Varför finns det vissa människor som försöker hitta svaga?
93 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Alien skrev:Man behöver inte heller vara svag för att bli mobbad, det räcker med att vara annorlunda. Och människor med stark integritet och hög moral är inte svaga, men just de kan bli mobbade (kom ihåg "Fången på fyren").
Det behöver inte vara det heller har mobben bestämt sig kan det vara vem som helst, mobben hittar på ngt eller tar reda på att offret har en släkting som är annorlunda t ex. Mobben blir som ett eget väsen en negativ och destruktiv kraft, som måste förgöra någon eller något, likt de som med högafflar och facklor jagade efter "Frankensteins monster" som var helt oskyldig och snäll.
Genom åren har många fått sätta livet till när mobbare har blivit i förlängningen en lynchmobb, några av de hemskaste är väl den som förekom i sydstaterna och sker ibland fortfarande, med en poliskår som ibland "tittar" åt ett annat håll.
Spoiler: visa
Moderator: Lade bilden av en lynchning inom spoiler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om detta är en "naturlig" företeelse precis som lite mord här och där var på 1600-talet enligt statistiken. Kanske det är dags att dessa tendenser stävjas med fysiskt ingripande och uppsplittring om så behövs. Både i skolan och i arbetslivet.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Varför finns det vissa människor som försöker hitta svag
Jag känner att man som förälder har ett ansvar att lära sina barn om olikheter, avvikande och att det är ok redan från mycket unga år i syfte att motverka den instinktiva flockmentaliteten. Mina barn visste t.ex redan innan de började skolan att människor var olika - att det kunde finnas pojkar som gillar rosa, tjejer som gillar bilar, barn som föredrar att se på hellre än att aktivt leka, barn med massa olika hudfärger och ursprung, att det fanns olika gudar att tro på samt att det fanns homo- och bisexuella personer och att allt det var ok.
Men så var det här med att begränsa fördomar alltid viktigt för mig.
Men så var det här med att begränsa fördomar alltid viktigt för mig.
Problemet är oftast dina egna ungar utan de där 96% andra. Där behövs en klar strategi.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Problemet är oftast dina egna ungar utan de där 96% andra. Där behövs en klar strategi.
Mina ungar är knappast varken perfekta eller några änglar.
Det jag observerade hos mina döttrars kusiner på pappas sida var vad vuxna säger kring sina barn. Som jag sade tidigare tror jag det är viktigt att tidigt lära dem om olikheter och att de är ok. Det fallerar ju dock om man som förälder inte lever som man lär.
Exempelvis så kunde de vuxna sitta och säga saker som "ja herregud, tack gode gud att man inte är så fet som henne, då skulle jag skämmas" och "alltså jag förstår mig inte alls på honom, hur fasen kan man tycka att bowling är roligt? Han är ju inte riktigt normal den." - kring barnen. Själv tog jag var chans jag fick att argumentera emot hej vilt och när hela viktgrejen kom blev jag rent ut förbannad. Hur i hela helskotta tänker man när man sitter kring småtjejer i 8-9 års ålder och säger något dyligt?
Barn gör som man gör, inte som man säger. Om man kombinerar gör och säger så har man den starkaste grunden.
Problemet är ju att många vuxna redan sitter fast i flockmentaliteten och sitt sätt att läsa, tolka och återge världen. Det gör ju att de smittar av sig på barnen och förstärker deras beteenden.
Jag måste nog sluta nu, det börjar luta alldeles för mycket åt "det här känns helt hopplöst" för att vara bra. :/
tahlia skrev:Mina ungar är knappast varken perfekta eller några änglar.
Blev lite fel där.. skulle vara:
"Problemet är oftast inte dina egna ungar utan de där 96% andra. Där behövs en klar strategi."
tahlia skrev:Exempelvis så kunde de vuxna sitta och säga saker som "ja herregud, tack gode gud att man inte är så fet som henne, då skulle jag skämmas" och "alltså jag förstår mig inte alls på honom, hur fasen kan man tycka att bowling är roligt? Han är ju inte riktigt normal den."
Uppenbarligen får folk uppfostra barn utan vidare. Men för att sända radiovågor och framföra bil behövs visst licens.
- plåtmonster
Targets are often chosen by their bullies because of their better than average work performance. Bullies often feel threatened by good performers, because it increases their own feelings of inadequacy and shame. While mentally healthy people applaud and enjoy working and learning from those who excel, bullies can’t stand to see someone other then themselves shine.
https://antibullyingcrusador.wordpress. ... on-by-abc/
Och det funkar
In the early nineteenth century, the U.S. led the world in a new
practice of imprisoning people in solitary cells, without access
to any human contact or stimulation, as a method of rehabilitation.
The results were disastrous, as prisoners quickly became severely
mentally disturbed.
http://ccrjustice.org/files/CCR-Factshe ... nement.pdf
plötsligt är det offrets fel
The target begins to react emotionally to these abusive changes, which they don’t understand, because there is no real reason other than the bully’s whim, even amusement at the targets distress. Targets often become obsessed by the bully, searching for the reasons for the abuse, that doesn’t exist. The bully points out the targets emotional distress to coworkers, often feigning concern, along with rumors, gossip and half or twisted truths about the target, in order to manipulate others into questioning the target’s competency and mental health..
- psykopatforum
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2014-09-22
Det hela förutsätter dock att mobbaren har en social arena att agera på.
- plåtmonster
Vi lever ju i ett sånt sammhälle där man tar varje chans att hacka på dom som är svaga, alla vill hålla sig en bit över ytan och behövs det att man jävlas med nån för att klara det/må bra så verkar det vara ok för fler och fler, sammhället går bakåt på den punkten
Charlie72 skrev:Vi lever ju i ett sånt sammhälle där man tar varje chans att hacka på dom som är svaga, alla vill hålla sig en bit över ytan och behövs det att man jävlas med nån för att klara det/må bra så verkar det vara ok för fler och fler, sammhället går bakåt på den punkten
Ett problem som eskalerar, när det är oro och problem i världen, då vill man gärna skylla på någon, judar, muslimer, färgade, homosexuella, sjuka, gamla, eller någon som ser/beter konstigt, kanske en med AS...
antonius skrev:Charlie72 skrev:Vi lever ju i ett sånt sammhälle där man tar varje chans att hacka på dom som är svaga, alla vill hålla sig en bit över ytan och behövs det att man jävlas med nån för att klara det/må bra så verkar det vara ok för fler och fler, sammhället går bakåt på den punkten
Ett problem som eskalerar, när det är oro och problem i världen, då vill man gärna skylla på någon, judar, muslimer, färgade, homosexuella, sjuka, gamla, eller någon som ser/beter konstigt, kanske en med AS...
Ähe vi har ju alltid genom alla tider haft byfånar. Eller kanske inte fram tills träldomen avskaffades. Tänk dig vad hemskt föräldrarna fick sälja sina barn till att bli trälar.
antonius skrev:Charlie72 skrev:Vi lever ju i ett sånt sammhälle där man tar varje chans att hacka på dom som är svaga, alla vill hålla sig en bit över ytan och behövs det att man jävlas med nån för att klara det/må bra så verkar det vara ok för fler och fler, sammhället går bakåt på den punkten
Tänkte mest på den enskilda människa och hur hon gör för att hålla sig flytande, enas död blir ens annans bröd
slackern skrev:Ähe vi har ju alltid genom alla tider haft byfånar. Eller kanske inte fram tills träldomen avskaffades. Tänk dig vad hemskt föräldrarna fick sälja sina barn till att bli trälar.
Jamen nog måste du väl hålla med om att acceptans försvagas i samma grad som förhållandena försämras, ibland kanske man till och med slog ihjäl byfånen om det var riktigt kärvt medan man tillät två kanske tre fånar i byn när tiderna var strålande och man hade mat i magen...
antonius skrev:slog ihjäl byfånen om det var riktigt kärvt
Källa på det.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
antonius skrev:slackern skrev:Ähe vi har ju alltid genom alla tider haft byfånar. Eller kanske inte fram tills träldomen avskaffades. Tänk dig vad hemskt föräldrarna fick sälja sina barn till att bli trälar.
Jamen nog måste du väl hålla med om att acceptans försvagas i samma grad som förhållandena försämras, ibland kanske man till och med slog ihjäl byfånen om det var riktigt kärvt medan man tillät två kanske tre fånar i byn när tiderna var strålande och man hade mat i magen...
Nja tror det hade räknats som dråp eller mord. Eller det beror väl på om det fans lagar eller inte. Vad dom annars kunde ha gjort var ju att slänga ut eller fördriva byfånen. Var det när träldomen fans s¨var det ju förstås tillåtet att nacka trälen.
kanske fanns det en bättre kultur förr om man vill tro på terry
http://www.youtube.com/watch?v=Wl96VLPCAqw
http://thepiratebay.se/torrent/5065522/Terry_Jones___Barbarians
http://www.youtube.com/watch?v=Wl96VLPCAqw
http://thepiratebay.se/torrent/5065522/Terry_Jones___Barbarians
- hassanisaba
- Anslöt: 2014-07-14
slackern skrev:Nja tror det hade räknats som dråp eller mord. Eller det beror väl på om det fans lagar eller inte. Vad dom annars kunde ha gjort var ju att slänga ut eller fördriva byfånen. Var det när träldomen fans s¨var det ju förstås tillåtet att nacka trälen.
Som du nog anar så menade jag mest det som en metafor, men i människans gryning var det nog så att man dödade ibland de som var avvikande mycket naturligtvis för att de kunde röja deras position så predatorer helt enkelt åt upp dem, så då var det av ren överlevande strategi, enlikt principen "vi kan inte ha kvar dåren då blir vi lejonmat".
Men likafullt fans det tider som de snarare hade en schamanliknade status, då man lät de hållas för att slog man ihjäl någon som var besatt av "onda andar" kunde man själv bli besatt, det förekom ofta bland indianstammar...
LordNelson skrev:antonius skrev:slog ihjäl byfånen om det var riktigt kärvt
Källa på det.
Har ingen specifik, men tror mig kunna påstå att avvikande har behandlats illa i många olika kulturer och inte bara i nazisternas gaskammare...
Re: Varför finns det vissa människor som försöker hitta svag
Mobbare kan även komma från välbärgade familjer med mycket pengar.
Det kan vara personer som inte alls behöver någon slags status eller uppmärksamhet.
Det som är värre är medmobbarna de som inte vågar stå emot mobbaren.
Jag vill inte skriva med om detta ämne just nu :/
Det kan vara personer som inte alls behöver någon slags status eller uppmärksamhet.
Det som är värre är medmobbarna de som inte vågar stå emot mobbaren.
Jag vill inte skriva med om detta ämne just nu :/
För en del är det roligt att trakassera andra för att se reaktionen.
- plåtmonster
Därför att egot vill stärka sin självbild, känslan av att "vara någon". Det kan göras genom att visa sig vara bättre än någon. Egot kan till och med göra sig själv till ett offer bara för att skapa sig en identitet.
- tunga moln
- Anslöt: 2014-09-02
Återgå till Aspergare och vården