt att skriva på ett forum och lära sig retoriken. Men sedan måste man tänka lite större om det är praktiskt genomförbart att få igenom sina idéer. För som det ser ut nu tycker jag det ser ut som luftslott.
Jo men det är naivt att tro att man kan förändra världen utan att engagera sig. OK det kan väl vara nyttigt att skriva på ett forum och lära sig retoriken. Men sedan måste man tänka lite större om det är praktiskt genomförbart att få igenom sina idéer. För som det ser ut nu tycker jag det ser ut som luftslott.
Jag kanske bara försöker hitta anhängare till mina teorier innan jag kan utföra något storslaget...
- BloodyPirate
Jag kanske bara försöker hitta anhängare till mina teorier innan jag kan utföra något storslaget...
Jo det gäller att sikta högt. Men jag håller med dig det är inte hållbart att köpa naturkött från Sydamerika och frakta hit det. Men folk tänker inte på miljön när det kommer till plånboken. Sedan är inte kärnkraften så ren som du vill framställa den som. Uranbrytningen lämnar ju exakt lika stora hål i marken som både solkraft och vindkraft lämnar när materialen ska tas fram till att framställa energin. U235 som används som kärnbränslen ingår endast 0.7% utav naturligt uran. Så 99.3% är U238. Så kommer problemet med slutförvaringen. Som det ser ut nu så är det billigare att köra på den ineffektiva kärnkraften vi har nu tills uran blir en bristvara och dyrt. Så dom kommer inte att utveckla kommersiella Gen-4 reaktorer innan dom blir ekonomiskt intressanta.
Jo det gäller att sikta högt. Men jag håller med dig det är inte hållbart att köpa naturkött från Sydamerika och frakta hit det. Men folk tänker inte på miljön när det kommer till plånboken. Sedan är inte kärnkraften så ren som du vill framställa den som. Uranbrytningen lämnar ju exakt lika stora hål i marken som både solkraft och vindkraft lämnar när materialen ska tas fram till att framställa energin. U235 som används som kärnbränslen ingår endast 0.7% utav naturligt uran. Så 99.3% är U238. Så kommer problemet med slutförvaringen. Som det ser ut nu så är det billigare att köra på den ineffektiva kärnkraften vi har nu tills uran blir en bristvara och dyrt. Så dom kommer inte att utveckla kommersiella Gen-4 reaktorer innan dom blir ekonomiskt intressanta.
Syftade mest på "förnyelsebara bränslen" till fordon vad gäller energikällor. Själv har jag sett dokumentärer om energikällor som på något vis ska gå på luft som någon form av evighetssystem. Dessa källor har konfiskerats av vad det nu var för något så att de inte ska nå ut till för mycket folk. Sen kan man ju inte vara säker på att de dokumentärerna har fått fram sanningen heller. Tråkigt att girigheten går före sunt förnuft, miljön o.s.v.
- BloodyPirate
Syftade mest på "förnyelsebara bränslen" till fordon vad gäller energikällor. Själv har jag sett dokumentärer om energikällor som på något vis ska gå på luft som någon form av evighetssystem. Dessa källor har konfiskerats av vad det nu var för något så att de inte ska nå ut till för mycket folk. Sen kan man ju inte vara säker på att de dokumentärerna har fått fram sanningen heller. Tråkigt att girigheten går före sunt förnuft, miljön o.s.v.
Du ser det är storkapitalet som styr. Vi små människor är bara en bricka i spelet. För att förändra så behövs det en gräsrots rörelse som kan få fram sitt budskap och förändra världen. Tror att ett litet forum är för liten arena måste ut stort. Du måste ha visionärer som Mahatma Gandhi och Martin Luther King.
BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. [...] miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör
Det stämmer inte. Långväga transporter, vilka i regel sker effektivt på fraktskepp, har väldigt små miljöeffekter.
osäker skrev:BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. [...] miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör
Det stämmer inte. Långväga transporter, vilka i regel sker effektivt på fraktskepp, har väldigt små miljöeffekter.
De effekterna lär ju definitivt bli mindre om man tar bort de transporterna och ersätter med landets egna varor från de allra mest närliggande produktionsplatserna. Framförallt så skapas det utan tvekan fler arbetstillfällen i det egna landet på så vis.
- BloodyPirate
BloodyPirate skrev:osäker skrev:BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. [...] miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör
De effekterna lär ju definitivt bli mindre om man tar bort de transporterna och ersätter med landets egna varor från de allra mest närliggande produktionsplatserna. Framförallt så skapas det utan tvekan fler arbetstillfällen i det egna landet på så vis.
Tyvärr det lär nog bli svårt att ersätta billig asiatisk elektronik mot likvärdig svensk. Dom stora asiatiska elektronik jättarna sitter nog på patent som inte svenska företag kan ta fram likvärdiga ersättare. Alltså dom har inte råd att ta fram likvärdiga produkter dessutom har vi nog svårt att konkurrera mot lönerna.
BloodyPirate skrev:De effekterna lär ju definitivt bli mindre om man tar bort de transporterna och ersätter med landets egna varor från de allra mest närliggande produktionsplatserna.
Det säger jag inte emot, men att använda sådana små besparingar som argument för en sådan enorm omläggning av ekonomin (med bland annat all den ökade miljöpåverkan detta skulle innebära) har jag svårt att se som rimligt. Det är andra typer av argument än sådana som rör små förbättringar i delar av ekonomin eller miljön som måste till för att övertyga om förträffligheten i den sortens radikala förändringar.
BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. På så vis hade fler länder haft kvar sin mat, miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör, arbetsvillkoren hade blivit bättre för många i u-länder och vi i välfärdsländer hade haft fler jobb istället för att utvecklas mot det sämre...
Aha neo-merkantilism ...det hör man inte varje dag.
Själv tycker jag att vi bör återställa Stormaktstidens Sverige som när det var störst.
Vi bör förbereda oss för ett blixtkrig emot Ryssland,Finland,Tyskland,och baltstaterna.
Flawed skrev:BloodyPirate skrev:Det vore bättre om vi förbjöd import av varor vi kan tillverka i våra egna länder. På så vis hade fler länder haft kvar sin mat, miljön hade gynnats något oerhört av all onödig transport som upphör, arbetsvillkoren hade blivit bättre för många i u-länder och vi i välfärdsländer hade haft fler jobb istället för att utvecklas mot det sämre...
Aha neo-merkantilism ...det hör man inte varje dag.
Själv tycker jag att vi bör återställa Stormaktstidens Sverige som när det var störst.
Vi bör förbereda oss för ett blixtkrig emot Ryssland,Finland,Tyskland,och baltstaterna.
Det vore det absolut bästa för miljön. Men tråkigt nog så är alltid girigheten och makten så otroligt mycket viktigare bland de själviska idioterna som styr...
Kriga tycker jag verkligen inte att vi borde göra. Hade dock varit skönt om man växte upp då eller under någon annan stabilare tid.
- BloodyPirate
Kan ju vara ett sätt att slippa alla jävla plastleksaker från Asien, skulle nog vara för dyrt o göra sånt här
Charlie72 skrev:Kan ju vara ett sätt att slippa alla jävla plastleksaker från Asien, skulle nog vara för dyrt o göra sånt här
Kanske skulle börja tillverka utav svenskt kvalitetsplåt istället?
slackern skrev:Charlie72 skrev:Kan ju vara ett sätt att slippa alla jävla plastleksaker från Asien, skulle nog vara för dyrt o göra sånt här
Jaaaa
Eller trä
Charlie72 skrev:slackern skrev:Charlie72 skrev:Kan ju vara ett sätt att slippa alla jävla plastleksaker från Asien, skulle nog vara för dyrt o göra sånt här
Jaaaa
Eller trä
Trä var en smart idé, kryllar ju utav skog i Sverige.