Google Glasses kan avläsa ansiktsuttryck
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Fann en intressant artikel. "Googleglasögon" med förmågan att avläsa ansiktsuttryck, skulle eventuellt kunna fungera som ett hjälpmedel för autister.
Real-time emotion detection with Google Glass: An awesome, creepy taste of the future of wearable computers
The app (glassware, as Google prefers to call it) can also accurately detect someone’s age or gender. All of the analysis is carried out on-board — the cloud isn’t used; the raw data (which might be sensitive in nature) never leaves the Glass device. Real-time emotion detection could be of great use for people with disorders such as autism, who often struggle to interpret facial expressions, or simply for people who struggle to divine their partner’s true emotional state when they say that they’re “fine.”
"..."
People who are bad at remembering faces or reading facial expressions (such as people with autism) could stand to gain a lot from such a device.
Fungerar jättebra till någon försöker använda det på någon inom autism/asperger spektrat och så kommer standardpaketet med missuppfattningar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Vi har väl samma ansiktsuttryck? Vi använder dem bara mer sällan. Om man inte rör en min får mätarna inga utslag.
Sen är det väl främst autister och ansiktsblinda som skulle använda sig av denna funktion, vanligt folk skulle inte behöva hjälp med att identifiera ansiktsuttryck.
Sen är det väl främst autister och ansiktsblinda som skulle använda sig av denna funktion, vanligt folk skulle inte behöva hjälp med att identifiera ansiktsuttryck.
Pikachu skrev:Jäklar, var finns dom att köpa
Om du känner någon i USA kanske det går att fixa. Men sedan om det går att fixa appen vet jag inte.
https://www.google.com/glass/start/how-to-get-one/
Vanligt folk skulle behöva hjälp med att förstå att det man säger är det som gäller, inte det man visar med ansiktet eller röstläget...Myrkr skrev:[...] vanligt folk skulle inte behöva hjälp med att identifiera ansiktsuttryck.
Det är ju tråkigt att vi måste börja använda Google glasses (jag trivs bättre med vanliga brillor)!
Hur ser folk på detta??: när man talar om känslomässiga och allvarliga ämnen kan man börja le. Jag tror inte att Googles brillor är så användbara i detta fall. Dessutom så är vi människor större än våra ansiktsuttryck!
Hur ser folk på detta??: när man talar om känslomässiga och allvarliga ämnen kan man börja le. Jag tror inte att Googles brillor är så användbara i detta fall. Dessutom så är vi människor större än våra ansiktsuttryck!
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
Återgå till Att leva som Aspergare