Frågor angående diagnoskriterierna.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Neutrino » 2014-09-19 6:37:10

Nu har det över en vecka sedan jag fick min diagnos och jag har ackumulerat en hel del frågor under den tiden. Tänkte ställa ett par av dem till er. Specifikt de frågor som rör diagnoskriterierna.

När jag fick min diagnos förra veckan så gick psykologen igenom diagnoskriterierna för Asperger med mig och förklarade vilka jag uppfyller samt varför hon tycker att jag gör det. Jag uppfyllde tillräckligt med kriterier för att få en diagnos men uppfyllde inte samtliga.

Hursomhelst, här är mina frågor:

1. Brukar de flesta som blir diagnosticerade med Asperger uppfylla samtliga kriterier?
2. Betyder det faktum att jag inte uppfyller samtliga diagnoskriterier att min diagnos är mindre korrekt, att min AS är "mildare" än andras och att jag borde fungera bättre än andra som uppfyller fler av dem?

Ursäkta om det är dumma frågor. Försöker bara förstå.
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav Vildsvin » 2014-09-19 22:11:54

1. Svårt att tro att det finns statistik. Helt klar är det många fler som uppfyller tillräckligt många kriterier än som uppfyller alla kriterier. Men ju färre kriterier man uppfyller desto lägre sannolikhet att man kommer i kontakt med vården.
2. Uppenbarligen saknar du problem som de som uppfyller alla kriterier har. Förutsatt att du inte har fler diagnoser.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav HGJ » 2014-09-21 21:28:35

Neutrino skrev:När jag fick min diagnos förra veckan så gick psykologen igenom diagnoskriterierna för Asperger med mig och förklarade vilka jag uppfyller samt varför hon tycker att jag gör det. Jag uppfyllde tillräckligt med kriterier för att få en diagnos men uppfyllde inte samtliga.

Hursomhelst, här är mina frågor:

1. Brukar de flesta som blir diagnosticerade med Asperger uppfylla samtliga kriterier?
2. Betyder det faktum att jag inte uppfyller samtliga diagnoskriterier att min diagnos är mindre korrekt, att min AS är "mildare" än andras och att jag borde fungera bättre än andra som uppfyller fler av dem?

När jag fick min diagnos berättade utredarna en del om hur de hade tänkt. De gick dock inte in på vad i diagnoskriterierna som var uppfyllt och vad som inte var det. Den saken framgår inte heller av utredningssammanfattningen. Om det står någon annanstans vet jag inte.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav antonius » 2014-09-21 21:37:59

Konstigt att de sa så, såvida du är tillräckligt för att vara inom spektrat så är det sen så olika hur det tolkas, vem som skötte utvärderingen etc, de som är i ett team är ju bara människor de med. Sen hur mycket eller lite AS du är, kan variera med när du blir äldre, eller saker som sker och händer för alla människor vi är ju inte robotar. Jag t ex är som Aspigast tidigt på morgonen... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in