Hur överkänsliga är ni som läser detta?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur överkänsliga är ni som läser detta?

Inläggav tenderly » 2008-08-04 16:07:05

Hej till er alla!

En stilla undran…Hur överkänsliga är ni som läser detta?

Gäller frågan om överkänslighet (taktilt visuellt luktmässigt)

Jag har ingen aning varför jag råkar vara så överkänslig – när det te.x. gäller att om någon, VEM SOM HELST, som mot min vilja inkräktar på mitt ”revir” (som är oerhört exakt) så är det för mig något oerhört provocerande, ja plågsamt nog ända till ren desperation! (som jag till varje pris känner att jag måste dölja!) ända till någon slags max-gräns; t.ex. om jag får oväntat besök/påhälsning till mitt hem (som är ett ”heligt-skyddsrum” för mig!)– dvs. till min innersta fysiska plats på jorden dvs. min lägenhet, som för mig utgör för mig min skydds-”gräns”; mot en på trängande & okänslig värld med ofta på ett fult "Expressen-kvällstidningsaktigt"-nyfikna människor, som vill se hur jag bor och inte eg. är intresserade av mig som person och kanske för att sedan sprida skvaller till andra, som jag inte ens känner etc., (jag är rätt så bränd efter mobbning i livet och eftersom jag upplevt att ha blivit kränkt i fråga om min integritet. Jag är tyvärr rätt dålig på att skydda mig mot människor som inte vill mig väl)

Allt jag känner är ett nästan smärtsamt obehag att tvingas visa gästfrihet när människor per automatik förutsätter (som ett självklart måste) och förväntar sig, att jag skall vara maximalt gästfri och välkomnande! (Vilket jag vill givetvis men inte klarar av!) - Men tyvärr så klarar jag inte särskilt bra av folk tränger sig in i min personliga sfär eller revir! Och detta känns väldigt skamfullt för mig… jag känner mig asocial och konstig och misslyckad…som medmänniska..

Det samma gäller mitt stora behov av ”revir” (ett fredat område omkring min fysiska kropp) - som t.ex. när jag åker pendeltåget; det räcker att någon stirrar på mig, att jag vill byta sittplats och vagn eller det känns nästan som jag får tredje gradens brännsår av att någon som sitter bredvid mig på tåget och snuddar vid mina ytterkläder mot min vilja (jag hatar åtsittande kläder och speciellt att bli varm & svettig (då jag inte motionerar!) – jag vill duscha mig så fort som möjligt och byta till torra rena kläder! ååå vad sköööönt!) .… och det är obehagligt med parfym/deodorant (artificiella dofter/lukter) luktande svettiga människor som tränger sig på med sin odör (när jag inte kan byta vagn utan tvingas känna lukten)… eller när jag tvingas att lyssna till mobiltelefon/mp3-lyssnande ljud-störande med-trafikanter... olika ljud som envist upprepas, från mekaniska rörelser kan göra resan till ett lidande… att tvingas se allt fult skräp (fimpar, McDonalds förpackningar etc.) gör mig illa berörd… det verkar som om min perception är uppskruvad till maxinivåerna i skärpa/kontrast/färg-upplevelser… vilket också gör att jag kan njuta djupt av sköna visuella detaljer, som de flesta inte alls bryr sig om och dessa lägger märke till jämt… min hjärna är som en slags skanner – när jag går genom stan så verkar det som om min hjärna registrerar allt… vilket gör mig oerhört trött efteråt…

.. som får mig att undra om det finns någon annan på forumet som läser detta som också kan känna igen sig i det jag beskriver och som kanske reagerar på liknande sätt i vissa sammanhang?

/ T

PS. Jag var och hälsade på min gamla mor en vecka och bodde ensam i vårt hus – och jag var överväldigad av att det var HELT tyst i huset (som är på landet) och det fanns varken telefon eller Internet eller TV i huset! Det var en fantastisk upplevelse, som jag nästan hade helt glömt bort att finns – nämligen en nästan absolut tystnad!

PS2. Jag vet att jag är urusel att beskriva mina känslor och tankar...det är mycket klarare och starkare inom mig - men när jag skall beskriva dem...faller språket platt...livlöst..utan lyskraft...men hoppas ni får fatt i kanske 1 % av det jag känner och tänker... :oops:
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:54:19, redigerad totalt 2 gånger.
tenderly

Anslöt: 2006-10-14

Inläggav weasley » 2008-08-04 16:11:01

Moderator:

Svar på dina frågor finns exempelvis här:

http://www.aspergerforum.se/overkanslig-for-smarta-t5167.html

och här:

http://www.aspergerforum.se/lara-sig-tala-beroring-t5510.html

Eftersom det alltså finns minst två trådar som behandlar ämnet redan så låser jag den här och hänvisar till dem jag länkat till.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in