Löftet om att bryta utanförskapet - bokslutet enligt DN
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Miche skrev:Liksom begreppet slavarbete...slackern skrev:Miche skrev:FAS3 är ingen välgörenhet, det är ett utnyttjande av människor i knipa.
För 100 år sedan var fattigvårdsauktioner och rotegång välgörenhet. Så begreppen ändras nog genom tiden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fattigv%C3%A5rd
Det har du alldeles rätt i.
osäker skrev:Miche skrev:FAS3 är ingen välgörenhet, det är ett utnyttjande av människor i knipa.
Välgörenhet är det eftersom nyttan är tänkt att tillfalla andra än den betalande parten.
Vad gäller slaveri kanske du borde åka till Mauretanien eller så och fråga några riktiga slavar huruvida de tycker att det är rimligt att jämställas med människor som har tusentals kronor i reda pengar i månaden att leva på, som får söka vilka jobb de vill, som får flytta vart de vill, som inte behöver vara sexuellt tillgängliga för sin ägare och inte behöver frukta för liv och lem om de inte lyder densamme. Jag anar att de inte skulle hålla med dig.
Annars är det bara fråga någon öststatshora som har blivit utsatt för trafficking. Dom håller till lite närmare.
Jag tycker inte att man kan kalla det för välgörenhet när nyttan och pengarna tillfaller företag och kapitalister...osäker skrev:Välgörenhet är det eftersom nyttan är tänkt att tillfalla andra än den betalande parten.
Du har väldigt konstig tolkning av ordet tycker jag.
Självklart är det skillnad på utnyttjandet av rena slavar, horor och arbetskraft. Jag anser ändå att FAS3 kan klassas som en svensk variant av slaveri.
Miche skrev:Jag tycker inte att man kan kalla det för välgörenhet när nyttan och pengarna tillfaller företag och kapitalister...osäker skrev:Välgörenhet är det eftersom nyttan är tänkt att tillfalla andra än den betalande parten.
Du har väldigt konstig tolkning av ordet tycker jag.
Självklart är det skillnad på utnyttjandet av rena slavar, horor och arbetskraft. Jag anser ändå att FAS3 kan klassas som en svensk variant av slaveri.
Skulle jag hamna på FAS3 skulle jag ägna mig åt industrisabotage.
Hur tänker du då?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
I och med att FAS3 handlar om ett grovt utnyttjande av människor för att skapa oskäliga konkurrensfördelar och frisera siffror för arbetslösheten så känns det som om man gör mer nytta för samhället och de som redan hamnar i skiten (dvs FAS3) genom att sabotera för företaget än att ge dem möjligheter att tjäna pengar som egentligen är stöld.
FAS3 är ju mest en förolämpning. Ingen välgörenhet. Jag skulle inte bli särskilt tacksam för att vara i åtgärd inom FAS3. Jag skulle skämmas.osäker skrev:Välgörenhet är det eftersom nyttan är tänkt att tillfalla andra än den betalande parten.
Man tog upp på SVT i tor eller fre att politikerna anser att arbetslösheten inte bör bli mindre än ca 5 %.
Det är för att det inte ska bli en fälla för arbetsgivaren och att inflationen då skulle riskera att bli mycket större än idag.
Då anser jag att politikerna borde ge en flexibilitet, med bla friår, ökade möjligheter till studier. och ett arbetslöshetsbidrag för inflationen.
Personligen tror jag att vi måste räkna med en arbetslöshet på ca 8-10 %. Tidigare har vi bara haft västvärlden att konkurrera med. Nu har vi hela världen.
Vill vi behålla en del tillverkningsproduktion måste vi betala samma löner som i de länder där produktionen finns idag.
Allt större del av tillverkningsindustrin görs av robotar. Hur gör vi när denna andel blir större.
Vem ska betala bidragen till dem. Ska arbetsmarknaden klara fylla denna del med tjänstesektorn. Det kanske är möjligt.
Ooups, nu blev det nästan en spinn of.
Det är för att det inte ska bli en fälla för arbetsgivaren och att inflationen då skulle riskera att bli mycket större än idag.
Då anser jag att politikerna borde ge en flexibilitet, med bla friår, ökade möjligheter till studier. och ett arbetslöshetsbidrag för inflationen.
Personligen tror jag att vi måste räkna med en arbetslöshet på ca 8-10 %. Tidigare har vi bara haft västvärlden att konkurrera med. Nu har vi hela världen.
Vill vi behålla en del tillverkningsproduktion måste vi betala samma löner som i de länder där produktionen finns idag.
Allt större del av tillverkningsindustrin görs av robotar. Hur gör vi när denna andel blir större.
Vem ska betala bidragen till dem. Ska arbetsmarknaden klara fylla denna del med tjänstesektorn. Det kanske är möjligt.
Ooups, nu blev det nästan en spinn of.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Får väl se hur det går nu efter valet.
Men viktigast tycker jag är att avskaffa ersättning för de som får gratis arbetskraft. Man ska inte som företag både få gratis arbetskraft och massa pengar i bidrag för att man är så "snäll" att erbjuda en arbetsplats.
Men viktigast tycker jag är att avskaffa ersättning för de som får gratis arbetskraft. Man ska inte som företag både få gratis arbetskraft och massa pengar i bidrag för att man är så "snäll" att erbjuda en arbetsplats.
Tanken var att det skulle finansiera handledare men vi vet ju hur illa det blir i praktiken när politiker tänker...kiddie skrev:Men viktigast tycker jag är att avskaffa ersättning för de som får gratis arbetskraft. Man ska inte som företag både få gratis arbetskraft och massa pengar i bidrag för att man är så "snäll" att erbjuda en arbetsplats.
Politiker har ofta otur när de tänker
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
kiddie skrev:Men viktigast tycker jag är att avskaffa ersättning för de som får gratis arbetskraft.
Har du en aning om hur djävla mycket tid det tar att handleda någon, även om det är en person som är högskoleutbildad inom området?
De första sex månaderna kan man i princip inte ha en ny person till något självständigt arbete och jag vill påstå att det tar i storleksordningen fem år innan någon verkligen kan sitt arbete.
Grejen är den att många företag enbart utnyttjar att de får ersättning även, de skiter i handledning.nallen skrev:kiddie skrev:Men viktigast tycker jag är att avskaffa ersättning för de som får gratis arbetskraft.
Har du en aning om hur djävla mycket tid det tar att handleda någon, även om det är en person som är högskoleutbildad inom området?
De första sex månaderna kan man i princip inte ha en ny person till något självständigt arbete och jag vill påstå att det tar i storleksordningen fem år innan någon verkligen kan sitt arbete.
Jag har själv handlett FAS3-are så ja jag vet. Jag fick göra det som DV-are. Det enda jag inte gjorde var pappersarbetet. Och de som tar emot FAS3-are får ett bidrag bara för att de tar emot, sen kan de söka ett EXTRA bidrag för handledning med! FAS3-are skolar ofta in nya fasor.
Så nej, hela bidraget är inte för att betala handledningen. Det är att kasta pengar på de som redan har och alltid varit.
Kostar det verkligen flera tusen att handleda, månad efter månad? Ska en "chef" över fasorna kunna få sin inkomst bara av staten? Medan fasorna gör allt jobb? Min fasledare fick nästan 40.000 bara för att ta emot dem. Medan fasorna fick ställa upp dagtid, kvällar och helger för att deras arbete skulle gälla.
Lessen men det är inte det minsta synd om cheferna som får pengar för att få arbetskraft. Inte ett jävla dugg.
Så nej, hela bidraget är inte för att betala handledningen. Det är att kasta pengar på de som redan har och alltid varit.
Kostar det verkligen flera tusen att handleda, månad efter månad? Ska en "chef" över fasorna kunna få sin inkomst bara av staten? Medan fasorna gör allt jobb? Min fasledare fick nästan 40.000 bara för att ta emot dem. Medan fasorna fick ställa upp dagtid, kvällar och helger för att deras arbete skulle gälla.
Lessen men det är inte det minsta synd om cheferna som får pengar för att få arbetskraft. Inte ett jävla dugg.