Klardrömmar (lucid dreams)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Klardrömmar

Inläggav weasley » 2011-08-17 15:01:39

Tintomara Ariadne skrev:Jag var medveten om att jag minns längre tillbaka än de allra flesta (jag har tydliga minnen från ett års ålder, vilket har kunnat bekräftas med hjälp av kontrollerbara detaljer) och även en minnesbild från spjälsängen (jag ser rummet inramat av spjälorna). Men resten?

Jag har minnen från att jag var max åtta månader. Kunde beskriva vardagsrummet i den lgh jag bodde i under mitt första levnadsår. En växt jag beskrev slängdes någon gång efter julhelgerna det året så mor kunde datera minnet. Själv tror jag det var höst, vilket gör att jag var minst fyra månader.

Lärde mej läsa alldeles själv när jag var fyra och kunde räkna strax efter det. Så Inger har rätt - det verkar onekligen som om det finns något lite eget hos aspergare, inte bara de sociala svårigheterna utan något mer... hmmm... utvecklat, samtidigt. Synapserna ska ju vara så omogna att de inte "ska" kunna minnas något före tre års ålder enligt Normaliteten.

Nåväl. För att studsa on topic igen så har jag ibland drömmar där jag inser att det är en dröm. Det är SKIThäftigt och jag kan flumma loss som satan. Fast oftast har jag mardrömmar som är så verklighetslika att jag inte kommer på tanken att det skulle kunna vara en dröm. Det är bara de bisarra drömmarna jag kan flumma ut i, de där det händer saker som gör att jag blir medveten om att det måste vara en dröm eftersom allt är så sjukt knäppt.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav marcooleo » 2011-08-26 0:41:29

Klardrömmar får jag alltid på morgonkvisten när jag tagit benso dagen före
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav Soyagumman » 2011-08-27 10:27:17

Jag vill räcka upp en hand. Jag känner igen mig, jag kan påverka drömmarna. Inte alltid, men ibland flyr jag från dem som jagar mig i drömmen genom att 'ok, vi säger att jag är utanför fönstret, och poff, så är jag det...eller dörren ...jag regisserar drömmarna ibland...ibland kan jag fortsätta på en dröm efter uppvaknande...jag minns också väldigt långt tillbaka i mitt liv, från före ett års ålder....
Soyagumman

Anslöt: 2011-06-23

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-18 12:23:17

Jag hade en skitskrämmande "utanför kroppen upplevelse" nu på förmiddagen, var i ett tillstånd där jag delvis sov, delvis inte. Jag la mig igen i morse efter jag hade fått ungarna iväg till skolan, hade inte tagit några konstiga tabletter. Jag tog Theralen och Circadin (melatonin) vid tio tiden i går kväll.

Förmodligen sov jag bara och hade någon typ av sömnparalys men det kändes riktigt verkligt och otroligt skrämmande. Jag upplevde att jag var utanför kroppen och min kropp låg kvar i sängen. Försökte komma tillbaka till kroppen utan att lyckas. Började be till Gud och sa att jag inte ville dö än och att jag ville komma tillbaka in i min kropp. Jag kände att jag sögs tillbaka in i kroppen (en jättekonstig och ganska mäktig upplevelse) och min kropp ryckte och skakade, nästan som att jag hade ett epileptiskt anfall eller liknande. Mina händer var knäppta som om jag bad när jag vaknade. Fy vad skrämmande oavsett vad det var, är så glad över att jag överlevde :-)Happy
PMS-monstret

Anslöt: 2014-04-03

Klardrömmar

Inläggav geocache » 2014-09-18 13:13:48

Detta jag beskriver nu är mera "klar" än "drömmar", men det händer ibland att jag får en sorts "framtidsminne", att jag "vet" vad som kommer att hända, några sekunder innan det händer. :-)063
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-18 13:46:55

geocache skrev:Detta jag beskriver nu är mera "klar" än "drömmar", men det händer ibland att jag får en sorts "framtidsminne", att jag "vet" vad som kommer att hända, några sekunder innan det händer. :-)063

Lite åt déjà vu hållet alltså...

Jag såg en sanndröm ganska nyligen. Jag drömde nämligen att en kollega som är 50+ och hennes man hade fått en nyfödd bebis. Jag berättade detta för henne och hon sa att hon kommer att få ett barn (på sätt och vis) inom några månader. Hon kommer att få ett problembarn placerad hemma hos sig, ska få full lön för detta och har sagt upp sig från jobbet för att bli "en familjehemsmamma" på heltid.
PMS-monstret

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-18 14:01:15

rattlelizard skrev:Inger skrev:
(Det finns ju många andra saker som man normalt inte 'ska' kunna, t ex se flimmer på bildskärmar, minnas saker innan en viss ålder, eller lära sig läsa och räkna själv, men ändå är det en hel del NPF-personer som kan det i alla fall.)

Kan inte de flesta det? Jag var medveten om att jag minns längre tillbaka än de allra flesta (jag har tydliga minnen från ett års ålder, vilket har kunnat bekräftas med hjälp av kontrollerbara detaljer) och även en minnesbild från spjälsängen (jag ser rummet inramat av spjälorna). Men resten? När jag var barn upplevde jag också att jag såg ett myller av rörelser i luften, men det kan jag inte längre se. Jag har lärt mig att det är omöjligt.

Jag kommer också ihåg grejer från och med ett års åldern och jag lärde mig att läsa helt själv utan någon hjälp i fem års åldern. Folk tror inte på mig när jag säger att jag kommer ihåg så långt tillbaka i tiden. Mitt korttidsminne och arbetsminne är dock helt kass och att ha ett superbra långtidsminne har man ingen större nytta av egentligen.

Jag tycker att "lucid dreaming" verkar skitintressant, det kanske var det jag upplevde i morse :-)063 Måste studera mer på ämnet :-)Happy

Något som är jävligt skumt (jag skriver kanske på helt fel tråd nu, i och för sig, sorry) är att jag ser drömmar som fortsätter natt efter natt, ungefär som TV serier. Precis innan jag somnar så kommer jag ihåg var jag var föregående natten och drömmen fortsätter vidare därifrån. Ingen annan som jag känner har det så, jag har alltid haft kontinuerliga drömmar, ända sedan barndomen.
PMS-monstret

Klardrömmar

Inläggav Hettan » 2014-09-18 14:35:52

Jag har lyckats klardrömma ibland har inte lagt ner tillräckligt med tid för att lära mig det till fullo. För drömdagbok och ska när jag kommer ihåg fler drömmar träna in en verklighetskoll till vana.

Hur gör du för att märka att det är en dröm och inte verklighet rattlelizard?
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Klardrömmar

Inläggav geocache » 2014-09-18 16:15:25

PMS-monstret skrev:
geocache skrev:Detta jag beskriver nu är mera "klar" än "drömmar", men det händer ibland att jag får en sorts "framtidsminne", att jag "vet" vad som kommer att hända, några sekunder innan det händer. :-)063

Lite åt déjà vu hållet alltså...

Ja.

PMS-monstret skrev:Jag såg en sanndröm ganska nyligen. Jag drömde nämligen att en kollega som är 50+ och hennes man hade fått en nyfödd bebis. Jag berättade detta för henne och hon sa att hon kommer att få ett barn (på sätt och vis) inom några månader. Hon kommer att få ett problembarn placerad hemma hos sig, ska få full lön för detta och har sagt upp sig från jobbet för att bli "en familjehemsmamma" på heltid.

Få se om din sanndröm slår in, om du vill berätta sedan?

Moderator atoms - fixade ett citat som hade blivit lite fel.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-18 17:34:50

Någonting som jag upplevt bara en gång under hela mitt liv var astralsex (nu kommer ni att tro att jag helt galen but I don't care :wink: )Jag hade sex med en person på avstånd och det var inte en vanlig sexdröm eller en fantasi. Även då var jag i ett tillstånd mellan sömn och vakenhet, höll på att somna. Frågade aldrig honom om han upplevde detsamma eftersom vi inte var ihop. Om han inte gjorde det så hade han väl tänkt att jag är completely crazy :D
PMS-monstret

Klardrömmar

Inläggav Dandelo » 2014-09-18 17:44:35

PMS-monstret skrev:Någonting som jag upplevt bara en gång under hela mitt liv var astralsex (nu kommer ni att tro att jag helt galen but I don't care :wink: )Jag hade sex med en person på avstånd och det var inte en vanlig sexdröm eller en fantasi. Även då var jag i ett tillstånd mellan sömn och vakenhet, höll på att somna. Frågade aldrig honom om han upplevde detsamma eftersom vi inte var ihop. Om han inte gjorde det så hade han väl tänkt att jag är completely crazy :D

Vore helt förträffligt att kunna göra om man har ett distansförhållande :-)005
Dandelo

Anslöt: 2010-10-21

Klardrömmar

Inläggav Parvlon » 2014-09-18 17:54:44

jag hade en del sånt när jag låg inne på psyket. T.ex "sex" med en sköterska som vaktade mig. Att hon "stönade" precis rätt gjorde inte saken svår att tro på. Inbillade mig även att jag gifte mig med en annan sköterska någon dag senare.

Och nej, det är knappast så att nästa person vet om det man själv "vet"/upplevt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-18 18:16:33

Dandelo skrev:
PMS-monstret skrev:Någonting som jag upplevt bara en gång under hela mitt liv var astralsex (nu kommer ni att tro att jag helt galen but I don't care :wink: )Jag hade sex med en person på avstånd och det var inte en vanlig sexdröm eller en fantasi. Även då var jag i ett tillstånd mellan sömn och vakenhet, höll på att somna. Frågade aldrig honom om han upplevde detsamma eftersom vi inte var ihop. Om han inte gjorde det så hade han väl tänkt att jag är completely crazy :D

Vore helt förträffligt att kunna göra om man har ett distansförhållande :-)005

Jag funderade precis på detsamma, det vore ju skithäftigt om man kunde styra detta. Då kunde man ju ha sex med precis vem man ville, t. ex. med Brad Pitt eller med Magnus Carlsson (astralsex kanske går även med bögar :wink: ). Jag visste inte ens om astralsex, letade efter info på internet efter händelsen.

Parvlon skrev:jag hade en del sånt när jag låg inne på psyket. T.ex "sex" med en sköterska som vaktade mig. Att hon "stönade" precis rätt gjorde inte saken svår att tro på. Inbillade mig även att jag gifte mig med en annan sköterska någon dag senare.

Och nej, det är knappast så att nästa person vet om det man själv "vet"/upplevt.

Bäst att låta bli att berätta om sina upplevelser till den andra parten tror jag :wink: I mitt fall kändes det otroligt verkligt och faktiskt ännu bättre än sex IRL...
PMS-monstret

Inläggav Moggy » 2014-09-18 23:54:43

Vore det omoraliskt att under lucida drömmar styra det till att man drömmer om sex med minderåriga och barn?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Klardrömmar

Inläggav Charlie72 » 2014-09-19 0:03:06

Ibland kan jag styra mina drömmar, tycker att det är jättekul, som att vara med i en film eller på ett äventyr, ibland så uppfinner jag saker :-)Happy
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Klardrömmar

Inläggav Dandelo » 2014-09-19 1:13:04

Charlie72 skrev:Ibland kan jag styra mina drömmar, tycker att det är jättekul, som att vara med i en film eller på ett äventyr, ibland så uppfinner jag saker :-)Happy

Lucid dreaming som det kallas. Himla häftigt!
Skulle vilja lära mig att kontrollera mina egna drömmar.
Dandelo

Anslöt: 2010-10-21

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-19 16:04:39

Moggy skrev:Vore det omoraliskt att under lucida drömmar styra det till att man drömmer om sex med minderåriga och barn?

Det vore väldigt omoraliskt, någon måtta få det va! Man ska bara "besöka" vuxna, fördelen är att man inte kan bli anklagad för någonting eftersom det inte finns några fysiska bevis :-)049
PMS-monstret

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-19 16:05:49

Dandelo skrev:
Charlie72 skrev:Ibland kan jag styra mina drömmar, tycker att det är jättekul, som att vara med i en film eller på ett äventyr, ibland så uppfinner jag saker :-)Happy

Jag ska börja öva, det är inte astralsex som är mitt mål :wink:
PMS-monstret

Klardrömmar

Inläggav slackern » 2014-09-19 16:08:30

PMS-monstret skrev:
Dandelo skrev:

Nu höll jag på att sätta andan i halsen, läste lite fel.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-19 17:01:43

slackern skrev:
PMS-monstret skrev:
Dandelo skrev:

Hahaha :D Det som jag tror att du läste är inte mitt mål heller :wink:
PMS-monstret

Klardrömmar

Inläggav Moggy » 2014-09-19 17:03:08

slackern skrev:
PMS-monstret skrev:
Dandelo skrev:

Anden i halsen kanske?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Klardrömmar

Inläggav slackern » 2014-09-19 17:33:57

Moggy skrev:
slackern skrev:
PMS-monstret skrev:

Anden i halsen kanske?

Det får du fråga PMS-monstret om.
slackern

Klardrömmar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-19 17:38:21

Nu ska jag iväg och träffa några andar hemma hos en kompis, det kommer ett medium dit :shock: Jag kanske får anden i halsen om jag har otur :wink:
PMS-monstret

Klardrömmar

Inläggav slackern » 2014-09-19 17:44:26

PMS-monstret skrev:Nu ska jag iväg och träffa några andar hemma hos en kompis, det kommer ett medium dit :shock: Jag kanske får anden i halsen om jag har otur :wink:

Eller tur? Ha det så kul och trevligt i kväll med eller utan anden. ;)
slackern

Återgå till Intressanta intressen

Logga in