Irc-kanal för oss med A.S.
Nu har jag i alla fall konfigurerat XChat så att den automatiskt går in på #aspergerforum när jag ansluter till IRC servern.
Finns fler IRC klienter förutom mIRC och XChat. T.ex IceChat är en.
Finns fler IRC klienter förutom mIRC och XChat. T.ex IceChat är en.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-08-11
Vilken är enklast? Hexchat funkar då inte, har försökt nu igen, den bara tappar sakerna jag skrivit in. Mirc vill ha betalt.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
IceChat är enklast, tackar för det tipset då jag nu efter att ha försökt sedan 2008 lyckats connecta till IRC .
- sugrövmanövern
Jag kan inte helt och hållet säga om jag lyckades eller ej.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Jag hoppar nog över det. Orkar inte installera någon klient bara för att få chatta. Finns ju forumchatten.
Är ju ofta bara bögar där dock.kullan skrev:Jag hoppar nog över det. Orkar inte installera någon klient bara för att få chatta. Finns ju forumchatten.
- sugrövmanövern
Kevlarsoul skrev:Jag kan inte helt och hållet säga om jag lyckades eller ej.
https://www.youtube.com/watch?v=ret7zQgFwmQ
Videon visar hur man installerar mIRC så hoppa över till 45 sekunder fram i videon där det visas hur man kommer in någonstans.
Hoppas videon hjälper. Om inte kan jag hitta en annan eller svara på någon fråga som kommer upp när du ser videon.
Senast redigerad av Tor_och_i2p 2014-09-23 19:15:57, redigerad totalt 1 gång.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
sugrövmanövern skrev:Är ju ofta bara bögar där dock.kullan skrev:Jag hoppar nog över det. Orkar inte installera någon klient bara för att få chatta. Finns ju forumchatten.
På forumchatten eller irc?
kullan skrev:Jag hoppar nog över det. Orkar inte installera någon klient bara för att få chatta. Finns ju forumchatten.
Du kan komma in med https://kiwiirc.com/client
Inget man laddar ner, utan det funkar i webbläsaren. Vet inte om IE stödjer det. Jag testade det i Firefox.
Testade nyss och det funkar. Om du vill komma in den vägen kan jag hjälpa till med instruktioner.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
kullan skrev:Tack för erbjudandet men jag håller mig till forumchatten. det räcker.
Ok, då får tråden förbli ett ställe där de som vill komma in på IRC kanalen.
https://kiwiirc.com/client är ett alternativ för de som inte vill installera något program på datorn, utan helt simpelt vill att IRC ska funka i webbläsaren
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Hehe, jag gick in där.
Vad ska jag göra där?
Vad ska jag göra där?
- Kevlarsoul
Kevlarsoul skrev:Hehe, jag gick in där.
Vad ska jag göra där?
Där det står Nickname, skriv t.ex
- Kod: Markera allt
Kiwi
Där det står Channel, skriv #aspergerforum
Det finns en klickbar "länk" nedanför som heter "Server and network". Klicka på den och så dyker det upp extra fält där det står:
Där det står Server, skriv layerseven.se
Där det står Port, skriv 6666
Det finns en kryssruta för SSL men kryssa inte för den.(jag har inte testat att kryssa för den, men lyckas du på eget test så lycka till!)
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Mjo, jag var inne på rätt ställe, enligt mannen i alla fall.
Men det var tomt när jag var inne, svårt att veta om man kom rätt då.
- Kevlarsoul
Flatline skrev:Kan inflika med att jag inte hunnit med att konfigurera upp allt ännu så nickserv är lite fläckig i dagsläget men med lite tur har jag ork att fixa det ikväll.
Vill fråga. Hur förhåller du dig till Tor? Vad tycker du om att man ansluter till chattservern genom Tor? Bra/Dåligt/Problematiskt/Lyckat?
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Kevlarsoul skrev:Mjo, jag var inne på rätt ställe, enligt mannen i alla fall.
Var du inne med användarnamn musik kanske?
Det är ett antal inloggade. Nä nu ska jag ta en screenshot(det blev 2 ) på Kiwi IRC när jag är inne.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Ansluter man med Kiwi IRC så går kommunikationen genom den sajten man använder. Alltså länken jag skickade https://kiwiirc.com/client då går kommunikationen därigenom. På det sättet visas inte ens IPadress när man gör en whois på irc. Det är bra i anonymitets-/pseudonymitets- syfte.
Just för sajten https://kiwiirc.com/client finns det en begränsning på hur många som kan ansluta genom Kiwi IRC tror jag. Jag tror att gränsen ligger på 2 användare. Om fler lyckas komma in så har jag fel
Just för sajten https://kiwiirc.com/client finns det en begränsning på hur många som kan ansluta genom Kiwi IRC tror jag. Jag tror att gränsen ligger på 2 användare. Om fler lyckas komma in så har jag fel
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Tor_och_i2p skrev:Flatline skrev:Kan inflika med att jag inte hunnit med att konfigurera upp allt ännu så nickserv är lite fläckig i dagsläget men med lite tur har jag ork att fixa det ikväll.
Vill fråga. Hur förhåller du dig till Tor? Vad tycker du om att man ansluter till chattservern genom Tor? Bra/Dåligt/Problematiskt/Lyckat?
Det är bara att köra på.
Är du orolig för säkerhetsaspekten kan jag ju också sätta upp en bouncer åt dig som du sedan kan logga in mot via tor, då får du ju en lokal host samt ssl-kryptering mot den.
Väntar dock på att få en ny server i brevlådan så bouncer sätter jag upp först när jag fått den, nuvarance irc-server är stop-gap.
Tack. Tor funkar bra hittills tycker jag. Just nu tror servern(baserat på IPadressen jag får från Tor) att jag ansluter från Storbrittanien. Tidigare trodde den att jag anslöt från Luxemburg.
Kiwi IRC är(eller innehåller) en IRC bouncer tror jag nu. Läste en tweet härifrån https://twitter.com/KiwiIRC/status/403641617187221504
Kiwi IRC är(eller innehåller) en IRC bouncer tror jag nu. Läste en tweet härifrån https://twitter.com/KiwiIRC/status/403641617187221504
Been looking for an always connected IRC session? A bouncer in your browser? Keep an eye on this twitter for some announcements soon!
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
sugrövmanövern skrev:IceChat är enklast, tackar för det tipset då jag nu efter att ha försökt sedan 2008 lyckats connecta till IRC .
Jag kör Icechat för att jag tycker det gör sig bättre på min bärbara. Och den är defnitivt mer intuitiv är Mirc (som jag körde på min stationära).
Även förtjust i ett litet smidigt chattprogram som heter Hirc. Kanske inget för den avancerade chattaren, men jag programmerade in en massa skit i min gamla och körde den som "bot" på min kanal många år sedan.
Väldigt bra nybörjarprogram. Nackdelar: Inte uppdaterad (verkar vara övergivet projekt så tveksam vad för säkerhetshål det finns, skulle dock definitivt våga köra den hos Flatline), ingen multiserver utan ska man ansluta till fler än en chattserver får man köra programmet flera gånger istället och det finns inget ställe att lagra favvokanaler, bara själva servrarna. Vet heller inte om den funkar över XP-nivå eftersom ja den är inte uppdaterad.
Men alltid kul att leka.
Väldigt bra nybörjarprogram. Nackdelar: Inte uppdaterad (verkar vara övergivet projekt så tveksam vad för säkerhetshål det finns, skulle dock definitivt våga köra den hos Flatline), ingen multiserver utan ska man ansluta till fler än en chattserver får man köra programmet flera gånger istället och det finns inget ställe att lagra favvokanaler, bara själva servrarna. Vet heller inte om den funkar över XP-nivå eftersom ja den är inte uppdaterad.
Men alltid kul att leka.
Sådär nu är nickserv uppe och sparkar igen, webbservern med chattklient ligger uppe och allt är som det en gång var.